Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Wittgenstein

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Ludde skrev: Igår, 15:12 Välkänt att bakåtsträvare likt Emil inte kommer driva framgång. Utvecklas man inte blir man omsprungen vilket Leksand m.fl. är tydliga exempel på.
Ja. Leksand är Degerfors på is.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: Igår, 15:12 Välkänt att bakåtsträvare likt Emil inte kommer driva framgång. Utvecklas man inte blir man omsprungen vilket Leksand m.fl. är tydliga exempel på.
På vilket sätt?
“You build your future, It isn’t handed to you.”
-Frank Underwood
Ludde

Inlägg av Ludde »

Gösen skrev: Igår, 15:38
På vilket sätt?
Han har ju själv uttalat att han hellre ramlar ur med masar i laget än vinner SM-guld med slovaker. Det är iallafall enligt mig ett trångsynt, allt var bättre förr, tänk.

Ganska tydligt att vi blivit omsprungna av många lag sen mitten av 90-talet.

Personligen tror jag inte på demokrati när det kommer till resultatbaserade verksamheter. Finns en anledning att företag inte styrs genom omröstningar från deras anställda på golvet.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: Igår, 16:19
På vilket sätt?
Han har ju själv uttalat att han hellre ramlar ur med masar i laget än vinner SM-guld med slovaker.

Personligen tror jag inte på demokrati när det kommer till resultatbaserade verksamheter. Finns en anledning att företag inte styrs genom omröstningar från deras anställda på golvet.
Har han verkligen sagt det?

Och alla större bolag styrs exakt så.
Genom stämmor där alla olika ägare får säga sitt.
-Frank Underwood
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: Igår, 16:57
Sniper skrev: fre 06 sep 2024, 10:49
Jag åker hellre ur SHL med tio masar i laget än vinner SM-guld med tio tjecker.
- Emil Nilsén i slutet av -
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: Igår, 17:33
Tack.
-Frank Underwood
Ludde

Inlägg av Ludde »

På vilket sätt?
Han har ju själv uttalat att han hellre ramlar ur med masar i laget än vinner SM-guld med slovaker.

Det vet du ju själv att alla bolag inte styrs så, företag som ej är börsnoterade styrs ju helt och hållet av ägare inte anställda i bolaget. Tror du på allvar att tex Ejendals skulle gå så bra som det gör om folket på golvet hade 79 procent av ägandet och rösterna?
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

På vilket sätt?

Ja det är många som påstår att han sagt så och att han har den inställningen, men har han verkligen sagt så?
Har man den inställningen så kan i alla fall inte gå omkring med den medlemsriktade halsduken som det står "Hela Sverige Lag" på, det bli väldigt motsägelsefullt, och det kanske han heller inte gör. Det kanske är läge att fråga honom personligen.
Just nu får man ju för sig att hela ledningen med Tjomme är inne på den linjen också, med tanke på vilka värvningar som gjorts och vad som ryktas. Man blir lite orolig. Är det för att dom ska kunna säga: "Du fick som du ville, men vad var det vi sa"
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pellefant skrev: Igår, 18:45 Ja det är många som påstår att han sagt så och att han har den inställningen, men har han verkligen sagt så?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: Igår, 18:34

Det vet du ju själv att alla bolag inte styrs så, företag som ej är börsnoterade styrs ju helt och hållet av ägare inte anställda i bolaget. Tror du på allvar att tex Ejendals skulle gå så bra som det gör om folket på golvet hade 79 procent av ägandet och rösterna?
Jag skrev alla större. Läs börsnoterade.
Och vad har folket på golvet med saken att göra.
Det är ägarna som röstar och så länge vi är en medlemsägd förening så ska inte en liten grupp personer tillåtas kuppa till sig makten. Oavsett om det är Superstars eller som senast Sven Rosens gäng. Vill du avskaffa föreningsdemokratin så är jag ledsen att meddela att du vänligen får göra det på ett demokratiskt sätt.

Vi kanske är bakåtsträvande. Inte vet jag. Jag upplever det inte så. Däremot går vi i samma ekonomiska fotspår ideligen. Oavsett vilka som ingår i styrelsen. För några år sedan var känslan ändå att det mesta var i balans. Ändå skulle demokratin rundas och en ny styrelse kuppas in med följd att vi fått interimsstyrelser och rent kaos där ingen haft koll på vart vi varit på väg sedan dess. Om man nu tycker att Superstars, eller dess representanter är boven som inte släppte igenom kuppmakarna med anledningen att man tycker att det hade blivit en bra styrelse tycker jag man ska pröva sitt synsätt genom att granska det från motsatt håll. Dvs. Att Superstars försökt kuppa in sin styrelse genom att runda föreningsdemokratin och Rosens gäng satte stop för det hela.

Vad Emil säger är ju också rätt ointressant. I vart fall så länge föreningsdemokratin råder. Hans röst är lika mycket värd som någon annans.

Jag kan absolut både förstå och i grund hålla med om att det kanske är bättre att ett företag eller privatperson köper LIF och gör va fan han vill med skiten. Men vi är inte där. Och du får inte bestämma att vi ska vara där. Inte så länge det finns två som inte tycker det.
-Frank Underwood
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Det är inte alls ointressant vad Emil säger. Han har haft en rad positioner inom och runtomkring LIF och han är en högst inflytelserik person inom supporterkretsen (bara det faktum att han återkommande diskuteras här på Färjan säger en hel del).

Jag tror den absoluta majoriteten av oss supportrar i grund och botten struntar i vilka som sitter i styrelsen. Men vi vill att föreningen som vi hejar på ska skötas ordentlig. Inte minst vill vi att Leksands IF når framgång, vinner matcher och gärna någon gång ett SM-guld. Om det sker med en tjeckfemma så tror jag att majoriteten av oss är helt ok med det. Ett lag med masar som spelar i Allsvenskan (eller för all del div. 3) skulle dock intressera få av oss.

Och nog har LIF blivit omsprungna allt. Inte bara sen 90-talet utan sedan framgångarna på 70-talet har en uppsjö av föreningar inte bara sprungit om utan flera rent av varvat LIF.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: Igår, 20:10 Det är inte alls ointressant vad Emil säger. Han har haft en rad positioner inom och runtomkring LIF och han är en högst inflytelserik person inom supporterkretsen (bara det faktum att han återkommande diskuteras här på Färjan säger en hel del).

Jag tror den absoluta majoriteten av oss supportrar i grund och botten struntar i vilka som sitter i styrelsen. Men vi vill att föreningen som vi hejar på ska skötas ordentlig. Inte minst vill vi att Leksands IF når framgång, vinner matcher och gärna någon gång ett SM-guld. Om det sker med en tjeckfemma så tror jag att majoriteten av oss är helt ok med det. Ett lag med masar som spelar i Allsvenskan (eller för all del div. 3) skulle dock intressera få av oss.

Och nog har LIF blivit omsprungna allt. Inte bara sen 90-talet utan sedan framgångarna på 70-talet har en uppsjö av föreningar inte bara sprungit om utan flera rent av varvat LIF.
Vilka då?
Eller snarare vilka krav har man då?
Vi har femte högsta omsättningen av alla hockeyklubbar i Sverge och det tredje högsta publikintäkten. Vad menar du med att vi är varvade. Vilken klubb omsätter 360 miljoner.

Och nej. Det är såklart inte ointressant vad Emil säger. Tvärtom borde alla lyssna på vad han säger. Vilka förutfattade meningar man än har eller väljer att tolka något han har sagt. Men ur ett röstningsperspektiv är det det.
-Frank Underwood
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: Igår, 20:10 Jag tror den absoluta majoriteten av oss supportrar i grund och botten struntar i vilka som sitter i styrelsen.
Det är svårt att veta något om de nominerade/svårt att rösta - även om de presenterats på hemsidan. Emil twittrade "Vilken. Jävla. Laguppställning." om Ekelund-styrelsen. Visade den sig vara så imponerande?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sen det där med att jag ska inte behöva ta något ansvar. Bara det blir bra...

Vilka är det som ska se till att det blir bra då?
-Frank Underwood
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Ta ansvar? Menar du att stora föreningars tusentals åskådare alla också bör ta ett ansvar för föreningens verksamhet? Ni blandar ju ihop en elitverksamhet med pensionärsföreningens bouleklubb.

Och vad gäller varvandet. Jag mäter framgången i segrar och framförallt t i t l a r... Jag är medelålders men har aldrig upplevt ett SM-guld för det lag jag hejat på sen barnsben.