LIF i media

Användarens profilbild
Wittgenstein

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

LISTA: 20 lovande hockeytalanger födda 2009

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... fodda-2009

Två leksingar med på listan.
Noel Nord, forward, Leksand
Moderklubb: Falu IF

En duktig och pålitlig tvåvägsforward som var lagkapten för Dalarna i TV-pucken. Med sex poäng på sju matcher i U16-landslaget är han poängbäst tillsammans med näste man på listan. Samtidigt som han är teknisk och kan leverera framåt så gör han jobbet över hela isen och tar ansvar i defensiven.

Loui Karlsson, forward, Leksand
Moderklubb: HV71

En spelskicklig och talangfull tekniker som har imponerat i både Leksand och U16-landslaget under vintern. En playmaker med ett bra målsinne som kan göra det oväntade med pucken. Har HV71 som moderklubb då landslagsmeriterade pappan Mattias ”Kolan” Karlsson spelade där som aktiv.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Han åt pizza mitt under matchen, klockan närmade sig midnatt och publiken hade rensat kioskerna i arenan på precis allt.

Magnus Svensson och lagkompisarna i Leksand var helt slut.

Sen kom segermålet i slutet av den femte perioden.

– Vi orkade knappt jubla. Vi var helt slut. Den matchen var kul. Den våren borde vi ha vunnit SM-guld. Vi borde ha vunnit tre guld under mina år i klubben.

I ”Matchen jag minns” berättar Magnus Svensson om dramat bakom längsta matchen i SHL-historien och tränaren som inte var hans favorit.
https://www.expressen.se/premium/sport/ ... -allihopa/
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Sniper skrev: mån 14 apr 2025, 21:16
Han åt pizza mitt under matchen, klockan närmade sig midnatt och publiken hade rensat kioskerna i arenan på precis allt.

– Vi orkade knappt jubla. Vi var helt slut. Den matchen var kul. Den våren borde vi ha vunnit SM-guld. Vi borde ha vunnit tre guld under mina år i klubben.

I ”Matchen jag minns” berättar Magnus Svensson om dramat bakom längsta matchen i SHL-historien och tränaren som inte var hans favorit.
För er som inte har premium:

”Färjestads spelare kunde vara grisar allihopa”

Han gjorde 16 säsonger i Leksand och hans nummer 8 hänger i taket. Han spelade i NHL, gjorde drygt 150 landskamper och vann både VM-guld och OS-guld.

Magnus Svensson fick uppleva det mesta under sin hockeykarriär.
Men ingenting som den där matchen som aldrig höll på att ta slut, våren 1997.
Första semifinalmatchen mellan Leksand och Färjestad i en fullpackad Leksands Isstadion och det skulle bli den första av tre matcher som gick till sudden death i den matchserien.
Alla hockeyspelare i alla åldrar har spelat ”sista målet vinner” många gånger.
Få spelare får uppleva det på allra högsta nivå och de flesta av dem – även proffs med fina meriter – blir nervösa i utsatta lägen och tänker mest på att själva inte göra misstag.
Ett fåtal blir ännu bättre i skarpt läge.
Magnus Svensson var en sån sort.
– Jag blev inte nervös, jag hade inga skrupler överhuvudtaget, inte alls. Jag tyckte bara det var roligt. Jag älskade såna lägen.
Just den här matchen blev det en annan hjälte, men Magnus själv har gjort segermålet i sudden death i slutspel i finalspel då han spelade i Schweiz.

Matchen jag minns – med Magnus Svensson
Match: Första semifinalmatchen mellan Leksand och Färjestad, söndag 23 mars 1997

Arena: Leksands Isstadion,

Huvudperson: Magnus Svensson var givetvis en av de största stjärnorna på isen. Han som vunnit både VM -guld och OS-guld. Men segermålet, med bara sekunder kvar av den sjätte perioden, gjorde Andreas Karlsson, som senare blev NHL-proffs.

Andra stjärnor på isen: Leksand hade ett fantastiskt lag den här säsongen med stjärnor som Per-Erik Eklund, Anders ”Masken” Carlsson, Tomas Jonsson, Jonas Bergqvist, Jan Huokko och Johan Hedberg. I Färjestad fanns Jörgen Jönsson, Mathias Johansson, Thomas Rhodin, Magnus Arvedson, Peter Nordström, Roger Johansson och Greger Artursson.

Dramat: På vägen fram till semifinalen slog Leksand ut Malmö med 3–1 i matcher (sista matchen var i Malmö och slutade 5–0 till gästerna). Färjestad vann en kvartsfinalrysare mot HV71 med 3–2 i matcher, avslutningen i Karlstad slutade 9–2.

Efterspel: Som Magnus Svensson påpekar var Leksand ett topplag under många år under den här tiden, men sedan väntade tuffare tider. Våren 2004 åkte Leksand ur dåvarande elitserien. Efter ett år i allsvenskan tog laget steget upp igen, men åkte ur omgående. Totalt under åren sedan 2004 har Leksand åkt ur högsta serien fyra (!) gånger, men återvänt lika många gånger även om det också blivit elva säsonger i näst högsta serien. Färjestad är och förblir en stormakt i svensk hockey.

Magnus Svensson sörjer den nuvarande säsongens dåliga slut för Leksand.
Inget slutspel för ett lag med väldigt höga ambitioner var förstås en stor missräkning.
– Jag tror inte det berodde på tränarna, de kom överens, det var helt enkelt spelarna som inte fick ihop det. Trots att man var seriens bästa lag ett tag.
Leksands IF var bättre förr. Magnus Svensson säger inte det. Det är fakta. Och han tycker som sagt att han borde varit med och vunnit tre SM-guld med sitt kära Leksand:

# Våren 1989 förlorade Leksand SM-finalen mot Djurgården.
# Våren 1994 var hela sju spelare från Leksand med och vann OS-guld i Lillehammer (Svensson, Tomas Jonsson, Roger Johansson, Niklas Eriksson och Jonas Bergqvist) och när det var dags för SM-slutspel var det soppatorsk för Leksand.
# 1997 stod Färjestad i vägen i semifinalen.

– Hade vi slagit ut Färjestad 1997, då hade vi fått möta Luleå i final och då hade vi vunnit SM-guld. Det är jag helt säker på.
Leksand klev in i slutspelet som seriesegrare, under ledning av tränaren Torgny Bendelin.
– Skum, säger Magnus och ler.
Skum?
– Han var duktig på att få oss att träna rätt. Han var en bra tränare. Men han var väldigt skum också, haha. Han kunde gå ner på knä i omklädningsrummet, hålla upp ett finger och säga: ”Ett varningens finger! Det kan slita dåligt om vi inta tar i”, fortsätter Magnus samtidigt som han härmar Bendelins gotländska dialekt.

Den här säsongen var Svensson tillbaka hemma efter två år i Florida Panthers och han och Bendelin kanske möttes i en liten ”kulturkrock”. Bendelin kunde ibland tycka Svensson var lite väl offensiv.

– Torgny kunde säga saker som: ”Nu måste vi spela en match utan de två stora, men vi kan klara det utan Tomas Jonsson och Jonas Bergqvist”. Och jag bara: ”what the fuck – vad fan snackar du om?” Det är klart att vi kan vinna även om vi saknar spelare, säger Magnus.
Efter att Leksand slagit ut Malmö i kvartsfinalen väntade alltså Färjestad i semifinal.
En doldis i Leksand var Andreas ”Pastorn” Karlsson, som var djupt religiös, och av den anledningen fick utstå lite ”passningar” även i omklädningsrummet.

– ”Pastorn” var väldigt snäll och han var riktigt bra den säsongen och blev senare NHL-spelare. Vi försökte allt vi kunde för att få honom att svära någon gång. Det gick inte. Han vägrade. Han svor inte en enda gång, haha.
En ung Johan Hedberg var bra i målet, gamle Stanley Cup-mästaren Tomas Jonsson en gigant på blålinjen och ja, listan kan göras lång.
– Tomas var en pådrivare i laget, en underbar kille bredvid planen och en tjurskalle på planen. Han satte prägel på träningar och allting. ”Masken” var också väldigt drivande. En stark människa som öppnade käften när det behövdes.

Hur verbal kunde vara i omklädningsrummet?
– Ibland kunde jag säga till – ja. Även om jag inte hade något A eller C. Det var många pådrivare i det där laget. Vi var mycket bättre än Malmö i kvarten. Vi tog bort ett kvartsfinalspöke vi haft problem med i några år. Sista matchen krossade vi Malmö.

Hur var det att möta Färjestad?
– Färjestad var bra redan då och blev sedan bara ännu bättre. ”Jönsson-ligan”, med Jörgen och Peter Nordström, var grymma. Jag hatade verkligen Peter Nordström, säger Magnus och betonar det en gång till med stora bokstäver:
– HATADE!

Svensson menar förstås som motståndare – han gillade Nordström mer som lagkompis i Tre Kronor.
– Jag tog ett matchstraff mot Nordström senare i den där matchserien. Jag var tokig på honom. Jag skulle köra ihjäl honom. Han var en duktig hockeyspelare, men han var småful hela tiden. Hakade och höll fast. I den matchen blev jag så jävla arg och när han fick pucken i ett hörn brann det i skallen på mig och jag skulle döda honom. Det blev matchstraff för mig.
Många år senare muttrar Magnus ilsket
– Det var typiskt Färjestad att haka och hålla fast när domaren inte såg det. Färjestads spelare kunde vara grisar allihopa. Ja, på den tiden hatade jag Färjestad. Men det var ett jävla bra lag.

Han säger att det verkligen kokade i Leksand Isstadion när första semifinalmatchen började. Leksand hade sedan ledningen med 2–0 (efter mål av Stefan Hellkvist och Markus Åkerblom) innan Färjestad kom tillbaka till 2–2 (Clas Eriksson och Peter Ottosson).
Det blev sudden death.
Först en fjärde period. Utan mål.
Sen en femte period. Utan mål. Då var det slut på allmat, dricka och godis i kioskerna.
Sen en sjätte period... och det var bara sekunder kvar innan ännu en paus och en sjunde period.
Då kom avgörandet. Johan Hedberg hade gjort 57 räddningar och Magnus Svensson hade transporterat upp pucken i anfallszon. Till slut hamnade pucken hos Andreas Karlsson, som sköt in pucken bakom Markus Ketterer. Tiden på klockan 19,16 i den sjätte perioden.
– Första tanken var bara: skönt att matchen är över. Då var man helt slut. Jag minns hur jag satt i båset och tänkte: det spelar snart ingen roll vilket lag som gör mål, bara det blir mål, säger Magnus och skrattar.
– Vi var så jävla trötta allihopa.
I de extra pauserna var spelarna desperata i jakten på att ”fylla på depåerna”.
– Vi fick in pizza i omklädningsrummet. Det gjorde att man blev lite piggare. Även om det kändes jättekonstigt att sitta i utrustning och äta pizza mitt under en match. Någon tyckte att vi skulle dricka mjölk också, att det skulle göra oss piggare Jag vägrade! Dricka mjölk mitt under match? Aldrig i livet.
Känslan efter matchen var lättnad och glädje, men det slutade bäst för Färjestad. Trots att Leksand hade 2–1 i matcher och Färjestad var i underläge 0–3 i femte avgörande matchen lyckades Färjestad ta finalplatsen efter seger i sudden death i de två sista matcherna.
Johan Hedberg var skadad och ersättaren Per-Ragnar Bergqvist hade ingen kul kväll i sista matchen. Färjestad slog Luleå i finalen med 3–1 i matcher.
Magnus Svensson jobbar sedan flera år tillbaka på lagret på Clas Ohlson, han har ingen kontakt med sin gamla klubb, förutom att han går på alla hemmamatcher som en vanlig supporter.
– Det är klart att jag fortfarande har starka känslor för klubben. Jag ser ofta matcherna tillsammans med Tomas Jonsson och Per-Erik Eklund och väldigt många av lagkompisarna från de bästa åren bor fortfarande kvar här i byn. Sedan följer jag Liverpool och det har verkligen blivit en grej för hela familjen. Alla hejar på Liverpool och vi har varit på Anfield flera gånger. Krockar en match på tv med Leksand med en match med Liverpool – då väljer vi Liverpool.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

– Tomas var en pådrivare i laget, en underbar kille bredvid planen och en tjurskalle på planen. Han satte prägel på träningar och allting. ”Masken” var också väldigt drivande. En stark människa som öppnade käften när det behövdes.
(...)
– Ibland kunde jag säga till – ja. Även om jag inte hade något A eller C. Det var många pådrivare i det där laget.
Och under 70-talet var omklädningsrummet fullt med ledargestalter.
Ledare och pådrivare bland spelarna tycks vara vitalt för att vi ska tillhöra absoluta toppen.

Tack, syd b, för kul intervju.
Leksand klev in i slutspelet som seriesegrare, under ledning av tränaren Torgny Bendelin.
– Skum, säger Magnus och ler.
Skum?
– Han var duktig på att få oss att träna rätt. Han var en bra tränare. Men han var väldigt skum också, haha. Han kunde gå ner på knä i omklädningsrummet, hålla upp ett finger och säga: ”Ett varningens finger! Det kan slita dåligt om vi inta tar i”, fortsätter Magnus samtidigt som han härmar Bendelins gotländska dialekt.
:lol:
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Marek Hrivík uppges vara på väg bort – trots gällande kontrakt. Då tvingas Leksands IF köpa ut honom.

Nu svarar LIF:s gm Thomas ”Tjomme” Johansson på frågor om den stora signoffutbetalningen, supporterkritiken mot LIF-stjärnans ölbild och ett eventuellt utköp.

– Jag vet inte varför ni tror att det är svindyrt. Det är inte det.
https://www.falukuriren.se/2025-04-16/p ... -kontrakt/
Någon vänlig själ?
Lifstarsll

Inlägg av Lifstarsll »

På väg bort – så kan LIF lösa Marek Hrivíks kontrakt
16 april 2025 15:59

Marek Hrivík uppges vara på väg bort – trots gällande kontrakt. Då tvingas Leksands IF köpa ut honom.

Nu svarar LIF:s gm Thomas ”Tjomme” Johansson på frågor om den stora signoffutbetalningen, supporterkritiken mot LIF-stjärnans ölbild och ett eventuellt utköp.

– Jag vet inte varför ni tror att det är svindyrt. Det är inte det.

Ronnie Carlsson
Text

Ronnie Carlsson
Marek Hrivík uppges lämna Leksand – trots ett år kvar på kontraktet.
Öppna bild i helskärmsläge
Marek Hrivík uppges lämna Leksand – trots ett år kvar på kontraktet.

Bild: DANIEL ERIKSSON

Marek Hrivík gjorde succé under sin första sejour som Leksandsspelare. Säsongen 2020/21 utsågs han till hela SHL:s mest värdefulla spelare och värvades till KHL.

När Ryssland 2022 invaderade Ukraina återvände han till Leksand, men var sliten och fick en tung start.

De senaste tre säsongerna har han haft stora skadebekymmer, något han hoppades skulle bli bättre genom en knäoperation före jul men han lyckades aldrig nå samma nivå som 2021.

Redan i månadsskiftet började uppgifter florera om att Leksand var på väg att bryta kontrakten med både Marek Hrivík och finske backen Axel Rindell, som båda har kontrakt en säsong till.

Annons

På tisdagen skrev Expressen att det är klart att Hrivík flyttar och att man jobbar på att lösa några ekonomiska bitar.

– Jag har inga kommentarer till det, säger Tjomme.

Har ni råd att lösa ut honom?

– Jag har inga kommentarer när det gäller Marek, men vi kan prata om spelare generellt. Det är en sån här grej som media har fått för sig, att bara för att man skulle göra sig av med en spelare så kostar det föreningen extremt mycket pengar. Jag vet inte varför ni tror att det skulle vara svindyrt.

Thomas Johansson är general manager för Leksands IF.
Thomas Johansson är general manager för Leksands IF.

Bild: Viggo Ekebjär

Tjomme drar paralleller med det civila arbetslivet.

– Det finns olika intressen i det här. En spelare som vill fortsätta spela har aldrig några ambitioner att sitta av sitt kontrakt ett helt år – för då sabbar spelaren hela sin karriär. Det kommer alltid att dyka upp bra, fördelaktiga lösningar. Det är inte så att våra spelare får 100 procent betalt av Leksand och 100 procent av den andra klubben. Där har ni fått för er att det helt plötsligt ska kosta en jäkla massa pengar, säger LIF:s sportchef och fortsätter:

– Det är väl klart att lönekostnader om en spelare ska lämna – precis som om du skulle bli uppsagd från ditt företag – så finns en stor möjlighet att du får någon form utav avgångsvederlag. Det är så det funkar i hockeybranschen också, säger han.

Marek Hrivík har varit skadeförföljd sedan han återvände till Leksand 2022.
Marek Hrivík har varit skadeförföljd sedan han återvände till Leksand 2022.

Bild: PÄR OLERT

Annons

Jo, men Marek är väl en av spelarna som har en signoffbonus?

– Ja, men vad vad har det med saken att göra?

Då kostar det ju mer än bara hans lön. Det är ju en bonus som ska ut också?

– Ja, men om Marek hade varit kvar så ska den bonusen ut säsongen efter. Det spelar ingen större roll när man betalar ut den signoffbonusen i det fallet, säger Tjomme.

Det spelar väl en viss roll när bonusen ska ut, med tanke på att Peter Wiklund (vd) har sagt att det kommer vara likviditetskris vid två tillfällen under våren?

– Jag kan inte kommentera någonting kring ekonomiska lösningar i det avseendet. Jag kan bara kommentera hur det funkar kring om man nu ska lösa ut spelare från sina avtal. Jag kan inte uttala mig om likviditet till höger och vänster och om Peter har sagt ditten eller datten. Men ofta tycker jag att media har en skev bild av att det är det kostar så otroligt mycket att köpa ut spelare. Det gör inte det.

”Ingen speciallösning”
En annan sak med Marek Hrivík som retat upp många Leksandssupportrar är vad som hände på sociala medier den 7 april.

Leksands IF publicerade då ett inlägg på Instagram (se inlägget ovan) från försäsongsträningen där kanadensaren Max Véronneau och amerikanen Matt Caito figurerade på bilder från gymmet i Tegera arena.

Samma dag ska Marek Hrivík ha delat en bild i sin händelse där han drack en öl med goda vänner i Slovakien.

Hade han fått ledigt eller finns det någon speciallösning?

Annons

– Det är ingen i Leksand som har någon speciallösning, säger Tjomme bestämt.

Marek Hrivík belönades med Guldhjälmen som SHL:s mest värdefulle spelare säsongen 2021/22.
Marek Hrivík belönades med Guldhjälmen som SHL:s mest värdefulle spelare säsongen 2021/22.

Bild: Bildbyrån

Han fortsätter:

– Vi har ett upplägg där spelarna tränar själva. Anledningen till att Max och Matt var med på bild är för att de är kvar i Leksand, men de har också haft alla möjligheter att åka tillbaka i Nordamerika och träna själva. De hade kunnat sitta på en strand och tagit en öl om det hade varit så.

Thomas Johansson är rejält irriterad över hur en eller ett par människors teorier kan spridas på sociala medier och få fäste som sanningar.

– Vi är inte en klubb där det är massa pajaserier kring att spelare får göra ditten och datten och det är High Chaparall. Jag förstår inte vad folk tror om det vi gör.

Ett inlägg från X.
Ett inlägg från X.

Är det inte skönt att du får klargöra det?

– Ja, alltså, jag kan väl tycka att man också måste ha en respekt för att vi har en professionell verksamhet som vi bedriver i de här sammanhangen. Det tycker jag att folk ibland inte har. Folk får för sig saker och ting och tror saker och ting, men alla våra spelare utom de yngre killarna tränar själva i tre veckor och sköter sin fysträning, säger Tjomme.

Det är ett upplägg som Leksand haft i fem års tid.

– Vi följer alla våra spelare via ett fyssystem. När de kommer tillbaka och träffas var tredje vecka testar vi alla spelare, registrerar alla träningsaktiviteter som spelarna gjort varje dag för att se hur deras intensitet är, har de tränat rätt, och utifrån det blir de coachade av våran fystränare Jesper Gillerås. Sen träffas vi efter tre veckor och tränar tillsammans och testar dem, sen är spelarna fria att träna var de vill igen och alla ska följa de fyskrav vi har, säger Tjomme.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Tack, Lifstarsll :)
Lifstarsll

Inlägg av Lifstarsll »

Sniper skrev: ons 16 apr 2025, 21:40 Tack, Lifstarsll :)
Inga problem - Tjomme är lite grinig i intervjun vilket jag tycker är sunt. Klart man är nyfiken på vad det skulle kosta men jag litar på att de hanterar alternativen och på totalen skapar en bra lösning att gå vidare med nytt spelaralternativ.
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Vi kan nog vara säkra på att Tjomme ligger ett par steg före oss och media i sådana här frågor.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Lifstarsll skrev: ons 16 apr 2025, 22:03
Inga problem - Tjomme är lite grinig i intervjun vilket jag tycker är sunt. Klart man är nyfiken på vad det skulle kosta men jag litar på att de hanterar alternativen och på totalen skapar en bra lösning att gå vidare med nytt spelaralternativ.
Skulle det inte kunna vara en uppgörelse med spelaren att de får sign-off bonusen, men den betalas ut först senare, typ när den ska betalas ut med nuvarande kontrakt? Vill spelaren lämna och man vill släppa spelaren så borde det ju gå att göra vilka uppgörelser som helst. Då skulle det enda som händer just nu att en del av Mareks lön frisättas för att värva in andra spelare.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

syd b. skrev: mån 14 apr 2025, 22:43
Sniper skrev: mån 14 apr 2025, 21:16

För er som inte har premium:

”Färjestads spelare kunde vara grisar allihopa”

….
Kul artikel. Ett par faktafel men kul att läsa.
Fet stil är dock fortfarande autentiskt.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: Igår, 06:11
Lifstarsll skrev: ons 16 apr 2025, 22:03
Skulle det inte kunna vara en uppgörelse med spelaren att de får sign-off bonusen, men den betalas ut först senare, typ när den ska betalas ut med nuvarande kontrakt? Vill spelaren lämna och man vill släppa spelaren så borde det ju gå att göra vilka uppgörelser som helst. Då skulle det enda som händer just nu att en del av Mareks lön frisättas för att värva in andra spelare.
Det skulle de ha kunnat diskuterat och kanske just mu gör, men det lät inte så i TJs svar. Det lät nästan som att han inte förstod skillnaden. Sen är frågan om Marek vågar vänta på den när ekonomiska situationen är som den är. Fast kanske just därför är det nödvändigt att vänta ett år och det kan som sagt vara just den biten som inte är riktigt klar.
Men lät bara inte som det på TJs svar.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Utan att veta så gissar jag att sådana utbetalningar av skattetekniska skäl måste göras det redovisningsår spelaren lämnar landet. Det kanske Färjans revisorer, Hotlips eller Bender kan svara på.

"Det finns alltid folk som vill hjälpa till när det ska värvas spelare" Det här behöver också lösas. Hellre förr än senare.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Wibbe

Inlägg av Wibbe »

Gösen skrev: Igår, 09:05 Utan att veta så gissar jag att sådana utbetalningar av skattetekniska skäl måste göras det redovisningsår spelaren lämnar landet. Det kanske Färjans revisorer, Hotlips eller Bender kan svara på.

"Det finns alltid folk som vill hjälpa till när det ska värvas spelare" Det här behöver också lösas. Hellre förr än senare.
Tror man får särskilja mellan på när kostnaden (påverkar resultatet) läggs och när utbetalningen (påverkar likviditeten) läggs. Hade det gjorts rätt (enligt mitt tycke) från början så skulle kostnaden för sign-off periodiserats och påverkat resultatet under alla år spelaren spelat i LIF och därför är det bara en likviditetsfråga om att cash finns när det ska betalas ut.

Med det sagt så kan det vara så att LIF kan ta hela kostnaden utan att betala ett öre och istället redovisa det som skuld till berörd spelare.
harfager

Inlägg av harfager »

Gösen skrev: Igår, 09:05 Utan att veta så gissar jag att sådana utbetalningar av skattetekniska skäl måste göras det redovisningsår spelaren lämnar landet. Det kanske Färjans revisorer, Hotlips eller Bender kan svara på.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="sv" dir="ltr">Jag är helt övertygad om att #27 Hrivik lämnar snart.<br><br>Den ekonomisksa lösningen finns det många som skulle hoppa på. Alltid när det är större saker på sporten så finns det folk som vill stötta, så kommer det vara även nu om det paketeras på rätt sätt. Bäst för båda parter..</p>&mdash; Claes Bergström (@claes_bergstrom) <a href=" 27, 2025</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>