Mathörnan

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Mathörnan

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 11 jun 2025, 21:27 En dåre som ska äta totalt 290 korvar i 290 kommuner och en annan dåre som snart har köpt ett paket korv på extrapris vid samtliga busshållplatser i Storstockholms södra regioner.
Vem är galnast?
Bild Bild

Bild Bild
Korven

Inlägg av Korven »

Gösen skrev: ons 11 jun 2025, 21:27 En dåre som ska äta totalt 290 korvar i 290 kommuner och en annan dåre som snart har köpt ett paket korv på extrapris vid samtliga busshållplatser i Storstockholms södra regioner.
Vem är galnast?
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben.
- Mick Talbot
Bumlingen skrev: ons 11 jun 2025, 21:32 Kul korven!

Hörde dig på radio när du var hos Morgan och käkade korv. Fick dock inte med mig Leksandskopplingen då.
Kul att du lyssnade! Gäller ju att vara opartisk i public service. :lol:
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Idag utgår pizza-recensionen för att hedra Korvens dag. Den var egentligen igår, 11 juni, men det visste vi inte om förrän på kvällen och därför uppmärksammas saken också idag.

Nationellt infaller Korvens dag 12 mars och Varmkorvens dag 23 juli - men Leksandsfärjan har nu en egen Korvens dag, alltså 11 juni.

Bild
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Om Korven och Alsenfelt ibland kan lägga makrill respektive fiskpinnar i korvbrödet (eller motsvarande bröd) måste ju också detta vara legitimt:
Leberkäs

En köttfärslimpa som skivas och grillas och därefter serveras i baguette. Kryddad med örter bl a timjan, mejram och basilika (innehåller ägg och fläsk). Kan ej serveras i korvbröd, endast baguette.
https://www.brunoskorvbar.se/17/39/sodermalm/
Det är inte Bruno K. Öijer som står bakom de två filialerna - Östermalm och Södermalm - utan en annan Bruno.
Användarens profilbild
Mats_ume
Kapten

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: tor 12 jun 2025, 10:23 Om Korven och Alsenfelt ibland kan lägga makrill respektive fiskpinnar i korvbrödet måste ju också detta vara legitimt:
Leberkäs

En köttfärslimpa som skivas och grillas och därefter serveras i baguette. Kryddad med örter bl a timjan, mejram och basilika (innehåller ägg och fläsk). Kan ej serveras i korvbröd, endast baguette.
https://www.brunoskorvbar.se/17/39/sodermalm/
Det är inte Bruno K. Öijer som står bakom de två filialerna - Östermalm och Södermalm - utan en annan Bruno.
Gott, ser absolut ut som köttfärslimpa, men konsistensen är definitivt mer åt falukorvshållet. Äts med fördel med söt eller sötstark senap (Västerviks Grov till exempel).
Korven

Inlägg av Korven »

Verkar ju riktigt gott! Nästa varv får det bli en Leberkäs i varje kommun!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

För att spinna vidare på Pittsburgh och gulvivans fäbless för pizza-recensioner så kommer här ännu en sådan.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Signaturen Gula kiosken, Farsta frågar efter middagstips ("Man kan inte äta thai-mat varje dag"). Ja, matredaktionen kommer strax steka färsk kabanoss från Scan (95 % kötthalt) och singla ner skurna bitar i Pomodoro Italian grytbas och hälla över linguine.

Bild
Korven

Inlägg av Korven »

Imorgon kommer jag att färdas längs riksväg 50/70 mellan Örebro-Leksand. Eftersom det är en väg jag inte åker så ofta så efterlyser jag hjälp från medpassagerarna på Färjan, för maximalt optimerad lokalkännedom.

Kommunkorvar ska ju ätas, så ge gärna tips på var dessa kan intas i:

Nora kommun
Ljusnarsbergs kommun
Borlänge kommun
Gagnefs kommun

Jag är i första hand inte ute efter gatukök/kiosker, utan snarare landmärken/bildsköna platser som är värdiga representanter för kommunen (vilket i och för sig SKULLE kunna vara ett gatukök, lex Lappens). För långa avstickare längs riksvägen undanbedes också, eftersom fru och tre avkommor ska hållas på humör.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Korven skrev: tor 19 jun 2025, 10:46 Borlänge kommun
För långa avstickare längs riksvägen undanbedes också, eftersom fru och tre avkommor ska hållas på humör.
Utanför Kupolen? Bildskönt är det inte - men kvinna + barn kan vistas i köpcentrumet under tiden. Nära riksvägen är det också.
Korven

Inlägg av Korven »

Japp, Kupolen är också min ursprungstanke. Troligtvis vistas dock kvinnor och barn kvar i bilen, till ljudet av djupa suckar och undran över om vi inte bara kan komma fram snart.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Korven skrev: tor 19 jun 2025, 10:46 Imorgon kommer jag att färdas längs riksväg 50/70 mellan Örebro-Leksand. Eftersom det är en väg jag inte åker så ofta så efterlyser jag hjälp från medpassagerarna på Färjan, för maximalt optimerad lokalkännedom.

Kommunkorvar ska ju ätas, så ge gärna tips på var dessa kan intas i:

Nora kommun
Ljusnarsbergs kommun
Borlänge kommun
Gagnefs kommun

Jag är i första hand inte ute efter gatukök/kiosker, utan snarare landmärken/bildsköna platser som är värdiga representanter för kommunen (vilket i och för sig SKULLE kunna vara ett gatukök, lex Lappens). För långa avstickare längs riksvägen undanbedes också, eftersom fru och tre avkommor ska hållas på humör.
Centrala Nora med hotellet, torget och kyrkan är ju bildsköna. Även bryggerikvarteret. Annars är ju Noraglass-ställen klassiska och det nere vid bryggan är ju väldigt mysigt och passar bra som efterrätt ;-)
Pain is temporary, glory is forever
Korven

Inlägg av Korven »

Wiborg skrev: tor 19 jun 2025, 11:48 Centrala Nora med hotellet, torget och kyrkan är ju bildsköna. Även bryggerikvarteret. Annars är ju Noraglass-ställen klassiska och det nere vid bryggan är ju väldigt mysigt och passar bra som efterrätt ;-)
Bra tips! Stämningen i bilen vid den givna tidpunkten får nog avgöra om det blir en avstickare in till Nora eller inte. Annars får det bli en korv i farten vid Bergslagsporten.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Veckans klipp på lokala Ica, 49:90.

Bild

Kommer att ätas i Stockholms kommun (kanske t.o.m med bröd så regelverket följs).
Korven

Inlägg av Korven »

Sniper skrev: tor 19 jun 2025, 12:35 Veckans klipp på lokala Ica, 49:90.

Bild

Kommer att ätas i Stockholms kommun (kanske t.o.m med bröd så regelverket följs).
Bara 289 kvar då.