Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

När Sporten når tillförordnade vd, Peter Wiklund, är han fåordig och hänvisar till att klubben ska kommunicera i frågan på tisdag.
Bild

* * *
Efter förra inlägget blev det fart på både besöksantal och motståndare. Det är spännande att se när ytterligare desinformation produceras och vilka som sprider den vidare. Rörande den dolda tillsättningen av två namn i aktiebolagets valberedning som jag adresserade i föregående inlägg så har ett spännande spinn satts igång.

(...)

Jag tror på sanningen och jag vill undvika konflikt – men blir det så vill jag alltid slåss med blanka vapen. Därför tänker jag berätta precis vad jag tycker, vad jag kommer göra och vilka verktyg jag har att tillgå. Det kanske är dumt att visa upp vilka kort jag har på hand. Men jag är helt säker på att jag har de bästa korten och då spelar det ingen roll vad de andra spelarna har.

(...)

Så vad har jag för kort på hand?

Mötesprotokoll, anteckningar, nyhetsartiklar, tidningsurklipp, radiointervjuer, inspelningar, TV-inslag och en backup av all digital korrespondens från drygt två decennier på kansliet och i styrelsen.
https://www.trottoarbiten.se/2025/03/korten-pa-bordet/
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Styrelsen för Leksands IF Ishockey AB kan idag meddela att Peter Wiklund fortsätter som klubbdirektör i Leksands IF över nästa säsong. - Med Peter vid rodret ger det oss möjligheten att fortsätta vårt förändringsarbete, säger Andreas Gärdsback, styrelseordförande Leksands IF Ishockey AB.
https://www.leksandsif.se/article/szyastb-30ead/view
- "Pausar nyemissionsprojektet".
- Långsiktig damsatsning på 3-5 år med tyngdpunkt på egna produkter.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Ja…i vanlig ordning har jag ingen aning om det här är bu eller bä. Hoppas bara på en smula arbetsro, men det är väl en förhoppning som brukar komma på skam i den här föreningen
8-)
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Klas skrev: tis 18 mar 2025, 21:03 Ja…i vanlig ordning har jag ingen aning om det här är bu eller bä. Hoppas bara på en smula arbetsro, men det är väl en förhoppning som brukar komma på skam i den här föreningen
8-)
Jag undrar mest vems gubbar detta är?
Superstars, gubbligans eller stämmas?
Eller någon ny än så länge hemlig falang.

Än så länge väljer jag att tro att det är stämmas.
Senast redigerad av Gösen den lör 22 mar 2025, 08:26, redigerad totalt 3 gånger.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

F.d. ordförande Bergström går ganska hårt åt nuvarande ledning på X. Dock utan att vara särskilt konstruktiv, låter mer som en av de s.k. twitterkrigarna.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Wittgenstein skrev: ons 19 mar 2025, 22:48 F.d. ordförande Bergström går ganska hårt åt nuvarande ledning på X. Dock utan att vara särskilt konstruktiv, låter mer som en av de s.k. twitterkrigarna.
jag läste precis det, och tänkte samma tanke som du. Har pågått ett tag, och avsaknaden av konstruktivitet tar sig sådana proportioner så man nästan anar nån slags bitterhet över det hela… :?
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Klas skrev: tis 18 mar 2025, 21:03 Ja…i vanlig ordning har jag ingen aning om det här är bu eller bä. Hoppas bara på en smula arbetsro, men det är väl en förhoppning som brukar komma på skam i den här föreningen
8-)
Utan att ha koll så låter det ju ganska klokt och köper oss tid att hitta rätt VD för en långsiktig lösning. Men egentligen har jag ingen jävla aning...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: tor 20 mar 2025, 08:12
8-)
Utan att ha koll så låter det ju ganska klokt och köper oss tid att hitta rätt VD för en långsiktig lösning. Men egentligen har jag ingen jävla aning...
Min inställning än så länge när man inte har en aning är;

Om vi inte har råd med det lönekrav de kandidater vi vill ha efterfrågar och Peter Ställer upp till en skälig men låg lön tills dess vi fått upp näsan över vattenytan så blir det staty och lagerkrans. Tillräcklig kompetens som tillfällig förvaltande VD finns.

Men. Om han gör det här för ocker och plockar ut en sjusiffrig årslön så blir det tjära och fjädrar.

Hur det ligger till kommer fram förr eller senare.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ur Emils näst senaste:
Med det i åtanke bokade jag in ett telefonsamtal med valberedningens sammankallande för att bolla ett par ideér och eventuellt föreslå ett par nya namn till föreningsstyrelsen. En föreningsstyrelse som varit underbemannad då både ordföranden och en ledamot fått rycka in på kansliet för att städa upp efter Andreas Hedbom. Det är alltså ingen hemlighet att det behöver rekryteras kompetenta personer till den kommande säsongen.

Jag kom dock aldrig fram till punkten där jag ämnad tipsa om några sådana. För efter en kortare redogörelse från min sida för hur jag ser på föreningsstyrelsens arbete från utsidan och i vilka förbättringsområden snabba åtgärder är nödvändiga så frågade jag om valberedningen för aktiebolaget har bemannats.

Det kan tyckas vara en konstig fråga men eftersom varken media eller Leksands IF har rapporterat från aktiebolagets stämma har det inte framgått om någon sådan utsetts. Detta är i strid med gällande policy men inte heller det har man bemödat sig om att berätta.

Det kom ett trevande ickesvar som indikerade två saker:

Valberedningen har bemannats
Personen som pratade i andra änden av telefonlinjen ville inte säga av vilka

När jag hörde tvekan gick jag direkt in på leksandsif.se för att kolla. Det gick relativt fort och jag hade inte fått namnen via telefonen innan de stod på skärmen framför mig.

Valberedning
Håkan Danielsson Wahl (sammankallande)
Krister Ellström
Johan Stigsson
Sven Rosén
Anders Jansson

Wahl, Ellström och Stigsson sitter också i valberedningen för föreningsstyrelsen och är namn som presenterades på årsmötet och valdes av medlemmarna. Rosén och Jansson däremot är namn som varken presenterats eller röstats fram och det är knappast en slump.

Jag förklarade för valberedningens sammankallande som jag hade i örat att det här förändrar förutsättningarna drastiskt och att jag därför inte ser någon anledning att fortsätta konversationen.
Nu lämnar alltså sammankallande:

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 20 mar 2025, 15:53
Nu lämnar alltså sammankallande:

Undra varför :-??
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

gösen skrev:
8-)
Jag undrar mest vems gubbar detta är?
Superstars, gubbligans eller stämmas?
Eller någon ny än så länge hemlig falang.

Än så länge väljer jag att tro att det är stämmas.
Än så länge varade tils nu.
Shady business och transparens målad med heltäckande mattsvart färg.
Vi har nog återigen en spännande stämma att se fram emot.
FK

Valberedningen till Leksands IF:s bolagsstyrelse utökades med två ifrågasatta namn – utan att nyheten kommunicerades.

Det har fått supporterprofilen Emil Nilsén att se rött.

– Det är jäkligt beklagligt att vi inte har varit tydligare på hemsidan, svarar klubbdirektören och tidigare ordföranden Peter Wiklund.

Årsmötessommaren 2023 blev en stormig historia för Leksands IF med ett par ajournerade stämmor som kom i mål först på tredje försöket när nya styrelser röstades in under ledning av ordförande Mats Ekelund i både bolagsstyrelsen och föreningsditon.

Fjolåret gick lugnare till, när både föreningens årsmöte och bolagsstämman kunde slutföras på utsatt datum.

Men att det inte utsågs någon ny valberedning på bolagsstämman – som Falu-Kuriren utestängdes från – har fått supporterprofilen och tidigare styrelsemedlemmen Emil Nilsén att reagera.

På trottoarbiten.se är Nilsén starkt kritisk till att Sven Rosén och Anders Jansson tillkommit i bolagets valberedning, utöver Håkan Danielsson Wahl (sammankallande), Krister Ellström och Johan Stigsson som också sitter i föreningens valberedning och valdes in av medlemmarna på årsmötet.

Sven Rosén var ordförande i Leksands IF mellan åren 2011 och 2014 under en period då klubben genomförde sin senaste nyemission (i höst är det dags igen). 79-åringen äger via sitt bolag Rotcod aktier i Leksands IF AB, och kan sägas vara en del av det ”etablissemang” som det stormade särskilt starkt kring för knappt två år sedan.

”Rosén och Jansson däremot är namn som varken presenterats eller röstats fram och det är knappast en slump”, skriver Emil Nilsén.

FK-sporten har varit i kontakt med Håkan Danielsson Wahl, sammankallande i valberedningen, som hänvisar frågan vidare till Peter Wiklund.

Borlängebördige Wiklund blev i somras vald till styrelseordförande i Leksands IF:s ideella förening, men är numera klubbdirektör sedan hans interimtjänst permanentats i dagarna.

I samband med föreningsmötet blev jag uppvaktad av en person som hade synpunkter på ett av namnen

– I samband med föreningsmötet blev jag uppvaktad av en person som hade synpunkter på ett av namnen i förslaget till valberedning, säger Peter Wiklund.

Inför styrelsemötet den 7 augusti gjorde vi vår hemläxa angående de här synpunkterna, men fick ingen återkoppling på att någon motsatte sig den här personen. Så vi la vårt förslag om valberedning och AB-styrelsen antog det.

Men någon nyhet om valberedningens sammansättning kommunicerades aldrig på Leksands IF:s hemsida.

Enligt trottoarbiten.se har informationen på LIF:s hemsidas styrelseflik i stället uppdaterats ”i tysthet” någon gång mellan den 4 oktober och 20 januari.

Den frågan ska egentligen inte ställas till mig, jag tycker att vi har kört med öppna kort från den ideella föreningsstyrelsens sida. Det enda jag kan spekulera i är att sportkontoret var ganska hårt pressat i höstas med väldigt mycket att göra. Därför priades kanske inte den här nyheten, säger Peter Wiklund.

– Jag kan bara referera till den ideella föreningen och jobbet jag gjorde som ordförande. Jag kan inte stå för resten av hur det här hanterades.

Hade det inte varit bättre att kommunicera nyheten direkt för att undvika den här typen av spekulationer?

– Jag är helt enig med dig där, det är jäkligt beklagligt att vi inte har varit tydligare på hemsidan men vi var alla nya i det här och hade inte kontroll över situationen. I övrigt tycker jag att vi är transparenta i föreningen, exempelvis hur tydliga vi är med den ekonomiska situationen. Vi undanhåller ingenting. Det finns ingen dold agenda.

I julas – i samband med nyheten om Rotcods förestående aktieförsäljning till NHL-stjärnan Filip Forsberg – talade FK-sporten med Sven Rosén om fanskritiken mot att han försöker styra bort LIF från föreningsdemokrati för att själv få makt i klubben.

Nej, nej, för fan. Det är inte frågan om att skaffa sig en maktposition här utan vi vill engagera oss i Leksands IF för att utveckla elitverksamheten. Vi är företagare hela bunten och lägger vårt krut där, inget annat, sa Rosén och fortsatte:

– Det är jättetråkigt om folk har den bilden, att vi skulle ha en ambition att ta över. Huvudägaren är ju den ideella föreningen i och med 51-procentregeln och den respekterar vi.

Peter Wiklund:

– Jag kan förstå alla synpunkter. Men min bild av Sven Rosén är att Leksands IF inte hade funnits i dag utan honom. Han gjorde ett fantastiskt jobb med rekonstruktionen och han är en stor tillgång för oss nu med sitt kontaktnät.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Jag har fått kritik över att kritiken jag kommer med mot Sven Rosén är gammal skåpmat, ni vet 20-årsgränsen som lagts fram för att slippa prata om det som egentligen hänt. Som utlovat i tidigare inlägg kommer lögner och utelämnade sanningar att belysas. Så nu åker vi.
https://www.trottoarbiten.se/2025/03/th ... sen-story/
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Vet inte vad han syftar på exakt...

...men här är referensen:

Själv tänker jag spontant på några ord nedan: "Det är mycket snack på dig".

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 25 mar 2025, 10:22
Jag har fått kritik över att kritiken jag kommer med mot Sven Rosén är gammal skåpmat, ni vet 20-årsgränsen som lagts fram för att slippa prata om det som egentligen hänt. Som utlovat i tidigare inlägg kommer lögner och utelämnade sanningar att belysas. Så nu åker vi.
https://www.trottoarbiten.se/2025/03/th ... sen-story/
Det finns ingen Netflix-serie där man med sån förväntan ser fram emot nästa avsnitt som man gör med trottoarbiten.