Men så har Lillgud också varit frånvarande. Det behövs en motvallskärring även i Silly-tider.Sniper skrev: lör 22 mar 2025, 15:52 En användare med Toledo Walleye-logga som profilbild
För övrigt kom jag att tänka på hur förunderligt positivt Milosevic-uppgifterna mottagits i supporterledet. Har inte läst ett enda skeptiskt ord.
Silly season 25/26
-
Re: Silly season 25/26
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
M. Ševo.Gösen skrev: lör 22 mar 2025, 17:04Vad hette halvganstern som sålde bilder på Kungen tillsammans med kaffe-flickor som såg ut som Eva Mendes?
https://www.sverigesradio.se/artikel/4516122
-
Mille Markovic.bjernagris skrev: lör 22 mar 2025, 17:13M. Ševo.Gösen skrev: lör 22 mar 2025, 17:04Vad hette halvganstern som sålde bilder på Kungen tillsammans med kaffe-flickor som såg ut som Eva Mendes?
https://www.sverigesradio.se/artikel/4516122
Close enough.
Andersson, Johansson? Same same.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
https://www.falukuriren.se/2025-03-23/l ... t-absolut/
Det här förstår jag inte riktigt, skulle inte sign off-klausulen kicka in oavsett om han återvänder till Leksand eller annat SHL-lag? Jag kan inte tolka det på annat vis än att han helt tappat förtroendet för LIF-ledningen. Otroligt synd isf att lagets bästa spelare tappas pga en klantig ledning.
Det här förstår jag inte riktigt, skulle inte sign off-klausulen kicka in oavsett om han återvänder till Leksand eller annat SHL-lag? Jag kan inte tolka det på annat vis än att han helt tappat förtroendet för LIF-ledningen. Otroligt synd isf att lagets bästa spelare tappas pga en klantig ledning.
-
- Intendent
Tacka vet jag Marek.
*Endast med ett kortare avbrott under en av säsongerna.
Därför är det så synd att denne slovak - som spelat i Leksand lika många säsonger som kapten Zackrisson* - haft skadebekymmer/inte kommit till sin rätt.Här och nu när jag känner efter så tror jag inte att jag någonsin kommer kunna spela för något annat lag i Sverige än Leksand.
https://www.siljannews.se/leksands-if/t ... i-leksand/
*Endast med ett kortare avbrott under en av säsongerna.
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
-
- Intendent
Jag blir mer och mer nyfiken på vad som egentligen står i den där artikeln, ordagrant. "Fina fina" angående vad - att han kan tänka sig att spela i annat SHL-lag?Wittgenstein skrev: sön 23 mar 2025, 12:06 https://www.falukuriren.se/2025-03-23/l ... t-absolut/
-
Snart i Växjö tillsammans med Elvenes och Hellkvist?
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
-
På torsdagsförmiddagen tackade Leksands IF av en kvintett från föregående säsong: tränaren Charles Berglund samt spelarna Mantas Armalis (målvakt), Eddie Larsson (back), Lucas Elvenes (forward) och Justin Kloos (do).
”Leksands IF vill rikta ett stort tack för era insatser i den vitblå tröjan och lycka till i den framtida karriären”, skriver klubben på sin hemsida.
Beskeden var väntade.
Berglund avslöjade sin förestående sorti i en radiointervju för en knapp månad sedan, Armalis har konkurrerats ut som förstemålvakt, Larsson har köpt hus i Mariestad och Elvenes placerades i Växjö redan i januari.
Annons
Kloos hintade till FK-sporten i höstas om att det fanns ”hinder på businessidan” för en fortsättning i Leksand kommande säsong. Amerikanen talade om en så kallad sign off-klausul i hans kontrakt som ger honom ett stort engångsbelopp vid kontraktstidens utgång – och innebär att han av skattetekniska skäl kan återvända till Sverige först en bit in på SHL-säsongen i höst.
Justin Kloos under en långintervju med FK-sporten i november.
Öppna bild i helskärmsläge
Bild: Markus Josefsson
– Det är högst osannolikt att jag återvänder till Leksand, men inte omöjligt, säger Justin Kloos när FK-sporten når honom på telefon hemma i Minnesota.
– Känns konstigt att det är över, men det är så hockeylivet här. Jag fick vara i Leksand i fyra år vilket är halva min professionella karriär.
När tidningen i slutet av november avslöjade att Leksands IF:s dras med ett stort ekonomiskt underskott, var Justin Kloos en av spelarna som var starkt kritisk till hur klubben skött saken.
Reagerade mot ledningen
– Som du säkert förstår är vi extremt besvikna. Någon där uppe (på kontoret) är antingen dum eller har noll integritet, sa högerskytten till Hockeynews.
Knappt fyra månader senare har känslorna lagt sig något.
– Det var inte kul alls. Man vill inte tvingas hantera en sån situation som spelare utan bara fokusera på det som händer på isen. Det är inget spelare borde ha att göra med.
Annons
Under Justin Kloos fyra LIF-säsonger nådde laget SM-kvartsfinal (i fjol) och CHL-kvartsfinal (2022) som längst.
Justin Kloos poängskörd i LIF
Säsongen 2021/22: 22 poäng (9+13) på 45 matcher.
Säsongen 2022/23: 27 poäng (13+14) på 43 matcher.
Säsongen 2023/24: 24 poäng (7+17 assist) på 37 matcher.
Säsongen 2024/25: 33 poäng (18+15) på 52 matcher.
– Det suger. Jag har i och för sig mognat nog mycket genom åren för att inse att man kan ta med sig andra saker och inte bara resultaten på isen. Om man bara fokuserar på det i den här branschen och tror man vinner saker hela tiden blir man inte lycklig, säger lagets poängbäste spelare den gångna säsongen (33 på 52 matcher).
– Men ja, det är en otrolig besvikelse. Det finns inget annat sätt att beskriva det på.
Lakeville-sonen kan sägas ha utgjort kärnan i laget under de här fyra åren, tillsammans med spelare som Matt Caito, Patrik Norén, Oskar Lang, Jon Knuts och Patrik Zackrisson som även de har varit med hela vägen i ett i modern tid ovanligt sammansvetsat LIF.
Efter en succéartad start på säsongen mattades Justin Kloos poängproduktion av något med tiden, men amerikanen vann ändå bäst i laget med sina 33 poäng (18+15) på 52 grundseriematcher.
Efter en succéartad start på säsongen mattades Justin Kloos poängproduktion av något med tiden, men amerikanen vann ändå bäst i laget med sina 33 poäng (18+15) på 52 grundseriematcher.
Bild: DANIEL ERIKSSON
– Att skiljas från dem är väldigt känslosamt. Jag hängde med alla de sista dagarna och fick några kvällar där vi satt ner. Sista farvälet blev över en stor lunch med tio–elva personer. I den här branschen vet man inte när eller om man nånsin träffar varandra igen, så det är självklart speciellt.
Familjen Kloos har vuxit sig dubbelt så stor sedan Justins och hustrun Madis ankomst till Leksand inför säsongen 2021/22. Sonen Luka föddes i Falun på hösten 2023 medan dottern Collins såg dagens ljus hemma i Minnesota för en dryg månad sedan, då pappa Justin spektakulärt nog hann hem till förlossningen och tillbaka till Dalarna utan att missa en enda match med laget.
Annons
Kan gå till konkurrent
– Leksand och klubbens fans kommer alltid ha en plats i mitt hjärta för allt stöd och hur de tog emot mig och min familj, säger Kloos.
– Det går inte att välja ett minne. Alla matchkvällar med atmosfären som spred sig varje gång runt om i Leksand var speciella. Slutspelet förra året spelade vi fantastisk hockey. Tyvärr fick vi inte ihop det hela vägen i år.
Vad händer nu?
– Bra fråga. Det är inga beslut som kommer att tas snart. Jag ska vara med min familj och fundera på hur vi vill ha det och var vi vill vara. Vi älskar Sverige men kan inte återanvända förrän i oktober/november.
Familjen Kloos med senaste tillskottet Collins i mamma Madis armar. Pappa Justin håller i sonen Luka.
Familjen Kloos med senaste tillskottet Collins i mamma Madis armar. Pappa Justin håller i sonen Luka.
Bild: Privat
Är SHL trots det ett alternativ?
– Ja, absolut. Vi älskar Leksand, men det finns bra människor i Sverige utanför Leksand också.
Om det blir spel för dig först i november – hur håller du i gång fram till dess?
– Här i Minnesota finns det massor av hockeyspelare att träna ihop med. Det är konstant folk på isen och jag kan även köra på vid mitt gamla college.
”Leksands IF vill rikta ett stort tack för era insatser i den vitblå tröjan och lycka till i den framtida karriären”, skriver klubben på sin hemsida.
Beskeden var väntade.
Berglund avslöjade sin förestående sorti i en radiointervju för en knapp månad sedan, Armalis har konkurrerats ut som förstemålvakt, Larsson har köpt hus i Mariestad och Elvenes placerades i Växjö redan i januari.
Annons
Kloos hintade till FK-sporten i höstas om att det fanns ”hinder på businessidan” för en fortsättning i Leksand kommande säsong. Amerikanen talade om en så kallad sign off-klausul i hans kontrakt som ger honom ett stort engångsbelopp vid kontraktstidens utgång – och innebär att han av skattetekniska skäl kan återvända till Sverige först en bit in på SHL-säsongen i höst.
Bild: Markus Josefsson
– Det är högst osannolikt att jag återvänder till Leksand, men inte omöjligt, säger Justin Kloos när FK-sporten når honom på telefon hemma i Minnesota.
– Känns konstigt att det är över, men det är så hockeylivet här. Jag fick vara i Leksand i fyra år vilket är halva min professionella karriär.
När tidningen i slutet av november avslöjade att Leksands IF:s dras med ett stort ekonomiskt underskott, var Justin Kloos en av spelarna som var starkt kritisk till hur klubben skött saken.
Reagerade mot ledningen
– Som du säkert förstår är vi extremt besvikna. Någon där uppe (på kontoret) är antingen dum eller har noll integritet, sa högerskytten till Hockeynews.
Knappt fyra månader senare har känslorna lagt sig något.
– Det var inte kul alls. Man vill inte tvingas hantera en sån situation som spelare utan bara fokusera på det som händer på isen. Det är inget spelare borde ha att göra med.
Annons
Under Justin Kloos fyra LIF-säsonger nådde laget SM-kvartsfinal (i fjol) och CHL-kvartsfinal (2022) som längst.
Justin Kloos poängskörd i LIF
Säsongen 2021/22: 22 poäng (9+13) på 45 matcher.
Säsongen 2022/23: 27 poäng (13+14) på 43 matcher.
Säsongen 2023/24: 24 poäng (7+17 assist) på 37 matcher.
Säsongen 2024/25: 33 poäng (18+15) på 52 matcher.
– Det suger. Jag har i och för sig mognat nog mycket genom åren för att inse att man kan ta med sig andra saker och inte bara resultaten på isen. Om man bara fokuserar på det i den här branschen och tror man vinner saker hela tiden blir man inte lycklig, säger lagets poängbäste spelare den gångna säsongen (33 på 52 matcher).
– Men ja, det är en otrolig besvikelse. Det finns inget annat sätt att beskriva det på.
Lakeville-sonen kan sägas ha utgjort kärnan i laget under de här fyra åren, tillsammans med spelare som Matt Caito, Patrik Norén, Oskar Lang, Jon Knuts och Patrik Zackrisson som även de har varit med hela vägen i ett i modern tid ovanligt sammansvetsat LIF.
Bild: DANIEL ERIKSSON
– Att skiljas från dem är väldigt känslosamt. Jag hängde med alla de sista dagarna och fick några kvällar där vi satt ner. Sista farvälet blev över en stor lunch med tio–elva personer. I den här branschen vet man inte när eller om man nånsin träffar varandra igen, så det är självklart speciellt.
Familjen Kloos har vuxit sig dubbelt så stor sedan Justins och hustrun Madis ankomst till Leksand inför säsongen 2021/22. Sonen Luka föddes i Falun på hösten 2023 medan dottern Collins såg dagens ljus hemma i Minnesota för en dryg månad sedan, då pappa Justin spektakulärt nog hann hem till förlossningen och tillbaka till Dalarna utan att missa en enda match med laget.
Annons
Kan gå till konkurrent
– Leksand och klubbens fans kommer alltid ha en plats i mitt hjärta för allt stöd och hur de tog emot mig och min familj, säger Kloos.
– Det går inte att välja ett minne. Alla matchkvällar med atmosfären som spred sig varje gång runt om i Leksand var speciella. Slutspelet förra året spelade vi fantastisk hockey. Tyvärr fick vi inte ihop det hela vägen i år.
Vad händer nu?
– Bra fråga. Det är inga beslut som kommer att tas snart. Jag ska vara med min familj och fundera på hur vi vill ha det och var vi vill vara. Vi älskar Sverige men kan inte återanvända förrän i oktober/november.
Bild: Privat
Är SHL trots det ett alternativ?
– Ja, absolut. Vi älskar Leksand, men det finns bra människor i Sverige utanför Leksand också.
Om det blir spel för dig först i november – hur håller du i gång fram till dess?
– Här i Minnesota finns det massor av hockeyspelare att träna ihop med. Det är konstant folk på isen och jag kan även köra på vid mitt gamla college.
-
- Intendent
Imorgon har han varit borta i tre månaderWittgenstein skrev: lör 22 mar 2025, 17:11Men så har Lillgud också varit frånvarande. Det behövs en motvallskärring även i Silly-tider.Sniper skrev: lör 22 mar 2025, 15:52 En användare med Toledo Walleye-logga som profilbild
För övrigt kom jag att tänka på hur förunderligt positivt Milosevic-uppgifterna mottagits i supporterledet. Har inte läst ett enda skeptiskt ord.

Han hade ett uppehåll 30 november-18 december.
Ejendals bortgång krävde ett inlägg och ett tack.
Ändå vill jag inte tro att också Lillgud lämnat oss i den definitiva meningen.
Det finns andra skäl till att man inte längre kastar pärlor till svin på ett forum.
Ja, att hockey överhuvudtaget känns helt oviktigt.
-
Jag har för mig att han var ganska snabb med den infon, kanske tom innan nyheten kommunicerades. Eller var det en annan användare?Sniper skrev: sön 23 mar 2025, 14:09Imorgon har han varit borta i tre månaderWittgenstein skrev: lör 22 mar 2025, 17:11Men så har Lillgud också varit frånvarande. Det behövs en motvallskärring även i Silly-tider.Sniper skrev: lör 22 mar 2025, 15:52 En användare med Toledo Walleye-logga som profilbild
Det finns andra skäl till att man inte längre kastar pärlor till svin på ett forum.
-
- Intendent
Gösen var först. Sen startade jag separat tråd och citerade inlägget viewtopic.php?p=20399&hilit=ejendal#p20399Wittgenstein skrev: sön 23 mar 2025, 15:51Jag har för mig att han var ganska snabb med den infon, kanske tom innan nyheten kommunicerades. Eller var det en annan användare?Sniper skrev: sön 23 mar 2025, 14:09Imorgon har han varit borta i tre månaderWittgenstein skrev: lör 22 mar 2025, 17:11
Men så har Lillgud också varit frånvarande. Det behövs en motvallskärring även i Silly-tider.
-
Jag lever.
-
Tack och lov för det! Men du får gärna leka död i golf-tråden

Lillgud har (hade!?) en så särpräglad stil att han aldrig hade kunnat dölja sig under ett annat nick, så ett identitetsbyte kan vi nog utesluta. Jag hoppas att han inte surar över den kritik han ganska ofta fick, men något säger mig att kritik i regel lätt rann av denna teflongud. Hursomhelst, om du är i livet Lillgud, kom tillbaka, ge oss din analys av säsongen som gick. Du kan tom få rätta tabelltipset, även om alla glatts så mycket åt min seger.
Ytterligare ett alternativ skulle väl kanske vara att Lillgud drabbats av någon typ av IT-haveri och inte lyckas logga in. Herrejösses den utredning så då skulle dra igång när guden åter lyckas ta sig in.
-
Plot twist: Lillguds nick har blivit "släckt" här på färjan.Wittgenstein skrev: sön 23 mar 2025, 18:00Ytterligare ett alternativ skulle väl kanske vara att Lillgud drabbats av någon typ av IT-haveri och inte lyckas logga in. Herrejösses den utredning så då skulle dra igång när guden åter lyckas ta sig in.
-
Pastis leker Storgud?bjernagris skrev: sön 23 mar 2025, 18:25Plot twist: Lillguds nick har blivit "släckt" här på färjan.Wittgenstein skrev: sön 23 mar 2025, 18:00Ytterligare ett alternativ skulle väl kanske vara att Lillgud drabbats av någon typ av IT-haveri och inte lyckas logga in. Herrejösses den utredning så då skulle dra igång när guden åter lyckas ta sig in.

Senast redigerad av Gösen den sön 23 mar 2025, 19:02, redigerad totalt 1 gång.