Mathörnan
-
- Maskinchef
-
- Intendent
Re: Mathörnan
Nedsatt pris ✓
Kommun
Med bröd
Två sista punkterna kräver svar.
Älvdalens kommun?
Med bröd?
Kommun
Med bröd
Älvdalens kommun?
Med bröd?
-
- Maskinchef
Fjällbua i Älvdalens kommun.Sniper skrev: tor 19 jun 2025, 13:01 Nedsatt pris ✓
Kommun
Med bröd
Älvdalens kommun?
Med bröd?
Bröd... nedan...

-
Uppe på Djurmo Klack - fin utsikt, väg inte riktigt ända upp
Vid Älvmötet i Djurås - symbolen för Gagnefs kommunvapen
Minnesstugan i Gagnef - med utsikt över Sveriges enda flottbro för biltrafik
-
- Intendent
Signaturen Sommarlov skriver att han till midsommar tänker unna sig en gräddfils- och gräslökskompott, som sedan äts med tesked. "Sill och sånt" blir alltför mäktigt. Till kompotten dricker han en blandning av dagg och tårar.
-
- Intendent
Kan man få en folklivsrapport från de som är där?Leksands befolkning ökar med 120 procent under midsommar, visar SCB:s analys av svenskarnas rörelsemönster.
https://www.falukuriren.se/2025-06-19/n ... nns-flest/
-
Gäller det endast centralorten eller hela kommunen? Jag bidrar nog bara till det senare i år. Håller mig i Tasbäck.Sniper skrev: tor 19 jun 2025, 18:16Kan man få en folklivsrapport från de som är där?Leksands befolkning ökar med 120 procent under midsommar, visar SCB:s analys av svenskarnas rörelsemönster.
(Om jag inte får feeling och åker och tar en korv i Rättvik, vill säga. Då passerar jag igenom.)
-
- Intendent
Det gäller hela kommunen.Korven skrev: tor 19 jun 2025, 18:42Gäller det endast centralorten eller hela kommunen? Jag bidrar nog bara till det senare i år. Håller mig i Tasbäck.Sniper skrev: tor 19 jun 2025, 18:16Kan man få en folklivsrapport från de som är där?Leksands befolkning ökar med 120 procent under midsommar, visar SCB:s analys av svenskarnas rörelsemönster.
(Om jag inte får feeling och åker och tar en korv i Rättvik, vill säga. Då passerar jag igenom.)
Löpande.
I kväll är det majstångsresning i Tibble.
Dock är det väl ingen dans uppe på berget längre?
Det var nästan större än själva midsommarafton förr i tiden.
Ingen pallade något mer efter den urladdningen.
Hemvändarfest större än juldagen.
Folk kom på cykel från alla håll.
Dessvärre också med bil och taxi - och det var därför det blev för kaotiskt däruppe.
-
- Intendent
1971 års midsommar:
Polis och raggare drabbade samman på riksvägen genom Leksand när raggarna försökte frita några
kamrater. Drygt 50 raggare, främst från Stockholm, försökte på midsommarafton storma Leksands
polisstation för att frita några gripna kamrater. Ett 25-tal poliser mötte raggarna på riksvägen
genom Leksand och efter ett vilt tumult kunde poliserna driva tillbaka de anstormande.
- Tidningsreferat -
Leksand, beläget två mil söder om Rättvik, har också fått sin beskärda del av raggarna. I både
Expressen och Dagens Nyheter får polisen själva komma till tals angående händelserna. Från polisiärt
håll uttrycks det ett missnöje över att Leksandspolisen inte fått någon förstärkning över helgen och
att det beror på ”Stockholm” som varje år skär ned på manskapet. Förste polisassistent Bertil
Lundquist erinrade sig om en tid, 1940-talet, då inte raggarproblematiken fanns så utgjordes
Leksandspolisen av 35 man – 1971 års midsommarfirande fanns det endast 26 poliser i tjänst i
Leksand. Förutom raggarnas försök till stormning av polisstation ska andra raggarbråk också ha
skett. Bland annat ska en ”flicka” i 20-års åldern misshandlats så svårt av raggare att hon kan få
framtida men. Raggarna ska också ha skurit av allt hennes hår på ena sidan av huvudet med en
kniv. Förste polisassistent Lundquist menade att det utvecklats till ett ställningskrig mellan raggarna
och ordningsmakten där polisen får jobba upp till 18 timmar långa skift för att ta hand om den
värsta oordningen.
Under midsommardagen fick dock Dalapolisen sin första ”glädjande” nyhet – ett raggargäng
ska ha stulit 60 liter mjölk från ett bageri i Rättvik och detta var något som lugnade polisen: ”När
raggarna börjar dricka mjölk kan vi andas ut”.
https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
-
Bäst var åren när det regnat under dagen och den branta blöta gräsbevuxna backen blev en utmaning för de överförfriskade att försöka ta sig upp för.
I övrigt är det rätt lungt på Noret. Midsommarfesten (musikfestival) drar igång 22:00 så alla yngre än 34 håller efter det till på Tegera-parkeringen.
I övrigt är det rätt lungt på Noret. Midsommarfesten (musikfestival) drar igång 22:00 så alla yngre än 34 håller efter det till på Tegera-parkeringen.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
- Intendent
Det är dessa Tibble-torsdagar som är mest levande i minnet.Gösen skrev: tor 19 jun 2025, 19:40 Bäst var åren när det regnat under dagen och den branta blöta gräsbevuxna backen blev en utmaning för de överförfriskade att försöka ta sig upp för.
-
Det är det enda jag kommer ihåg.
Vad gjorde man ens när man kom upp?
Var det dans? Fanns det korv?
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
- Intendent
Levande i minnet är också en regnig majstångsresning i Gropen som jag och Pajen* följde från ett klassrum i Sammilsdalsskolan. Vi hade bara knallat rakt in i skolan som stod öppen eftersom okänd grupp människor övernattade i ena flygeln. Ingen av dem var där så vi gick helt sonika in i biologisalen, provlåg sängarna och följde majstångsresningen från fönstren.
*Inte #23 utan annan Pajen.
*Inte #23 utan annan Pajen.
-
Vilka gula ingredienser lägger ni på era grillade pizzor i sommar?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
- Intendent
På grillad vet jag inte, men annars:Wittgenstein skrev: lör 21 jun 2025, 16:23 Vilka gula ingredienser lägger ni på era grillade pizzor i sommar?
Hawaii (ananas)
Chiquita (curry)