Rösta: Moring som ny VD?

Kan en urmoring bli vår nästa VD

Ja
29
88%
Nej
4
12%

Antal röster: 33

Användarens profilbild
Gösen

Rösta: Moring som ny VD?

Inlägg av Gösen »

Som vanligt är omröstningen helt anonym för alla inkl. Trådstartaren.
Senast redigerad av Gösen den sön 08 jun 2025, 08:48, redigerad totalt 1 gång.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Klas

Re: Rösta: Moring som ny VD?

Inlägg av Klas »

Kära Gös, vill inte var petig, men frågan bör väl formuleras ”kan” och inte ”ska”?
😬🙄
Jag röstar ja, och låtsas som att det står kan, i alla fall .😎

För mig är kompetensen viktigare.
Sen måste man som förening så klart värna sitt arv och sin kultur, ibland möjligen en svår avvägning, men i detta fall…🙄
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Klas skrev: sön 08 jun 2025, 08:27 Kära Gös, vill inte var petig, men frågan bör väl formuleras ”kan” och inte ”ska”?
😬🙄

Sen måste man som förening så klart värna sitt arv och sin kultur, ibland möjligen en svår avvägning, men i detta fall…🙄
Ändrat :-B

Själv avstår jag röstning.
Som du säger är kompetensen viktigast och den vet jag ingenting om mer än vad som sägs kort i den artikeln.

Om det stämmer att han gjorde ett bra jobb i Mora kan det faktiskt bero på att hans hjärta och själ finns i den föreningen. Att han har lagt ner dubbelt så mycket tid som han fått betalt för, lex Simons. Vilket inte är någon garanti för att man får samma sak i Leksand.

Att han är från Mora har jag inga större (tror jag) problem med år 2025 i plastens århundrade.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Gösen skrev: sön 08 jun 2025, 08:55
Klas skrev: sön 08 jun 2025, 08:27 Kära Gös, vill inte var petig, men frågan bör väl formuleras ”kan” och inte ”ska”?
😬🙄

Som du säger är kompetensen viktigast och den vet jag ingenting om mer än vad som sägs kort i den artikeln.

Om det stämmer att han gjorde ett bra jobb i Mora kan det faktiskt bero på att hans hjärta och själ finns i den föreningen. Att han har lagt ner dubbelt så mycket tid som han fått betalt för, lex Simons. Vilket inte är någon garanti för att man får samma sak i Leksand.
Nä, några garantier är väl svårt att få i förväg. Men förhoppningsvis är väl det en frågeställning som man har med sig när man rekryterar. Rätt eller fel, jag har ingen aning. Men tycker kanske inte man ska välja bort enbart pga historiken. Men visst, en smula känsligt kan det vara.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Okej. Vi har provat lokala VD med Leksands hjärtan och det har ju fungerat dåligt. Så om vi tar in en Moring till VD kan det inte blir sämre än vad det är. Och skulle han misslyckats kan vi säga vad hade vi väntar oss av en Moring lyckas han så är han omvänd 🤪
Sen vad 1000 moringar retar oss för är ju skitsamma för kan det bli ordning i klubben så får vi tyst på 1miljon som kallar oss lyxfällan.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: sön 08 jun 2025, 08:55
😬🙄

Att han är från Mora har jag inga större (tror jag) problem med år 2025 i plastens århundrade.
Håller helt och hållet med och jag känner mig också tveksam till att delta i en sån här omröstning, det hela är egentligen en icke-fråga och det är helt och hållet kompetens som är avgörande. Ska vi ha omröstning om en kvinna eller en utlänning kan vara VD för Leksand också?
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Jag kan förstå argumentet att det ska handla om att ha rätt kompetens på rätt plats. Dock förstår jag inte att vissa ser det som helt oproblematiskt att han har varit i Mora så pass länge.

När Challe B togs in var många skeptiska (liksom jag), och nu när vi eventuellt ska ta in en VD som varit i Mora i över 10 år är det inget problem. Värna om rivaliteter och känslor, annars blir sporten ointressant. Finns det ingen som kan göra ett kompetent arbete i rollen som inte är ”urmoring”? Någon på Gösens gata?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: sön 08 jun 2025, 21:57 Jag kan förstå argumentet att det ska handla om att ha rätt kompetens på rätt plats. Dock förstår jag inte att vissa ser det som helt oproblematiskt att han har varit i Mora så pass länge.

När Challe B togs in var många skeptiska (liksom jag), och nu när vi eventuellt ska ta in en VD som varit i Mora i över 10 år är det inget problem. Värna om rivaliteter och känslor, annars blir sporten ointressant. Finns det ingen som kan göra ett kompetent arbete i rollen som inte är ”urmoring”? Någon på Gösens gata?
Det är ju faktiskt förbluffande att man inte hittade någon under rekryteringsprocessen. Och som sagt. Jag tror definitivt inte att man kan/ska förvänta sig att han som 60-åring kommer eller vill göra samma arbete igen. För en förening han inte brinner för.

I grund och botten söker vi en VD för ett mellanstort företag. I princip en personal och medieansvarig som rapporterar hur det dagliga arbetet flyter på till styrelsen. Där alla större beslut tas. Inte ens sporten behöver han/hon bekymra sig över.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Jag hävdar ju av princip att det enda man ska gå på är om rekrytering av den här personen är bra för Leksand på både kort sikt och lång sikt. Att han är starkt förknippad med Mora kan göra att en del supportrar blir upprörda, ingen större skada skedd egentligen, men om det även skulle reta en del sponsorer har vi ett större problem som behöver vägas in. Jag har själv inga problem med att vi tar in någon med stark anknytning till någon rival alls egentligen. Vi tog Masken från Brynäs, Hedberg coachade Mora, Curre Lindström blev legend i Finland, Shinnimin till Luleå. Fan, till och med Mats Lusth har spelat i Leksand... Det finns inga gränser som inte går att korsa i min bok, men det behöver göras på rätt sätt och analyseras innan beslut tas ifall det positiva överträffar det negativa. Så jag röstade ja
Pain is temporary, glory is forever
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Wiborg skrev: mån 09 jun 2025, 08:01 Jag hävdar ju av princip att det enda man ska gå på är om rekrytering av den här personen är bra för Leksand på både kort sikt och lång sikt. Att han är starkt förknippad med Mora kan göra att en del supportrar blir upprörda, ingen större skada skedd egentligen, men om det även skulle reta en del sponsorer har vi ett större problem som behöver vägas in. Jag har själv inga problem med att vi tar in någon med stark anknytning till någon rival alls egentligen. Vi tog Masken från Brynäs, Hedberg coachade Mora, Curre Lindström blev legend i Finland, Shinnimin till Luleå. Fan, till och med Mats Lusth har spelat i Leksand... Det finns inga gränser som inte går att korsa i min bok, men det behöver göras på rätt sätt och analyseras innan beslut tas ifall det positiva överträffar det negativa. Så jag röstade ja
Det där är väl huvudet på spiken skulle jag vilja säga och hålla med om, i princip allt kretsar ju kring sponsorer i detta "mellanstora företag" som heter Leksands IF och inte riktigt är som vanliga "mellanstora företag", just pga detta med sponsorer. Den viktigaste meriten en nyrekryterad VD kan ha, skulle åtminstone jag skriva under på, är att hen har bra kontakter med en storsponsor eller alternativt flera små som kan gå in med lite (eller helst mycket) fräscha pengar i klubben. Pengar som annars inte hade letat sig fram till föreningen.
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Vill ha in proffs, sen om han heter Peter Hermondsson eller Mike Helber är helt irrelevant
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gamla LIF–profilen om en position i Mora IK: "Är ju lite av en barndomsdröm"
1 juni 2017 13:01
Mikael Lundström är en tung pjäs inom svensk hockey. Nu kan han bli stjärnvärvad in i Mora IK:s styrelse den 21:a juni. Som gammal sportchef i Leksands IF hoppas han kunna bidra med ekonomisk, likväl sportslig, tyngd till klubben.
https://www.dalademokraten.se/artikel/g ... ndomsdrom/
Bild

Rubriken hade kunnat ge hjärnblödning på X
men har sin förklaring i att han spelade för Mora som ung.
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Hur är det – är du på väg att bli leksing på äldre dar?

– Nej, nej, nej. Det finns ingen sanning i det alls. De har inte ens frågat, säger Peter Hermodsson.

https://www.falukuriren.se/2025-06-09/m ... if-ryktet/
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Från artikeln ovan
Däremot medger han att han mer än gärna åker från den norra delen av Siljan till den södra.

– Det är väl därför det har uppstått ett sådant här rykte – för jag är ofta i Leksand och spelar padel. Jag spelar med Johan Hedberg, Örjan Lindmark, Shin Larsson, Per-Erik Eklund och ja, vi är ett gäng. Det brukar vara rätt så trevligt, så jag vet inte om det är någon som har sett mig där som har dragit igång ryktet, men jag har inte fått någon fråga överhuvudtaget.
Klassiskt.
-Ben Hogan
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: mån 09 jun 2025, 16:47 Från artikeln ovan
Däremot medger han att han mer än gärna åker från den norra delen av Siljan till den södra.

– Det är väl därför det har uppstått ett sådant här rykte – för jag är ofta i Leksand och spelar padel. Jag spelar med Johan Hedberg, Örjan Lindmark, Shin Larsson, Per-Erik Eklund och ja, vi är ett gäng. Det brukar vara rätt så trevligt, så jag vet inte om det är någon som har sett mig där som har dragit igång ryktet, men jag har inte fått någon fråga överhuvudtaget.
Klassiskt.
Då finns det ändå rätt många som han känner i och runt föreningen vilket är positivt.

Nej, lägg ner rivalitetstramset och ta in honom bara