SHL 25/26

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

SHL 25/26

Inlägg av Sniper »

Det var länge sen jag var så här taggad på att sätta igång en hockeysäsong.

* * *
- Vad är dina intryck av Växjö Lakers?
- Ordning och reda. En väldigt duktig sportschef på att bygga lag. Bra ekonomi. Bra näringsliv som pushar bakom och skapar väldigt bra möjligheter att få resultat på isen också. Välledd organisation.

Också Hellkvist avslutar intervjun med att säga att han är ovanligt sugen på att det ska dra igång. "Kan knappt bärga mig".
CMB

Re: SHL 25/26

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: sön 04 maj 2025, 17:52
Det var länge sen jag var så här taggad på att sätta igång en hockeysäsong.

- Vad är dina intryck av Växjö Lakers?
- Ordning och reda. En väldigt duktig sportschef på att bygga lag. Bra ekonomi. Bra näringsliv som pushar bakom och skapar väldigt bra möjligheter att få resultat på isen också. Välledd organisation.

Också Hellkvist avslutar intervjun med att säga att han är ovanligt sugen på att det ska dra igång. "Kan knappt bärga mig".
Vid Lucas första puckkontakt när han möter LIF:

Bild

Knuts ord direkt efter tacklingen:

”Nu kan du inte fjanta runt i gult som på träningarna längre, nu är du min bitch!”
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

En del behåller spenderbyxorna på:
HV71 var redan ett av lagen i SHL som spenderade mest. Men till nästa säsong blir det ännu mer.
Dock hoppas ordföranden att klubben blir mer sparsam över tid, säger hon till Jönköpings-Posten.

HV71 hade redan en av SHL:s dyraste spelartrupper och klubbens ordförande berättar för Jönköpings-Posten att den sportsliga budgeten kommer att öka till nästa säsong.

Klubbens ordförande Anna-Lena Isaksson slår fast att det blir mer att spendera för sportchefen Björn Liljander.

– Ja, budgeten för sporten ökar. Men även om vi bara tittar på herrarna så kommer även den budgeten att vara högre kommande säsong, säger hon.

Hur pengarna ska fördelas är upp till Liljander att avgöra.

– Det är en fråga för Björn (Liljander). Det är hans uppdrag att bestämma hur han använder sig av de pengar som han får tilldelat sig. Men det finns inga sparkrav från styrelsens sida på herrarna, säger Isaksson till JP.

Men över tid hoppas hon att HV71 kan dra ner något på utgifterna.

– Vi är i en övergångsperiod där vi gärna ser över tid att spelarbudgeten successivt minskar. En hög budget behöver inte betyda att man lyckas bra i serien, det har vi varit ett bevis på de senaste åren. Så vi vill ha en mer hållbar lönesättning där vi ligger mer i linje med våra konkurrenter i framtiden, säger hon.
https://hockeynews.se/nyheter/hv71-okar ... -for-bjorn
Men vi som inga pengar har får gå med...

Bild
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Lampa

Inlägg av Lampa »

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... er-bellows

Brynäs värvar

Lär bli tufft att sno några poäng av dom i vinter. Blir inga 3/4 vinster är min gissning.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... r-alla-lag

Ja, tyvärr måste jag placera två av de mest klassiska lagen i hela hockey-Sverige på kvalplats.

De står ut med sina relativt tunna trupper i en konkurrens som verkligen är mördande.

Djurgården och Leksand, två klubbar som osar historia.

Men Niklas Wikegård har inte lyckats höja nykomlingen Djurgården till mer än att de får hoppas överleva den här comebacksäsongen.

Och Leksands ekonomiska djupdykning och nya mångmiljonförlust har gjort det omöjligt att ge sig in i några budgivningar om namnen på översta hyllan.

Slår mitt tips in, så kommer ett av lagen att spela i hockeyallsvenskan 2026/27.

14. DJURGÅRDEN

Placering 2024/25: Nykomlingar

Kommentar: Jag hoppas verkligen att Djurgården hänger kvar. Stockholm behöver ett lag i SHL och det här är ett storlag med fler fans och en djupare historia än alla andra. Men som Niklas Wikegård byggt laget så här långt, så handlar det i första hand om att överleva den här comebacksäsongen. Jag säger det inte för att truppen är usel på något sätt, utan för att konkurrensen är mördande. Mycket hänger på om unga talanger som Victor Eklund och Anton Frondell kan ta nya, stora kliv och dominera. Och att Magnus Hellberg står på huvudet i kassen.

13. LEKSAND

Placering 2024/25: 11

Kommentar: Åker upp en placering sedan senaste tipset, men är kvar på kvalplats. Nye tränaren Johan Hedberg har fått en riktig utmaning nu när han är tillbaka i Leksand, samtidigt som klubben gjort ännu en ekonomisk djupdykning. Det märks på truppen som känns lika tunn som sportchefen Thomas Johanssons plånbok. Dessutom har lagen jag normalt räknar in i bottenstriden blivit klart bättre. Det är ingen ljust utgångsläge för leksingarna, men man ska aldrig säga aldrig.