Silly season 25/26
-
Re: Silly season 25/26
Gabriel Fortier?
https://hockeynews.se/nyheter/avslojar- ... ad-forward
Leksand har varit på jakt efter spets för de sista luckorna i lagbygget.
Nu kan Hockeynews avslöja att klubben är överens med den NHL-meriterade forwarden Gabriel Fortier, 25.
ANNONS
Leksand har varit på jakt efter både en center och en forward för att spetsa truppen. Under torsdagen presenterade klubben SSK:s stjärncenter Nolan Stevens.
Nu har man även fått napp på forwardssidan.
Källor uppger för Hockeynews att Leksand är överens med den 25-årige forwarden Gabriel Fortier. Om inget oförutsett inträffar väntas de sista detaljerna bli klara inom kort – och därefter kan han presenteras.
Den kanadensiske forwarden, som draftades av Tampa Bay i andra rundan 2018, har spelat elva NHL-matcher för klubben. Större delen av karriären har han dock tillbringat i AHL, där han representerat Syracuse Crunch sedan 2019.
Förra säsongen noterades Fortier för 19 poäng (11+8) på 50 matcher i AHL, och har totalt gjort 119 poäng på 285 matcher i ligan.
Fortier är en skridskostark ytter som både kan spela till vänster och i centerrollen. Han har tidigare varit kapten i Baie-Comeau Drakkar i QMJHL och har en offensiv grund att stå på, med flera säsonger över 30 poäng i farmarligan.
Gabriel Fortier är dessutom yngre bror till Maxime Fortier – som spelade tre säsonger för Björklöven.
https://hockeynews.se/nyheter/avslojar- ... ad-forward
Leksand har varit på jakt efter spets för de sista luckorna i lagbygget.
Nu kan Hockeynews avslöja att klubben är överens med den NHL-meriterade forwarden Gabriel Fortier, 25.
ANNONS
Leksand har varit på jakt efter både en center och en forward för att spetsa truppen. Under torsdagen presenterade klubben SSK:s stjärncenter Nolan Stevens.
Nu har man även fått napp på forwardssidan.
Källor uppger för Hockeynews att Leksand är överens med den 25-årige forwarden Gabriel Fortier. Om inget oförutsett inträffar väntas de sista detaljerna bli klara inom kort – och därefter kan han presenteras.
Den kanadensiske forwarden, som draftades av Tampa Bay i andra rundan 2018, har spelat elva NHL-matcher för klubben. Större delen av karriären har han dock tillbringat i AHL, där han representerat Syracuse Crunch sedan 2019.
Förra säsongen noterades Fortier för 19 poäng (11+8) på 50 matcher i AHL, och har totalt gjort 119 poäng på 285 matcher i ligan.
Fortier är en skridskostark ytter som både kan spela till vänster och i centerrollen. Han har tidigare varit kapten i Baie-Comeau Drakkar i QMJHL och har en offensiv grund att stå på, med flera säsonger över 30 poäng i farmarligan.
Gabriel Fortier är dessutom yngre bror till Maxime Fortier – som spelade tre säsonger för Björklöven.
-
Bra mycket yngre än Suess vilket gör det mycket bättre. Potential finns säkert!
-
- Intendent
Gabriel Fortier
November 19th, 2024
Two-way forward with good pace and overall offensive skills. Works hard and shows potential to be a top-nine NHL forward.
https://dobberprospects.com/player/gabriel-fortier/
October 2, 2023
Despite his size (5’10”, 183 pounds) he is a battler, especially in front of the net. Scanning his highlights, it was kind of surprising how many came from him getting into a good position in front of the net and either redirecting the puck or putting a rebound home. He is a decent skater and he is quick, especially in his own zone, allowing him break up plays by being in the right position and picking the pockets of his opponents. When he’s on his game, he’s the hardest-working player on the ice and generates opportunities by outworking his opponents.https://www.rawcharge.com/tampa-bay-lig ... l-fortier/
-
Svårt att värdera Fortier då man aldrig hört talas om killen. Men av det man kan läsa sig till så kan han absolut bli en viktig och bra kugge i det här lagbygget. Jag hade väl kanske hoppats mer på en "poängspelare" men han kanske har potential att vara det med de större ytorna i SHL-rinken. Tyvärr var det ju Fourier-analys jag läste på högskolan och inte Fortier-analys så jag bara svamlar i blindo, men jag är försiktigt positiv om det stämmer. Nolan är jag mer övertygad positiv till.
Pain is temporary, glory is forever
-
[
Några fina mål och assist.]
Några fina mål och assist.]
-
Spännande spelare, Fortier. Jättebra ålder, utvecklingsbar. Jag hade dock hoppats på en spelare med lite mer grit.
Vi kommer ha det snällaste laget i hela Shl.
-
Hur var det Abris sa? Förmycket handväska i Leksand!SteveY skrev: fre 27 jun 2025, 12:28 Spännande spelare, Fortier. Jättebra ålder, utvecklingsbar. Jag hade dock hoppats på en spelare med lite mer grit.
-
Låter ju riktigt bra iaf. Undra om han ska vara vinge eller center? Personligen hoppas jag på ytter och att man värvar en center. Spelar LW på alla laguppställningar jag kan hitta iallafall.
Vad jag hoppas på:
PC - X - Lindqvist
Fortier - Stevens - Veronneau (kan bli en grym kedja)
Lang - Vejde - Östman
Kaderli - Eljas - Karlberg
Knuts
Vad jag kanske tror mer på:
PC - Vejdemo - Lindqvist
Fortier - Stevens - Veronneau
Lang - Östman - Karlberg
Kaderli - Knuts - Eljas
Vad jag hoppas på:
PC - X - Lindqvist
Fortier - Stevens - Veronneau (kan bli en grym kedja)
Lang - Vejde - Östman
Kaderli - Eljas - Karlberg
Knuts
Vad jag kanske tror mer på:
PC - Vejdemo - Lindqvist
Fortier - Stevens - Veronneau
Lang - Östman - Karlberg
Kaderli - Knuts - Eljas
-
- Intendent
"Long Range Potential"SteveY skrev: fre 27 jun 2025, 12:28 Spännande spelare, Fortier. Jättebra ålder, utvecklingsbar. Jag hade dock hoppats på en spelare med lite mer grit.

Scouting Report
Is a constant menace to opposing defensemen on the forecheck due the combination of his speed and tenacity. Works extremely hard every shift and never backs down from challenges. Lacks optimum size and will have to prove he can play his strong forechecking style effectively at the highest level. Also, must prove he can produce points to avoid role-player status.
Long Range Potential: Speedy, gritty winger with some upside.
https://sportsforecaster.com/nhl/p/2715 ... el_Fortier
-
Jag är positiv. Att få in spelare som kan få igång Cehlarik och Max är superbra. Det tror jag både Fortier och Nolan kan. Visst hade jag också hoppats på ännu mer grit, men hellre att vi spelar med 5 man på isen och gör mål, än att köra boxplay. Grit är dessutom mest nödvändigt i slutspelet och jag har inte dessa förväntningar nästa säsong. Vi ska klara oss kvar för att på sikt förbättra vår ekonomi. Tror vi har god chans att göra det med detta laget.
Södra Siljan speglar vinnare
-
Är det sista dagen idag för att sno en allsvensk spelare med kontrakt?
-
- Intendent
Vad Hockeynews rapporterar räknas inte till "en hel del spännande och positiva nyheter". Presenteras han redan idag/under helgen eller kommer något annat? Förlängningarna på damsidan räknas väl inte heller dit?
-
Ja, med tanke på att Fortier känns som en klockren winge så borde väl han vara spelare nummer 3? Man kan ju alltid hoppas, att det finns pengar kvar till en center mellan PC och Linkan. Gillar Lampas linor för övrigt.Sniper skrev: fre 27 jun 2025, 14:19 Vad Hockeynews rapporterar räknas inte till "en hel del spännande och positiva nyheter". Presenteras han redan idag/under helgen eller kommer något annat? Förlängningarna på damsidan räknas väl inte heller dit?
Fortier växer måste jag säga. Jag tror mer och mer att detta är en oerhört nyttig spelare för vårt lag. Hoppas han presenteras inom kort.
-
- Intendent
Trodde han menade Masugnen (och Leksandsfärjan) igen när han skrev "Det har frekvent ryktats om Unger Sörum de senaste dagarna" så när jag kom ner till "Källan står på sig" förstod jag inte vad han menade. Rörigt skrivet, tänkte jag, och sen kom avslöjandet om Gabbe och då föll det i glömska.Lampa skrev: fre 27 jun 2025, 06:36 Från HN sillychatt kan även följande läsas från Mattias Persson:
”Det har frekvent ryktats om Unger Sörum de senaste dagarna, men fick en tokdementi på de uppgifterna. Nästan som att jag var dum som ens frågade. Källan står på sig och säger att det stämmer, men vi får se helt enkelt. Inga uppgifter jag vågar skriva på i alla fall.”
Snyft.
Först nu faller polletten ner. Det finns faktiskt en källa som säger att Unger Sörum är aktuell. Och så en annan som "tokdementerar". Om källa 1 är något att ha är det första gången vi hör det från någon annan än Masugnen-användaren "Ok".
So you're telling me there's a chance.
-
- Intendent
Det var alltså pluralis och singularis som rörde till det. Om det "frekvent ryktats" får man bilden av en kör av röster, medan "källan" är singularis.
Jag tar upp det för att jag ånyo har problem med pluralis och singularis. Nolan Stevens är singularis. "En hel del spännande och positiva nyheter (...) i nästa vecka" är pluralis.
Gabbe är helt och hållet Hockeynews nyhet. Inte Tjommes. Åtminstone inte än.
Jag tar upp det för att jag ånyo har problem med pluralis och singularis. Nolan Stevens är singularis. "En hel del spännande och positiva nyheter (...) i nästa vecka" är pluralis.
Gabbe är helt och hållet Hockeynews nyhet. Inte Tjommes. Åtminstone inte än.