Silly season 23/24

Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Uffe88 »

Låter lite osmakligt men kanske kan BHs sjukskrivning bli våran räddning? Uppenbart att något varit knas efter första säsongen, inte alls samma glöd
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Catami »

Jag tänker på Fredrik Hallberg. Var håller han hus idag. Han försvann pga sjukdom men kom inte tillbaka efter det. Fanns det fler issues? Spelet fungerade ju under hans tid i Leksand.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Uffe88 »

Saxxat från AB:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... s%20vidare.

Leksands plan med assisterande tränare

Leksands huvudtränare Björn Hellkvist är sjukskriven sedan i måndags.

Hans sjukdom Parkinson har tagit en ny sväng och gör vardagen för jobbig för tränaren.

Han är sjukskriven på obestämd tid. Leksands A-lag leds nu av de assisterande tränarna Charles Berglund och Mikael Karlberg, och lagledningen funderar på hur man ska lösa tränarfrågan framöver.

Och planen är att invänta novemberuppehållet och även ha samtal med Björn om hans tillstånd. Det vill säga man fortsätter med Berglund/Karlberg tills vidare.

Då kan Lian Bichsel återvända till Sverige

Lian Bichsels framtid har varit en följetong under hösten.

Dallas förstarundare blev inför NHL-premiären nedskickad till AHL-laget Texas Stars.

Trots att den schweiziska backen är förstarundare har han ändå rätt att återvända till Europa. Detta på grund av en klausul i sitt kontrakt. Enligt uppgifter till silly-surr finns det ett datum som reglerar när Bichsel måste ta ett beslut om hur han ska göra och det är 1 december.

Återvänder Bichsel till Europa är det Rögle som är förstaalternativet.

Just nu har inte Lian Bichsel spelat på ett tag efter att ha blivit avstängd i tre matcher, först för ett slagsmål och sedan en efterföljande incident.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 23/24

Inlägg av bjernagris »

Uffe88 skrev: fre 27 okt 2023, 13:28Just nu har inte Lian Bichsel spelat på ett tag efter att ha blivit avstängd i tre matcher, först för ett slagsmål och sedan en efterföljande incident.
Här är incidenten i fråga.

https://twitter.com/100degreehockey/sta ... 4886525008
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 23/24

Inlägg av SteveY »

”Enligt Aftonbladet finns det intresse för Olli Juolevi från andra SHL-klubbar och både HV71 och Leksand nämns”

https://www.hockeynews.se/articles/30841/
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lampa »

Man ser ju hur laget var i desperat behov av Lindholm och Caito. Nu åker både Lindholm och Alsing på landslagsuppdrag och det lär inte vara sista gången de blir uttagna denna säsongen. Jag hoppas verkligen TJ tar höjd för skador och tar in tvåvägsback som kan käka 20-25 minuter.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lillgud »

Kikar man lite vad klubbarna gjort sen ligan rullade igång….
Så är vi uppe i 8st värvningar , 7st som permanent blir kvar.
För allt tyder på att Juolevi ska stanna i Timrå , det är vad han vill.
Och han har mycket istid hos dom , så Timrå kommer nog lyckas vaska fram pengarna som behövs.
Annars har andra SHL klubbar aviserat intresse för honom.

20/9 = *Modo* Danny O`Regan (F) (AHL)
2/10 = *Oskarshamn* Olli Palola (F) (SHL) (Inledde med korttids , nu blir kvar hela säsongen)
3/10 = *Växjö* Adam Brodecki (F) (Tjeckien) (Korttidskontrakt/prov, lämna igen 23/10)
3/10 = *Linköping* Lance Bouma (F) (SHL)
5/10 = *Timrå* Olli Juolevi (D) (AHL) (Korttidskontrakt , förväntas förlänga om Timrå har råd)
18/10 = *Hv71* = Nick Shore (F) (SHL , Återvände)
23/10 = *Linköping* Anthony Greco (F) (SHL)
29/10 = *Oskarshamn* Austin Wagner (F) (NHL/AHL)

———— Och nästa värvning som på ingång till ligan är————
Expressen har även skrivit att backen Lucas Ekeståhl Jonsson är `klar´ för återkomst till Rögle.
Även om det inte bekräftats än.
Under de sex månader som återstår av SHL kommer Rögle kunna betala en rejäl slant för sin återvändande back (Efter 2år i Kloten Schweiz). Det gör Ekeståhl Jonsson till en av SHLs bäst betalda spelare under slutdelen av säsongen.

Kikar man hans sista säsong i Rögle…
Då placerade han sig 4a i backarnas poängliga med 7+29=36p på 52matcher.

————

Oskarshamns Austin Wagner blir annars en ny bekantskap i ligan…
Spelade så sent som ifjol 7st NHL matcher för Chicago 1+1.
Och är i en ålder av bara 26år.
Har haft en säsong i NHL med tex 62matcher och 12+9=21p i Los Angeles.
En säsong gjort hela 65matcher i NHL och en annan säsong hela 44matcher.
Så det är ändå meriterad spelare på så vis att han har alltså fler NHL än AHL matcher på sitt CV…
178 NHL matcher mot 138 AHL matcher.

————

Jag undrar lite vad TJ ens tänker…..
Eddie Larsson fick istid igår 50sekunder…platsar ej ens.
Fred Nilsson var borta igår. (Ingen förlust i sig)
Jon Knuts klev av direkt efter 1min 16sekunder…

Leksand behöver ju mer bredda upp truppen på både back och forwards sidan för att det här skall bära i längden och ha ett lite mer slagkraftigt lag.

Man vet inte ens om TJ förberett något sen länge….
Ibland jag tänkt om det kan vara så att backen Stefan Elliott kan vara överrens med TJ sen en längre tid tillbaka…
Och presenteras under November månad här nu sen…
Han hade ett artistkontrakt med Djurgården under fjolåret och han spelade in i det sista matcherna mot Modo i kvalet. Sen behöver han uppfylla tiden att vara ute ur landet för att Leksand skall undvika en skattesmäll på han.

Det är helt tyst om Elliott , jag tror dock att han under November månad dyker upp igen i någon svensk klubb.
Antingen i SHL eller någon toppklubb i Allsvenskan.
Han lär vänta bara ut sin tid ute ur landet innan han kan återvända till Sverige.

Elliott är allafall en right back , och senast spelade i just Djurgården.
Och skulle rankas in lite som just 4a i Leksand… (Bakom de mer skickligare Alsing/Lindholm/Caito)
Han var i princip spelaren som hade mest istid i hela slutspelet nere i Allsvenskan.
Ett tag låg han på snitt över 25min i matcherna.
8+13=21p på 38matcher i grundserien.
Innan dess hade 2st säsonger i Frölunda.

————————
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Wiborg »

Finns väl ingen anledning att ta in en back till nu när vi har Caito tillbaka? 8 backar är precis lagom många och gör att man klarar en skada under längre tid eller två skador kortare tid. Får man fler långtidsskador är det klart att man måste agera, men just nu ser jag ingen anledning till att ta in någon mer.
Pain is temporary, glory is forever
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: Silly season 23/24

Inlägg av harfager »

Håller med om att det nu inte är läge att ta in någon mer back. De som spelar gör det bra. Det är Anton som behöver slipa bort sina ungdomliga misstag och måste ges möjlighet att göra så också.

Vem hade du petat ur topp sex för Eliotts räkning Lillgud? Undrar av ren nyfikenhet.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Lillgud »

harfager skrev: ons 01 nov 2023, 11:40 Vem hade du petat ur topp sex för Eliotts räkning Lillgud? Undrar av ren nyfikenhet.
Jag tycker faktiskt att Lundqvist har överraskat positivt så han platsar , så skulle placera han som nr6 före de övriga som hamnar utanför.

1. Alsing
2. Lindholm
3. Caito
4. "_Elliott_"
5. Noren
6. Lundqvist
---------------
7. Johansson (Extra back)
8. Eddy (Reserv)
9. Fred (Kan lånas ut om/när alla finns tillgängliga för mer istid, kallas hem sen inför slutspurten)
--------

I slutändan bör man "alltid" sen sitta med 9backar , om man vill kunna avsluta säsongen stabilt bra.
Vilket flera lag försöker ha inför slutspurten sen.
Lite mer efter jul från januari sen...det väll då det slits på truppen hårdare med 3matcher i veckan och små-skavanker och skador blir ännu tyngre att hantera. Då kan va bra ha lite bredd och rulla på.
Och sen efter deadline i mitten på Februari är det sen lite "kört" att göra förändringar , och då kan man hamna i olustig sits om man inte har bred trupp.

Alternativt man kan även alltid "uppgradera" truppen för de som ej vill ha fler än 8st backar och frigöra tex Eddy från sitt kontrakt för att frigöra en backplats så man kan höja kvaliten lite på backarna.

----------

Och Elliott är ju absolut ingen "stjärnvärvning" så , men tycker han skulle ändå fylla sin funktion som en helt okej , 2 vägsback i laget.
För att få upp kvaliten lite...i back uppsättningen.
Vårt anfalls spel blev även bättre med Caito i laget , man behöver lite backar som kan vara med och bidra i uppspelsfasen till anfallen.
För att underlätta lite för våra forwards.

Sen är det svårt att "peka på" varför vi helt plötsligt radat upp 3st raka segrar...
Då det finns några alternativ.... Men antagligen är det lite en kombination av alla...

Men skulle det vara Catios närvaro som påverkat oss mest positiv...
Inte omöjligt då han redan efter 3st matcher är den som snittar högst istid i laget.
Då kan det vara också en ganska "tydlig hint" om att våra svagaste backar är för dåliga.
Och ett tecken på hur sårbara vi är när vi saknar direkt 1st av de mer "ledande backarna".
Och hur tydligt bättre vi blir när vi uppgraderar där , om det direkt tex blev en positiv effekt av Caitos närvaro i vårt spel.

Backsidan har som sagt uppgraderats: När Caito nu har spelat sina 3st första matcher och vi har 3st segrar...
Men vi har även frånvaron av coachen: Hellkvist har varit borta nu i 3st matcher och vi har 3st segrar...
(Om det sen beror på att vi spelar bättre utan han för att han är lite för låst i sitt tänk och har helt enkelt kört fast med gruppen, eller om gruppen gått ihop och ger några "extra procent" för sin nu sjuke tränare är med svårt att tolka , vi vet att när Tobias Forsberg åkte in i sargen även efter det blev Leksand helt plötsligt bättre när något allvarligt hände i just gruppen)
Sen finns Ny-Tänkandet och lite mer aktivitet: Berglund / Karlberg har gjort vissa ändringar tex...
- Att Östman har fått lämnat centerpositionen i 3raka matcher...
- Nya kedjorna: Cehlarik-Hrivik-Elvenes , Lang-Zackrisson-Max

Så det svårt värre att "tolka signalerna" och förstå exakt vad det är som gör att laget helt plötsligt vinner och vinner och lyckas ta 3 raka....

..........

(Inför debuten i Djurgården i November)
Vad lockade dig att flytta hit igen om du blickar tillbaka på din senaste sejour i Sverige?
– Att jag gillar att vara här i Sverige, annars hade jag inte kommit hit igen.
Atmosfären är alltid bra, supportrarna är bra och hockeyn är bra.
Jag kan inte säga det nog: jag är verkligen sugen på att spela och redo att köra i gång snart.
Det är så roligt att komma tillbaka.
Men en sak utanför isen sticker ut lite mer.
– Fika, kanske?, säger han och skrattar.
Vad består bra fika av då?
– Jag håller det enkelt. Lite kaffe med mjölk. Sen nästan vad som helst till... jag gillar sötsaker, nästan vad som helst, för jag är inte allt för kräsen.

-------

(23 April 2023)
Stefan Elliott har prisats av Djurgården.
För sitt spel i grundserien fick Stefan Elliotts Rolle Stoltz hederspris.
Ett gott betyg i Djurgården får man säga.

I det allsvenska slutspelet får den NHL- och OS-meriterade backen mest istid av samtliga spelare.
– Vi är supernöjda med honom, säger sportchefen K-G Stoppel till HockeyNews.se.
Vi visste att vi skulle få en bra person och en väldigt ambitiös hockeyspelare när vi tog in honom utifrån referenserna,

I november kom den före detta Frölunda- och HV71-backen Stefan Elliott till Djurgården på ett artistkontrakt. Trots minimal startsträcka efter ankomsten från North Vancouver i hemlandet Kanada har den 32-årige högerskytten varit en stor tillgång för Djurgården.
Poängmässigt bidrog Elliott med 21 poäng (8 mål, 13 assist) på 38 allsvenska matcher.
I slutspelet har han producerat tre mål och fem assist på tolv matcher.

Och när det kommer till istid verkar han närmast outtröttlig.
Med i snitt över 25 minuter (25:21) per match är han den som är mest på isen av alla spelarna i slutspelet.

-----------

När han tidigare presenterades av HV71
”En bra tvåvägsback med en härlig spelförståelse”, säger Johan Hult, sportchef i HV71.

– Stefan är en back som är väldigt skicklig i spelet med puck.
Han har ett bra förstapass och följer gärna med i det offensiva spelet.
Han har samlat på sig erfarenhet både från NHL och KHL och kommer bli en värdefull tillgång för oss, säger Johan Hult.

Stefan Elliott kommer närmast från KHL och AK Bars Kazan där han spelade under förra säsongen och noterades för 11 poäng (4+7) på 31 matcher. Innan dess har han fem säsonger från NHL/AHL där han representerade Colorado Avalanche, Arizona Coyotes och Nashville Predators organisationer.

Sen lämnade han Hv71 för NHL-chans
Förra säsongen var kanadensaren Stefan Elliott en av HV:s mer framträdande backar och noterades för 21 poäng på 34 grundseriematcher.
Elliott fick också chansen att spela OS med Kanada förra vintern och inför den här säsongen skrev den högerskjutande backen på ett NHL-avtal med Pittsburgh Penguins.

-----------

När han tidigare signerade sitt 2års kontrakt med Frölunda.
Att Elliott landade i Frölunda var inte direkt en slump.
Klubben har haft koll på kanadensaren under flera års tid, redan innan han skrev på för HV.
– Det är kul, man vill alltid vara eftertraktad.
Det ger mig bara mer självförtroende och bekväm att vara här – att jag vet att de verkligen vill ha mig och har sett mig spela under flera år.

----------

Elliotts siffror från Sverige

2017-18 HV71 SHL 34 4+17=21p
2020-21 Frölunda HC SHL 45 8+12=20p
2021-22 Frölunda HC SHL 47 5+8=13p
2022-23 Djurgårdens IF HockeyAllsvenskan 38 8+13=21p

----------
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Silly season 23/24

Inlägg av SteveY »

Anton Lindholm till hockeynews:

Skulle du kunna tänka dig att spela i någon annan klubb i Sverige?

– Eh, jag vet inte... Jag trivs väldigt bra här och det känns som att vi har någonting på gång. Jag har svårt att fundera i de banorna när jag är mitt i det, men jag trivs som sagt väldigt bra i Leksand.
Användarens profilbild
Einar Berg
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:31

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Einar Berg »

SteveY skrev: ons 01 nov 2023, 20:12 Anton Lindholm till hockeynews:

Skulle du kunna tänka dig att spela i någon annan klubb i Sverige?

– Eh, jag vet inte... Jag trivs väldigt bra här och det känns som att vi har någonting på gång. Jag har svårt att fundera i de banorna när jag är mitt i det, men jag trivs som sagt väldigt bra i Leksand.
Blir Schweiz eller Skellefteå för honom nästa år.
Troligen så drar han till alperna först, och tjänar några millar, innan han flyttar hem till Schtaan igen.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Uffe88 »

Einar Berg skrev: ons 01 nov 2023, 20:35
SteveY skrev: ons 01 nov 2023, 20:12 Anton Lindholm till hockeynews:

Skulle du kunna tänka dig att spela i någon annan klubb i Sverige?

– Eh, jag vet inte... Jag trivs väldigt bra här och det känns som att vi har någonting på gång. Jag har svårt att fundera i de banorna när jag är mitt i det, men jag trivs som sagt väldigt bra i Leksand.
Blir Schweiz eller Skellefteå för honom nästa år.
Troligen så drar han till alperna först, och tjänar några millar, innan han flyttar hem till Schtaan igen.
Japp, jag har redan räknat bort honom
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Uffe88 »

Uffe88 skrev: tor 02 nov 2023, 11:49
Einar Berg skrev: ons 01 nov 2023, 20:35
SteveY skrev: ons 01 nov 2023, 20:12 Anton Lindholm till hockeynews:

Skulle du kunna tänka dig att spela i någon annan klubb i Sverige?

– Eh, jag vet inte... Jag trivs väldigt bra här och det känns som att vi har någonting på gång. Jag har svårt att fundera i de banorna när jag är mitt i det, men jag trivs som sagt väldigt bra i Leksand.
Blir Schweiz eller Skellefteå för honom nästa år.
Troligen så drar han till alperna först, och tjänar några millar, innan han flyttar hem till Schtaan igen.
Japp, jag har redan räknat bort honom
Leksand börjar ge upp Lindholm
Anton Lindholms vara eller inte vara i Leksand är en följetong. Han är en av seriens bästa backar och given i Tre Kronor. Och har utgående kontrakt.

En så kallad guldsits för Lindholm.

Leksand har i ett års tid försökt att förlänga med Lindholm, utan framgång.

Och Lindholm har bud från andra SHL-klubbar och åtminstone ett bud från ett lag i Schweiz. Med tanke på den starka kursen för schweizerfranc är det ett ypperligt avtal för Lindholm, om man enbart ser till de ekonomiska aspekterna. I Schweiz har spelarna dessutom fri bil och boende under avtalstiden.

Leksand försöker febrilt att förlänga med Lindholm, men får inte så mycket i gehör från staben runt den skridskoskickliga backen.

Kanske kan Leksands fina form senaste tiden och den nya positiva energin i laget förändra Lindholms ställningstagande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 23/24

Inlägg av Wiborg »

Uffe88 skrev: fre 03 nov 2023, 13:48 Anton Lindholms vara eller inte vara i Leksand är en följetong. Han är en av seriens bästa backar och given i Tre Kronor. Och har utgående kontrakt.

En så kallad guldsits för Lindholm.

Leksand har i ett års tid försökt att förlänga med Lindholm, utan framgång.

Och Lindholm har bud från andra SHL-klubbar och åtminstone ett bud från ett lag i Schweiz. Med tanke på den starka kursen för schweizerfranc är det ett ypperligt avtal för Lindholm, om man enbart ser till de ekonomiska aspekterna. I Schweiz har spelarna dessutom fri bil och boende under avtalstiden.

Leksand försöker febrilt att förlänga med Lindholm, men får inte så mycket i gehör från staben runt den skridskoskickliga backen.

Kanske kan Leksands fina form senaste tiden och den nya positiva energin i laget förändra Lindholms ställningstagande.
Återge gärna källan så man kan bedöma trovärdigheten. Det finns ju vissa journalister som har högre trovärdighet än andra...
Pain is temporary, glory is forever