Styrelser samt ekonomi

deatknut

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av deatknut »

Gösen skrev: Igår, 11:45
Ludde skrev: Igår, 10:49 -20 miljoner minsann, vi hade antagligen fått ta delar av det förra säsongen redan men med en fiffig bokföring förra våren sköt vi det framåt ett år.

Börjar förstå varför vår VD fick lämna skeppet.

https://www.leksandsif.se/article/wycasv2-30ead/view

Vet inte om jag kan se något förmildrande alls i den artikeln, verkar vara så grovt misskött så det gränsar till någon form av kreativ bokföring som det inte bör finnas ansvarsfrihet runt.
Man ska alltså byta bank och flytta 27 miljoner i lån till annan bank. Den nya banken är inte intresserad av att ha arenan som säkerhet utan vill ha mig som borgenär istället.

Vi har alltså inte råd att betala av 27 miljoner på 10 år utan vill göra det under 25 år istället. 2,7 miljoner i amortering mot knappa 1 miljon. Istället vill vi betala i genomsnitt typ 300 tusen i ränta per år i 25 år istället för 10. En merkostnad på 4-5 miljoner i ränta.
(Snabb huvudräkning - principen jag vill åt)

Man vill dessutom låna upp 10 miljoner till utöver de 18 som ligger utanför nämnda 27 som jag också ska borga för.

Jag och övriga 6-7 tusen hushåll i Leksands ombeds alltså att gå i borgen för totalt 55 miljoner samtidigt som man säger att man inte orkar med att amortera 2,7 miljoner årligen på närmare 200 miljoner i omsättning.

Sen det här;
-Samtidigt bygger det befintliga hyresavtalet, som tecknades 2005, på en bashyra som utgår från den gamla ishallen och speglar inte dagens förutsättningar-

Vilket skitsnack.
Gamla ishallen ägde vi i kommunen och ändå sedan 2005 så har hyran omförhandlas flera gånger.
vad tror du det kommer kosta oss skattebtalare i leksand om LIF konkar???? där kommunen måste gå in å ta över driften på arenan också som enligt uppgifter kosta 2015 55 tusen om dagen😂
Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Alltså, det är så sjukt sanslöst galet hur illa den här föreningen har skötts!
Visst, vi har haft höga lönekostnader o legat högt på den listan. Men det finns lag med liknande o till och med högre lönekostnader som inte alls har dessa problem.

Tv-avtal som väl ger ca 40 mille/säsong, ett bra snitt på publiksiffror, rimligtvis en av SHL:s bästa souvenirförsäljningar mm. Ändå dessa otroliga minussiffror! Hur e det ens möjligt?
Har vi inga sponsorer? Betalar vi mångmiljonbelopp till anställda i organisationen? Vad gör marknadsavdelningen förutom chefen som poddar o reffar trav hela dagarna? Eller är det så enkelt att ägande av arenan är ett ekonomiskt blysänke?
Att utse Sveriges sämst skötta idrottsförening är i alla fall ingen svårighet….
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

deatknut skrev: Igår, 13:20 [

vad tror du det kommer kosta oss skattebtalare i leksand om LIF konkar???? där kommunen måste gå in å ta över driften på arenan också som enligt uppgifter kosta 2015 55 tusen om dagen😂
Beror helt på vilken väg vi väljer att gå.
Ska vi som kommun bedriva elitverksamhet så kommer det kosta lika mycket minus lite mindre kapitalkostnader.

Ska vi sälja så kan nog Rotcod AB med intressenter tänka sig att köpa arenan för 1 krona.

Andra alternativ är att sälja ut lösöre, restaurangkök, ismaskiner, kylaggregat etc. Stänga av strömmen och antingen riva eller använda som byggförråd och maskinhall.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
deatknut

Inlägg av deatknut »

Gösen skrev: Igår, 13:47

Ska vi som kommun bedriva elitverksamhet så kommer det kosta lika mycket minus lite mindre kapitalkostnader.

Ska vi sälja så kan nog Rotcod AB med intressenter tänka sig att köpa arenan för 1 krona.

Andra alternativ är att sälja ut lösöre, restaurangkök, ismaskiner, kylaggregat etc. Stänga av strömmen och antingen riva eller använda som byggförråd och maskinhall.
kommer ju inte räcka på långa vägar att täcka upp vad arenan kommer kosta oavsett vem som ska sköta driften för den samt 55 miljoner i skatteintäkter som LIF bidrar med varje år
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

deatknut skrev: Igår, 13:53

kommer ju inte räcka på långa vägar att täcka upp vad arenan kommer kosta oavsett vem som ska sköta driften för den samt 55 miljoner i skatteintäkter som LIF bidrar med varje år
Nja. Det mesta av det är löneskatt från spelare. Inte nödvändigtvis skrivna i Leksand. Dessa overhead-skatteintäkter kommer finnas kvar även när de spelar i andra lag.

16 miljoner till kommunen var väl det Anton Engbergs undersökning visade. Av det betalas 6 miljoner i hyra för barn och ungdomar.

Men det är rätt ointressant i sammanhanget. Det finns verkligen en gräns hur mycket man får missköta sig ekonomiskt och tro/räkna med att någon annan ska städa upp.

Utan värme, kyla, kök, och dyra leasingavtal, samt fastighetspersonal och kapitalkostnader så är det inte jättemycket i driftkostnader kvar.
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Jag minns att vi under SHL-säsongen 2016/17 tvingades spela med ett förstärkt HA-lag eftersom vi inte hade råd med något annat, och att jag förvånats att vi under de senaste åren (från 2020/21 och framåt) inte alls verkar ha haft de ekonomiska svårigheterna vi hade tidigare.
deatknut

Inlägg av deatknut »

Gösen skrev: Igår, 14:15
deatknut skrev: Igår, 13:53

Nja. Det mesta av det är löneskatt från spelare. Inte nödvändigtvis skrivna i Leksand. Dessa overhead-skatteintäkter kommer finnas kvar även när de spelar i andra lag.

16 miljoner till kommunen var väl det Anton Engbergs undersökning visade. Av det betalas 6 miljoner i hyra för barn och ungdomar.

Men det är rätt ointressant i sammanhanget. Det finns verkligen en gräns hur mycket man får missköta sig ekonomiskt och tro/räkna med att någon annan ska städa upp.

Utan värme, kyla, kök, och dyra leasingavtal, samt fastighetspersonal och kapitalkostnader så är det inte jättemycket i driftkostnader kvar.
så det som leksand skriver i sitt inlägg på svenskalag år ren lögn?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

deatknut skrev: Igår, 14:41

Det beror antagligen på vad de skriver där.
Men varken vår styrelse eller operativa ledning, möjligtvis Tjomme undantaget har visat sig vara någon tillförlitlig eller transparent källa senaste åren. Så möjligheten finns naturligtvis att deras narrativ är vinklat. Vad du menar med ren lögn vet jag inte. Dels för att jag vet ungefär lika lite som dem, vad det verkar, hur allting ser ut men framförallt för att jag inte vet vad du åsyftar.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kommunalrådet om LIF: ”Väldigt bekymrade”
22 april 2025 16:16

2023 bedömdes ekonomin vara ”stabil” och LIF fick en kommunal borgen på 18 miljoner kronor.
Nu riskerar föreningen obestånd – och vädjar om ny borgen på ytterligare 37 miljoner kronor.
– Det är alldeles uppenbart att det inte är förtroendebyggande, säger kommunalrådet Sebastian Larsson.
https://www.falukuriren.se/2025-04-22/k ... bekymrade/
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Media får verkligen vatten på sin kvarn. En jävla cirkus är vad det är…
deatknut

Inlägg av deatknut »

Gösen skrev: Igår, 16:26

Men varken vår styrelse eller operativa ledning, möjligtvis Tjomme undantaget har visat sig vara någon tillförlitlig eller transparent källa senaste åren. Så möjligheten finns naturligtvis att deras narrativ är vinklat. Vad du menar med ren lögn vet jag inte. Dels för att jag vet ungefär lika lite som dem, vad det verkar, hur allting ser ut men framförallt för att jag inte vet vad du åsyftar.
det jag syftar på är Leksands ifs ansökan till Leksands kommun om förlängning och utökning av
borgensåtagande samt förlängning och omförhandling av hyresavtal.

där står det att Leksands if betalar skatter om 55 miljoner per år och att stor del av detta tillfaller Leksands kommun. Det står även att näringslivet får ta del av 30 miljoner i inköpta varor och tjänster som sedan omvandlas till skatteintäkter för kommunen. dit jag försöker komma till är att är det en lögn påstå att Leksands if drar in pengar till kommunen som dom har skrivit i ansökan?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Vi kommer antagligen gå i borgen även denna gång.
Frågar någon mig så är det ju det enda rimliga. Med motkrav på en stol runt bordet från kommunalt håll. Men jag har full respekt för alla som nu kommer tycka att det är nog nu. Man är ju mer än lovligt trött själv som delägare.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

deatknut skrev: Igår, 16:51
Gösen skrev: Igår, 16:26

det jag syftar på är Leksands ifs ansökan till Leksands kommun om förlängning och utökning av
borgensåtagande samt förlängning och omförhandling av hyresavtal.

där står det att Leksands if betalar skatter om 55 miljoner per år och att stor del av detta tillfaller Leksands kommun. Det står även att näringslivet får ta del av 30 miljoner i inköpta varor och tjänster som sedan omvandlas till skatteintäkter för kommunen. dit jag försöker komma till är att är det en lögn påstå att Leksands if drar in pengar till kommunen som dom har skrivit i ansökan?
Nej. Varför skulle det vara en lögn?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

deatknut skrev: Igår, 16:51

För att förtydliga om jag var luddig.

Siffrorna kommer från en avhandling gjord av en student vid högskolan Dalarna. Anton Engberg.

Skatt som Leksands if betalar uppgår enligt den till 57,5 miljoner. Personalskatt, arbetsgivaravgifter, statlig skatt, statlig fastighetsskatt samt företagsskatt vid vinst.

Av det beloppet var 16 miljoner av sådan art att den tillfaller kommunen. Löneskatt på de som var skrivna i Leksands kommun.

30 miljoner i merförsäljning (omsättning) till övriga företag är jättebra förstås. På 30 miljoner i detalj, restaurang och hotellbranschen så innebär det kanske upp mot 20 extra anställda och 2 miljoner till i skatteintäkter. Men de siffrorna är ju kvalificerade gissningar och på inget sätt evidensbaserad.

Förövrigt går det nog inte att mäta och få något riktigt konkret svar utan att först ta bort LIF ur ekvationen.

Största ekonomiska förlusten blir antagligen en lägre inflyttning i tappad marknadsföring varumärkesmässigt.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Skulder på 40 miljoner – så ska LIF räddas ur krisen
22 april 2025 18:00

Ett utökat borgensåtagande av kommunen ska hjälpa ett hårt ekonomiskt pressat Leksands IF.

Annars riskerar föreningen att hamna i obestånd redan i sommar.

– Vi kan inte fortsätta att hålla på så här framöver, konstaterar vd:n Peter Wiklund.
https://www.falukuriren.se/2025-04-22/s ... ur-krisen/
* * *
einars2
22 april 2025, 20:40

Ingen aning om det här är något man officiellt kommunicerat (antagligen inte) men Wiklund med annan nytillsatt uppenbarligen kompetent personal har lyckats kapa utgifter på runt 20 miljoner kronor.

Man har skapat en försiktig intäktsökning redan nu i föreningen vilket man uppskattar kommer ge ett positivt resultat på runt 8-9 miljoner kronor. Hav förtröstan.