Det kommer väl 52 träningsmatcher till...
Laget 25/26
-
-
- Intendent
Re: Laget 25/26
Det fanns fog för min oro viewtopic.php?p=29970&hilit=milosevic#p29970
Leksand säkrade upp Stefan Milosevic tidigt men fick leva länge i ovisshet. NHL-klubbar visade intresse och backtalangen åkte över till Vancouver.
– Vi visste inte riktigt vad som skulle hända, säger sportchefen Thomas ”Tjomme” Johansson till Hockeynews.► SHL-matcherna som avgjorde
► NHL-klubbarna dök upp – tidigt
► Leksands plan: utveckla honom i SHL innan NHL
► Därför blev det inte en ny Cederqvist-situation
https://hockeynews.se/nyheter/darfor-ku ... a-spruckit
-
Peter Cehlarik har lyfts fram som en kandidat till att bli Leksands IF:s nya kapten.
När FK-sporten ställer frågan om han har blivit tilldelat ”C:et” svalnar inte spekulationerna.
– (Skratt) Jag kommer inte svara på den frågan riktigt ännu, säger slovaken.
-Ben Hogan
-
- Intendent
Nästa man på tur för Näsman: Caito https://www.siljannews.se/leksands-if/s ... -stor-ara/
* * *
Och så Gidlöf i FK:
Han gjorde braksuccé ifjol och förbereder sig för det viktiga andra året.
Då har Marcus Gidlöf, 19, saknats under Leksands IF:s första veckor på is.
– Det här har varit något nytt, sedan har jag så klart haft små skavanker innan, säger LIF-keepern om bakslaget.https://www.falukuriren.se/2025-08-12/d ... us-pa-det/
-
Sniper skrev: tis 12 aug 2025, 09:56Nästa man på tur för Näsman: Caito https://www.siljannews.se/leksands-if/s ... -stor-ara/
Nu har jag kanske hängt med dåligt i skvallerturerna men var det inte Caito som det ryktades om en svensk flickvän och nu ska han plötsligt bli pappa. Är det med en svenska, eller blandar jag ihop korten?
-
Ska bli intressant att se hur årets upplaga fungerar med motståndare på andra sidan.
Grundiden med en fartfylld ishockey låter onekligen lockande men jag är inte helt såld på iden under 2020-talets SHL. Det kanske blir jättebra men jag är rädd att det inte kommer fungera annat än kanske i början. Framförallt inte i ett slutspel/kvalspel. Där är det krascha nätet som gäller, vara lagom småful istället för att åka fort och rakt.
Och även under säsongen misstänker jag att det blir svårt att hålla en plats någorlunda högt i tabellen.
Möjligen kan det se bra ut de första matcherna. Framförallt tror jag vi kan få se ovanligt bra resultat under försäsongsmatcherna. MEn dessa ska vi absolut inte ta någon som helst hänsyn till. Varken bra eller dåliga resultat.
Målvakterna är en annan stor fråga. Marcus tror jag hårt på. Men misstänker att han inte kommer stå 85% av matcherna utan kanske 60-65% Så mycket kommer vara upp till backupen. Håller han?
Känslan är rätt stark just nu att vi kommer tillhöra någon av de fyra platserna längs ner i tabellen när serien summeras. Jag kan inte se något bättre i min kristallkula i nuläget.
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Stjärnan skrev: tis 12 aug 2025, 11:35Ska bli intressant att se hur årets upplaga fungerar med motståndare på andra sidan.
Grundiden med en fartfylld ishockey låter onekligen lockande men jag är inte helt såld på iden under 2020-talets SHL. Det kanske blir jättebra men jag är rädd att det inte kommer fungera annat än kanske i början. Framförallt inte i ett slutspel/kvalspel. Där är det krascha nätet som gäller, vara lagom småful istället för att åka fort och rakt.
Och även under säsongen misstänker jag att det blir svårt att hålla en plats någorlunda högt i tabellen.Möjligen kan det se bra ut de första matcherna. Framförallt tror jag vi kan få se ovanligt bra resultat under försäsongsmatcherna. MEn dessa ska vi absolut inte ta någon som helst hänsyn till. Varken bra eller dåliga resultat.
Målvakterna är en annan stor fråga. Marcus tror jag hårt på. Men misstänker att han inte kommer stå 85% av matcherna utan kanske 60-65% Så mycket kommer vara upp till backupen. Håller han?
Känslan är rätt stark just nu att vi kommer tillhöra någon av de fyra platserna längs ner i tabellen när serien summeras. Jag kan inte se något bättre i min kristallkula i nuläget.
När Hedberg hade Örebro så spelade de väl en fartfylld hockey som jag minns det, och de gick som tåget på hösten innan svackan och han fick sparken.
Men tittar man på den säsongen (med reservation för felräkning) så får jag det att man spelade in 45 poäng med ett poängsnitt på 1,4 med Hedberg.
NE tog över och spelade ihop 22 poäng på resterande matcher 1,1 i snitt med en hockey som vi vet inte är så fartfylld.
Ett snitt med 1,4 hade gett 72 poäng och slutspel i år.
De som gjorde sämre säsonger just under Hedberg var Bromé (26 p mot 39 året innan) och Holm (16 mot 25).
Att sen dessa två fick sparken efter NE bänkningen så kan man ju inte låta bli att tänka på om det fanns en ovilja att köpa JH spelidé eller divafasoner som ställde till det redan under JH tiden men som klubben först under NE tiden såg som problemet och då var JH redan borta.
Kanske fick de unga mer speltid såsom Jonathan Lekkerimäki och Samuel Johannesson som hade fantastisk utveckling det året.
JH kramade ur 1,4 poäng ur denna truppen, där då Lekkerimäki stod för ett jättegenombrott.
Jonathan Lekkerimäki (RW)
Samuel Johannesson (D)
Robert Leino (C)
Mathias Bromé (LW/RW)
Hannes Björninen (C)
Rasmus Rissanen (D)
William Wikman (LW/RW)
Ludvig Larsson (C)
Emil Larsson (LW/RW)
Philip Holm (D)
Glenn Gustafsson (LW)
Oliver Eklind (C/LW)
Milton Oscarson (C/RW)
Christopher Mastomäki (C)
Gustav Backström (D)
Linus Arnesson (D)
Axel Sundberg (RW/LW)
Filip Berglund (D)
Elias Ekström (LW/RW)
Robin Norell (D)
Danick Martel (LW/C)
Niklas Nilsson (D)
Olle Karlsson (D)
Elias Pettersson (D)
Kalle Carlsson (F)
Eric Bürger (D)
Luka Radivojevic (D)
Melvin Fernström (RW)
Svante Sjödin (C)
Visst ser väl vi minst lika bra ut?
Sen som några har flaggat för fallhöjden på JH blir större ju positivare vi är.
-
Jjax skrev: tis 12 aug 2025, 12:53Stjärnan skrev: tis 12 aug 2025, 11:35Ska bli intressant att se hur årets upplaga fungerar med motståndare på andra sidan.
Och även under säsongen misstänker jag att det blir svårt att hålla en plats någorlunda högt i tabellen.Möjligen kan det se bra ut de första matcherna. Framförallt tror jag vi kan få se ovanligt bra resultat under försäsongsmatcherna. MEn dessa ska vi absolut inte ta någon som helst hänsyn till. Varken bra eller dåliga resultat.
När Hedberg hade Örebro så spelade de väl en fartfylld hockey som jag minns det, och de gick som tåget på hösten innan svackan och han fick sparken.
Men tittar man på den säsongen (med reservation för felräkning) så får jag det att man spelade in 45 poäng med ett poängsnitt på 1,4 med Hedberg.
NE tog över och spelade ihop 22 poäng på resterande matcher 1,1 i snitt med en hockey som vi vet inte är så fartfylld.
Ett snitt med 1,4 hade gett 72 poäng och slutspel i år.De som gjorde sämre säsonger just under Hedberg var Bromé (26 p mot 39 året innan) och Holm (16 mot 25).
Att sen dessa två fick sparken efter NE bänkningen så kan man ju inte låta bli att tänka på om det fanns en ovilja att köpa JH spelidé eller divafasoner som ställde till det redan under JH tiden men som klubben först under NE tiden såg som problemet och då var JH redan borta.
Kanske fick de unga mer speltid såsom Jonathan Lekkerimäki och Samuel Johannesson som hade fantastisk utveckling det året.JH kramade ur 1,4 poäng ur denna truppen, där då Lekkerimäki stod för ett jättegenombrott.
Jonathan Lekkerimäki (RW)
Samuel Johannesson (D)
Robert Leino (C)
Mathias Bromé (LW/RW)
Hannes Björninen (C)
Rasmus Rissanen (D)
William Wikman (LW/RW)
Ludvig Larsson (C)
Emil Larsson (LW/RW)
Philip Holm (D)
Glenn Gustafsson (LW)
Oliver Eklind (C/LW)
Milton Oscarson (C/RW)
Christopher Mastomäki (C)
Gustav Backström (D)
Linus Arnesson (D)
Axel Sundberg (RW/LW)
Filip Berglund (D)
Elias Ekström (LW/RW)
Robin Norell (D)
Danick Martel (LW/C)
Niklas Nilsson (D)
Olle Karlsson (D)
Elias Pettersson (D)
Kalle Carlsson (F)
Eric Bürger (D)
Luka Radivojevic (D)
Melvin Fernström (RW)
Svante Sjödin (C)Visst ser väl vi minst lika bra ut?
Sen som några har flaggat för fallhöjden på JH blir större ju positivare vi är.
Jag tror en stor anledning till att många tippar oss så långt ner är för att man tittar på namnen som lämnat och namnen som tillkommit. Vi kom på ingemansland med en trupp där vi tappat tyngre namn än vi ersatt med, givetvis kommer det då att gå sämre är vad många tycker. Man verkar inte fundera på att de spelare som hade en sämre säsong förra året har stor chans att göra en bättre säsong denna säsong. Det är dessutom spelare som gjort sina bästa säsonger när vi har spelat mer fartfyllt och inte lika tillbakalutat som framförallt senaste säsongen. Med den truppen vi har så är jag övertygad om att vi har större chans att hamra på övre halvan med ett fartfyllt spelsätt än med Örebro-hockey.
Sedan betyder ju inte fart att man ska spela med huvudet under armen så att man går bort sig hälften av gångerna. Men kan man leverera puck till spelare med fart så kommer motståndarna att få det svårt och med hög intensitet och fart på träningarna så tror jag vi kommer överraska många lag. Fart betyder också att det ska gå fort åt båda hållen, inte bara full fart framåt utan även stenhård backcheck osv. Ska bli jäkligt intressant att se matchen på torsdag...
-
Vi har ju många forwards som bör gynnas av en spelidé som bygger på intensiv hockey i hög fart. Många som kan lyfta efter en medioker förra säsong.
-
- Intendent
Wittgenstein skrev: tis 12 aug 2025, 10:36Sniper skrev: tis 12 aug 2025, 09:56Nästa man på tur för Näsman: Caito https://www.siljannews.se/leksands-if/s ... -stor-ara/
Nu har jag kanske hängt med dåligt i skvallerturerna men var det inte Caito som det ryktades om en svensk flickvän och nu ska han plötsligt bli pappa. Är det med en svenska, eller blandar jag ihop korten?
Låt oss höra med MrNollkoll:
Matthew är en man som är född den 13 augusti 1993 och bosatt i Leksand på Karlsarvet Varggropsvägen 4. Han flyttade till sin nuvarande boende av annan typ för 2 år sedan (den 6 juni 2023). Här bor han tillsammans med Kasimir.
https://mrkoll.se/person/matthew-thomas ... aQDYuquerA
Är Kaz andra föräldern?
* * *
31 dagar kvar.
-
Skola om Fred Nilsson till forward, tror han skulle bli en bra sådan. Om det blir skadekris.
-
Växlade några ord med Södertäljes sportchef nyss. Han trodde att Nolan Stevens skulle landa på 20-25 pinnar.
-
- Intendent
SteveY skrev: sön 17 aug 2025, 18:39Växlade några ord med Södertäljes sportchef nyss. Han trodde att Nolan Stevens skulle landa på 20-25 pinnar.
-
SteveY skrev: fre 15 aug 2025, 23:32Skola om Fred Nilsson till forward, tror han skulle bli en bra sådan. Om det blir skadekris.
Vem ska vi skola om till back i så fall, jag tror skaderisken och det tunna mannskapet är lika stor på backsidan
-
Intressant spel det där, men jag tycker man ska utveckla det lite mer för att driva in pengar och för att kunna vara med i spel under hela säsongen, dvs hoppa in i spel när man så behagar, så att det inte är hopplöst att delta efter X antal matcher, skulle kunna skapa både intäkter och mycket snack kring matcherna.