Importens smärta efter LIF:s nystart: ”Chockade verkligen kroppen”
Det där lät ju inte alls bra och oroande, är det nån som läst och kan stilla min oro eller alternativt kan klistra in artikeln, då den är låst för mig
Det där lät ju inte alls bra och oroande, är det nån som läst och kan stilla min oro eller alternativt kan klistra in artikeln, då den är låst för mig
5 augusti 2025 05:48
Han blev fixstjärna i Södertälje SK och hela Hockeyallsvenskans poängligavinnare.
Här är Nolan Stevens, 29, omdöme efter första träningepasset med Leksands IF:
– Tempot från det första passet chockade verkligen kroppen, säger han.
Nolan Stevens tog Hockeyallsvenskan med storm den gångna säsongen.
Den 191 centimeter långe och 86 kilo tunge centern var seriens bästa poängplockare (52 poäng, 22+30) och var starkt bidragande till att Södertälje SK nådde den hockeyallsvenska semifinalen mot Djurgården som de i sin tur pressade till sju matcher.
Efter succésäsongen fanns intresse från Europa – men beslutet om framtiden dröjde.
När det var dags föll klubbvalet så på Leksands IF.
På söndagen anslöt både Nolan Stevens och kanadensaren Gabriel Fortier till Leksands IF och nu är truppen komplett.
På måndagen var det dags för första ispasset med sin nya klubb.
– Det har varit kul. Det har hänt väldigt mycket på bara några timmar här sista dygne.Det är fint att få hoppa rakt in i saker säger Nolan Stevens.
Tanken är att han ska bära ett stort förtroende och istid i vinter– vilket underströks på första träningen där han tog plats mellan Max Veronneau och nyförvärvet Gabriel Fortier.
– Det var kul att spela med de där två direkt. Det är två väldigt snabba spelare som är smarta. Det är kul att få spela tillsammans med dem, säger han.
Det var ett ispass som gick i högt tempo för att vara säsongens första.
– Tempot från det första passet chockade verkligen kroppen. Men, det tar en tillbaka in i saker. Det känns bra nu, säger han.
Det var mycket som var nytt att bekanta sig med.
– Det var lite stelt där ute på isen idag, men det kändes ändå okej för att vara första passet. Det är verkligen en välkomnande grupp och det är kul få vara en del av det här.
Så premiärtränade Leksands IF:
Målvakter: Jakob Hellsten, Emil Andersson (Junior).
Förstafemman: Olle Strandell, Matt Caito, Peter Cehlarik, Lukas Vejdemo, Michael Lindqvist.
Andrafemman: Joonas Lyytinen, Anton Johansson, Gabriel Fortier, Nolan Stevens, Max Veronneau.
Tredjefemman: Stefan Milosevic, Victor Johansson, Oskar Lang, Kalle Östman, Marcus Karlberg.
Fjärdefemman: Alexander Lundqvist, Fred Nilsson, Andro Kaderli, Arvid Eljas, Dennis Altörn.
Saknades: Marcus Gidlöf, Robin Christoffersson och Jon Knuts.
Visa mer
Nolan Stevens kommer från en ishockeyfamilj.
Hans pappa, John, har flera säsonger bakom sig i insomnade NHL-klassikern Hartford Wahlers och är numera assisterande tränare i Las Vegas Golden Knights.
Två år äldre brorsan, John Stevens Jr., har flera säsonger bakom sig i AHL.
– Jag kommer från en ishockeyfamilj som är utspridd över stora delar av Nordamerika. Somrarna är alltid trevligt att komma tillbaka och spendera lite tid med familjen. Bara få slappna av lite och umgås. Jag var redo att komma tillbaka till hockeyn nu.
Nolan Stevens flög in från New Jersey under söndagen.
Hur är omställningen att landa i den här byn då?
– Det är inte stort, men det är en plats med en fin historia. Det finns en fantastisk passion för den här sporten här. Det ska bli väldigt roligt att få vara en del av det. Det ska bli väldigt roligt att spela inför såna supportrar som finns här i Leksand.
Hur ser du på att dra igång säsongen?
– Det är härligt att vara hemma, men i slutänden så är det det här jag vill göra. Att få komma tillbaka till hockeyn och bara köra igen. Det är det jag ser fram emot mest under hela somrarna.
TV: Hör Johan Hedbergs ord om första isträningen med Leksands IF i spelaren nedan.
Siljan News och Falu-Kuriren öser på med pratstunder med nyförvärven. Bra! Först Fortier och Nolan - nu Strandell https://www.siljannews.se/leksands-if/a ... t-maktigt/
Mer orolig för Gidlöf att han har känningar och måste vila.
Var det fel att låna ut han i våras?
Man blir som orolig han är vårt fort utan han är vindbryggan nerfälld och borgen intagen typ
Fortier #9
Stevens #20
Christoffersson #25
V. Johansson #28
Lindqvist #29
Strandell #33
Milosevic #36
Hejalif skrev: tis 05 aug 2025, 10:00Mer orolig för Gidlöf att han har känningar och måste vila.
Var det fel att låna ut han i våras?
Man blir som orolig han är vårt fort utan han är vindbryggan nerfälld och borgen intagen typ
Från Facebook-gruppen "LIF-Silly och annat LIF-snack!"
Daniel Tiberg är här: Sveriges Hockeytempel, Tegera Arena. Leksand.
1 tim
·
Leksands kommun, Dalarnas län
·
Bra fart och fokus på dagens isträning.
Hedberg är engagerad, fokuserad och tydlig.
Gidlöf var på is tillsammans med Millner innan själva träningen.
Endast supertalangen Marcus Gidlöf, målvaktskollegan Robin Christoffersson och veteranen Jon Knuts saknades under ispremiären.
Varför Knuts och Christoffersson inte tränade är ännu oklart, men kring Leksands 19-årige målvakt kom mer oroväckande besked.
Han har en liten känning som han fick under sommaren. Vi kommer inte pressa honom, utan är ganska trygga med att han ska vara i fas när säsongen börjar. Men vi vill inte stressa på hans kropp för mycket, säger Johan Hedberg.
https://www.falukuriren.se/2025-08-04/l ... -stjarnor/ där av min oro
Victor Johansson https://www.siljannews.se/leksands-if/m ... sex-plats/
Kalle Östman https://www.falukuriren.se/2025-08-05/o ... ndomsdrom/
Och så det här någonstans:
Davemaster
5 augusti 2025, 21:53
Nye från Färjestad (Linkan?) går efter första ispasset ut och berättar att han tror på gruppen. Härligt.
Soffmasen
7 augusti 2025, 07:51
Det här gillar man ju, Fortier om Hedberg:"" Varför valde du Leksand? Vad sa de som fick dig att komma hit?
– Johan Hedberg, sättet han pratade på, han sa: ”Spelar du bra, får du spela. Spelar du inte bra, spelar du inte”. Det är så det borde vara överallt. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du tjänar, hur gammal du är eller hur många år som proffs du har spelat. Så det var en stor anledning. Och hockeymässigt pratade de om att de vill vara ett snabbt lag, jobba hårt, ha pucken och sätta upp spel. Det är då jag är som bäst, när jag gör de sakerna. Så hockeymässigt var det perfekt. Sen pratade de om staden, att det är en liten, lugn och mysig stad. Det är perfekt för min fru och bebisen. Man kan gå överallt, allt är nära. Så vi var taggade på det också.Vad är dina intryck av Johan Hedberg under de här två träningsdagarna?
– Han är väldigt rak och tydlig. Tränarna jag hade i AHL var också raka. Det är bra eller dåligt, det finns inget mitt emellan. Det är inte "vi får se hur det går". Nu har det gått två dagar med Johan, men redan på träningarna, när något inte är bra, så säger han till. Det är det enda sättet vi kan bli bättre som lag och individer. Jag gillar det. Om jag spelar dåligt måste du säga till mig. Oftast vet jag det själv, men det är bra att bli påmind ibland. ""Fotnot:
" Fortier har på de två inledande träningarna parats ihop med Max Veronneau och ett annat nyförvärv, Nolan Stevens.
– Det är toppen. Visst, det är bara två träningar, men jag tror det kan bli riktigt bra. Jag tror jag spelade mot Nolan i AHL för några år sedan, men jag minns inte riktigt. Jag har pratat lite med dem i omklädningsrummet och på isen, och det känns bra, det går åt rätt håll. "
— Innan varje ordinarie träning har vi 45 minuters målvaktsträning. Där är ”Mackan” med och kör. Det är när den ordinarie träningen börjar som han kliver av. Detta beror på en känning ”Mackan” fick under sommaren och som vi inte vill stressa på i onödan så här tidigt på säsongen. Vi räknar dock med att Marcus snart är tillbaka och tränar för fullt med resten av laget, säger Millner.
Millner hänvisar till fjolårets försäsong och start av SHL-säsong där Mantas Armalis drabbades av en tidig skada som höll den rutinerade målvakten borta från spel under en lång tid. Det är alltså en sådan situation man nu försöker undvika.
— Vi vill helt enkelt inte chansa och riskera att sätta oss i samma situation som förra säsongen där vi jagade fram någonting som i det långa loppet slog tillbaka på oss.
https://www.siljannews.se/leksands-if/r ... -tillbaka/
Okej, men jag får ändå ont i magen av det här.
Skulle något krångla med Gidlöf är vi rökta. Förhoppningsvis inte, för vi behöver 45-50 matcher av honom i vinter.
Säg det. Men vad som händer NU är att Näsman levererar 1-2 artiklar varje dag på Siljan News medan LIF inte åstadkommit en enda sedan nordamerikanerna anslöt.
Lampa skrev: tor 07 aug 2025, 11:11Skulle något krångla med Gidlöf är vi rökta. Förhoppningsvis inte, för vi behöver 45-50 matcher av honom i vinter.
Det är nu man börjar tycka illa Tjommens Djurgårdens hjärta tänk om det beror på matcherna med Djurgården . Hoppas grabben får ordning på dig.
Mer troligt att han varit i skogen och snubblat runt än att han är andfådd efter nån match i våras. Alternativt att man gått för hårt första träningspassen.
Hade kunnat postas i tränartråden, men fortsätter lägga Näsman-intervjuerna här:
Har ni rätt verktyg i truppen för att skapa ett farligt och effektivt powerplay?
— Absolut!
Vad är då verktygen enligt dig för att skapa ett bra powerplay i dagens SHL?
— Det jag ser i vår trupp är killar som har hårda skott, snabba skott och smarta skott. Vi har killar som kan flytta pucken i bra hastighet och jag tycker vi har förutsättningar för att skapa lite mer attackmentalitet och bli starkare runt målet. Det är väl just spelet framför mål som jag tycker det finns utvecklingspotential från föregående år. Leksand har gjort många fina mål i powerplay men ”skitmålen” behöver bli fler. Vi har redan nu börjat prata kring de taktiska bitarna kopplat till hur vi vill attackera i vårt powerplay, hur vårt mindset ska vara och hur vi vill se ut. Där tycker jag helt klart att vi har verktygen för att spela just det spelet, avslutar Niklas Persson.
https://www.siljannews.se/leksands-if/h ... powerplay/