Laget 23/24

Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Aggeman »

Kul när så många spelare har hittat formen samtidigt, tror inte att uppehållet kommer så olägligt ändå. Skönt att gå in i det med vind i seglen. Det blir spännande hur forwardsuppställningen ser ut framöver. Förstalinan är given men det är spännande bakom. Skulle kunna tänka mig:

34—27—25
16—22—28
14—12—15
7—9—13

Zacke och Max hittar ju varandra bra men de får lira ihop i pp ist då Östman har större uppsida 5 mot 5.
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: Laget 23/24

Inlägg av harfager »

Aggeman skrev: fre 03 nov 2023, 19:09 Kul när så många spelare har hittat formen samtidigt, tror inte att uppehållet kommer så olägligt ändå. Skönt att gå in i det med vind i seglen. Det blir spännande hur forwardsuppställningen ser ut framöver. Förstalinan är given men det är spännande bakom. Skulle kunna tänka mig:

34—27—25
16—22—28
14—12—15
7—9—13

Zacke och Max hittar ju varandra bra men de får lira ihop i pp ist då Östman har större uppsida 5 mot 5.
Mitt förslag är närapå identiskt med ditt men jag spelar Eljas före Karlberg alla dagar i veckan. Blir intressant att se hur de gör med helt skadefritt lag, om det någonsin inträffar. I min värld tar inte M.Karlsson plats på 12 forwards och kanske inte ens på 13.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Aggeman »

[/quote]

Mitt förslag är närapå identiskt med ditt men jag spelar Eljas före Karlberg alla dagar i veckan. Blir intressant att se hur de gör med helt skadefritt lag, om det någonsin inträffar. I min värld tar inte M.Karlsson plats på 12 forwards och kanske inte ens på 13.
[/quote]

Köper att man kan skifta Eljas och Karlberg, upplever att det är lite dag till dag vem som ser mest påkopplad ut.

Ser det som direkt omöjligt att se Martin ta en plats på 12 forwards med full trupp.

En spelare som är svår att placera är Ashton. Han kan enligt mig göra jobbet var man än sätter honom, men han excellerar oftast när han får spela med offensivt skickliga spelare, vilket han kanske inte får i samma utsträckning när han kommer tillbaka då kedjorna börjar sätta sig.

Man skulle kunna rotera om lite så att alla kedjor har en viss offensiv uppsida. Exempelvis genom att sätta Zacke med Lang och Max, och Östman med Ashton och Jon (Jon har ju en förmåga att höja sig på våren). Dessa kedjor har en liknande grund: En trögare center och två snabba ute på vingarna. Denna huvudvärk slipper dock staben på ett bra tag…
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Aggeman »

harfager skrev: fre 03 nov 2023, 20:56
Aggeman skrev: fre 03 nov 2023, 19:09 Kul när så många spelare har hittat formen samtidigt, tror inte att uppehållet kommer så olägligt ändå. Skönt att gå in i det med vind i seglen. Det blir spännande hur forwardsuppställningen ser ut framöver. Förstalinan är given men det är spännande bakom. Skulle kunna tänka mig:

34—27—25
16—22—28
14—12—15
7—9—13

Zacke och Max hittar ju varandra bra men de får lira ihop i pp ist då Östman har större uppsida 5 mot 5.
Mitt förslag är närapå identiskt med ditt men jag spelar Eljas före Karlberg alla dagar i veckan. Blir intressant att se hur de gör med helt skadefritt lag, om det någonsin inträffar. I min värld tar inte M.Karlsson plats på 12 forwards och kanske inte ens på 13.

Köper att man kan skifta Eljas och Karlberg, upplever att det är lite dag till dag vem som ser mest påkopplad ut.

Ser det som direkt omöjligt att se Martin ta en plats på 12 forwards med full trupp.

En spelare som är svår att placera är Ashton. Han kan enligt mig göra jobbet var man än sätter honom, men han excellerar oftast när han får spela med offensivt skickliga spelare, vilket han kanske inte får i samma utsträckning när han kommer tillbaka då kedjorna börjar sätta sig.

Man skulle kunna rotera om lite så att alla kedjor har en viss offensiv uppsida. Exempelvis genom att sätta Zacke med Lang och Max, och Östman med Ashton och Jon (Jon har ju en förmåga att höja sig på våren). Dessa kedjor har en liknande grund: En trögare center och två snabba ute på vingarna. Denna huvudvärk slipper dock staben på ett bra tag…
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Laget 23/24

Inlägg av Chris »

Jon måste höja sig till våren även om han gjorde säsongens bästa match mot (var det) SAIK. Med #11 i (”normal”) form kommer det in en spelare som kan reta upp lite. Det lag vi har på isen nu måste vara bland de snällaste någonsin (när den som blir mest ilsken är #7). Vid fullt stiger således medelåldern i mitt lag. 44, 13, 11 in, 7 eller 24 extra. Är för övrigt övertygad om att det kan bli guld i vår!
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Aggeman »

Chris skrev: lör 04 nov 2023, 20:40 Jon måste höja sig till våren även om han gjorde säsongens bästa match mot (var det) SAIK. Med #11 i (”normal”) form kommer det in en spelare som kan reta upp lite. Det lag vi har på isen nu måste vara bland de snällaste någonsin (när den som blir mest ilsken är #7). Vid fullt stiger således medelåldern i mitt lag. 44, 13, 11 in, 7 eller 24 extra. Är för övrigt övertygad om att det kan bli guld i vår!
Håller med om att det är ett fruktansvärt snällt lag och Martin kan vara en bra kille att ha med som trettondeforward.

Enligt mina beräkningar blir Martin extra om du ska ha in 44 och 13. Då får vi stryka 7 och 24.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Laget 23/24

Inlägg av Chris »

Ahh..svårt det där med att räkna till 13
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Aggeman »

Chris skrev: lör 04 nov 2023, 20:55 Ahh..svårt det där med att räkna till 13
Hehe

Att kunna mönstra ett lag med alla skadefria och tillgängliga känns surrealistiskt. Men jag kan inte låta bli att ryckas med i dina tankar. Om allting faller på plats ser jag inget lag som omöjligt att slå i bäst av sju.
harfager
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:27

Re: Laget 23/24

Inlägg av harfager »

Håller inte med om att man ska bänka de unga med automatik. Vi behöver fylla på med unga spelare med hjärta för föreningen (billigare) som kan vara kvar över tid och vara beredda att göra jobbet längre ner i formationerna för att ha pengar över till att lassa på Lindholmtyper. Eljas är definitivt en sådan som vi, i mitt tycke, måste spela och satsa på även om han i dagsläget skulle göra ett sämre jobb än till exempel Martin. Eljas har potentialen att bli en ny Knuts/Karlsson men med lite mer skills och han är förmodligen mycket billigare än nämnda herrar. Han är definitivt billigare än en spelare utifrån som värvas för att fylla en roll i en 4:e formation.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Aggeman »

harfager skrev: lör 04 nov 2023, 23:37 Håller inte med om att man ska bänka de unga med automatik. Vi behöver fylla på med unga spelare med hjärta för föreningen (billigare) som kan vara kvar över tid och vara beredda att göra jobbet längre ner i formationerna för att ha pengar över till att lassa på Lindholmtyper. Eljas är definitivt en sådan som vi, i mitt tycke, måste spela och satsa på även om han i dagsläget skulle göra ett sämre jobb än till exempel Martin. Eljas har potentialen att bli en ny Knuts/Karlsson men med lite mer skills och han är förmodligen mycket billigare än nämnda herrar. Han är definitivt billigare än en spelare utifrån som värvas för att fylla en roll i en 4:e formation.
Spekulerar hur jag tror det kommer bli med fullt lag, om Martin skulle komma tillbaka och är under isen blir det ett annat läge.

Eljas kan ta en roll i fjärde när det är folk borta men med full trupp anser jag att han inte går in på 13 forwards. Efter att ha sätt honom spela i j20 ifjol ser jag honom inte som en spelare som ska husera i en destruktiv fjärdekedja. Han har mer lir i sig en så men han kan inte konkurrera ut någon högre upp i hierarkin i dagsläget. Jag tror att en utlåning skulle vara nyttig för hans utveckling. Med det sagt gör han emellanåt ett bra jobb när han nu fått chansen.
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Laget 23/24

Inlägg av Chris »

Det är heller ingen självklarhet att man ska spela för att man är ung. Det är till slut så att inte många tar plats, vilket inte är konstigt, från J20 superelit med konkurrens inom några få årskullar till SHL med spelare mellan 17 och närmare 40. För de allra flesta ”biter” det inte. Om man skulle gå igenom (vilket jag inte orkar), LIFs och andra klubbars upplyfta juniorer under de senaste 10 åren så skulle många hittas i låga serier idag , om de inte slutat. Några få lyckas och det är förstås svårt att veta vilka de är utom de alldeles uppenbara. Givetvis är det toppen om egna juniorer kan slussas in, men vill man vinna så är det nog så att de bästa för dagen(oavsett junior eller senior) ska spela.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Laget 23/24

Inlägg av Gösen »

Chris skrev: sön 05 nov 2023, 09:52 Det är heller ingen självklarhet att man ska spela för att man är ung. Det är till slut så att inte många tar plats, vilket inte är konstigt, från J20 superelit med konkurrens inom några få årskullar till SHL med spelare mellan 17 och närmare 40. För de allra flesta ”biter” det inte. Om man skulle gå igenom (vilket jag inte orkar), LIFs och andra klubbars upplyfta juniorer under de senaste 10 åren så skulle många hittas i låga serier idag , om de inte slutat. Några få lyckas och det är förstås svårt att veta vilka de är utom de alldeles uppenbara. Givetvis är det toppen om egna juniorer kan slussas in, men vill man vinna så är det nog så att de bästa för dagen(oavsett junior eller senior) ska spela.
Beror ju på om en seger idag är viktigare än långsiktiga segrar. De vinster vi köpt senaste tre åren har kostat 20 miljoner i nya banklån. Naturligtvis ohållbart i längden. Dessutom är fortfarande hjärta (kulturbärare) en av de viktigaste komponenterna till framtida segrar.

Vill man veta vilka juniorer som kommer att lyckas så är speltid och förtroende den enda vägen att ta reda på det.

Tittar man senaste 15 åren har vi tagit fram NHL spelare från hockeygymnasiet som OEL, Filip Forsberg, De la Rose, Viktor Rask. Stabila SHL spelare som Knuts, Karlsson, Lang, Hugg, Fredrik Forsberg, Händemark, Alexander Lundqvist, Erik Hanses, Patrik Noren, Filip Johansson, Axel Bergqvist, August Berg. De som skulle kunna spela SHL men spelar i HA, William Wikman, Nordsäter, Olle Liss, Kandergård till dagens NHL jagande ungdomar som Åman, Rosen, Heineman, Felix Unger Sörum, Med flera.

Säkert glömt flera uppenbara men gemensamt är att dessa fått förtroende och speltid.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Laget 23/24

Inlägg av Aggeman »

En sak som jag upplever som tråkig är att många junisar rycks bort så tidigt och ska över till Nordamerika innan de hinner göra något riktigt avtryck på seniornivå. Det gör ju att klubbarna inte får någon direkt avkastning på sportslig nivå. Alla spelare som ligger långt fram i utvecklingen vid 17 års ålder får inte sällan epitetet ”supertalang”. Jag tror det vore fördelaktigt inte minst för klubbarna om de får tid att utvecklas på seniornivå i Sverige innan de åker över. Ett undantag är Elias Pettersson som efter en bra säsong i HA följer upp det med en supersäsong i SHL.

Isak Rosen är en spelare som jag anser försvann för tidigt. Han visade egentligen inte mer än glimtar av sina kvaliteter och gjorde 4p på 28 matcher. Jag inser att det styrs mycket av NHL klubbarna, men jag tycker det är tråkigt att en lirare inte får chansen att utvecklas i en miljö i SHL som är betydligt mer värnande om ”lir” jämfört mot AHL.

Det blir även svårt att skapa de starka banden för klubben som ska vara så starka att man vill tillbaka dit en dag om man lämnar innan supportrarna knappt hann uppfatta att man varit där. Jag vill se ett större tålamod att låta spelare göra avtryck i klubben innan man ska se sig runt, och bara för att man är ung och gör det bra betyder det inte att man är en supertalang. Jag inser dock att spelarnas öden till stor del ligger bortom klubbens händer…
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Laget 23/24

Inlägg av Klas »

Anton L återbud till tre kronor….skadad antar jag. Nån som sett/läst/vet mer?
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
bokmal
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 18:55
Ort: Falun

Re: Laget 23/24

Inlägg av bokmal »

Klas skrev: sön 05 nov 2023, 18:06 Anton L återbud till tre kronor….skadad antar jag. Nån som sett/läst/vet mer?
Vafan. Tredje gången det händer va?