Nostalgitråden

Användarens profilbild
Ställbergarn
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 08:03

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Ställbergarn »

Jag hittade ett gammalt album på en loppis som jag inte kunde motstå att köpa, tror det är komplett med samtliga bilder. Riktigt kul, även om det är mer än 10 år före min levnadstid. :)
20231016_074321liten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Ställbergarn skrev: mån 16 okt 2023, 07:57 Jag hittade ett gammalt album på en loppis som jag inte kunde motstå att köpa, tror det är komplett med samtliga bilder. Riktigt kul, även om det är mer än 10 år före min levnadstid. :)

20231016_074321liten.jpg
Ett klassiskt album! Kom några till följande säsonger, se exempel att kolla efter på loppisar. 72/73 var det första som jag och storebrorsan började med. Roliga album att bläddra i och var spännande att läsa artiklar om t.ex. hockeyn i Sovjet och Kanada. Var ju en annan tid, men jäklar vad man förpestade livet för kioskägaren när man försökte få ihop bilderna :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Har ju glömt att hylla Dan Labraaten som blev invald i svenska Hall of fame. Vilken lirare och minnena från när han kom ångande på kanten med blixtens hastighet, bröt sig in framför mål och smaska in puckarna finns för evigt kvar i mitt minne.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Gösen »

Jag är full av beundran för alla som har ett minne!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: sön 29 okt 2023, 15:52 Jag är full av beundran för alla som har ett minne!
Labraatens klubba var nästan den enda jag inte ville ha som barn. Inte för att han var en oattraktiv spelare - tvärtom - men för att han var ende forwarden i senaste guldlaget som var högerfattad. Vad skulle jag med rightklubba till?
Spelare och årtal (senaste 20) inte så mycket. Eller snarare högst begränsat minne.

Foruminlägg ganska bra minne. Samt barndomsminnen.

Demens?
http://www.superstars.nu/forum/viewtopi ... ne#p299630
Barndomsminne: Labraaten brukade ibland stå ute på vägen vid sin bil när man cyklade förbi radhuslängan på Gärdesvägen. Han hade familjeband dit.

Har du något barndomsminne som innefattar spelare?
Eller: Vilket är ditt första LIF-minne?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Gösen »

Jag vill så gärna säga att det är guldet -75
Men ska jag vara ärlig med mig själv så är det nog en efterhandskonstruktion. Växte upp i en sport ointresserad familj som aldrig skulle lägga pengar på något så onödigt som biljetter till triviala motions övningar.

Det första minnet är nog snarare 80-tal. Dels kommer jag ihåg att man i tredje perioden brukade öppna portarna mot furulidshållet så man kunde gå in gratis och andra diffusa minnen som mer har med Isstadion att göra än hockeyspelare. Men ett klarare minne är att jag och kompisen tillverkade en tvåpinnsflagga av ett från min ömma moder stulet lakan. Allt för att synas i TV. På den tiden var ju enda sändningen av hockey förlagd till Sportspegeln på söndag kväll. Jag kommer inte ihåg vad vi skrev på lakanet, men vi tyckte det stack ut från alla andra flaggor och banderoller som skymde sikten på södra stå. Väl hemma och bänkad framför tvn hade vi berättat för mina föräldrar vilken flagga som var vår, vilken text som avsågs. Allt man såg var ett helvitt lakan som skymde sikten. Vilken besvikelse!

Spelarminne. Fick som 12-åring (kanske) Jarmo Mäkitalos utbytta benskydd och handskar via en vän till familjen som spelade i LIF. De skulle sitta på var enda kväll på uterinken. Trots att de naturligtvis var alldeles för stora.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

Kanske ett av de bästa forumen internet har haft: https://web.archive.org/web/20190415015 ... orum24.se/

T.ex har användaren "skaraborg76" (från Leksand(!)) frågat följande:
Ni som minns Toffelhjältarna som gick som jullovsmorgon kommer ihåg att de visade en del filmer, de mesta tecknade.
Men vad hette de i original och var kan man få tag i dem idag?

Minns att man hade något tecknat som hette Pärlan och handlade om äldre dam med hund som hette pärlan och som mest satt och flinade.

Var också en serie där brorsönerna till Dracula, Varulven och Frankenstein var med. De förvandlas till en slags kopior av sina släktingar när de slog ihop sina händer. De var å andra sidan goda och slogs bland annat mot skurkar varav en var en slags fluga.


Kan det bli bättre än så här?

https://web.archive.org/web/20190326110 ... t2563.html
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

Mats_ume skrev: sön 29 okt 2023, 17:50 Kan det bli bättre än så här?
Ja, det kunde det faktiskt. Även denna gång tack vare "skaraborg76": https://web.archive.org/web/20140101011 ... ut853.html
Är du CP?
CP-barn
Jag vet inte hur det är med er andra. Men CP var där jag växte upp något som var ganska vanligt som skälls ord elelr då man tyckte någon var dum eller korkad.
Var CP ett 80-tals skällsord?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

På tal om användarnamn, det sista väcker nyfikenhet https://www.sweclockers.com/forum/trad/ ... nhl-09-lag
Xbox 360 NHL 09 lag
Tjenare alla sweclockare!

Jag och en kompis är med i en trött klubb på Live där endast han och jag är aktiva. Det skulle va kul att få ihop lite fler spelare och ett bättre lag.

Så om det är någon som har en klubb som behöver en giftig Center och en bra högerback så skriv här!

Alternativt, alla som har 09 till boxen skriver här så kanske vi kan göra ett sweclockers lag eller dylikt.

Om det finns något intresse så vore det riktigt skoj.

Glada hälsningar
jag är lätt på Robsterr86
Kanon
Fan va gött

Nu börjar det ju likna något.

Mitt live konto är Runarstorm och min polare heter Bjernagris.

Fram med fler spelare nu!
Bumlingen
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 15:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Bumlingen »

Mitt första minne är inte SM-guldet 75 för då var jag bara 6 månader gammal och bodde fortfarande i Göteborg. Däremot var Dan Labraaten min stora idol (andra sejouren i Leksand). Mycket beroende på att vi delar förnamn (och att han var så grymt duktig). Sugen på att ta mig till Tegera för första gången den här säsongen för att få hylla honom! :YMPARTY: :YMPARTY: :YMPARTY:
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: sön 29 okt 2023, 17:50

Ni som minns Toffelhjältarna som gick som jullovsmorgon kommer ihåg att de visade en del filmer, de mesta tecknade.
Men vad hette de i original och var kan man få tag i dem idag?

Dom heter Stjärnan, Klas och Sniper och återfinns i valfri svit på Leksandsfärjan. Om fruarna är med. Annars hittar ni Klas och Stjärnan i valfri bar samt Sniper i ett Konferensrum med Mats_ume.

Hänger Bjernagris fortfarande med Robsterr86 och Runarstorm?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: sön 29 okt 2023, 20:30
Mats_ume skrev: sön 29 okt 2023, 17:50

Ni som minns Toffelhjältarna som gick som jullovsmorgon kommer ihåg att de visade en del filmer, de mesta tecknade.
Men vad hette de i original och var kan man få tag i dem idag?

Dom heter Stjärnan, Klas och Sniper och återfinns i valfri svit på Leksandsfärjan. Om fruarna är med. Annars hittar ni Klas och Stjärnan i valfri bar samt Sniper i ett Konferensrum med Mats_ume.

Hänger Bjernagris fortfarande med Robsterr86 och Runarstorm?
Var hittar vi Gösen då?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Gösen »

I maskinrummet med en spade kol i händerna.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Föredömliga kragar på hockeytröjorna på 80-talet. Får vi se en återkomst för kragen på nästa års tredjetröja?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Nostalgitråden

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: sön 29 okt 2023, 20:30Hänger Bjernagris fortfarande med Robsterr86 och Runarstorm?
Klart man har lirat en del NHL i sina dagar. Eftersom det gick att spela med SHL-lag var det en dröm att få spela som Leksand. Tyvärr rök xboxen i samband med att jag dels inledde en relation, dels påbörjade min yrkeskarriär, och intresset för NHL-spelen falnade ironiskt nog ungefär samtidigt som Leksand gick upp i SHL. Numera blir det mest managerspel.
Senast redigerad av bjernagris den mån 30 okt 2023, 07:54, redigerad totalt 1 gång.