Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Wittgenstein

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: mån 16 jun 2025, 17:22 "Det är svårt att tjäna pengar i dagens ishockey på den här nivån".
- Tjomme inlägget ovan -
Uppgifter: Ekonomiskt superresultat för Frölunda
17 miljoner kronor plus. Det uppges vara Frölunda Hockeys starka resultat för 2024/25 https://hockeysverige.se/shl/uppgifter- ... er-kronor/
På måndagen presenterade Brynäs en ekonomisk supervinst.
SHL-klubben redovisar ett positivt resultat på 33,4 miljoner kronor för verksamhetsåret 2024-2025.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... er-kronor/
Var på vippen att avbryta sommarlovet för ett inlägg med just denna andemening, men Sniper hann före. Skulle bra gärna se någon journalist skriva en djupdykning i vad som särskiljer Leksands förluster ifrån alla miljonvinster.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Sniper skrev: mån 16 jun 2025, 17:22 "Det är svårt att tjäna pengar i dagens ishockey på den här nivån".
- Tjomme inlägget ovan -
17 miljoner kronor plus. Det uppges vara Frölunda Hockeys starka resultat för 2024/25 https://hockeysverige.se/shl/uppgifter- ... er-kronor/
SHL-klubben redovisar ett positivt resultat på 33,4 miljoner kronor för verksamhetsåret 2024-2025.
Har vi rätt man på rätt plats?
Uppenbarligen så har Tjomme fel eftersom det går att gå med vinst. Vi kanske skulle behöva en genomgång av kompetensnivån inom föreningen?
Det här har ju varit en följetong hur länge som helst att vi är så populära men kan inte kapitalisera på det.
Kanske behövs en Moring till VD för att få ett nytt perspektiv?
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Hejalif skrev: mån 16 jun 2025, 18:35
- Tjomme inlägget ovan -
Har vi rätt man på rätt plats?
Uppenbarligen så har Tjomme fel eftersom det går att gå med vinst. Vi kanske skulle behöva en genomgång av kompetensnivån inom föreningen?
Det här har ju varit en följetong hur länge som helst att vi är så populära men kan inte kapitalisera på det.
Kanske behövs en Moring till VD för att få ett nytt perspektiv?
Klart vi inte har rätt män på rätt platser. Det har vi typ aldrig haft... Tjommen är ute och cyklar totalt, när han säger att det inte går att tjäna pengar.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Är kassan halvtom eller halvfull? Dagens rubriker vill göra gällande att den är halvtom, men 1,7 miljoner mindre än befarat gör att vi nästan kan kalla den halvfull 8-)
Leksand räknade med att gå 20 miljoner minus för verksamhetsåret.

Nu är det ekonomiska resultatet för säsongen klart.

Det landar på minus 18,3 miljoner kronor.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -miljoner/
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Vår vän Ok (han eller hon som gett oss FUS-förhoppningar):
Ok
25 juni 2025, 17:48
Jag var med på medlemsmötet för några veckor sedan. Där visade och förklarade Peter Wiklund det ekonomiska resultatet på ett bra sätt.
I denna minusresultat har man räknat in hela Justin Kloos och Micke R sign off. Inte en krona hade lagts undan för dessa sedan tidigare. Man har räknat in en hel del av Hriviks out i detta resultat också.
Nu visas hur läget är och inget göms undan. Tidigare ledningar hade redovisat en förlust på 4-5 milj, skyllt på räntor, missad slutspel samt underhåll av arenan och skjutit upp alla andra kostnader på framtiden.

Sedan ska denna ledning visa hur de kan öka inkomsterna också. Hittills har de bara sänkt utgifterna.
Med detta sagt så väntar jag på betygsättning innan vi kan se en tydlig inkomsthöjning också.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Tidstrands yllefilt arena.
Varför inte?

Som en blöt filt över föreningen.
https://www.falukuriren.se/2025-06-29/h ... -firandet/
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Gösen skrev: mån 30 jun 2025, 08:12 Tidstrands yllefilt arena.
Varför inte?

Som en blöt filt över föreningen.
https://www.falukuriren.se/2025-06-29/h ... -firandet/

Då måste den här bli ny intro låt
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Är det någon som kan förklara för mig (när vi är nära kånken) hur vi kan värva de här dyra spelarna? Vad är planen ekonomiskt? Chansar vi? Kan någon förklara hur man kan ha tänkt?
Finns fara för att bli av med tex. elitlicens?
Vad är planen förutom att satsa på att vi inte åker ur?
/Orolig låtsasmas
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Ullvi, typ skrev: mån 30 jun 2025, 11:27 Är det någon som kan förklara för mig (när vi är nära kånken) hur vi kan värva de här dyra spelarna? Vad är planen ekonomiskt? Chansar vi? Kan någon förklara hur man kan ha tänkt?
/Orolig låtsasmas
Det är inte svårare än att man har gjort en budget som man tror på och Tjomme förhåller sig till den. Man har blivit av med dyra poster som Rindell, Hrivik, Kloos, Zackrisson och även Norén och Karlsson har haft ganska tilltagna löner. Det som har kommit in är antaglige klart mindre löneposter än det man har kapat så även om man minskat budgeten så har man kunnat landa några större namn.
Pain is temporary, glory is forever
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Wiborg skrev: mån 30 jun 2025, 12:25
Ullvi, typ skrev: mån 30 jun 2025, 11:27 Är det någon som kan förklara för mig (när vi är nära kånken) hur vi kan värva de här dyra spelarna? Vad är planen ekonomiskt? Chansar vi? Kan någon förklara hur man kan ha tänkt?
/Orolig låtsasmas
Det är inte svårare än att man har gjort en budget som man tror på och Tjomme förhåller sig till den. Man har blivit av med dyra poster som Rindell, Hrivik, Kloos, Zackrisson och även Norén och Karlsson har haft ganska tilltagna löner. Det som har kommit in är antaglige klart mindre löneposter än det man har kapat så även om man minskat budgeten så har man kunnat landa några större namn.
Och du tror det kommer att räcka?
/Orolig fakemas
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Skulle vi sälja skölden för 350 000 per år? Det gör Timrå
I avtalet framgår att Timrå IK får 350 000 kronor per år av kommunen för att bära texten ”Timrå” centralt på matchtröjorna. I summan ingår även att kommunsloganen ”From Timrå with love” ska finnas med på tröjorna samt att ”Timrå kommun” ska vara skyltat i arenan.
https://www.st.nu/2025-06-30/beskedet-i ... as-trojor/

Frågan är vad vill man med sitt varumärke och nu när vår ekonomi är som den är skulle det vara rätt att byta ut märket mot LEKSAND för att få in pengar?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Det mest intressanta är hur någon reklambyrå ens kan ha fått betalt för en sådan slogan eller hur kommunalrådet -hejalif- kan ha godkänt den samma. "Follow the money".
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Ullvi, typ skrev: mån 30 jun 2025, 18:37
Wiborg skrev: mån 30 jun 2025, 12:25
/Orolig låtsasmas
Och du tror det kommer att räcka?
/Orolig fakemas
Vad jag tror är irrelevant eftersom jag inte har någon som helst koll på budgeten i övrigt. Jag inser bara att med de kontrakten man blivit av med kontra de nya kontrakten borde ha kapat kostnaderna med ett antal miljoner. Jag är dessutom ganska övertygad om att det inte är de enda skillnaderna i säsongen budget och tidigare budget. Som jag förstått det så är årets resultat även inkluderat den skuld till sign-offer som man inte har räknat med tidigare. Det i sig är ju också ett antal miljoner som inte behöver räknas med i nästa års budget och en del av det stora underskottet i resultatet för förra säsongen. Att man dessutom inte verkar behöva använda sig av det lån som man fått beviljad borgen av kommunen för tyder också det på att man börjar få lite ordning på ekonomin och inte är så nära konkurs som en del verkar vilja spekulera i.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Bra sammanfattat av Wiborg.
Skulle vara intressant att höra, kanske från en spelaragent, hur en förhandling kring ett kontrakt går till, omkostnader, försäkringar, vad kräver respektive spelare osv. Vad kostar det att värva en svensk 23-åring från HA kontra en 30-årig amerikan från Ahl, t.ex. Totalkostnad inkl allt, hur mycket skiljer det?
Min känsla är att t.ex signoffbonus är något som är Nordamerikanskt från början, men som blivit allt vanligare även i Sverige. Ju längre kontrakt, ju större signoffbonus. Kan det vara så?
Vad är dom skattemässiga fördelarna med bonusar kontra högre månadslön?
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

På trottoarbiten.se har det varit tyst senaste månaden - men inte på Facebook (LIF-Silly). Någon skrev detta inlägg förra veckan: "Inte undra på att programmet Lyxfällan finns. Vår förening deklarerade precis ett underskott på 18,3 MILJONER och folk bara skrollar vidare och undrar vem som blir vår nästa stjärnvärvning…". Varpå denna diskussion följde:
Lars Nyberg
Inte nuvarande styrelses fel. Problemet är tidigare styrelser m fl som inte klarat av att ha koll på intäkter och utgifter. Jag har personligen en tro på de som sitter i nuvarande styrelse och som tydligt redovisat vilka utmaningar vi har och dessutom tydligt pekat på dessa. Framför allt att man inte ha satt undan pengar för sign off avtalen. Nu ser vi framåt och på bästa sätt stöttar föreningen.
Det hänger på oss Leksands IF anhängare men framför allt att man får ett SHL lag som klarar målet att vara kvar i högsta serien i många år framåt. Då kommer det bli bra.
Emil Nilsén
Lars Nyberg påminn mig igen vilka det var som satt i valberedningen när det här började kantra?
Lars Nyberg
Emil Nilsén å när började det kantra enligt dig som varit med så länge i styrelsen.
Emil Nilsén
Lars Nyberg Började innan jag klev in och fortsatte under tiden pga för få som ville syna det. Mycket för att man valde att lita på samma personer som du uppenbarligen litar på. Sådana som du tycker borde få göra precis som de vill oavsett regler, stadgar och sunt förnuft.
Lars Nyberg
Emil Nilsén regler stadgar och sunt förnuft??????
T ex att inte sätta av pengar för sign off är är det sunt förnuft, att följa regler eller stadgar.
Att sköta ekonomin i en förening , kommun eller företag m fl är grundläggande kunskaper när man sitter i en ledande position. Annars hamnar man till slut i en ohållbar situation.
I värsta och i flera fall konkurs. Att ha proffesionellt ledarskap med kompetens hamnar sällan i sådan situationer.
Vi kommer aldrig att ha samma uppfattning Emil men jag respekterar dig som person och dina åsikter.
Nu ser vi framåt och stödjer kommande styrelse och ledande tjänstemän att vi klarar kommande säsong både sportsligt och ekonomiskt. Utgår från att du har samma åsikt.
Emil Nilsén
Lars Nyberg Nej jag är inte av samma åsikt som dig. Jag vill att medlemmarna ska få reda på sanningen - det har du jobbat aktivt för att motverka.
Lars Nyberg
Emil Nilsén förstår inte vad du menar. Sanningen kommer fram genom nuvarande styrelse. Du har suttit i styrelsen i många år och inte berättat hur ekonomin sett ut. Om du vetat detta som du påstår.
En professionell styrelse har sett detta mycket tidigare.
Inte svårare än att se över inkomster och utgifter. Sign offen retar mig mest. Att inte räkna in den i en budget är ren skandal av sittande styrelser som personligen skriver under årsredovisningarna.
Emil Nilsén
Lars Nyberg Det är precis det som är problemet. Du och dina polare har gång på gång sett till att vi som misstänkt att det inte stått rätt till varit i minoritet.
Samtidigt har ni hyllat de som försökt dölja sanningen.
Styrelse har möjlighet att ta tag i det här för att det du förespråkade och röstade på inte vann sommaren 2023.
Fundera på följande:
Du har framför att de som föreslogs i det stadgebrytande förslaget skulle ha med sig kapital in. Är det en slump att de siffror som förekom matchar både de siffror som fanns i den pausade nyemmisonen och de första rapporterna om underskott? Samtidigt som nyemmisonen hade förflyttat ännu mer makt från medlemmarna till de som orsakat underskottet?
Lars Nyberg
Emil Nilsén intressant att höra dina åsikter. Vilka polare har jag som ställt till detta. Är enbart medlem nu och har inga polare som suttit i styrelser. När jag lämnade valberedningen så har jag ingen koppling till någon som jag umgås med eller är polare med. Så sluta upp med detta. Det är Ren lögn. Att jag vid det turbulenta årsmötet röstar på de som jag anser har en proffesionellt att driva föreningen bäst är min rätt som medlem vilket du inte har med att göra. Att det förslaget inte segrade ser vi nu bl a konsekvenser av. Att jag dessutom vill ha mer spegling av styrelser har vi också olika uppfattning om. Inte hel spegling men flera som sitter i båda för att ha bättre koll. Det är ju nu så att föreningstyrelsen har störst ansvar i och med att man har majoritetsandel av aktierna.
Emil Nilsén
Lars Nyberg Du stod upp på extra årsmötet och hyllade Sven R. Det säger en hel del om vilken sida du står på. Å det är inte den som vill få fram sanningen.
Däremot har du helt rätt i att vi ser konsekvenserna av att en övervägande majoritet röstade för att följa stadgarna. Hade din sida vunnit hade det här inte kommit upp till ytan.
Lars Nyberg
Emil Nilsén har framhållit honom som var en av de som räddade oss från konkurs tidigare. Det är vad jag har som positivt att framhålla honom. Relation finns överhuvudtaget inte. Han är nog inte så positiv till mig och Petters för övrigt. Vad det är får du aldrig reda på. Som vanligt blir detta mitt sista inlägg.
Emil Nilsén
Lars Nyberg Ja som vanligt häver du ur sig saker och sen flyr du. Jag har sagt det förut och säger det igen: jag möter dig gärna i valfritt forum för att debattera det här öga mot öga. Men jag tror inte du törs nu heller. Det är lättare att sprida osanningar online och sen smita ut bakvägen när mothugg kommer.
Lars Nyberg
Emil Nilsén har aldrig spridit en osanning. Utan bara framfört mina åsikter utifrån den erfarenhet och kunskap jag har erhållit i Leksands if förening. Att ljuga är en låg nivå som aldrig har någon framgång. Att ha olika åsikter är vanligt i ett demokratiskt samhälle. Så där är vi inte samstämmiga i alla turer kring föreningen.
Utgår från att vi båda vill föreningens bästa. Mitt
Petters har ett bra inlägg.
Framrutan är alltid större än bakrutan. Ser fram emot valberedningens förslag till kommande styrelse och hoppas att flertalet fortsätter.
Kontinuitet i styrelser är också viktigt för Lif:s framtid.
Emil Nilsén
Lars Nyberg om du tycker kontinuitet är viktigt så undrar jag varför du stöttade förslaget att, mot stadgarna, rensa ut alla ledamöter utom en?
Lars Nyberg
Emil Nilsén beroende på deras professionalitet. Samt att såg en fördel med en större spegling av styrelserna. Vilket jag inte såg i den styrelse som blev vald. Nu ser jag en styrelse som tagit tag i deras huvuduppgift att få ordning på ekonomin och därav hoppas jag att flertalet är villiga att fortsätta resan.
Svårare än så var det inte.
Emil Nilsén
Lars Nyberg Att vara villig att strunta i de stadgar som medlemmarna röstat fram är inte ett tecken på professionalism.
Det var ett försök att fortsätta dölja det du nu är glad att styrelsen tar tag i. Därför är din nuvarande ståndpunkt och din dåvarande inte förenliga.