Ekonomisk kris och en prognos på minusresultat på 10 miljoner.
Då värvade Leksand på deadline day. – Det låter dumt att säga såhär, men när man får skador så sparar man ju pengar, säger Leksands sportchef Thomas Johansson till Hockeynews om beslutet.
Den huvudsakliga anledningen till ökningen är givetvis att Brynäs, med ett snitt på 7 685 hittills, ersatt Oskarshamn som snittade 3 110 åskådare förra säsongen. Men de flesta av övriga lag ökar också sina publiksiffror. Leksands IF är ett av endast tre lag där publiksiffrorna trendar nedåt. I artikeln anges -106, inför kvällens match ligger vi på -50. Förhoppningsvis vaknar marginalpubliken nu när vi är inne i säsongens slutfas och laget börjat vinna.
Svenska kronan har stärkts gentemot dollarn den senaste tiden – och nu går det fort.
På onsdagen har dollarn tappat 1,75 procent och vid 15.45 handlas den för runt 10,23 kronor. Amanda Sundström, valutastrateg på SEB, är förvånad över rörelserna.
Davemaster
6 mars 2025, 00:18
Dollarn har blivit nästan 15% billigare sen toppen i januari. Kommer lägligt till att vi ska betala Kloos sign off i dollar snart. Kan det vara strax under en miljon kanske vi sparar? Värt att fira.
Man får inte vara för knusslig med fakta. Det är andemeningen som räknas. Ta Emils ledare viewtopic.php?p=26004&hilit=onsdag#p26004. I minnet flyter saker samman. Han kan omöjligen ha sett Västerås hemma en onsdag under högstadietiden. Däremot en torsdag. Leksand och Västerås spelade i elitserien under 90-talet.
Det är fortfarande lite fest idag när det gäller Kloos. Det blir kanske ingen muffin, men en salt fisk från lösgodishyllan?
Jag undrar om styrelsen tycker det är lika spännande inför sista omgången som Gösen med tanke på det ekonomiska läget. Jag förmodar att vi budgeterat med slutspel trots allt.
Wittgenstein skrev: lör 08 mar 2025, 21:26
Jag undrar om styrelsen tycker det är lika spännande inför sista omgången som Gösen med tanke på det ekonomiska läget. Jag förmodar att vi budgeterat med slutspel trots allt.
Vi har redan spelat bort en lördagsmatch och den extra miljonen så det är väl do or die som gäller nu.
Den perfekta stormen som Bagarn säjer.
Ska vi förlänga lidandet ett par matcher till (för nu har man väl samma känsla som senast vi spelade åttondel med ett till synes omotiverat lag) så kan vi ju alla köpa en trippel på oddset med vinst på Frölunda, Malmö och Örebro. Det borde t.o.m. trumfa Wennerholm.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Många uttrycker redan nu oro inför kommande säsong, vilket lag vi ställer på isen och hur vi ska undvika kval.
Jag tror ju att det kan bli svårigheter och turbulens långt innan dess. Jag menar, vi är ju Leksand.
Vilka konsekvenser för likviditeten får uteblivna slutspelsmatcher? Hur går det med nyemissionen? Ska de under våren sälja biljetter till vissa matcher i år också? Pausas damsatsningen eller åtminstone bryskt anpassas till nya serietillhörigheten? Kommer de sluta sociala medier-tramsa och återgå till den löpande kommunikation supporterledet varit vana vid? Osv.
Efter att Leksands IF pressat Frölunda till en sjunde avgörande kvartsfinal förra säsongen var förväntningarna höga på dalaklubben.
Supportrarnas dom var att laget förväntades minst gå till semifinal.
Klubben själva har varit tydliga med att de skulle nå en topp sex-placering.
Men efter en högdramatisk sista omgång, där allt gick emot Leksand är, säsongen slut innan festen ens börjat.
– Det är ju fiasko, så är det, sade Patrik Zackrisson till FK tätt inpå slutsignal.
Dagen efter uttåget får vd Peter Wiklund ge sin syn på den becksvarta säsongsavslutningen.
– Väldigt tråkigt och det var inte så vi tänkte avsluta säsongen. Killarna kämpar på bra, men det var inte mot Frölunda det gick snett. Det var under de fem sista matcherna. Man kan gräva ner sig eller försöka tänka positivt. Vi slapp kvalserien, men det är inte där vi har ribban längre.
Falu-Kuriren avslöjade i november förra året att det råder en ekonomisk kris i klubben.
Vad innebär det missade slutspelet för ekonomin?
– Vi har inte budgeterat för slutspel överhuvudtaget. Men det är klart att det hade stärkt situationen. Förra säsongens slutspel drog in mellan fem och sex miljoner. Men det är ingen skada skedd så.
Hur ser planen framåt ut ekonomiskt och hur ligger ni till just nu?
– Vi sitter i en kärv situation, det kan vi ju erkänna. Men det är på grund av gamla synder inte nya. Det jag kan säga är att oavsett hur sporten gått har vi jobbat för en långsiktighet. Så vi ska ha råd att ligga topp sex i Sverige.
Även när klubben riskerade att halka ner till negativ kvalplats har vd Peter Wiklund stått fast vid att Leksands IF kollade uppåt i tabellen – inte nedåt.
– Jag tänker fan inte göra en krisplan innan vi är där, sade han till Sporten i slutet av januari.
En ståndpunkt som enligt honom själv aldrig har förändrats.
– Där har vi varit hela tiden. Jag har fått frågor om vi haft en reservplan och det har vi inte haft. Våran ambition har varit att ligga topp sex. Sedan har det varit en ruskig tight säsong med mycket skador. Men det är inte det vi ska skylla på. Med den truppen borde vi presterat bättre.
När gick det fel enligt dig?
– Vi vann ju massa matcher i rad från dubbelmötet med HV71 och gick som tåget därefter. Sedan vände det mot Örebro borta. Från den matchen hände något. Både vi runt laget och spelarna själva är jättemissnöjda.
När uttåget var ett faktum syntes varken Peter Wiklund eller Andreas Gärdsback till i det området media har tillgång till i Tegera arena, samtidigt som sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson befann sig i Nordamerika.
Nu förklarar Wiklund varför:
– Anderas (Gärdsback) var i omklädningsrummet och jag valde att ta hand om personalen på kontoret. Det är ju så att besvikelsen är lika stor på kontoret. Han gick ner och jag gick till kontoret helt enkelt.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Vrede i supporterleden och delvis har de väl rätt. Men vad ska de göra denna gång - välja in en hel styrelse med supporterprofiler? Jag vill påstå, och detta utvecklar jag gärna vid senare tillfälle, att nuvarande situation till stor del beror på styrelsekuppen. Vi hade SÅ mycket behövt en kompetent erfaren styrelse, betydligt mer än vi behöver en styrelse förankrad i supporterskap. Men visst, kasta hela föreningen under bussen för en fånig princip (dessutom under förevändningen att det är pga att man är så principfast och vill att stadgar ska följas...).
Wiborg skrev: fre 14 mar 2025, 07:57
Att Anton Johansson skriver kontrakt med Detroit borde väl ändå ge ett par viktiga miljoner i kassan, eller tänker jag fel och har missat något?
Du har helt rätt, 360 kUSD ska utgå som ersättning för A. Johansson. Så knappt 4 MSEK. Det täcker förhoppningsvis det mesta av sign off-utbetalningarna.