Silly season 25/26

Användarens profilbild
Wiborg

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Wiborg »

deatknut skrev: Igår, 09:53
Wiborg skrev: Igår, 07:34
deatknut skrev: Igår, 00:23
om man kollar på GSAA för tex Marcus Gidlöf och Robin Christofferson så ligger Gidlöf på +3.3 och Christofferson på -11.4
förstår att Vimmerby hade det väldigt mycket tuffare än vad Leksand hade stora delar av säsongen men som tabellerna slutade i både HA och SHL så räknas Leksand också som ett bottenlag iochmed 11 platsen och -28 i +- då är det ganska anmärkningsvärt att både Gidlöf och Hellsten ligger på + i GSAA det gör dock inte Christofferson. ett exempel på att ett topplags målvakt kan ha dålig GSAA är Erik Källgren som har -7,5 eller Hugo Hävelid som -0,2 så även fast laget målvakten står i ligger i botten så kan GSAA användas för att se hur målvakten presterar mot genomsnittet i SHL/HA
Fast GSAA tar ingen som helst hänsyn till vilken typ av avslut man får på sig och är därmed ganska värdelös som mått på hur bra en målvakt presterar. Har man ett offensivt lag likt Färjestad så får man antagligen ett lågt GSAA trots att man är ett topp lag och spelar man i ett defensivt inriktat lag likt Örebro så får man antagligen ett högt GSAA trots att man hamnar längre ner. Det enda mått jag vet idag som är någorlunda bra mått på att visa om en målvakt är bra eller inte är expected goals i jämförelse med hur många insläppta mål man har. Färre insläppta mål än expected goals så har målvakten räddat mer än förväntat och gjort det bra. Vad jag vet så har vi inte tillgång till dessa siffror...

Sedan är jag helt med på att målvaktsspelet till viss del är överskattat, det är samarbetet mellan försvaret och målvakten som är det viktiga. Sedan är det klart att i enstaka matcher och jämna matchserier så kan en målvakt vara tungan på vågen.
Jag kanske skulle lagt till att jag i det här fallet varken säger bu eller bä om Christoffersson utan bara att GSAA är ett dåligt mått. GSAx30 däremot är klart bättre även det som alltid inte säger hela sanningen. Var du hittat informationen skulle jag gärna veta dock, i motsats vad många tror så är jag väldigt fascinerad av statistik och siffror, speciellt den mer avacerade. Däremot dra slutsatser av enskilda siffror har jag väldigt svårt för.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: Igår, 11:15 Är nyförvärv en synonym för förlängning? Finns det en liten tatuering på andra sidan armen?

Bild
Är det en återvinningssymbol?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: Igår, 10:00

Finns det inga externa finansiärer längre? Och nej, bortgångne P-O E var inte den ende.
Det blir ju utantvivelslöst svårersättliga pengar om de ska ersättas från liknande aktör. Arenannamnet borde inte vara så svårt. Hitachi Arena eller Clas Ohlson norra lager Arena? Men övrigt som han stöttat upp med privat.

Fördelen med flera bäckar små, som rimligtvis är det man får jobba på är att det inte kommer med samma motkrav på tex tyska Olle (den riktiga) Öst-värvningar.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
deatknut

Inlägg av deatknut »

Wiborg skrev: Igår, 11:24
deatknut skrev: Igår, 09:53
Wiborg skrev: Igår, 07:34
Fast GSAA tar ingen som helst hänsyn till vilken typ av avslut man får på sig och är därmed ganska värdelös som mått på hur bra en målvakt presterar. Har man ett offensivt lag likt Färjestad så får man antagligen ett lågt GSAA trots att man är ett topp lag och spelar man i ett defensivt inriktat lag likt Örebro så får man antagligen ett högt GSAA trots att man hamnar längre ner. Det enda mått jag vet idag som är någorlunda bra mått på att visa om en målvakt är bra eller inte är expected goals i jämförelse med hur många insläppta mål man har. Färre insläppta mål än expected goals så har målvakten räddat mer än förväntat och gjort det bra. Vad jag vet så har vi inte tillgång till dessa siffror...

Sedan är jag helt med på att målvaktsspelet till viss del är överskattat, det är samarbetet mellan försvaret och målvakten som är det viktiga. Sedan är det klart att i enstaka matcher och jämna matchserier så kan en målvakt vara tungan på vågen.
Jag kanske skulle lagt till att jag i det här fallet varken säger bu eller bä om Christoffersson utan bara att GSAA är ett dåligt mått. GSAx30 däremot är klart bättre även det som alltid inte säger hela sanningen. Var du hittat informationen skulle jag gärna veta dock, i motsats vad många tror så är jag väldigt fascinerad av statistik och siffror, speciellt den mer avacerade. Däremot dra slutsatser av enskilda siffror har jag väldigt svårt för.
sökte lite häromdagen och hittade en sida som heter
https://hockeysiffror.se dock så kostar det 45kr i månaden för att se och jag vet ej hur tillförlitliga sifforna är och hur dom har följt varje spelare och lagt in datan.
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

deatknut skrev: Igår, 11:09 nyförvärv på g?
Tycker att tatueringen föreställer "13". Jon Knuts förlängning? Eller någon som älskar Knuts? 😁

Gillerås kanake inte ens tittar på den person man ser armen på öht.
Södra Siljan speglar vinnare
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

deatknut skrev: Igår, 11:09 nyförvärv på g?
https://www.instagram.com/lukaswernblom ... xkNzR4YQ==

Jag tycker mig se en liten skymt av något som skulle kunna vara en tatuering på några bilder.
deatknut

Inlägg av deatknut »

ser ut som samma keps på denna bilden på grabben längst in
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

deatknut skrev: Igår, 12:25 ser ut som samma keps på denna bilden på grabben längst in
Christoffersson? https://www.google.com/search?sca_esv=c ... 66&bih=633
deatknut

Inlägg av deatknut »

Sniper skrev: Igår, 12:28
deatknut skrev: Igår, 12:25 ser ut som samma keps på denna bilden på grabben längst in
skulle inte säga att det är robin på bilden
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

deatknut skrev: Igår, 12:30
Sniper skrev: Igår, 12:28
Heller ingen tatuering på insidan av HÖGRA armen.

Bild
deatknut

Inlägg av deatknut »

Sniper skrev: Igår, 12:36
deatknut skrev: Igår, 12:30
Heller ingen tatuering på insidan av HÖGRA armen.

Bild
wetnblom är väl inget dumt spår med tanke på att hab haft hedberg som tränare i mora
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Hoppas att det bara är på sidan av isen han gör tavlor.
Men det är inte hans räddningar i mål leksingarna kommer lägga märke till under sommaren, nej det är hans konstutställning på Konditori Siljan i Leksand. För så fort han får några timmar över så sätter han sig i ateljén och målar motivkonst.
https://www.siljannews.se/helgreportage ... h-penseln/
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Officiellt nu.
Robin Christoffersson är klar för en hemkomst till Leksands IF, målvakten ansluter från Vimmerby HC och avtalet är skrivet över den kommande säsongen.
https://www.leksandsif.se/article/7m9asvs-30ead/view
deatknut

Inlägg av deatknut »

bjernagris skrev: Igår, 15:22 Officiellt nu.
Robin Christoffersson är klar för en hemkomst till Leksands IF, målvakten ansluter från Vimmerby HC och avtalet är skrivet över den kommande säsongen.
https://www.leksandsif.se/article/7m9asvs-30ead/view
känns bara som slöseri med pengar att ta in en optövad målvakt när vi har oprövade juniorer 😢
Lampa

Inlägg av Lampa »

https://www.eliteprospects.com/player/1 ... immy-vesey

Denne herre var klar för Modo om dom vart kvar.

Bara lasta upp för pengar vi inte har, komigen :-??