Styrelser samt ekonomi

deatknut

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av deatknut »

verkar som att likviditeten 27/28 kommer vara kass också enligt bilden i expressens artikel men ekonomin ska ändå vara i balans?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

I mars ställde Bill en retorisk fråga? Vi har väl inte varit så dumma att vi budgeterat med slutspel?

Nejdå. Självfallet inte svarade Bull för att lugna den något tvivlande retoriska Bill.

Nu säger Bull, eller om det är Måns att vi tydligen har budgeterat intäkter från ett eventuellt slutspel.

Avd. Ett inställt......
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Emil - en månad i morgon.
En genomgång av dessa kommer inom en ̶s̶n̶a̶r̶ framtid.
Claes Bergström - senaste X-inlägget om ekonomin: 2 april.

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Come-back Claes:

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jag vill bara ha en sak sagd.
Mulholland drive är antagligen den bästa film som någonsin gjorts!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

FK
Fem månader och en halv hockeysäsong har gått sedan Leksands IF redovisade den stora genomlysningen av sin ekonomi. Gång efter annan har ledningen hävdat att de har läget under kontroll, att verksamheten inte är hotad.

Det var inte sant. Nu vill Leksands IF räddas av skattebetalarna. Politiske redaktören Gabriel Ehrling Perers granskar agerandet, och dömer ut det.

Ännu en gång står Leksands IF med mössan i hand utanför kommunhuset i Leksand.

Ännu en gång förväntar sig ledningen att skattebetalarna ska rädda klubben från de enbart självförvållade ekonomiska problemen.

För så är det.

Ingen har tvingat Leksands IF att ha för dyra spelare, vilket aktiebolagets styrelse till sist medger genom ordförande Andreas Gärdsback.

Ingen har tvingat Leksands IF till de signoff-bonusar som växt till spelarskulder på 40 miljoner kronor.

Det enda som kan sägas till den nuvarande ledningens försvar är att Leksands IF:s ekonomiska skadebeteende pågått under lång tid. Och att det till sist – på ruinens brant! – infunnit sig någon typ av krisinsikt.

Men allt detta är verkligen inte sparkade vd:n Andreas Hedboms fel. Vilket det annars är lätt att få intrycket av, när Leksands IF nu sätter bilden av historiska synder – utanför den nuvarande ledningens kontroll.

Andreas Gärdsback inledde sitt ordförandeskap med återkommande och svepande anklagelser mot pressen (denna tidning inkluderat) för att överdriva allvaret i det ekonomiska läget. Faktafel präglade rapporteringen, hävdade han, utan att någonsin kunna backa upp sitt påstående.

”Vi kommer inte gå i konkurs. Vi har likviditet så att vi kan sköta den dagliga driften”, deklarerade Gärdsback, med emfas, i ett inslag hos SVT Dalarna 26 november 2024. Ett budskap som upprepades i intervjuer med Falu-Kuriren och andra medier.

Levde han i förnekelse?

Eller bluffade han bara?

”Den stora utredningen av ekonomin” var ju klar då.

I en intervju med Falu-Kuriren publicerad så sent som 19 april summerade Leksands IF:s vd Peter Wiklund det ekonomiska läget så här:

”Vi har våra utmaningar fortsatt men kontroll över ekonomin, så jag ser ljust på framtiden”.

Ursäkta, va?

Ljust?

Thomas ”Tjomme” Johansson blev i sin tur general manager redan 2018. Han har alltså, bevisligen, fått med sig vd (och därmed styrelse) på att Leksands IF ska leva över sina tillgångar. De där dyra spelarkontrakten – och signoff-bonusarna – riskerar nu att bli fatala för föreningens framtidsutsikter.

Ändå raljerar Johansson, på gränsen till hånfullt, i en intervju med Falu-Kuriren publicerad 16 april. Motiverade frågor om hur Leksands IF både ska köpa sig ur spelarkontrakt klubben inte har råd med och betala ut signoff-bonusar viftas bort.

I ett för sina ekonomiska kunskaper avslöjande svar säger Johansson:

”Jag kan inte kommentera någonting kring ekonomiska lösningar i det avseendet. Jag kan bara kommentera hur det funkar kring om man nu ska lösa ut spelare från sina avtal. Jag kan inte uttala mig om likviditet till höger och vänster och om Peter har sagt ditten eller datten. Men ofta tycker jag att media har en skev bild av att det är det kostar så otroligt mycket att köpa ut spelare. Det gör inte det.”

En miljon hit, en miljon dit?

Det blir pengar till slut.

Även i en ishockeyklubb vid Siljan.

Leksands IF:s ekonomiska arrogans fulländas av sättet på vilket man nu kommer krypande till Leksands kommun. För givetvis är det vad man gör nu. Låt inte attityden lura er.

Cecilia Malm (ordförande i den ideella föreningen), Andreas Gärdsback, Peter Wiklund och Thomas ”Tjomme” Johansson bönar och ber till Leksands av ishockey redan hårt prövade skattebetalare.

De vill ha förlängt – och utökat – borgensåtagande för fastigheterna.

Igen.

De vill ha helt nya borgensåtaganden kopplade till verksamheten, alltså att skattebetalarna ska gå i god för nya lån.

De vill höja hallhyran för Leksands kommun.

De vill ha en checkräkningskredit, vilket innebär att kommunen ska fungera som nödbank upp till ett visst belopp.

Ansökan är daterad 21 april 2025.

Alltså bara dagar efter att Peter Wiklund och Thomas ”Tjomme” Johansson lagt ut nya rökridåer, för att dölja Leksands IF:s krisande ekonomi.

Och så har ledningen mage att be om att ansökan ”beviljas och implementeras före sommaren 2025”. I praktiken att dessa mångmiljonbeslut ska utredas, debatteras och beslutas politiskt på mindre än en månad (fullmäktige sammanträder 19 maj).

Annars, erkänner till sist Leksands IF, är det ”risk att föreningen hamnar i obestånd redan sommaren 2025”.

Leksands IF:s agerande är inte bara desperat.

Det är oseriöst.

Det är faktiskt skamlöst i relation till skattebetalarna.

Självklart har ledningen länge vetat att läget var så här illa.

Varför väntade ni till nu?

Tyvärr, LIF.

Ni har ingen ekonomisk trovärdighet längre.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: fre 25 apr 2025, 07:37 FK
...
Jag håller med i mycket han skriver, men jag förstår inte varför nästan den största kängan går till TJ. Som jag har förstått det så har han hållt sig helt inom den budget han haft och borde vara helt ansvarsfri. Det är de som suttit på pengapåsen till honom som ska ha kritiken. Har jag fått godkänt på ett inköp på mitt jobb är det ju inte mitt fel om företaget går i konkurs om det inköpet är mer än vad företaget klarar, då är det ju de som godkänt inköpet som är skyldiga till felet.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: fre 25 apr 2025, 08:25
...
Jag håller med i mycket han skriver, men jag förstår inte varför nästan den största kängan går till TJ. Som jag har förstått det så har han hållt sig helt inom den budget han haft och borde vara helt ansvarsfri. Det är de som suttit på pengapåsen till honom som ska ha kritiken. Har jag fått godkänt på ett inköp på mitt jobb är det ju inte mitt fel om företaget går i konkurs om det inköpet är mer än vad företaget klarar, då är det ju de som godkänt inköpet som är skyldiga till felet.
Absolut.
Jargongen på FK kanske inte är så välmenande mot TJ efter hans avsnäsande svar i senaste intervjun :-??
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Gösen skrev: fre 25 apr 2025, 08:32
Wiborg skrev: fre 25 apr 2025, 08:25

Absolut.
Jargongen på FK kanske inte är så välmenande mot TJ efter hans avsnäsande svar i senaste intervjun :-??
Instämmer. Finns ju mycket konstigt i detta, men Tjomme kan väl knappast hållas ansvarig, så länge han hållit sig till de ramar han fått.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Det enda som kan sägas till den nuvarande ledningens försvar är att Leksands IF:s ekonomiska skadebeteende pågått under lång tid. Och att det till sist – på ruinens brant! – infunnit sig någon typ av krisinsikt.

Men allt detta är verkligen inte sparkade vd:n Andreas Hedboms fel. Vilket det annars är lätt att få intrycket av, när Leksands IF nu sätter bilden av historiska synder – utanför den nuvarande ledningens kontroll.
Ända tillbaka till Claes Bergströms tid (han var ordförande 2019-2023 och Tjomme började tala i topp topp-termer 2019)? I så fall: varför sitter han på X och raljerar över de som försöker städa upp när han själv eventuellt varit del i det oansvariga?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: fre 25 apr 2025, 10:02

Ända tillbaka till Claes Bergströms tid (han var ordförande 2019-2023 och Tjomme började tala i topp topp-termer 2019)? I så fall: varför sitter han på X och raljerar över de som försöker städa upp när han själv eventuellt varit del i det oansvariga?
Lätt obegripligt. Som det mesta i den här röran.
Sign off kontrakt skrevs uppenbarligen redan då.
Hade vi en ekonomisk lösning som fallerat sedan dess? Har han ingen koll på att problemen började redan då och sopats under mattan fram tills det inte fanns någon mer plats därunder eller försöker han bara släta över sitt eget ansvar?
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Angående Bergström håller jag verkligen med. Förstår inte varför han sitter och vevar på X när han i allra högsta grad själv varit en del av röran.

Vad gäller Thomas Johansson tycker jag ändå att han förtjänar att få en släng av sleven. Han är visserligen inte den som i slutändan sätter budgeten men kanske har han bearbetat beslutsfattarna i riktningen att välja riskfyllda lösningar.

Sedan tycker jag man kunde kräva mer av den lokala journalistkåren. Rota lite mer i detta. Vem eller vilka har fattar vilka beslut och hur har dessa motiverats.

Kan det finnas ett samband med Ejendals frånfälle? Har man förväntat sig att han ska finnas där som en räddare i nöden?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: fre 25 apr 2025, 12:25 Angående Bergström håller jag verkligen med. Förstår inte varför han sitter och vevar på X när han i allra högsta grad själv varit en del av röran.

Vad gäller Thomas Johansson tycker jag ändå att han förtjänar att få en släng av sleven. Han är visserligen inte den som i slutändan sätter budgeten men kanske har han bearbetat beslutsfattarna i riktningen att välja riskfyllda lösningar.

Sedan tycker jag man kunde kräva mer av den lokala journalistkåren. Rota lite mer i detta. Vem eller vilka har fattar vilka beslut och hur har dessa motiverats.

Kan det finnas ett samband med Ejendals frånfälle? Har man förväntat sig att han ska finnas där som en räddare i nöden?
Ja. Eller en tes som nämndes via PM.
Rotcods eventuella inblandning.

Men från Emilfronten intet nytt.
Ludde

Inlägg av Ludde »

Illa är det men måste skilja på lite saker i det här ändå, ett borgensåtagande drabbar inte skattebetalarna innan eventuell oförmåga att betala.

Det som drabbar skattebetalarna är dock hyran om den ska förhandlas om men är det samma summa sen 2005 är det verkligen dags. Den summan får ju då sättas i paritet vad det skulle kosta att drifta en arena i egen regi. Färska siffror på en sån kostnad finns det att läsa om hos Ludvika kommun om man är intresserad.

Man kan kritisera Leksand för mycket men då får man hålla isär begreppen litegrann i min mening.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: fre 25 apr 2025, 14:15 Illa är det men måste skilja på lite saker i det här ändå, ett borgensåtagande drabbar inte skattebetalarna innan eventuell oförmåga att betala.

Det som drabbar skattebetalarna är dock hyran om den ska förhandlas om men är det samma summa sen 2005 är det verkligen dags. Den summan får ju då sättas i paritet vad det skulle kosta att drifta en arena i egen regi. Färska siffror på en sån kostnad finns det att läsa om hos Ludvika kommun om man är intresserad.

Man kan kritisera Leksand för mycket men då får man hålla isär begreppen litegrann i min mening.
2005 låg hyran på 2 miljoner.
Den har omförhandlas ett par gånger och ligger nu på 6 miljoner.

Ett borgensåtagande har nog de flesta härinne koll på vad det betyder. Hoppas jag. Däremot vill man tydligen att kommunen även ska agera bank med check-kredit.

Kritiken ligger i att man på två år har redovisat 33 miljoner i negativt resultat. Och i det här sammanhanget att man kommer i sista sekund och ropar på hjälp. Det visar hur ofantligt dålig koll man har på läget.