expressens artikel Siffrorna avslöjar Leksands plan i krisen: ”Det är ett måste”
Leksands klubbdirektör och vd Peter Wiklund vill börja med att vara tydlig.
– Läget är inte kritiskt. Det är långt ifrån konkurs om jag säger så, säger han.
Men det är ändå tillräckligt allvarligt för att Leksands IF tidigare i veckan skulle lämna in en ansökan till Leksands kommun om förlängt och utökat borgensåtagande.
Leksands ansökan till kommunen
Förlängning av det befintliga borgensåtagandet för lån på 18 miljoner kronor samt checkräkningskredit på 1,2 miljoner kronor.
Utökning av borgensåtagandet till föreningen med 27 miljoner kronor plus 10 miljoner kronor.
Förlänga löptiden för alla borgensförbindelser från 2035 till 2050.
Förlänga hyresavtalets giltighetstid från 2035 till 2050.
Under hösten 2025 se över och omförhandla villkoren för hyresavtalet från 2005.
Klubben gick samtidigt ut på sin hemsida med att koncernen väntas gå omkring 20 miljoner kronor minus för verksamhetsåret 2024/25.
– Det är inte en fråga om att få pengar från kommunen som många tror i sina kommentarer. Det är en del i den process vi startat. Vår målsättning med det är att få amorteringsfrihet för våra lån. Det gör att vi förbättrar vår möjlighet att skapa likviditet långsiktigt.
Den 19 maj tar kommunen beslut om ansökan från Leksands IF.
Vad händer om ni inte får det ni eftersöker?
– Då hittar vi andra vägar och lösningar.
Planen: Åtta miljoner i vinst nästa år
En stor anledning till att man hamnat i det här ekonomiska läget har med spelartruppen att göra, menar Peter Wiklund.
När han kom in som ny klubbdirektör i höstas efter en turbulent period i klubben behövde ledningen ärva de kontrakt som redan var skrivna över säsongen. För att inte hamna där igen ska Leksand nu minska sina kostnader med runt 20 miljoner kronor per säsong.
– Om vi lyckas hålla intäktssidan så kommer vi att göra plusresultat nästa år, säger han.
Leksands likviditetsplan för de kommande åren.
Foto: Leksands IF AB och Leksands Fastighets AB
Närmare bestämt åtta miljoner kronor, enligt likviditetsplanen som skickats till kommunen. Att jämföra med minus 22 miljoner för den här säsongen.
– Det är vad vi lagt i vår prognos. Ambitionen är egentligen att vi över tid vill ha ett resultat på tio procent i resultat av vår omsättning totalt. Men vi vill inte vara överoptimistiska. Vi har varit pessimistiska åt andra hållet i stället.
Hur mycket lägre spelarbudget innebär det här?
– Du kan nästan säga 20 miljoner, det mesta ligger på den sportsliga verksamheten och konsultkostnader.
”Ingen relation mellan spelarbudget och poäng”
Arbetet är i gång redan nu. Leksand meddelade på torsdagen att man bryter med storstjärnan Marek Hrivik och köper ut honom med ett år kvar på kontraktet. Även den finländske backen Axel Rindell uppges gå samma öde till mötes.
Peter Wiklund är inte orolig över att den nya strategin ska gå ut över prestationerna på isen.
– Tittar vi på ligan i år så har vi exempelvis HV med en väldigt dyr spelartrupp, kanske den dyraste, som hamnar sist. Det finns ingen relation mellan spelarbudget och poäng. Vi hade väl den tredje dyraste och hamnade elva i tabellen. Det är något annat som avgör om man lyckas.
Så ni vill satsa mer på egna talanger och mindre på dyra stjärnvärvningar?
– Jag tror att det är ett måste. I alla fall i framtiden, att vi har mycket egna produkter i laget. Vi måste kanske bli ännu bättre i det. Sen är det en konkurrensfråga och hela ligaupplägget är att du inte får ramla ur. Då är man torsk.
– Man får inte ha för bråttom. Resan som Brynäs gjort är hur imponerande som helst, där man tagit tag i problemen och gjort det i rätt ordning. Det finns en del klubbar som har koll på sin ekonomi som gjort ett jättebra jobb. Det är dem man får titta på och försöka härma.
Sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson.
Foto: DANIEL ERIKSSON / BILDBYRÅN
Räknar bort slutspel ur budgeten
Sportchefen Thomas ”Tjomme” Johansson har basat över den sportsliga verksamheten i Leksand sedan 2018. Det är han som har skrivit många av de kontrakt som senare slagit tillbaka mot ekonomin, men Peter Wiklund vill inte rikta någon kritik mot det som varit.
– Han har fått tydliga riktlinjer, han har fått en tydlig budget för att bygga en trupp med. Det har han med positiv inställning tagit tag i. Ingen skugga ska falla över honom, han har gjort vad han kan under de förutsättningarna som varit.
– Han är medveten om förändringarna till hundra procent. Jag tycker vi har ett väldigt gott samarbete. Jag har fullt förtroende och lite till för honom.
Kommer en minskad spelarbudget räcka för att göra plusresultat nästa år?
– Ja, det ska räcka. Vi sätter spelarbudgeten i relation till vad vi har råd att ha spelartruppen för. Det är enkelt. Går du och köper ett bröd måste du köpa ett bröd du har råd att betala. Annars blir det inget bröd.
Den här säsongen hade Leksand budgeterat med en slutspelsmatch, men laget missade åttondelen på sämre målskillnad – och det blev noll.
– Jag har nu valt att till nästa säsong inte budgetera med någon slutspelsmatch och intäkter från slutspel överhuvudtaget, säger Peter Wiklund och fortsätter:
– Jag måste vara realist. Vad är det jag vet? Jo, jag vet att vi ska spela 52 matcher men har ingen aning om vi ska spela en slutspelsmatch. Jag kan bara budgetera med det jag vet.
Vad är Leksands sportsliga målsättning nästa säsong?
– Det måste alltid vara att vi ska vinna och ta oss till slutspel. Det är ambitionen vi har.
Leksand bygger om truppen rejält till nästa säsong.
Foto: PÄR OLERT / BILDBYRÅN
Graferna visar dramatiska siffran
Till nästa säsong har Svenska ishockeyförbundet sänkt licenskravet från tio till fem procent i eget kapital i förhållande till totala intäkter. För Leksands del ska licenskravet inte vara i fara trots det negativa mångmiljonresultatet, enligt klubbdirektören.
– Vi har ett fastighetsbolag med mycket eget kapital som vi gjort om så att vi kan flytta pengar till Leksands IF Hockey AB. Vi hade klarat licenskravet även om det var kvar på tio procent.
Men utan kommunens hjälp riskerar Leksand att hamna i obestånd redan i sommar, det vill säga att man inte i rätt tid kan betala sina skulder.
Redan i fjolårets bokslut ringde vissa varningsklockor om Leksands ekonomiska utveckling. Klubben har under flera år haft stadiga intäkter, mycket tack vare matchintäkterna som i fjol var tredje bäst i SHL efter Frölunda och Rögle. Klubben har även haft ett förhållandevis stabilt eget kapital som gjort att man klarat licenskravet de senaste åren.
https://datawrapper.dwcdn.net/91r22/2/
Den mest dramatiska siffran från fjolårets bokslut var klubbens kostnadskostym i förhållande till intäkterna. När Expressen granskar driften i samtliga klubbar – totala intäkter minus kostnader – är Leksand värst i klassen med ett minus på nästan 7,5 miljoner.
Tack vare tidigare periodiserade vinster lyckades man göra ett positivt resultat på 2,3 miljoner kronor, även om klubben i själva verket backade 7,5 miljoner kronor.
https://datawrapper.dwcdn.net/BCkhm/2/
Sett till en klubb som har 32 miljoner i eget kapital, i det senaste bokslutet, är det ett tämligen högt risktagande.
– Det är vi själva om satt oss i den här situationen, säger Peter Wiklund.
Hade du koll på hur illa ställt det var när du klev in som klubbdirektör?
– Jag visste att det inte var bra. Jag satt tidigare som ordförande i Leksands ideella förening och vice ordförande i Leksands AB så jag förstod att det inte var en bra ekonomi. Men när vi började borra i det här har det dykt upp väldigt mycket under resans gång som borde ha gjorts på ett annorlunda sätt.
Tidigare ledningens miss: ”Det är den stora grejen”
Det handlar om hur klubben inte har satt av pengar för kommande kostnader och utgifter samt hur man bokfört mellan åren.
Bland annat har det saknats pengar till så kallade sign off-bonusar för utländska spelare som vid kommande årsbokslut kommer ligga på ungefär 40 miljoner i skulder. Vid förra bokslutet låg det på 35 miljoner.
– Du kan bokföra en kostnad men då ska du gärna se till att sätta av de pengarna. Det är det som är den stora grejen kostnadsmässigt, säger Wiklund.
Leksands vd säger att man har ”en åtgärdslista som är hur lång som helst” och att ansökan om förlängd och utökad borgen bara är en del av det.
– Men det är inte huvudgrejen. Huvudgrejen är att få en långsiktig och hållbar ekonomi och en likviditet som håller på sikt. För att få till det behöver vi göra mer än det vi gör med kommunen givetvis.
– Vi kan inte sitta och vänta på att kommunen ska ta ett beslut den 19 maj för då är vi farligt ute. Vi kan inte ta för givet att vi får ett ja från kommunen. Vi måste jobba vidare med att hitta andra lösningar, säger Peter Wiklund.