LIF i media

Användarens profilbild
Wiborg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: sön 04 maj 2025, 12:31 Hursomhelst, dit jag vill komma är att det framstår en smula arrogant att håna Wennerholm i nuläget. Vi kommer med största sannolikhet att tippas i botten av de flesta. Vi slutade 11 och med lite motflyt hade vi lika gärna kunnat hamna under det förhatliga sträcket. Och nu är pengarna slut. Ser inte direkt bra ut.
Grejen är ju att Wennerholm alltid har totalt fel och därmed används som en omvänd profetia. Tippar Wennerholm guld till Leksand kan vi direkt räkna med kvalspel och degradering, tippar han oss sist är SM-guldet nära. Det enda som kan krossa våra gulddrömmar är att han ändrar sitt tips. Det spelar ingen roll om han har fog för sina tippningar eller inte, de blir alltid fel. Vill minnas att han med 5-6 omgångar kvar denna säsong räknade med Leksand i slutspel och att vi i princip inte kunde missa det, vi såg ju hur det gick...
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: lör 10 maj 2025, 08:43 Och en intervju med Hrivik ligger färdig att publicera närmaste dagarna.
Då så. Då var den på plats. Vem förbarmar sig över oss prenumerationslösa? Den snabbaste får mashatten.
Marek Hrivik: ”Det har inte alltid varit positivt, men…”
11 maj 2025 07:19

Marek Hrivik bekostade sin egen knäoperation för att få genomföra den i sitt hemland.

I en stor avskedsintervju med FK-sporten berättar slovaken om valet att bryta kontraktet med Leksand för att komma närmare hem, kritikstormen under de tunga åren – och varför han står över VM.

– Jag behöver tid för att få kroppen att läka.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

När FK-sporten når Marek Hrivik är han hemma i Zilina, beläget på andra sidan nationsgränsen och tio mil söder om Ostrava – där hans nya arbetsgivare Vitkovice har sin bas.

– Det är en timme, en och en halv, med bil så det är nära och bra. Jag kommer nog att dela min tid 50/50 mellan Zilina och Ostrava, säger Hrivik på telefon.

Att komma närmare föräldrar, släkt och vänner i hemlandet var en tungt vägande orsak bakom valet att klippa banden till Leksand och vad som sägs vara klubbens mest lukrativa kontrakt någonsin.

– Vi hade diskussioner jag och ”Tjomme” och kom fram till slutsatsen att det här var den bästa vägen framåt för båda parter.

Varför?

– Jag kände att jag behövde en ny utmaning på isen och utanför den. Jag vill göra andra saker utanför hockeyn som jag kanske inte gjorde i Sverige, och så spelar åldern in. Jag blir inte yngre.

”Det där är inte längre för mig”
Marek Hrivik återkommer till att det har varit ”mycket” på senare år, med skador, långa säsonger, en prestationsnivå han inte är nöjd med – och det faktum att han i 15 års tid kuskat runt i världen ”dit vinden tagit honom” som en handelsresande i hockey.

Nu är tid för andra värden än de rent ekonomiska.

– Jag flyttade till Kanada för att spela i juniorligan där redan när jag var 18. Sen har det hållit på säsong ut och säsong in, så till slut kändes det naturligt att avsluta avtalet ett år i förväg, säger han.

– Jag känner att det där inte längre är för mig. Och många gånger har det blivit för mycket hockey och för lite tid för återhämtning. Jag hoppas kunna råda bot på det nu. Just nu njuter jag av att vara hemma, det är inte ofta man har tid för sånt. Särskilt inte om man spelar VM varje år vid den här tiden.

Vad är det du ser framför dig ha tid med vid sidan av isen framöver som du inte fick under tiden i Leksand?

– Inget specifikt så, utan det är mer familjebiten. Att kunna vara hemma på högtider och att ha familj och vänner i min närhet.

I år har Marek Hrivik valt att tacka nej till världsmästerskapet som för hans Slovakien inleds med fredagskvällens premiär mot värdnationen Sverige i Globen.

– Det var min tanke att stå över årets VM redan när jag gick in i säsongen i höstas. Sen kom knäoperationen i december och gjorde saken ännu mer uppenbar. Jag behöver tid för att få kroppen att läka.

Att inte ställa upp för landslaget är ingen liten sak för kaptenen som ledde Slovakien till ett historiskt OS-brons 2022, och som sätter en enorm stolthet i att representera ”Naši chlapci” (våra pojkar, fritt översatt).

– Att försöka komma tillbaka i slutet av en säsong efter en knäoperation är verkligen inte lätt, särskilt i en så svår liga som den svenska. Jag behöver den här tiden för återhämtning. Spelar man VM dödar det ens sommar. Man vilar inte fram till dess att turneringen startar, och sen är man i gång till den 25 maj.

När Marek Hrivik skrev på för Leksand inför säsongen 2019/20 hade han spelat i Nordamerika i ett knappt decennium och en säsong i ryska KHL.

Säsongen därpå var succén total för vänsterskytten som firade stora framgångar ihop med landsmannen Peter Cehlarik och amerikanen Carter Camper, vann SHL:s poängliga, tilldelades Guldhjälmen som ligans mest värdefulla spelare och ledde Leksand till en tredjeplats i serien (lagets främsta placering på 23 år).

Fansen hyllade sin slovakiske stjärncenter som fick klubben att drömma om guld igen, knappt ett halvsekel efter den senaste SM-titeln.

Hrivik flyttade visserligen till ryska Torpedo säsongen därpå, men återvände efter OS-turneringen i Beijing till Leksand på nytt och skrev under våren 2022 på ett fyraårsavtal med dalaklubben.

Magin från 2020/21-säsongen kom dock aldrig att upprepas.

… det kan vara tufft att spela där när det går emot och det inte riktigt finns nånstans att ta vägen

Ständiga skador – Marek Hrivik hölls borta från spel vid inte mindre än elva tillfällen efter sin comeback – störde rytmen och hans personliga poängskörd blev som bäst 26 (15+11) säsongen 2023/24 (efter att året dessförinnan bara mäktat med 23 grundseriematcher), och laget nådde SM-kvartsfinal som längst.

– När jag återvände till Leksand från Ryssland kände jag att vi hade nåt på gång efter säsongen innan. Men det gjorde också att förväntningarna höjdes på laget och många fans blev besvikna. Jag hade också hoppats och trott att det skulle gå lite bättre för mig och för laget, säger han.

– Leksand är ett fantastiskt ställe att spela på när det går bra och klubben har de bästa fansen i Sverige. Samtidigt kan det vara tufft att spela där när det går emot och det inte riktigt finns nånstans att ta vägen. Det kan vara jobbigt att spela med ett sånt tryck på sig.

Den unisona hyllningskören, som ljöd som högst under våren 2021, förvandlades med tiden till en kritikstorm från fans på sociala medier mot lagets tidigare så självklara stjärna. Å ena sidan fanns de som höll honom högt och menade att han med sitt stora lönekuvert bedömdes med en annan måttstock än hans lagkamrater – men där fanns också de som menade att en legoknekt som Hrivik mest gick skadad hela tiden, kostade klubben en massa pengar och som inte brydde sig särskilt mycket om hur det gick för laget.

– Det är svårt att undkomma kritik. Jag är inte särskilt aktiv på sociala medier, men det är klart att jag har noterat vad som sagts och skrivits om mig. Det är en del av hockeyn.

Gör det ont att få negativ kritik?

– Ja, så klart. Men det är utom min kontroll och alla fans har rätt till sin egen åsikt. Det enda jag kan säga är att SHL är en väldigt tuff liga. Man kan inte förvänta sig att en spelare ska vända ut och in på den och göra succé varje år.

Hur har de senaste tre åren varit att spela för dig med tanke på alla skador?

– Det har varit tufft när saker och ting hindrat mig från att vara hundraprocentig och spela på den nivå jag vill. Det finns också saker och ting som borde ha tagits tag i tidigare, operationen exempelvis.

Hur har det påverkat ditt spel?

– När man spelar fast man inte är 100 procent är det svårt att göra sig själv rättvisa. Samtidigt har alla spelare saker som påverkar dem mer eller mindre. Jag vill heller inte leta ursäkter, vi är proffs som får betalt för att spela hockey och allt sånt är en del av spelet.

Men att Marek Hrivik inte har varit hängiven nog, som elaka tungor gjort gällande genom åren, och skulle ha kunnat spela fler matcher än vad som blev fallet vill han markera emot.

– Varje gång jag ens var i närheten av att kunna delta i match så spelade jag. Ta kvartsfinalserien mot Frölunda i fjol, till exempel. Jag tog mig ut på isen (till match 6, reds. anm.) trots att jag stukade fotleden i första matchen och fick spela på smärtstillande sprutor, säger han.

– Det höll i en period, men jag gjorde allt jag kunde för laget den gången och alla andra säsonger också. Det var snarare så att jag spelade för ofta, när jag inte var riktigt hel i kroppen, än för sällan.

När det i december i fjol blev dags för att åtgärda de meniskproblem han dragits med en tid reste Marek Hrivik hem till Slovakien för att genomföra knäoperationen i Bratislava.

Tog sjukhusräkningen – för att få vara hemma
– Det var runt juletid och jag kom överens med alla i staben om att göra operationen hemma i Slovakien och bedriva den första rehabträningen där, säger han.

– Jag såg ingen poäng med att sitta i huset i Leksand och träna med ett gummiband medan grabbarna var i väg och spelade matcher. Jag ville vara hemma med min familj och betalade faktiskt operationen ur egen ficka för att se till att det blev så.

Täckte inte din sjukförsäkring den kostnaden?

– Det hade den säkert gjort i Sverige, men jag tror inte jag hade fått igenom ett försäkringsärende för en operation i Slovakien. Det här var nåt jag ville göra för min egen skull, och då fick det vara värt att ta kostnaden själv.

Den senaste tiden har såväl FK-sporten som andra medier skrivit om Leksands IF:s hårt pressade ekonomi och klubben har vänt sig till Leksands kommun och begärt utökad borgen, men bara beviljats hälften.

Marek Hrivik – som är en av alla utländska spelare vars så kallade signoff-bonusar har byggt ett 40 miljoner kronor stort skuldberg för LIF – säger sig ha tagit del av rapporteringen, men menar att den ”tagit för stora proportioner”.

– Det är inte lätt att bedriva idrottsklubbar i dag. När till och med jättar som Barcelona och Real Madrid har problem, varför skulle Leksand vara unikt i världen och inte ha det?

Har du fått ut din signoff-bonus – och om inte, är du orolig för att du inte ska få pengarna över huvud taget?

– Nej, jag har inte fått ut det som vi har kommit överens om i vår nya uppgörelse än. Jag kommer inte att gå in på några detaljer, men jag är inte orolig.

Vad lämnar du med för känsla?

– Leksand har varit en stor del av mitt liv och min karriär, och jag har många positiva minnen därifrån. Sen är det med- och motgångar som hockeyspelare, det blir ofta svart eller vitt och svårt att hitta en medelväg.

Vad väntar i framtiden?

– Det blir nånting nytt för mig att spela i den tjeckiska ligan. Jag vet inte riktigt vad jag ska vänta mig, mer än att jag har ett tvåårskontrakt. Vi får se vad som händer sen.

När den vanligtvis så sociala medier-skygge Marek Hrivik loggade in på Instagram den 24 april skrev han, i sitt blott andra inlägg för året, en text där slovaken tackade Leksandsfansen för allt stöd under sina fem och en halv säsonger, 209 tävlingsmatcher och 145 poäng för klubben.

Det känns som i går som jag tog på mig tröjan med nummer 27 för första gången i Tegera… Det har varit upp och ner genom åren, men att spela inför er är ögonblick jag kommer att vårda i minnet… Ord kan inte beskriva den tacksamhet jag har för stödet ni gav mig.”

Reaktionerna blev inte svarta eller vita.

De var vita och blå, i form av hjärtan som i hundratals kommentarer översköljde Marek Hrivik med ord som ”tack för att du fick oss att tro igen” och lyckönskningar inför framtiden.

– Det har väl inte alltid varit positivt i min inkorg, men jag har inte tagit det personligt. Jag förstår att fansen investerar mycket tid och känslor i sin klubb och har stora förväntningar, säger han.

– Därför var det fint att se den fina uppskattning jag fick av dem nu, och det kändes bra att få tacka dem efter alla år.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Eftersom mashatt inte kan överräckas fysiskt får du tummen upp av mashattsbärare.

Bild

* * *
Har du fått ut din signoff-bonus – och om inte, är du orolig för att du inte ska få pengarna över huvud taget?

– Nej, jag har inte fått ut det som vi har kommit överens om i vår nya uppgörelse än. Jag kommer inte att gå in på några detaljer, men jag är inte orolig.
Har Kloos fått sin?

Bild

Bild
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jag var i full färd redan då jag visste att förfrågan skulle komma men väntade till efter kl 8 för att inte väcka dig och göra dig vred såhär en söndag.
Men.. Det är det där med tålamodet igen.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

sätt. Det värmer våra LIF-hjärtan och vi är så tacksamma för att så många vill hjälpa till. Tack!
Nedan listar vi några förslag på hur du kan stötta föreningen - från såväl hemma- som bortaplan.
1. Kom på våra matcher! Spelschemat för SHL 25/26 är släppt och i väntan på lösbiljettsläpp kan du som har möjlighet säkra din plats i arenan med något av våra grundseriekort.

2. Teckna ett medlemskap i Leksands IF och bli en viktig och lojal del av klubben i ditt hjärta.

3. Uppdatera den vitblå garderoben, och passa på att fylla på med ytterligare LIF-souvenirer från vår webshop.

4. Ladda ned och prenumerera på LIF Zone-appen och häng med bakom LIF-kulisserna i din mobil.

5. Ladda ned Leksands IF-appen och delta i någon av våra spännande auktioner? Blir en matchanvänd Gidlöftröja din nästa gång?

6. Teckna ett Telia-abonnemang så går automatisk en del av pengarna till vår ungdomsverksamhet.

7. Kom på LIF-dagen på Leksand Sommarland den 9 augusti!

Från Leksands sida.
Tycker att det är ite tiggarstav utan självreflektion. Det har spenderats pengar vi inte har om och om igen. Ska vi supportrar få dåligt samvete för att vi inte skänker nog?
Som tiderna är nu så kan ju en halsduk kosta så du inte har råd med mjölk typ. Och på vilket sätt lär sig ledningen att hushålla med pengar och inte se fans som mjölkkor?
Tycker att många gånger när allt tuffare på så glöms fansen bort för att likt väljare plockas fram vid behov
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Kan bara hålla med, det skulle behövas något från LIFs ledning/styrelse/media-ansvarig eller åtminstone någon som gör att man som supporter kan tro på att det ska fungera bättre framöver och att inte pengarna bara försvinner eller slarvas bort.
Lifstarsll

Inlägg av Lifstarsll »

För egen del tycker jag Källgren gjorde en bra genomlysning av läget på Off seasonmötet. I princip samma information som på medlemsmötet. Visar relativt tydligt vilka kostnader vi har framöver och hur mycket vi behöver för att hantera sign-off betalningarna under fyra säsonger så att säga, första kommer nu i maj-juni. Fantastiska belopp som är svåra att ta in.
För att lösa det har vi ett antal åtgärder vilket är från check-kredit (låter inte så bra) till smått lukrativa lån med möjlig utdelning baserat på potentiella NHL kontrakt.
Det finns således en plan som är tuff men realistisk, jag väljer att tro på den. Ekonomin är verkligen uppe på bordet nu så bara att köra. Hedberg anammar en "billig" trupp och grabbarna kommer att ge sitt så jag ser fram emot ett lite "nytt" Leksand och känner även trygghet i de kompetenta "spets" spelarna vi har som en stomme. Två nya namn att se fram emot! Och kanske ett gammalt...
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Så viktig text att jag klistrar in den (ifall de får för sig att låsa artikeln):
Beskedet från Leksands kommun blev vad Leksands IF hoppades på.

Begäran om att gå i borgen med 30 miljoner kronor godtogs, vilket var ett avgörande steg på vägen framåt i räddningsaktionen för hockeyklubben, som är så synonym med kommunen och hela Dalarna.

– Vi är jätteglada för det beskedet, det känns jättebra. Nu väntar tre veckor innan det träder i laga kraft, alltså att det inte blir överklagat. Men nu kan vi fokusera framåt, säger Andreas Gärdsback, ordförande i Leksands IF:s aktiebolag.

Det som väntar nu är att göra klart med banken om omförhandling av lånen på arenan, där LIF bland annat önskar amorteringsfrihet i fem år och en förlängd avbetalningsplan på ytterligare 15 år. Det är det som kommunens borgen legat till grund för. Men Andreas Gärdsback förklarar att banken är med på noterna och att det är detaljer som återstår i diskussionerna kring upplägget.

Hela aktionen handlar om att skapa likviditet för Leksands IF här och nu, men också för att skapa hållbarhet ekonomiskt i klubben, så att återbetalningsplanen för arenan är mer realistisk för klubben att hantera.

– Det känns väldigt positivt. Vi kan ladda för nästa säsong och sätta fart med de planer vi har. Det ger oss möjlighet att se över våra kostnader, följa budgeten vi lagt och samtidigt höja våra intäkter. Lyckas vi med detta kommer vi få ett positivt resultat nästa år, säger Gärdsback.

Likviditetskrisen här och nu är kopplad till de omskrivna sign off-bonusarna som LIF måste betala ut till ett antal utländska spelare. Enligt Andreas Gärdsback handlar det om Justin Kloos, Mikael Ruohomaa och Marek Hrivik, som klubben nyligen kom överens med om att gå skilda vägar.

Pengarna till sign off-bonusarna skulle klubben ha lagt undan år för år, vilket inte gjorts. Det har gett den här krisen, som klubbledningen nu fått jobba för att lösa, och rädda Leksands IF från vad som i längden hade kunnat bli konkurs.

– Vi har jobbat hårt varje dag med det. Pratat med banker, kommun, partners och privatpersoner som har ekonomi och vilja att hjälpa till. Sen har vi ju alla fantastiska supportrar som stöttar oss också.

Det måste ha varit en chock för alla LIF-supportrar?

– Så är det ju, jag förstår de som är sura och förbannade. Det vi säger är att vi kan se till nu att det blir bra framåt. Och vi får klappar på axeln också, säger Andreas Gärdsback.

Har ni rett ut hur ni hamnat i den här situationen?

– Vi har haft en för höga kostnader i förhållande till våra intäkter.

Men att det inte funnits mer kontroll tidigare?

– Nej, det har jag inget svar på. Generellt, det som blivit i hela SHL är hetsen över risken att åka ur. Vi vet att ett lag ska trilla ur varje år, det har drivit på löneökningar. Lönekostnaderna i ligan har stigit kraftigt de senaste åren. Vi har tagit i lite för mycket. Det är vi inte ensamma om. Det är baksidan (av att ha upp- och nedflyttning), det trissar upp lönerna.

Leksands IF har tidigare aviserat att man går mot ett rejält minusresultat för det senaste verksamhetsåret. Men Andreas Gärdsback försäkrar att elitlicensen inte är i fara. Ur den aspekten är situationen under kontroll.

– Ja, det är den. Vi har eget kapital så vi klarar kapitalkravet (fem procent av omsättningen) och vi kommer ha likviditet för tolv månader, som också är ett krav.

Och en plan finns alltså nu för att börja visa positiva siffror från och med nästa säsong. Den planen bygger dock på att Leksands IF spelar i SHL även i framtiden.

Det har beskrivits som att överenskommelsen med kommun och bank är villkorad mot att man spelar i SHL – så är det inte, men det är en viktig förutsättning för att ekvationen ska gå ihop.

– Det är inte så att det vi nu kommer överens om dras tillbaka om vi trillar ur. Däremot är det en förutsättning för att vi ska klara av det vi åtagit oss. Att åka ur, det får inte inträffa helt enkelt, säger Gärdsback.

Gärdsback fortsätter:

– Jag ser positivt sportsligt på nästa år. Vi har byggt en spännande trupp, där några spelare till ska in. Vi har en ny tränarkonstellation, den tror jag stenhårt på. Det blir som en nystart.

Men risken ökar nu när ni sänker budgeten och satsar på ett yngre lag? Tar ni höjd för det på något sätt?

– I dag är vi inte redo för det, utan det får vi ta om det blir aktuellt. Och jag tror inte någon klubb är redo för det som händer om man rycker undan platsen i SHL. Det är en risk som finns, den är jättestor, men jag tycker hellre att vi ska lägga energi på att blicka framåt.

Han fortsätter:

– Det blir hypotetiska frågor. Och åker vi ur SHL, då har vi inte ett enda kontrakt som gäller, det blir en slakt av organisationen.

Utifrån allt det här, blir det inte en väldig press på laget nästa säsong att säkra kontraktet?

– Absolut, det blir superviktigt (att hålla sig kvar). Men den pressen, den har alla lag. Det kommer spelarna kunnas handskas med. Det är deras vardag. De tävlar för att vinna varje dag.
Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

Någon som har Hockeynews Plus och vill dela hela artikeln?

https://hockeynews.se/nyheter/avslojar- ... a-ekonomin
AVSLÖJAR: Leksands NHL-upplägg ska rädda ekonomin
Leksand

Leksand är som bekant i ekonomisk kris.

Nu har klubben kommit på ett kreativt sätt att få in mer kapital.

– Det har varit ett bra intresse, säger bolagsordförande Andreas Gärdsback.
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Leksands IF kommer att göra en storförlust för den senaste säsongen, och har tvingats hitta lösningar för att rädda klubbens ekonomi efter att det uppdagades att den tidigare klubbledningen inte lagt undan pengar för utbetalningar av spelares sign off-bonusar.

Men förutom uppgörelsen med kommun och bank har LIF även hittat en annan kreativ lösning för att få in pengar. En möjlighet att investera i framtida LIF-talangers NHL-kontrakt.

Leksand har gått ut till sponsorer och samarbetspartners där man lockar med en avkastning på 50 procent om man lånar ut minst 500 000 kronor under fem år. Avkastningen är kopplad till de framtida eventuella NHL-avtal som LIF-fostrade spelare tecknar de kommande fem åren. Detta enligt ett dokument som Hockeynews tagit del av.

"Leksands IF har idag ett 10-tal spelare som är på juniorlandslagsnivå och tre som är ”draftade” för ett NHL-kontrakt. Kanske någon eller några av dessa kan bli ”signade” för ett NHL-kontrakt, kanske redan till sommaren", står det att läsa i erbjudandet, som har rubriken ”Likviditet för Leksand”.
klubben vill sälja sammanlagt 20 andelar på 500 000 kronor styck. Avkastningen kommer när någon Leksands IF-fostrad spelare skriver NHL-kontrakt, vilket då genererar en ersättning till klubben. Den som investerat kan då få tillbaka sin investering och ytterligare 250 000 kronor, vilket betalas ut om fem år, 2030.

Klubben skriver också att man garanterar en återbetalning på minst 60 procent om ingen spelare skulle skriva ett NHL-kontrakt.
Andreas Gärdsback vill inte kommentera siffrorna, men bekräftar att det skickats ut och är ett aktivt erbjudande.

– Det var en i styrelsen som kom på idén
Det måste vara unikt, har någon klubb gjort detta förut?

– Det är inget jag känner till. Inte exakt så här, i alla fall.

Har någon nappat på erbjudandet?

– Absolut. Det är folk som har hoppat på det här. Det har varit ett bra intresse.

Fördelen för LIF är att man får in pengar här och nu, när man är i ekonomisk kris och i stort behov av kapital.

Baksidan är dock att Leksand, precis som med amorteringsfriheten som man ska förhandla med banken om, skjuter upp kostnader och/eller redan nu tar av framtida intäkter.

Något som gör att klubben kommer bli tyngd ekonomiskt under flera år framåt.

– Det är olyckligt att vi behöver göra det. Men vi har inte så mycket val. Vi måste hitta lösningar så att vi får kontroll på den här situationen vi är i, säger Andreas Gärdsback.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Mats GBG skrev: mån 26 maj 2025, 10:00 Någon som har Hockeynews Plus och vill dela hela artikeln?

https://hockeynews.se/nyheter/avslojar- ... a-ekonomin
AVSLÖJAR: Leksands NHL-upplägg ska rädda ekonomin
Leksand

ANNONS
Leksands IF kommer att göra en storförlust för den senaste säsongen, och har tvingats hitta lösningar för att rädda klubbens ekonomi efter att det uppdagades att den tidigare klubbledningen inte lagt undan pengar för utbetalningar av spelares sign off-bonusar.

Men förutom uppgörelsen med kommun och bank har LIF även hittat en annan kreativ lösning för att få in pengar. En möjlighet att investera i framtida LIF-talangers NHL-kontrakt.

Leksand har gått ut till sponsorer och samarbetspartners där man lockar med en avkastning på 50 procent om man lånar ut minst 500 000 kronor under fem år. Avkastningen är kopplad till de framtida eventuella NHL-avtal som LIF-fostrade spelare tecknar de kommande fem åren. Detta enligt ett dokument som Hockeynews tagit del av.

"Leksands IF har idag ett 10-tal spelare som är på juniorlandslagsnivå och tre som är ”draftade” för ett NHL-kontrakt. Kanske någon eller några av dessa kan bli ”signade” för ett NHL-kontrakt, kanske redan till sommaren", står det att läsa i erbjudandet, som har rubriken ”Likviditet för Leksand”.

ANNONS
klubben vill sälja sammanlagt 20 andelar på 500 000 kronor styck. Avkastningen kommer när någon Leksands IF-fostrad spelare skriver NHL-kontrakt, vilket då genererar en ersättning till klubben. Den som investerat kan då få tillbaka sin investering och ytterligare 250 000 kronor, vilket betalas ut om fem år, 2030.

Klubben skriver också att man garanterar en återbetalning på minst 60 procent om ingen spelare skulle skriva ett NHL-kontrakt.

Leksand talanger Gärdsback
Victor Johansson, Marcus Gidlöf och Anton Johansson är några av talangerna som kommit fram i Leksand senaste året. Andreas Gärdsback, ordförande Leksands IF AB.
Andreas Gärdsback vill inte kommentera siffrorna, men bekräftar att det skickats ut och är ett aktivt erbjudande.

– Det var en i styrelsen som kom på idén.

ANNONS
Det måste vara unikt, har någon klubb gjort detta förut?

– Det är inget jag känner till. Inte exakt så här, i alla fall.

Har någon nappat på erbjudandet?

– Absolut. Det är folk som har hoppat på det här. Det har varit ett bra intresse.

ANNONS
Eastis

Inlägg av Eastis »

Det kan väl inte stämma!?

I texten står det att de som investerar får tillbaka sina 500.000kr plus 250.000kr år 2030. Med 20 andelar får föreningen idag in 10 miljoner men ska 2030 betala tillbaka de 10 miljonerna plus 5 miljoner om allt går som det är tänkt.

Vad ger varje övergång till NHL?

Det här är ju ytterligare ett sätt att skjuta problemen på framtiden, på samma sätt som sign-out bonusar. När vi når 2030 kommer de 15miljonerna ses som en utgift som ingen kan förklara för då har vi bytt styrelser fyra-fem gånger.

Nä, se till å red ut problemen här å nu! Tro inte att det löser sig nån gång i framtiden!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Eastis skrev: tis 27 maj 2025, 15:30 Det kan väl inte stämma!?

I texten står det att de som investerar får tillbaka sina 500.000kr plus 250.000kr år 2030. Med 20 andelar får föreningen idag in 10 miljoner men ska 2030 betala tillbaka de 10 miljonerna plus 5 miljoner om allt går som det är tänkt.

Vad ger varje övergång till NHL?

Det här är ju ytterligare ett sätt att skjuta problemen på framtiden, på samma sätt som sign-out bonusar. När vi når 2030 kommer de 15miljonerna ses som en utgift som ingen kan förklara för då har vi bytt styrelser fyra-fem gånger.

Nä, se till å red ut problemen här å nu! Tro inte att det löser sig nån gång i framtiden!
En övergång till NHL ger väl 3 miljoner om jag minns rätt, så det skulle ju ge 30 miljoner, där 15 går till Leksand och 15 till investerarna, så jag ser inget fel i det förslaget, men jag kanske tänker fel?