Frågelådan

Användarens profilbild
Leksing i vargaland

Re: Frågelådan

Inlägg av Leksing i vargaland »

Sniper skrev: lör 08 feb 2025, 15:18 När enskild tangent på bärbar dator plötsligt blir trög brukar det inte dröja länge förrän allt återgår till det normala.

Men om problemet kvarstår efter ett dygn - vad gör man då?

En burk med tryckluft (som blåser bort eventuellt damm) rekommenderas på nätet. "Så att man inte behöver använda dammsugare", tillade någon.

Vad är det för fel med dammsugare?

Jag tog nyss fram min ur garderoben och sög lite över bokstaven "t" och vips var den inte längre trög.
Varför du inte ska använda dammsugaren beror på att den som säljer luft på burk inte tjänar några pengar på dig.
Som ni vet så kan jag inget om datorer men principen är som svarvarna på mitt jobb, tryckluft skicka in lite av skiten in i datorn och dammsugaren tar bort skiten.
Lat Värmlänning
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Gösen skrev: sön 02 mar 2025, 20:17
Wittgenstein skrev: sön 02 mar 2025, 19:59
Gösen skrev: sön 02 mar 2025, 19:54 På golffronten intet nytt.
Ska vi säga så och låta tråden vila åtminstone några veckor till?
Sluta skicka in läsarfrågor stup i kvarten då.
Är det dags för Färjan att börja arbeta på vårt remissvar till 2020-talets psykiatrireform?
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Mats_ume skrev: sön 02 mar 2025, 20:22
Gösen skrev: sön 02 mar 2025, 20:17
Wittgenstein skrev: sön 02 mar 2025, 19:59

Ska vi säga så och låta tråden vila åtminstone några veckor till?
Sluta skicka in läsarfrågor stup i kvarten då.
Är det dags för Färjan att börja arbeta på vårt remissvar till 2020-talets psykiatrireform?
Med tanke på vad du visat upp i form av dina recensioner så hoppas jag isf att det blir du som står för författandet. 5 plus!
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Har inte tidningen Leksingen blivit vansinnigt intetsägande och trist? Eller har den kanske alltid varit det och det är en annan som tröttnat på intervjuer med hockeyspelare djupa som vattenpölar?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: tis 25 mar 2025, 08:18 Har inte tidningen Leksingen blivit vansinnigt intetsägande och trist? Eller har den kanske alltid varit det och det är en annan som tröttnat på intervjuer med hockeyspelare djupa som vattenpölar?
Jag har inte tänkt riktigt på det, men överlag är min känsla dels att journalistiken inte längre vill gå in på djupet och göra några djupare reportage med spelare osv. Tar man studiomatcherna för några år sedan så hade de ju ordentliga reportage med besök hemma hos spelare osv, idag är det ju bara snack med kommentatorerna före matchen och i pauserna. Del två i det hela tror jag att fler och fler är inte är intresserade av att visa upp sitt privatliv kanske med all rätt på grund av sociala medier och hatet som kan komma därifrån och även att man till viss del målar upp familjen som måltavla för de riktiga idioterna. Därmed inte sagt att det inte går att göra mer intressanta reportage i Leksingen, den kan absolut färschas upp lite, men samtidigt, är det det vi behöver lägga krutet på just nu? Red ut stormen med ekonomin, sedan kan man utveckla medlemstidning och förhoppningsvis även produktion av material till hemsidan. Hade varit underbart om Studio 19 kunde återuppstå...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: tis 25 mar 2025, 08:51 Red ut stormen med ekonomin, sedan kan man utveckla medlemstidning och förhoppningsvis även produktion av material till hemsidan. Hade varit underbart om Studio 19 kunde återuppstå...
Ja, Gerdin skulle ju knappast göra Studio 19 2.0 gratis https://se.linkedin.com/in/pergerdin?tr ... earch-card

Å andra sidan skulle både Studio 19 och en attraktiv medlemstidning kunna vara ett vinnande recept i supporterkretsar och få alla positivt ställda till klubben vilket i förlängningen gynnar ekonomin.

Om nu alla skulle gilla ett Studio 19 i gamla tappningen. Själv var jag initialt gubbsur när det begav sig. Kallade Emil "coola katten" i krönika och tyckte programmet överlag hade flabbskaft-prägel. Jag var mer gubbsur när jag inte var gubbe än nu.

Men varje Raffl-framträdande smälte naturligtvis det hårda hjärtat.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tor 11 jul 2024, 16:30
Har hemorojder sen lång tid tillbaka men jag vågar fan inte gå till läkaren.
Ni som har kollat upp erat anus hos läkaren kanske kan berätta lite om hur det går till. Så kanske jag vågar ta mitt mod tillfånga, eller så blir jag väl bara ännu mer rädd för att gå https://www.flashback.org/t152630p14
Du får under fikarasten på sjukhuset ställa dig i fikarummet iförd en nallekostym med hål för stjärten så att alla sjuksystrar kan peka på din stjärt och skratta och med sina kameramobiler ta kort som dom sedan lägger upp på internet.. I denna tråden faktiskt..
* * *
Min kompis hittade en burk med metmorfin när han va och jobbade idag och snodde med sig ett par tabletter, nu undrar han om de går att rusa på dessa? https://www.flashback.org/t619264
Kan det ha varit METFORMIN istället för METMORFIN...
Jag har aldrig hört talas om metmorfin...
Är det någon som har erfarenhet av OxyNorm? Jag fick det istället för efterfrågade Citodon (mot njurstenssmärta). Tycker den verkar läskig och inte lika förutsägbar som Citodon.

Gå nu inte ut på nätet och vimsa - dit kan jag gå själv. Jag vill bara höra om upplevelsen av OxyNorm 5 mg (den svagaste).

Bild
pangpang
Medlem

oooooooh oxy contin fick jag litegrann på sjukhuset i sommras.. hade blivit nerslängd från en balkong och fått en spricka i övre ländkotan dom va iaf jävligt trevliga.. lite för trevliga.. kunde inte komma upp ur sängen ens.. världens yrsel... jävligt sköna iaf...
https://www.flashback.org/t1611582
Vem blir "nerslängd från en balkong"?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 22 maj 2025, 13:24

Inte vet jag.
Men får jag gissa så har han antagligen ett Y-namn alternativt ett smeknamn typ, Berra, Tjomme eller Mange. Han bor högst troligt i Bagarmossen eller möjligen Rågsved.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 22 maj 2025, 13:40
Sniper skrev: tor 22 maj 2025, 13:24

Inte vet jag.
Men får jag gissa så har han antagligen ett Y-namn alternativt ett smeknamn typ, Berra, Tjomme eller Mange. Han bor högst troligt i Bagarmossen eller möjligen Rågsved.
Och vem för upp 29 år gamla suppar i stjärten, som farfar lämnat efter sig.
29 år gamla Spasmofen

Det är helt jävla sjukt...hittade ett gäng Spasmofen bland min farfars prylar.
Testade. Och de fungerar.
(Eller så är jag väldigt inbillningssjuk..but, äh. Jag mår jävligt bra av dem i alla fall - synd att man måste peta in dem i röven bara )

Och nu undrar jag om någon vet vilken hållbarhet medicin egentligen har.
Man kanske slänger en massa piller för att datumet gått ut- men så funkar de ändå?

* * *

Ja ni. Hur som helst. Jag har haft några riktigt trevliga kvällar med farfars suppar och lite sprit.
Helskönt.
Men nu är de slut. Tänk om man kunde få tag i sådana någonstans - för att skicka efter.
Men det är väl helt dömt att misslyckas?
https://www.flashback.org/p36645016#p36645016
Och nu finns de inte längre:
Spasmofen suppositorier avregistrerades för ett par år sedan på grund av brist på en av de ingående substanserna, metylskopolaminnitrat.
https://janusinfo.se/nyheter/nyheter/20 ... a2097.html
Men jag har en obruten förpackning om 10 st i kylskåpet vars bäst-före datum var 2014. Inte så gamla alltså! Men om jag inte vågade testa då - när det begav sig - varför nu?
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Minns ni förresten Blå Lotus-bilden i långa, vindlande direktkvaltråden Modo-Leksand 2016?

Bild
Tintin & Andreas Johansson
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 22 maj 2025, 17:55 Minns ni förresten Blå Lotus-bilden i långa, vindlande direktkvaltråden Modo-Leksand 2016?

Bild
Tintin & Andreas Johansson
Vagt.
Som de flesta andra minnen jag knappt minns att jag minns.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: tor 22 maj 2025, 13:24 Är det någon som har erfarenhet av OxyNorm? Jag fick det istället för efterfrågade Citodon (mot njurstenssmärta). Tycker den verkar läskig och inte lika förutsägbar som Citodon.

Gå nu inte ut på nätet och vimsa - dit kan jag gå själv. Jag vill bara höra om upplevelsen av OxyNorm 5 mg (den svagaste).
Jag har fått det två gånger efter operationer, både den långverkande och den snabbverkande. Jag kan inte säga att jag direkt kände av dem mer än att jag blev lite trött och dåsig. Har dock inte tagit många tabletter utan blev nog bara 4-5 stycken totalt då jag inte kände att jag direkt behövde dem och med tanke på hur starkt beroendeframkallande de är.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: Igår, 06:08
Sniper skrev: tor 22 maj 2025, 13:24 Är det någon som har erfarenhet av OxyNorm? Jag fick det istället för efterfrågade Citodon (mot njurstenssmärta). Tycker den verkar läskig och inte lika förutsägbar som Citodon.

Jag har fått det två gånger efter operationer, både den långverkande och den snabbverkande. Jag kan inte säga att jag direkt kände av dem mer än att jag blev lite trött och dåsig. Har dock inte tagit många tabletter utan blev nog bara 4-5 stycken totalt då jag inte kände att jag direkt behövde dem och med tanke på hur starkt beroendeframkallande de är.
Tack. Det är mycket möjligt att jag själv fått den snabbverkande då. De berättar inte (alltid) vad de ger en på sjukhus och jag brukar inte fråga. Morfin/morfinderivat/opioid fattar jag ju, men vad/vilken?
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Signaturen "Hög på gröt" frågar om det finns någon litteratur på området - och då menar han finlitteratur, inte facklitteratur.

Ja, det finns ju den här:

Bild

Samt:

Bild
I De artificiella paradisen skildrar Baudelaire haschisch- och opiumdrogernas njutningar. Det är en bok om droger och berusning, men också om skönhetslängtan, verklighetsflykt och poesi. (Lind & Co)
Och när det gäller poesi har vi den här korta dikten av Bruno K. Öijer om en tyngre drog:
heroin
lirar på din åder
du ser gatorna starta
och köra ut ur landet
Men här kanske "Hög på gröt" tycker att det börjar bli otäckt och signaturen måste ta några skedar fullkornsgröt, som har en ångestdämpande effekt.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: Igår, 08:45
Wiborg skrev: Igår, 06:08

Tack. Det är mycket möjligt att jag själv fått den snabbverkande då. De berättar inte (alltid) vad de ger en på sjukhus och jag brukar inte fråga. Morfin/morfinderivat/opioid fattar jag ju, men vad/vilken?
Det var så lite. Det roliga var när jag skulle köpa ett paket så frågade de ifall jag inte skulle ha båda paketen i receptet, det var specialpris ifall man köpte 2 :))