...men jag förstår vad du menar med att inte berätta

Verkligen. Tycker det är sjukt att vi kan ha så brutalt mkt sämre ekonomi än alla andra klubbar vad det verkar. Ibland låter det som det bara beror på dyra spelarlöner, men det kan ju omöjligt vara hela sanningen även om det är en faktor såklart.Wittgenstein skrev: mån 12 maj 2025, 17:59 Man skulle bra gärna vilja se en analys av vad som skiljer LIF från exempelvis Örebro, HV eller Rögle. Vad är det egentligen som särskiljer de som misslyckas totalt med ekonomin ifrån de som lyckas? Att som i FK:s podd delvis skylla på stadens storlek tycker jag inte riktigt håller. Leksands kommun är inte stor men många reser från Falun och Borlänge. Måste LIF betala mer för samma kvalitet? Eller vad fan är egentligen grejen!?
För mig känns det som flera samverkande faktorer. Arenan är dyr att driva och underhålla och man har inte lyckats skapa exrta intäkter på andra sätt med konserter m.m. som exempelvis Färjestad har gjort. Vi har enligt någon undersökning jag sett väldigt lågt kommunalt stöd jämfört med andra klubbar. Det kombinerat med att man lekt lotteri med en spelarbudget som varit för hög och krävt långt slutspel för att täckas upp för gör att man satt sig i den här situationen. Allt handlar till syvende och sist att man satt en för hög budget i förhållande till intäkterna. Vi har uppenbarligen legat 5-7 miljoner för högt senaste tre säsongerna vilket kanske egentligen var en budget som på papperet var i balans men att man stoppade huvudet i sanden med sign-off bonusar som man inte la undan som man borde ha gjort.svepet skrev: mån 12 maj 2025, 22:43Verkligen. Tycker det är sjukt att vi kan ha så brutalt mkt sämre ekonomi än alla andra klubbar vad det verkar. Ibland låter det som det bara beror på dyra spelarlöner, men det kan ju omöjligt vara hela sanningen även om det är en faktor såklart.Wittgenstein skrev: mån 12 maj 2025, 17:59 Man skulle bra gärna vilja se en analys av vad som skiljer LIF från exempelvis Örebro, HV eller Rögle. Vad är det egentligen som särskiljer de som misslyckas totalt med ekonomin ifrån de som lyckas? Att som i FK:s podd delvis skylla på stadens storlek tycker jag inte riktigt håller. Leksands kommun är inte stor men många reser från Falun och Borlänge. Måste LIF betala mer för samma kvalitet? Eller vad fan är egentligen grejen!?
Att vi genom åren ständigt verkar ha haft den mest inkompetenta styrelsen är väl ganska solklart. Men mer?
Har vi sämsta marknads-/säljavdelning och drar in minst sponsorpengar? Har vi lägst kommunstöd? Dyrast och mest ineffektiva administration? Har alla andra klubbar nån miljardär som pumpar in pengar? Eller är det kort och gott ägandet av arenan som gör det omöjligt att driva klubben med positivt resultat utan att ha spelare som lirar gratis.
Känns hur som helst hopplöst och känslan är att klubben lever på lånad tid…
Återigen är demokratin under attack. Någon eller några inom det styrande skiktet av Leksands IF vägrar lära sig av historien och försöker nu undergräva demokratin genom att driva på för att aktiebolagets årsstämma ska genomföras innan medlemmarna sagt sitt på årsmötet.
https://www.trottoarbiten.se/2025/05/vi-ar-inte-vaxjo/
MLM skrev: Igår, 10:51 Vill man vara med och tävla på högsta nivå så måste man vara professionell över hela linjen.
Man måste börja uppifrån. En styrelse med företagsledare som kan driva ett företag. Vi omsätter ca: 200 miljoner.
Emil har en drömvision, där medlemmarna får vara med och tycka i allt. Tyvärr det fungerar inte.
Här tror jag ni båda sätter fingret på något oerhört viktigt, något som medlemmar och supportrar bör förstå innan de tar ställning i frågan. Man kan inte få både och. Antingen bedriver Leksands IF en elitverksamhet såsom den måste bedrivas under 2020-talet eller så bedriver man inte elitverksamhet, dvs en verksamhet med betydligt lägre ambitioner. Väljer man den första vägen så är det inte alls ett måste att LIF blir Växjö Lakers. Det finns fortfarande unika egenheter som kan bevaras, men man kan inte driva den typen av mångmiljonsverksamhet på samma sätt som den lokala bouleklubben. Det tåget har gått. Väljer man den "lilla" vägen så är det också givetvis ett rimligt val. Men jag gissar att många ute i "förskingringen" skulle välja att hoppa av tåget då.Sniper skrev: Igår, 10:52 Det finns en övertygelse hos Emil att om man gör saker rätt - i det här fallet värnar om föreningsdemokratin - kommer också allt annat falla på plats. Vi kommer t.o.m. vinna femte SM-guldet (källa: insomnade ettleksandsif.se). Det goda kommer segra.
Hur ofta segrar det goda? Är inte detta bara idealism? Tänk om fiffel och trixande, krasshet och Lakers-anda, är enda vägen till någorlunda framgång?
Tänk om det är när vi gör allt rätt - efter decennier av fiffel och trixande - det är DÅ vi går under, då vi går i konkurs. Fiffel och trixande kanske var enda vägen för Leksands IF att hävda sig.
Jag förespråkar inte fiffel och trixande, men jag ser heller inget vackert i att spela i division 3 för den demokratiska renhetens skull.
Världen är och förblir smutsig. Deal with it.
Wittgenstein skrev: mån 12 maj 2025, 17:59 Man skulle bra gärna vilja se en analys av vad som skiljer LIF från exempelvis Örebro, HV eller Rögle. Vad är det egentligen som särskiljer de som misslyckas totalt med ekonomin ifrån de som lyckas? Att som i FK:s podd delvis skylla på stadens storlek tycker jag inte riktigt håller. Leksands kommun är inte stor men många reser från Falun och Borlänge. Måste LIF betala mer för samma kvalitet? Eller vad fan är egentligen grejen!?