Silly season 25/26

Eastis

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Eastis »

Inte så tokigt Svepet! Nytänk behövs definitivt å även om det inte blir en stående uppställning genom säsongen finns det matcher där din lösning skulle tjäna gruppen alldeles utmärkt!

Sen finns det väl risk att det i kontrakten står nåt om istid bara man är frisk. Det syntes väl tydligt med Marek de sista tio omgångarna.
Bumlingen

Inlägg av Bumlingen »

Jag är inne på samma linje som dig svepet. Dammar av ett inlägg som jag gjorde den 7 december, men som inte fick så många kommentarer:

”En sak som jag har funderat över nu på slutet är varför man kör en ren juniorkedja? Det känns som att Leksand alltid sätter juniorer tillsammans i en fjärdekedja, men vore det inte bättre att dela upp de i olika konstellationer? Juniorer kan ju, iaf över tid, väga lite lätt samtidigt som de saknar erfarenhet och när man sätter ihop tre av dessa i samma kedja så finns det ingen som uppväger dessa egenskaper.

Vore det inte bättre att sätta ihop en junior med två rutinerade spelare, och då försöka skräddarsy omgivningen efter juniorens bästa egenskaper. Lissel skulle tex med sin storlek kunna passa ihop med två mindre, snabba spelare som Lang och Karlberg eller Lang och Kloos, där han får rollen att gå på mål och dra åt sig uppmärksamhet och gå på returer. Kaderli kanske skulle passa med Vejdemo och Zackrisson där han får stå för vändningar och finurlighet medan Vejdemo står för fysiken och Zackrisson tar papparollen.
Altörn kanske skulle passa ihop med Veronneau där han med smartness kan servera Max och med fart följa med i Max tempo. Kedjan kompletteras med Karlberg/Kloos. Sedan får Knuts/Östman/Karlsson sin plats i 4e.

Någon annan som har funderat i de här banorna?”
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

svepet skrev: Igår, 22:28
Wiborg skrev: Igår, 16:15
svepet skrev: Igår, 15:27 Släng hierarkin åt helvete. Slopa förstakedjan. Slopa fjärdekedjan. Jobba på fyra jämna enheter.

Ny center plus en billig Zacke o Vejdemo. Där e tre centrar. Den sista platsen kan tas av Östman, Eljas eller ev en mkt förbättrad Knuts som gått på skridskoskola under sommaren. De som inte centrar kan yttra av dessa tre(Knuts nja).

Vi kommer aldrig att ha råd att värva ihop en på papperet stark sk förstakedja. Trots att Hedberg önskar köra NHL style. Men han vaknar väl upp ur drömmen efter att ha pratat med kassörskan i föreningen när han inser hur det ligger till.
Kanske missförstår dig men vi behöver ju inte värva en hel förstafemma för att ha en förstafemma på papperet.

Max Véronneau - Marek Hrivík/NY - Peter Cehlárik
Oskar Lang - Lukas Vejdemo - NY
Kalle Östman - Patrik Zackrisson/NY - Marcus Karlberg
Arvid Eljas - Jon Knuts - Dennis Altörn/Andro Kaderli
Ja, du missförstår mig. Det är exakt en sån där klassisk Leksands-uppställning som du lagt upp som jag är emot. Att ha en förstakedja som "ska" vara det bästa vi har som vi bakar ihop. Och framförallt har en fjärdekedja där vi slänger ihop spelare som Eljas och Kaderli tillsammans med Knuts. Det är EXAKT så vi får dålig utveckling på dessa spelare. Alltid spela juniorer o spelare som inte etablerats typ Eljas i en fjärdelina. Som ett exempel utan tanke så menar jag att det skulle kunna se ut så här typ:

Max - Ny - Eljas
Lang - Vejdemo - Kaderli
Ny - Zacke - Karlberg
Cehlarik - Östman - Ny

Ovan kedjor kan byta plats hursomhelst. Fyra jämna enheter. Där de nya är typ SHL-rejects från annan klubb, toppspelare i HA eller ett AHL-fynd. Inga färdiga dyra landslagsspelare men bra hockeyspelare gärna med lite storlek och tuffhet. Men framförallt måste vi få utveckling på spelare som just Eljas och Kaderli för att ta två exempel. Och de gör man inte genom att dels spela dessa tillsammans och än mindre med Knuts däremellan...
Då är jag med på vad du menar och håller med att vi borde sprida ut det lite mer. Dock så kan jag anse att vi borde ha en renodlad fjärdekedja för att dels kunna lägga mer speltid på de producerande spelarna och sedan även ha en kedja som kan gå in och störa de andra lagens "stjärnor" och även för att ändra matchbilder. Därmed inte sagt att det är där Kaderli och andra offensiva juniorer ska spela utan med Knuts-typer. Jag håller helt med om att man borde spela juniorer högre upp i hierarkin om det är de egenskaperna som de besitter och inte bara slänga in i en fjärdekedja. Jag kan minnas fel, men jag har för mig att det var så Hedberg jobbade i Örebro en hel del.
Pain is temporary, glory is forever
Lampa

Inlägg av Lampa »

Wiborg skrev: Idag, 07:23 Då är jag med på vad du menar och håller med att vi borde sprida ut det lite mer. Dock så kan jag anse att vi borde ha en renodlad fjärdekedja för att dels kunna lägga mer speltid på de producerande spelarna och sedan även ha en kedja som kan gå in och störa de andra lagens "stjärnor" och även för att ändra matchbilder. Därmed inte sagt att det är där Kaderli och andra offensiva juniorer ska spela utan med Knuts-typer. Jag håller helt med om att man borde spela juniorer högre upp i hierarkin om det är de egenskaperna som de besitter och inte bara slänga in i en fjärdekedja. Jag kan minnas fel, men jag har för mig att det var så Hedberg jobbade i Örebro en hel del.
Det är precis som du säger. Man behöver en renodlad fjärdekedja, som du kan matcha mot t.ex Puistola Karlkvist Kossilla. Då vill du ha en viss typ av kedja. Eller när du jagar en ledning vill du ha en viss typ av kedja, eller när du försvara till exempel. Dock inte sagt att man av den anledningen behöver sätta juniorer ihop med den typen av spelare vara för att. Så det är ju rätt tänk av båda ”lägren”.

Tycker David Lilja ser spännande ut, han borde kunna ta en större roll och producera i ett SHL lag, varför inte i Leksand?

Även Lukas Wernblom känns som en trolig värvning, gjorde ändå 4 kassar och en assist när Malmö räddade sig kvar för två år sedan. Presterat i Liiga och trivs under Hedberg. Snittat enormt mycket utvisningsminuter vilket kanske kan tyda på en spelartyp man söker? Kanske lite fullt så dyr heller.

En bra center på det och kanske någon fynd-forward till så tycker inte jag det ser så dumt ut.

Veronneau - (Topp C) - Lilja
Wernblom - Vejdemo - PC
Lang - Östman - Karlberg
Eljas - Zackrisson - Ny
Knuts/Altörn/Kaderli
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Bumlingen skrev: Idag, 00:23
Någon annan som har funderat i de här banorna?”
Kloka tankar!
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Chris

Inlägg av Chris »

Lampa skrev: Idag, 08:02
Wiborg skrev: Idag, 07:23 Då är jag med på vad du menar och håller med att vi borde sprida ut det lite mer. Dock så kan jag anse att vi borde ha en renodlad fjärdekedja för att dels kunna lägga mer speltid på de producerande spelarna och sedan även ha en kedja som kan gå in och störa de andra lagens "stjärnor" och även för att ändra matchbilder. Därmed inte sagt att det är där Kaderli och andra offensiva juniorer ska spela utan med Knuts-typer. Jag håller helt med om att man borde spela juniorer högre upp i hierarkin om det är de egenskaperna som de besitter och inte bara slänga in i en fjärdekedja. Jag kan minnas fel, men jag har för mig att det var så Hedberg jobbade i Örebro en hel del.
Det är precis som du säger. Man behöver en renodlad fjärdekedja, som du kan matcha mot t.ex Puistola Karlkvist Kossilla. Då vill du ha en viss typ av kedja. Eller när du jagar en ledning vill du ha en viss typ av kedja, eller när du försvara till exempel. Dock inte sagt att man av den anledningen behöver sätta juniorer ihop med den typen av spelare vara för att. Så det är ju rätt tänk av båda ”lägren”.

Tycker David Lilja ser spännande ut, han borde kunna ta en större roll och producera i ett SHL lag, varför inte i Leksand?

Även Lukas Wernblom känns som en trolig värvning, gjorde ändå 4 kassar och en assist när Malmö räddade sig kvar för två år sedan. Presterat i Liiga och trivs under Hedberg. Snittat enormt mycket utvisningsminuter vilket kanske kan tyda på en spelartyp man söker? Kanske lite fullt så dyr heller.

En bra center på det och kanske någon fynd-forward till så tycker inte jag det ser så dumt ut.

Wernblom - Vejdemo - PC
Lang - Östman - Karlberg
Eljas - Zackrisson - Ny
Knuts/Altörn/Kaderli
Nu kommer dysterkvisten igen, men om den uppställningen skulle funka känner jag att det krävs något ur den goda fens trolldrycksförråd i Shrek.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Chris skrev: Idag, 08:59
Lampa skrev: Idag, 08:02

Wernblom - Vejdemo - PC
Lang - Östman - Karlberg
Eljas - Zackrisson - Ny
Knuts/Altörn/Kaderli
Nu kommer dysterkvisten igen, men om den uppställningen skulle funka känner jag att det krävs något ur den goda fens trolldrycksförråd i Shrek.
Jag tror det är något vi kommer få leva med. Att det blir något sånt. Men jag ser dina farhågor.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Ang. D. Lilja.
David Lilja har minst sagt gjort sitt för att övertyga Luleå om att förlänga.
Nu uppger Norrländska Socialdemokraten att SHL-klubben erbjudit succéspelaren ett kontrakt.

[...]

– Han stortrivs uppe i Luleå, har tålamod och gör sitt yttersta för att de ska erbjuda honom en förlängning, har agenten, Marcus Isaksson även sagt till NSD.
https://hockeysverige.se/shl/uppgifter- ... -kontrakt/
Lampa

Inlägg av Lampa »

bjernagris skrev: Idag, 09:36 Ang. D. Lilja.
David Lilja har minst sagt gjort sitt för att övertyga Luleå om att förlänga.
Nu uppger Norrländska Socialdemokraten att SHL-klubben erbjudit succéspelaren ett kontrakt.

[...]

– Han stortrivs uppe i Luleå, har tålamod och gör sitt yttersta för att de ska erbjuda honom en förlängning, har agenten, Marcus Isaksson även sagt till NSD.
https://hockeysverige.se/shl/uppgifter- ... -kontrakt/
Synd!
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Om Tjomme menar allvar att han vill bygga ett ”större och tyngre Leksands IF” skulle jag bli förvånad om han plockar in killar som knappt mäter över 180cm och inte är särkilt fysiska.
Vill man hitta tyngd och kraft tror jag det måste värvas från Nordamerika eller mellaneuropa. En Tjeck kanske…

För övrigt är det skönt att dessa alibispelare som löst ryktades till LIF har gjort klart med andra klubbar.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

På tal om Grewe (nej, harfager fick inget svar av Stimblad):
Linus Skager, forward, Kalmar
Vem är tuffast att möta i respektive lag?
– I Djurgården är det Albin Grewe. Jag känner honom sedan tidigare och vi har mött varandra mycket. När vi var små så var vi oftast de bästa och det var lite tugg mellan oss och sådär. Jag har sett honom på tv i slutspelet och han kör ju över varenda en, det spelar ingen roll hur stora de är. Han är jävligt tung faktiskt. Han har sin roll i fjärdekedjan samtidigt som han har mycket puck också. Han är bra på båda, tycker jag.
Vem är mest underskattad respektive överskattad i finalserien?
(...) Sen tycker jag ändå att Grewe förtjänar mer kredd.
Vem blir finalens MVP?
(...) Men jag svarar Grewe igen. Han avgjorde i semifinalen och jag skulle inte bli förvånad om han gjorde det jävligt bra nu också.
Storslam för Grewe alltså!
– Ja, nu har han fan press på sig!
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... llsvenskan
Och så min egen favorit i tyngd-kategorin:
Jimmie Jansson Lorek, back, Västerås
– I AIK svarar jag Daniel Muzito Bagenda, en stark och kraftfull spelare.

Emil Forslund, forward, Nybro
– I AIK svarar jag Daniel Muzito Bagenda när han är som bäst. Han är också en tung spelare som är jävligt stark på pucken. Jag väljer honom även om han är forward som jag.
Dessvärre har Muzito Bagenda testats förr i SHL utan att ha lyckats etablera sig.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: mån 14 apr 2025, 13:58
Cred till Inte Olle Öst.
Är han inte övertygad om Gidlöfs storhet?

Lampa

Inlägg av Lampa »

Aggeman skrev: Idag, 10:00 Om Tjomme menar allvar att han vill bygga ett ”större och tyngre Leksands IF” skulle jag bli förvånad om han plockar in killar som knappt mäter över 180cm och inte är särkilt fysiska.
Vill man hitta tyngd och kraft tror jag det måste värvas från Nordamerika eller mellaneuropa. En Tjeck kanske…

För övrigt är det skönt att dessa alibispelare som löst ryktades till LIF har gjort klart med andra klubbar.
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... im-zohorna

Sju SHL klubbar intresserade av denne herre, kanske LIF då.

198 cm och 104 pannor torde väl vara något användbart då.