LIF i media

Lampa

Re: LIF i media

Inlägg av Lampa »

Någon som lyssnat på Sanny och Svenssons sommarpodd och hört vad dom säger om Leksand?

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Hade toppjobb inom innebandyn – föreslås bli ny LIF-bas – Falu-Kuriren https://share.google/sfN3NBt6IhxB9wvcq

När Cecilia Malm lämnar sitt uppdrag föreslår valberedningen att Lars Andersson, 64, tar plats i hennes ställe.

Andersson har bland annat som suttit som ordförande i Dalarnas innebandyförbund under sex års tid.

Så här lyder valberedningens motivering till nomineringen:

”Lars är född i Vansbro men sedan 30 år tillbaka boende i Leksand. Han är en inbiten föreningsmänniska och leksing sedan födseln, och har genom sitt företag haft sina platser i Tegera lika länge som han bott här. Lars har ett stort intresse för ishockeyn, på alla nivåer. Under många år har Lars ägnat en hel del av fritiden till innebandy där han bland annat varit ordförande i Dalarnas Innebandyförbund i sex år, och även varit ordförande i Insjöns IF BK

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Från Expressen….:

Fredrik Söderström – tränare, tv-profil och son till en legendar – har nobbat tränarjobb i Leksands IF.

– För familjens skull, jag vill inte fördärva tillvaron för nära och kära.

Hans första reaktion när Johan Hedberg tog över A-laget:

– Johan är galen!

Följ med på en resa till en plats där hockeyn aldrig får dö – kosta vad det kosta vill.

Annons

När vi ses på Siljans konditori vid torget berättar jag om en taxiresa från flygplatsen i Los Angeles. Taxichauffören hade växt upp bakom järnridån på 70-talet. Han älskade sport och blev förtjust över att ha en sportjournalist i bilen.

– Jag har två svenska favoriter. Zlatan Ibrahimovic och Dan Söderström.

Fredrik Söderström skrattar. Pappa Dan vann fyra SM-guld med Leksand, var med i OS i Lake Placid och i flera hockey-VM. Han var så bra att folk från andra länder pratar om honom än i dag.

Han tillhör vad man skulle kunna kalla ”hockey royalty” i Leksand. Många av de gamla kungligheterna bor kvar i byn: Söderström, Per-Erik Eklund, Magnus Svensson, Christer Abris, Dan Labraaten...

En mötesplats för många av dem är Siljans konditori vid torget, hit kan även gamle guldtränaren, 97-årige Rune Mases komma.

– Ingenstans i Leksand sägs så mycket sanningar som här inne. Så jag tyckte det passade bra att ses här, säger Fredrik.

Fredrik Söderström.
Foto: DANIEL ERIKSSON / DANIEL ERIKSSON

Pappa Dan vann fyra SM-guld med Leksand.

Leksand har inte vunnit SM-guld sedan 1975, det är 50 år sedan, och då var Fredrik inte ens född. Sedan våren 2001 har Leksand åkt ur högsta serien fem gånger och återkommit lika många gånger.

Klubbens svajiga ekonomi har varit en ständig följetong genom åren.

Fredrik Söderström spelade förstås hockey han också, men ”jag var inte så bra” och han slutade redan som junior. Han blev en bättre tränare. Han har bland annat coachat Oskarshamn i allsvenskan och varit i både Norge och Schweiz och är numera hyllad tv-expert.

– Jag började som juniortränare i Leksand. Sedan har jag varit i tränarsvängen i 25 år. För flera år sedan fick jag frågan om jag ville träna Leksand. Jag sa nej. Jag ville inte fördärva tillvaron för nära och kära.

Man skulle kunna tro att det skulle vara ditt drömjobb?

– Det är ett fint uppdrag, men jag har känt att hur jag än skulle göra så skulle det gå snett. Någon kanske säger att jag är feg. Men jag föredrar en mer neutral relation till Leksand. Min pappa går inte ens på matcherna, han mår så dåligt. Han ser inte ens matcherna live på tv, han vill inte veta hur det går, förrän det är klart. Om Leksand vunnit ser han matchen i efterhand samma kväll, har Leksand förlorat ser han matchen dagen därpå.

Leksand har inte vunnit SM-guld sedan 1975 då var Fredrik inte ens född.
Det bor 16 000 människor i Leksands kommun.

Leksands IF snittade 6556 åskådare på hemmamatcherna i fjol.

Om Stockholms enda SHL-lag hade lockat lika stor andel av befolkningen hade det krävts en skaplig utbyggnad av gamla Globen, för då hade Djurgården snittat 400 000 åskådare.

– Det går inte att förklara hur stor hockeyn är i Leksand. Vinst eller förlust, det märks i byn dagen därpå. Skulle hockeyn försvinna, då blev Leksand som Lesjöfors, som en spökstad. Nej, Leksand utan hockey – det går bara inte, säger Fredrik.

Magnus Svensson har sin nummer 8 i taket i Tegera arena, intill bland andra nummer 15 Dan Söderström. Magnus ”Sigge” Svensson är en av många kultspelare och det har satt sina spår på flera sätt.

– Jag har träffat många som döpt sitt barn till Sigge efter mig. Många hundar och katter är döpta efter mig. Såna har jag också träffat eller hört talas om, haha. En supporter kallar mig ”King Sigge”, det är bara han som gör det, och han har tryckt upp t-shirts och en massa grejor. Några supportar hör fortfarande av sig regelbundet till mig, berättar Magnus, som spelade sin sista match för 23 år sedan.

Magnus Svensson, kultspelare i Leksand.
Foto: Magnus Nyström
Charles Berglund tränade Leksand i fjol, laget som avslutade säsongen med fem raka förluster och missade slutspel på grund av sämre målskillnad.

– Efter slutsignalen i sista matchen var det en äldre dam som stod och skällde på mig bakom plexiglaset. Jag förstår henne. Vi skulle inte ha förlorat den matchen. Folk är snälla i Leksand, men de bryr sig verkligen om sitt hockeylag, säger ”Challe”.

En ännu värre smäll än slutspelsmissen var ekonomin, ett totalt haveri då klubben gjorde en förlust på över 18 miljoner kronor.

– Det är genant. Det är många som borde vara rosiga om kinderna efter det resultatet. Det gick åt helvete för långt, säger Fredrik Söderström.

Inför kommande säsong har styrelsen tvingats dra åt svångremmen rejält och förhandlat fram nya avtal med bank och kommun.

– Hade Leksand åkt ur hade det varit kört. Då hade klubben varit riktigt illa ute, säger Söderström.

– Då hade det nog blivit konkurs. Nu är Per-Olof Ejendahl borta också, han har räddat föreningen många gånger genom åren, säger gamle stjärnan Dan Labraaten, en annan stammis på Siljans konditori.

Charles Berglund tränade Leksand i fjol.
Foto: MAGNUS ANDERSSON / BILDBYRÅN
Storsponsorn Per-Olof Ejendahl gick bort i december förra året och han låg bakom en lång rad värvningar genom åren, bland andra NHL-stjärnan Ed Belfour.

Magnus Svensson säger:

– Folk på byn är oroliga. Det surras mycket om pengar och hur det ska bli. Men ilska? Nja, det blir mer som ironi. Folk skrattar åt det. Hur fan kan de lyckas igen? Leksand får in så mycket pengar, men lyckas ändå ”fucka upp det”. För mig är det ofattbart. Hade Leksand åkt ur hade det blivit bankrutt, men hockeyn dör aldrig här, då hade man fått börja om i lägsta serien.

Annons

Okej, hittills har ni fått snacket från Siljans konditori.

Nu ska ni få möta han som sannolikt har bäst koll av alla.

En doldis vid namn Magnus Proos, som haft rekordmånga befattningar i föreningen och varit bland annat ungdomsledare, ungdomsansvarig, tillförordnad vd, personalansvarig, vd, ekonomichef - och han är numera vd för fastighetsbolaget, där arenan ingår.

– Ett av Leksands stora problem är omsättningen på folk. Under mina tio år i föreningen har vi haft fem olika vd:ar, tre olika ekonomiansvariga och styrelserna förändras hela tiden, säger Magnus Proos.

Magnus Proos är av den bestämda uppfattningen att Leksand inte är en plats för folk utifrån med dålig koll.
Leksand har tre styrelser: en för ideella föreningen, en för bolaget som bedriver hockeyverksamheten och en för fastighetsbolaget.

– Vi byter ut runt 14 personer i styrelserna per år. Vi har fått in alldeles för många genom åren som varit för dåligt pålästa när de börjar och inte har en aning om hur den här branschen funkar. Och som inte kunnat stå emot supporterklubbar och tryck utifrån.

Magnus Proos är av den bestämda uppfattningen att Leksand inte är en plats för folk utifrån med dålig koll.

– Det är en särskild kultur i Leksand, du måste förstå det när du kommer hit. Och det är skillnad på att vara företagare och sälja kopiatorer jämfört med att leda ett hockeylag – det är något helt annat.

Proos håller inte igen när han beskriver de senaste åren.

– Det handlar inte om otur när du går back nästan 20 miljoner kronor. Utan om inkompetens. Tidigare styrelser har haft siffrorna framför sig. Dessutom fått in flera miljoner kronor i NHL-pengar, men ändå har vi hamnat i det här läget. Nu är jag med och drar ner kostnadssidan för tredje gången under mina år i klubben.

Leksand ovanifrån.
Spelarbudgeten för SHL-laget minskas med 15 miljoner kronor kommande säsong. En del personal försvinner och det blir mer buss och mindre flyg för spelarna.

– Vi har legat enormt högt i spelarbudgeten. Utan att ha haft ekonomi för det. Nu blir det lägre, men inte lägst i SHL. Klubben borde ha dragit i handbromsen för flera år sen, säger Magnus Proos.

Proos och tillförordnade klubbdirektören Peter Wiklund har ännu en ny styrelse att jobba tillsammans med för att leda föreningen in i en bättre framtid.

– Nuvarande styrelse är en av de bättre vi haft. Nu ska vi hålla koll på kostnadssidan. Det är en resa vi måste göra. Jag är ändå optimist. Det vi behöver hitta nu är en sammanhållande stark kraft som ny vd efter nästa säsong. Någon som vågar ta jobbiga beslut och säga nej ibland, menar han.

Han är en av flera som betonar att styrelsen och supportar måste bli bättre på att gå i takt. Leksand har inte råd med inbördes strider mellan olika falanger.

– Att Thomas Johansson blir kvar som sportchef är kontinuitet och det är bra. Sedan tror jag väldigt mycket på Johan Hedberg som tränare, säger Magnus.

Thomas ”Tjomme” Johansson.
Thomas ”Tjomme” Johansson tvekar inte att besöka Siljans konditori. Han går rakryggad i byn. Leksand sportchef säger att han rättat sig efter ramar han fått från styrelsen och är arg över medieuppgifter att han skulle ha ”vilselett styrelsen för att shoppa loss”.

– Det är inte sant. Jag har haft min budget och mitt jobb är hela tiden att gör allt jag kan för att Leksand ska vinna hockeymatcher. Jag har inte kunnat köra mitt eget race.

Men han håller med om att omsättningen på folk varit för hög.

– Vår förra vd hade 50 olika styrelseledamöter under sina sex år i Leksand. När det hela tiden snurrar in nytt folk är det lätt att det blir stökigt. Vi behöver en bättre kontinuitet. Sen vet jag att supportrar inte tycker om när man pratar om ”affär”, de vill prata om ”hjärta och kultur” - som naturligtvis är ovärderligt. Men det är också ”en affär” om man ska lyckas vinna i SHL.

Thomas har spenderat mesta tiden av sitt hockeyliv i Djurgården.
Thomas har spenderat mesta tiden av sitt hockeyliv i Djurgården. En klubb där ”klubbmärket är heligt, men annars gör man allt för att vinna”.

– I Leksand är det andra förutsättningar. Vissa saker kan vi inte göra. Medlemmarna har starka åsikter. Att ha en sponsor som vill dela ut ”klappor” är helt otänkbart. Men vi måste hitta en del nya vägar tillsammans. Jag ser en otrolig potential i Leksand, men vi måste få in mer intäkter.

Han säger att han inte fått skäll på stan, men att många fortfarande ser honom som ”Stockholmaren”.

Ni kommer tippas i botten, många säger ”Leksand kommer få det skitjobbigt”. Vad säger du?

– Att det kommer bli skitkul, säger Thomas och skrattar.

– Om man gör en proffsig analys av gruppen spelare vi har och tippar oss i botten, då vet i fan om man kan hockey.

Sportchefen är också väldigt nöjd med sina nya tränare.

Johan Hedberg har Leksand som moderklubb, ett förflutet som NHL-målvakt och kom hem tog upp sitt hjärtas lag i SHL genom seger i sista matchen i gamla Isstadion i kvalspelet våren 2005. Han kommer hem tränarjobb i Mora, Örebro och Färjestad.

Johan Hedberg har Leksand som moderklubb.

När jag berättar vad Fredrik Söderström sagt: ”Om andra ledare och spelare undviker att gå på stan efter en förlust, då kan Johan kliva rakt in på Siljans konditori” säger Johan själv:

Annons

– Ja, absolut. Det skulle jag göra. Det är kul att höra vad folk säger. Det finns väldigt mycket hockeykunskap i den här byn. Jag vore dum om jag inte lyssnade på folk.

Du är modig både som tar det här jobbet och vågar ta såna samtal?

– Jag upplever det bara som positivt med engagemang. Och jag är en positivt lagd person.

Inte galen?

– Haha, jag förstår att Fredrik och andra kan tänka så. Jag ser det som en kul utmaning och jag tror jag kan hjälpa föreningen. För mig är det inte bara ett jobb, det är en passion.

Hur reagerar du över nya rubriker om dålig ekonomi?

– Man har tyvärr blivit ganska van vid det genom åren. Men jag är glad att allt nu har kommit upp till ytan och att man tar tag i problemen på riktigt. Nu är det viktigt att alla i föreningen drar åt samma håll.

På tal om ”hockey royalty” i Leksand. Nummer 7 i dagens lag heter Marcus Karlberg. Pappa Mikael var 28 säsonger i Leksand, varav tolv år som stjärnspelare och de fem senaste åren som ledare i A-laget.

Du som är född leksing. Vad är dina tankar om senaste ekonomiska turerna?

– Det är som att jag är uppväxt med det också. Det blir nästan som om det hör ihop med Leksand. Men man tänker också, varje gång, att det kommer lösa sig. Jag är inte besviken på några enskilda människor - alla vill det bästa för Leksand. Men jag är besviken på situationen.

Marcus Karlberg.
Det är Marcus Karlberg och hans lagkompisar som ska lösa det på isen.

– Jag är otroligt laddad. Att många tippar oss långt ner - det passar oss bara bra. Och det känns redan bättre sedan Johan Hedberg kom hit. Han har redan implementerat mod i alla.

Fredrik Söderström tror ändå på en kul vinter.

– Johan Hedberg är inte galen, haha. Han är rätt person på rätt plats. Han är ödmjuk och har ett enormt driv. Han kommer göra detta bra.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Ni kommer tippas i botten, många säger ”Leksand kommer få det skitjobbigt”. Vad säger du?

– Om man gör en proffsig analys av gruppen spelare vi har och tippar oss i botten, då vet i fan om man kan hockey.

Sådär har ju Tjomme sagt inför nästan varje säsong som han varit SC. Med undantag för någon enstaka säsong har vi kommit, om inte i absoluta botten, så iaf ganska långt ner i tabellen. I det långa loppet får experterna rätt, det skrattet kommer sätta sig i halsen.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: tis 05 aug 2025, 19:21

Sådär har ju Tjomme sagt inför nästan varje säsong som han varit SC. Med undantag för någon enstaka säsong har vi kommit, om inte i absoluta botten, så iaf ganska långt ner i tabellen. I det långa loppet får experterna rätt, det skrattet kommer sätta sig i halsen.

Senaste fem säsongerna har vi väl i genomsnitt slutat 7,2a. Så visst. På nedre hälften Mr. "Mitt halvfulla glas är tomt".

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: tis 05 aug 2025, 19:40

Senaste fem säsongerna har vi väl i genomsnitt slutat 7,2a. Så visst. På nedre hälften Mr. "Mitt halvfulla glas är tomt".

Min poäng är att Johansson alltid skrattar åt de som tippar LIF i botten och menar att de minsann inte kan ett pillkvitt om hockey. Sen undkommer LIF ned nöd och näppe kval och Tjomme levererar en uppsjö undanflykter. Sen börjar han ett lagbygge som han, så klart, menar att bara idioter skulle tippa i botten. Time is a flat circle.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Bild

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Wittgenstein skrev: tis 05 aug 2025, 19:53
Gösen skrev: tis 05 aug 2025, 19:40

Min poäng är att Johansson alltid skrattar åt de som tippar LIF i botten och menar att de minsann inte kan ett pillkvitt om hockey. Sen undkommer LIF ned nöd och näppe kval och Tjomme levererar en uppsjö undanflykter. Sen börjar han ett lagbygge som han, så klart, menar att bara idioter skulle tippa i botten. Time is a flat circle.

Med risk för att köra för halvfullt glas och haka på fiskens resonemang. Att med nöd och näppe undvika kval ska väl ha varit förra säsongen, då vi var 9 poäng ifrån och att det blev så lite beror väl på den katastrofala avslutningen. Om vi kör vidare på fiskens fem år är vi i snitt nästan 20 poäng från kvalplats, så det blir väl fel att säga att Johansson alltid skrattar och det helt felaktigt - eller?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Proos håller inte igen när han beskriver de senaste åren.

– Det handlar inte om otur när du går back nästan 20 miljoner kronor. Utan om inkompetens. Tidigare styrelser har haft siffrorna framför sig. (...)

Är det nu det utlovade blogginlägget kommer på trottoarbiten.se?

harfager

Inlägg av harfager »

Kul att läsa någon som är lite positiv också:

Viggo Ekebjär
Fem punkter: ”Wow – de här kommer att sätta skräck i SHL”
5 augusti 2025 13:59
Leksands IF har äntligen startat upp isträningen inför en ny stekhet säsong.
Sportens reporter, Viggo Ekebjär, listar de hetaste snackisarna efter de två inledande träningsdagarna:
✓ Hedberg-effekten: ”Det är ett helt annat ledarskap som står i båset”
✓ Det oskrivna kortet: ”Han kan bli stora utropstecknet i vinter”
✓ Orosmolnet: ”Det kan bli Leksands död”

Viggo Ekebjär
Text
Viggo Ekebjär
Det här är en analys.
H-E-D-B-E-R-G-effekten

Johan Hedbergs intåg i LIF-båset kunde inte kommit lägligare.
Öppna bild i helskärmsläge
Johan Hedbergs intåg i LIF-båset kunde inte kommit lägligare.
Bild: Viggo Ekebjär
Efter endast två ispass är det redan slående vilken skillnad det är på hur Leksands IF tränar. Nye huvdutränaren Johan Hedberg har inte hymlat med hur han vill att hans LIF ska spela: Intensivt, snabbt och aggressiv ishockey.
Utan att dra för stora växlar av det lilla jag sett – eller att för den skull säga att det var en country club när ”Challarna” styrde – men jag menar på att det är ett helt annat ledarskap som står i båset inför kommande säsong.
Ett ledarskap fyllt med engagemang och energi som inte hade kunnat komma lägligare för de vitblåa.
Kalla mig för en ”delusional optimist”

Max Véronneaus prestationer kan bli skillnad på fiasko och chock-succé kommande säsong.
Max Véronneaus prestationer kan bli skillnad på fiasko och chock-succé kommande säsong.
Annons

Den krackelerande ekonomin har renderat i att spelarbudgeten stramats åt vilket i sin tur gör att Leksands IF ställer upp med ett truppbygge som är tunnare och mindre erfaret än under fjolårets säsong.
Naturligt har näst intill alla experter placerat dalalaget i botten av sina tippningar.
Att det rentav är en självklarhet att LIF kommer hamna på negativ kvalplats.
Jag håller inte med.
Varför?
Jag vet inte, men det är bara något med truppbygget, situationen i sig och Johan Hedbergs intåg i synnerhet som kittlar.
Det finns en revanschlust hos spelare som Peter Cehlarik och Max Veronneau – samtidigt som flera spelare kliver in med en hunger jag tyckte saknades i fjol.
Från fat and happy till young and hungry.
Jag säger inte att SM-guldet kommer hamna vid Siljan, men samtidigt är jag positiv till att Leksand kommer chocka många kommande säsong.
Om inte … (Läs kommande punkt.)
Det kan bli Leksands död

En skadekris kan ta död på Leksands IF.
En skadekris kan ta död på Leksands IF.
Bild: NICLAS JÖNSSON
… Skadorna läggs på hög.
Som sagt är Thomas ”Tjomme” Johanssons truppbygge tunt.
I fjärdekedjan kommer minst en av Andro Kaderli och Dennis Altörn spela bredvid Jon Knuts och Arvid Eljas.
Två väldigt duktiga och talangfulla spelare – jag säger inget annat.
Men vad sker om en sådan som Oskar Lang, Peter Cehlarik eller Lukas Vejdemo går sönder?
Leksands juniorled är en av de bästa i landet – men att de ska gå in och göra stora avtryck över tid är orimligt att tro.
Annons

LIF har helt enkelt inte samma djup i uppställningen som ifjol.
Spola tillbaka bandet två säsonger så var en spelare som Carter Ashton den LIF-staben kunde slänga in från sidan.
Den lyxen finns inte längre – samma situation gäller på backsidan.
Anton Johansson tvingades bryta tisdagsträningen med en skada då han, från vad jag kunde se, fick en skridsko på vaden.
Det såg inte ut att vara allt för farligt, men framtiden får utvisa.
Sådana saker sker hela tiden under säsong – men Leksands IF har inte råd med så många skador på tunga och meriterade spelare som man haft de senaste säsongerna.
Om Leksand hamnar i en skadekris kan det bli klubbens död.
För som kommunens egna ekonomiansvarig skrev i ett tjänsteutlåtande kan en degradering till allsvenskan innebära konkurs.
Han blir Leksands stora utropstecken

Victor Johansson ser ut att bli LIF:s nya stjärnskott.
Victor Johansson ser ut att bli LIF:s nya stjärnskott.
Om vi då pratar om inte så meriterade spelare, ännu i alla fall, men som dock kan få en stor betydelse kommande säsong så är det Victor Johansson.
Han flyttades upp i A-gruppen i våras och nu känns det verkligen som han kan bli säsongens stora utropstecken.
19-åringen, som är yngst av ”Tjommes” tre söner, har hyllats internationellt efter förra veckan i USA med Juniorkronorna.
Den spelskicklige backen tog hockeyvärlden med storm med sin coola spelstil och mjuka handleder.
För de som följt de två första ispassen med LIF förstår varför.
Annons

Att en ny LIF-junior, likt Felix Unger-Sörum, kan komma att glida ut på Tegera arenas is och göra succé hade varit precis vad Leksands IF behöver just nu.
Frisk luft i lungorna av ungdomlig entusiasm.
Att sakta kunna byta ut de svarta rubrikerna som hängt över föreningen i snart två år med ekonomi- och dessförinnan styrelsehaveri.
Poppa popcornen, Leksingar – Victor Johansson är the real deal.
LIF:s nya superkedja

Nolan Stevens, Gabriel Fortier och Max Véronneau på väg av isen efter tisdagens träning.
Nolan Stevens, Gabriel Fortier och Max Véronneau på väg av isen efter tisdagens träning.
Under måndagen kunde FK-sporten avslöja Johan Hedbergs första formationer som LIF-tränare.
En av kedjorna var Max Véronneau tillsammans med nyförvärven Nolan Stevens och Gabriel Fortier.
Anledningen till att trion satts ihop var på grund av Véronneau och Fortiers snabbhet – och Stevens smarthet och sätt att kunna kontrollera tempot i spelet.
Redan nu – som sagt efter endast två träningar – tycker jag mig se kemin mellan nordamerikanerna.
Vid flera tillfällen under tisdagsträningen kom jag på mig själv med att tänka:
”Wow – de här kommer att sätta skräck i SHL.”
Sedan kan det vara så att trion redan har splittras när pucken släpps i SHL-premiären mot Timrå – eller att någon får följa skeendena från läktaren.
Så ser hockeyn ut.
Men det ska bli oerhört intressant att se den nyligen ihopsatta linan mot Djurgården om en vecka.
Dela artikeln

Viggo Ekebjär

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Fastnar vid uttalandet från Proos:
"....genom åren som varit för dåligt pålästa när de börjar och inte har en aning om hur den här branschen funkar. Och som inte kunnat stå emot supporterklubbar och tryck utifrån."

Där hade man veekligen velat ställa lite följdfrågor och få lite exempel.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Hur som helst försäsongens mest givande artiklar, Magnus Nyströms och Viggos.
Publicerade på en och samma dag.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Pellefant skrev: ons 06 aug 2025, 08:52

Fastnar vid uttalandet från Proos: (...)

Ett annat nyckeluttalande (Tjomme):

– I Leksand är det andra förutsättningar. Vissa saker kan vi inte göra. Medlemmarna har starka åsikter. Att ha en sponsor som vill dela ut ”klappor” är helt otänkbart. Men vi måste hitta en del nya vägar tillsammans. Jag ser en otrolig potential i Leksand, men vi måste få in mer intäkter.

Diplomatiskt och okontroversiellt att välja klappor som exempel. Egentligen tänker han ju på annat. "Medlemmarna" är bara ett fåtal starka röster samt dess svans. Övriga 97-98% är tysta i bakgrunden. Den s.k. föreningsdemokratin.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Lampa skrev: tor 24 jul 2025, 12:17

Någon som lyssnat på Sanny och Svenssons sommarpodd och hört vad dom säger om Leksand?

Har precis lyssnat igenom och för den som bara vill lyssna på delen om Leksand så börjar det 1:08.26 in i avsnittet.
Dom är ju lite jönsiga måste man säga, men ändå roliga att lyssna på. Sanny är ju alltid negativt inställd till Leksand får jag för mig, även om han försöker att inte låta det lysa ugenom allt för mycket, han lyckas dock väldigt dåligt med det (som den adhd-människa han är och inget ont om det, men det har sina för och nackdelar kan man säga). Dom känns också som att dom inte har så bra koll på Leksand överlag och därför helst inte pratar om oss så mycket.
Oavsett så kan det ju vara bra att få höra lite objektiva och negativa åsikter om Leksand, i synnerhet i Lillguds frånvaro :grin: Dock tycker jag inte att dom är överdrivet negativa i detta inlägg.
Intressant att höra hur dom resonerar om seriens (kanske?) sämsta fjärdefemma och jämför den lite med malmös fjärde, men hur ser övriga lags fjärdefemmor ut? Djurgården kan väl heller inte ha någon jättebra fjärdefemma?

https://poddtoppen.se/podcast/1479863644/sanny-svensson

...knappt 7 minuter långt.