LIF och SDHL

Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

LIF och SDHL

Inlägg av Chris »

Nu ger jag mig möjligtvis ut på minerad mark men tycker ändå att frågan måste diskuteras. Det handlar förstås inte om tjejers ”rättighet” att spela hockey men utvecklingen av tjejhockeyn såväl generellt i SDHL och underliggande serie som specifikt i Leksand är inte upplyftande. Ett lag där brist på närvaro från grannens dotter är slående. Istället en mängd ettårskontrakt för collegespelare från over there som också verkar vandra runt i de olika SDHL-lagen säsong efter säsong. En trupp som i princip inte finns i början av augusti. En publiksiffra på 41 betalande på senaste hemmamatchen är ju också gräsligt dåligt och visar väl också att väldigt få bryr sig. Leksand har varit med i Riksserien sedan starten 2007 väl, och har verkligen med några få undantag, trea tror jag( under en tid då det också fanns också en lokal förankring). Annars alltid harvat runt det nedre strecket. Man får beundra LIFs uthållighet (vissa SHL-klubbar har ju konsekvent ”smitit” undan exempelvis Frölunda tills i år och Färjestad som då inte har råd att få ihop en trupp som kan gå upp i SDHL) . Om tjejhockeyn ska fortsätta i Leksand– vilket det förstås kommer att göra – så ser jag att truppen nästa i huvudsakligen ska bestå av tjejer från närområdet (Dalarna), då jag tror att det är enda sättet att bygga upp någonting på sikt hållbart som också kan skapa ett intresse. Åker man ur så gör man det och finns det inte spelare så är väl det också tecken på någonting.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Gösen »

Det är ett moment 22.

Går jag till mig själv så tycker jag hockey som sport är rätt så tråkigt att se på.

Det som får mig att följa LIF är mestadels annat än själva hockeyn i sig. Även om man självklart vill ha så hög klass, så hög underhållning och så välspelade matcher det bara går. Men. Jag hade inte sett LIF herrar om det inte fanns något intresse runt dem och jag hade inte suttit i en arena med 40 andra undantaget att jag känner någon spelare väl.
Så absolut. Mer hemvävt. Gäller oavsett kön.

Sen får väl lagsport på damsidan generellt jobba i motvind pga gamla patriarkala strukturer där resurser fördelas därefter. Då menar jag inte löner (som baseras i hög grad på sponsorintäkter) utan mer synlighet, träningstider, antal ledare, fysioterapeuter etc. Det ligger framförallt på förbunden att se till att pengar sipprar igenom så att damer får samma möjligheter att få sin sport att växa samt skapa Hajper kring mästerskap som får unga tjejer att vilja börja med just den sporten.

Det är lätt att säga att man förtjänar sin publik och att spelarna inte är tillräckligt bra men för mig så är det bara en konsekvens av ett systemfel från början till slut som tar tid att få ordning på. Men vi är nog på väg dit allteftersom gamla slemmiga gubbar byts ut mot modernt tänkande människor i styrelser och förbund samt sponsorer börjar tänka lite lateralt.

Men som sagt. Det är ett moment 22 just nu då man inte vill gå på damernas matcher för att det inte är någon publik där. Något för trubadurer Mats och hans ideella styrelse att bita i. Ge alla som sett minst 15 matcher på plats ett säsongskort på norra stå. Avlöna en klackledare. Få Hrivik och Cehlarik att spela gratis i fyra matcher för att finansiera allt det, första året tills det blir självfinansierat. Vad vet jag?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Wittgenstein »

Jag håller inte alls med vad gäller det hemvävda. Å andra sidan gäller det även herrlaget vilket säkert särskiljer mig från majoriteten av leksandssupportrarna (eller det är iaf en åsikt som inte ingår i den kulturella hegemonin kring LIF). När det gäller SDHL och damhockeyn så är det kvaliteten på "produkten" som behöver förbättras. Vilket också skett i stor utsträckning under de senaste 20 åren. Jag såg min första dammatch 2005, och då var tempo och allmän klass långt under det som damerna uppvisar idag. Problemet är att damerna ligger ljusår efter herrarna vad gäller förutsättningar, och utan förutsättningar ingen toppkvalité. Och för att få förutsättningarna krävs ekonomi. Moment 22, sa Bull.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Wiborg »

Jag tror vi har ett stort problem i hockey över lag och det är återväxten. I Lindesberg där jag är uppväxt och åter bor i så är det enorm skillnad på hur många det är som spelar hockey nu för tiden. När jag spelade i pojklagen så var det jättesvårt att få bra träningstider och några årskullar hade två lag för att det var så många spelare. Nu för tiden så finns det inte ens spelare för ett lag så man har slagit ihop flera årskullar och det är inte alls samma problem med istider. Det trots finare faciliteter och tillgänglighet. Det har även blivit klart billigare att spela då man i tidig ålder har möjlighet att låna i stort sett all utrustning. Tittar man då på tjejer som spelar så verkar de ha minskat i samma takt från en redan låg nivå. Det är där vi har det stora problemet anser jag. Vi behöver en mycket större bredd på spelare för att kunna få upp kvalitén och det är rekryteringen i unga år som måste till och där har vi ett jätteproblem.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Aggeman »

På tal om låg publiksiffra och intresse så ter det sig lite skevt när Superstars uppmanar till ”klä dig i vitt och halsduk på”, och sen är det tomt på norra då de inte har någon kalori över till att pallra sig ner och titta. När inte ens supportergrupper har något intresse av att mobilisera något blir det inte mer än 41 av de närmast sörjande. Om man inte anser att kvaliteten är av stor vikt bör man kunna förvänta sig att fler ska vara på plats…

Det går ju göra saker för att höja intresset, Luleå hade väl någon mobilisering inför någon match förra säsongen eller när det var med mycket folk. En sådan tillställning kan ju föda intresse för unga tjejer att börja spela hockey om inte annat.
Wibbe
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Wibbe »

Wiborg skrev: tis 31 okt 2023, 13:22 Tittar man då på tjejer som spelar så verkar de ha minskat i samma takt från en redan låg nivå.
Jag har ingen bra källa då det kommer från hockeyförbundet under en ledarutbildning, men det är faktiskt så att antalet tjejlirare ökar i landet och är där man satsar allra mest för att rekrytera från förbundets sida. Tesen är att om man får fler tjejer att spela så kommer också fler killar att göra det. Förbundet ger extra stöd och bidrag till föreningar som har särskilda istider för just tjejer. Sen är det självklart en hel del ledtid mellan satsningar som görs i nutid tills att det ger effekt på elitnivå.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Mats_ume »

Detta är kanske det konstigaste eller mest kontroversiella jag skrivit, men jag är tveksam om hockeyn så som vi känner den idag kommer ha någon framtid. Om jag vore förälder till unga barn skulle jag vara ytterst tveksam att låta mina barn delta i en aktivitet som är intimt förknippad med hjärnskakningar och permanenta hjärnskador (CTE).

Att samhället via skattsedeln lägger en massa pengar på idrottsgymnasier samtidigt som vi inte lägger några egentliga pengar på fysikgymnasier, matematikgymnasier, programmeringsgymnasier eller språkgymnasier visar hur otroligt vilsna vi är.

Min gissning är att vi kommer lalla på som vanligt ett par år till, därefter kommer samhället av en rad sammanfallande orsaker att behöva prioritera bort elitidrott och all kostnadskrävande ungdomsidrott. När vi sedan förhoppningsvis återgår till ett normaltillstånd kommer det växa fram en ny hockeypublik som tycker det är betydligt mer spännande att se robotar spela ishockey än att patetiska människor gör det.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Gösen »

Mats_ume skrev: tis 31 okt 2023, 17:59 . När vi sedan förhoppningsvis återgår till ett normaltillstånd kommer det växa fram en ny hockeypublik som tycker det är betydligt mer spännande att se robotar spela ishockey än att patetiska människor gör det.
Aldrig i livet!!
Den publiken kommer i så fall också bestå av robotar.

Snarare kommer behovet att se verkliga människor i verkliga miljöer att öka framöver.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: tis 31 okt 2023, 18:27
Mats_ume skrev: tis 31 okt 2023, 17:59 . När vi sedan förhoppningsvis återgår till ett normaltillstånd kommer det växa fram en ny hockeypublik som tycker det är betydligt mer spännande att se robotar spela ishockey än att patetiska människor gör det.
Aldrig i livet!!
Den publiken kommer i så fall också bestå av robotar.

Snarare kommer behovet att se verkliga människor i verkliga miljöer att öka framöver.
En hockeyrink är väl allt annat än en verklig miljö. Men det kommer fortfarande finnas människor i båset.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Sundsvalll »

Tycker att vist damhockeyn kanske kan få finnas. Men dom ska fasiken stå för sin egen kostnad. A laget ska vara nummer 1. Sen tror jag att dom måste släppa skiten med att kvinnor inte tål fysiskt spel med tacklingar. Har provat få en tackling av en kvinnlig back och det kändes så dom är fan inte små sköra porslinsvaser. Jag tror tillåt det att smälla och fler kommer att titta. Just nu är det ju som bandy fast på hockey rink med hockyklubbor
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Gösen »

Sundsvalll skrev: tis 31 okt 2023, 20:28 Tycker att vist damhockeyn kanske kan få finnas. Men dom ska fasiken stå för sin egen kostnad. A laget ska vara nummer 1. Sen tror jag att dom måste släppa skiten med att kvinnor inte tål fysiskt spel med tacklingar. Har provat få en tackling av en kvinnlig back och det kändes så dom är fan inte små sköra porslinsvaser. Jag tror tillåt det att smälla och fler kommer att titta. Just nu är det ju som bandy fast på hockey rink med hockyklubbor
Pyramider bygger man från toppen och nedåt.

Du skulle nog kunna passa bra i någon förbundsstyrelse. ;)
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Wiborg »

Wibbe skrev: tis 31 okt 2023, 17:15
Wiborg skrev: tis 31 okt 2023, 13:22 Tittar man då på tjejer som spelar så verkar de ha minskat i samma takt från en redan låg nivå.
Jag har ingen bra källa då det kommer från hockeyförbundet under en ledarutbildning, men det är faktiskt så att antalet tjejlirare ökar i landet och är där man satsar allra mest för att rekrytera från förbundets sida. Tesen är att om man får fler tjejer att spela så kommer också fler killar att göra det. Förbundet ger extra stöd och bidrag till föreningar som har särskilda istider för just tjejer. Sen är det självklart en hel del ledtid mellan satsningar som görs i nutid tills att det ger effekt på elitnivå.
Ok, jag gick bara på det jag själv sett i Lindesberg och där har vi inte en enda tjej i hockeyskolan...
Pain is temporary, glory is forever
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Chris »

Ändå lite hoppfullt med Dalarna i TV-puckfinal då jag ser den lokala förankringen som avgörande. Jag tror också att det blir viktigare för tjejerna då det inte finns någon egentlig historia, ingen Lassas, Larsson, åhlberg, Söderström, Svensson, Forslund, Forsberg etc etc. Då underlaget är så pass litet så blir nivån ojämn men några ser bra ut, särskilt #9 Grillfors.Final imorgon
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Gösen »

Ett klipp från tjejernas TV-puck tidigare idag.
Elvenesdribblingar

https://www.svt.se/nyheter/video/3ngszm ... gxc2gxYyJd
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Gösen »

Grattis Dalarna till vinst i TV pucken.
8 spelare från Leksand!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.