Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Gösen

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: sön 07 sep 2025, 12:12

Att en del personligen vill tjäna pengar på föreningen behöver inte alltid vara dåligt, så länge som även föreningen vinner på det, sk win-win. Ibland finns det folk som hyser agg mot folk bara för att dom går klädd i kavaj och tjänar pengar, det gäller ibland att "se bortom träden" så att säga.

Det kallas sponsorer.
På bekostnad av är en annan sak

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: sön 07 sep 2025, 12:15
Pellefant skrev: sön 07 sep 2025, 12:12

Att en del personligen vill tjäna pengar på föreningen behöver inte alltid vara dåligt, så länge som även föreningen vinner på det, sk win-win. Ibland finns det folk som hyser agg mot folk bara för att dom går klädd i kavaj och tjänar pengar, det gäller ibland att "se bortom träden" så att säga.

Det kallas sponsorer.
På bekostnad av är en annan sak

Nä det behöver inte bara vara sponsorer och JA på bekostnad är en helt annan sak

Senast redigerad av Pellefant den sön 07 sep 2025, 12:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

svepet skrev: sön 07 sep 2025, 09:42

Enligt nya till(stjärn)skottet Erik Yström har Leksand budgeterat med ett publiksnitt på 7000…jisses. Ska de kidnappa folk till hallen? Känns ju fullständigt orealistiskt att vi ska öka snittet med 500 från föregående säsong med en kraftig prisökning av biljetter dessutom.

Näe, där sjönk förtroendet för det nya styret ner till normal bottennivå.

Vad har det FK-Viggo sa? Jo, han sa:

Kalla mig för en ”delusional optimist”
viewtopic.php?p=30822&hilit=delusional+optimist#p30822

bokmal

Inlägg av bokmal »

Enligt nya till(stjärn)skottet Erik Yström har Leksand budgeterat med ett publiksnitt på 7000…jisses. Ska de kidnappa folk till hallen? Känns ju fullständigt orealistiskt att vi ska öka snittet med 500 från föregående säsong med en kraftig prisökning av biljetter dessutom.

Förhoppningsvis är det något missförstånd från journalistens sida för det låter galnare än vanligt. Vi har ju aldrig i historien varit nära 7000 väl? Enligt artikeln säger ju Yström också att det är ett "amibitöst men realistiskt mål". Finns väl ingen som budgeterar med ett ambitiöst mål? Väl?

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

bokmal skrev: sön 07 sep 2025, 21:23

Förhoppningsvis är det något missförstånd från journalistens sida för det låter galnare än vanligt. Vi har ju aldrig i historien varit nära 7000 väl? Enligt artikeln säger ju Yström också att det är ett "amibitöst men realistiskt mål". Finns väl ingen som budgeterar med ett ambitiöst mål? Väl?

7000 är ett realistiskt mål på lördagsmatcherna. Men inte ens när vi skänker bort biljetter så når vi över 6000 på torsdagar.
Det vet ju alla så det är som du säger knappast något vi budgeterat med. Men this is Leksand så det enda man törs vara säker på är att man inte ska ta självklarheter för givna.

-Ben Hogan
harfager

Inlägg av harfager »

Gösen skrev: Igår, 06:35
bokmal skrev: sön 07 sep 2025, 21:23

7000 är ett realistiskt mål på lördagsmatcherna. Men inte ens när vi skänker bort biljetter så når vi över 6000 på torsdagar.
Det vet ju alla så det är som du säger knappast något vi budgeterat med. Men this is Leksand så det enda man törs vara säker på är att man inte ska ta självklarheter för givna.

Fast vi har ju budgeterat med 7000. Står i denna artikeln:

https://www.siljannews.se/leksands-if/e ... -matchdag/

"I samband med Leksands IF:s årsmöte förra helgen hade klubbdirektör Peter Wiklund en dragning om det ekonomiska läget här och nu men även vilka siffror LIF budgeterat med inför årets säsong. Vad gäller publiksnittet hemma i Tegera Arena har man spänt bågen rejält. Det budgeterade publiksnittet inför årets säsong är 7.000 personer per match.

— Målet är ambitiöst men realistiskt. Det vilar på flera faktorer, inte minst det starka engagemanget hos våra supportrar över hela Dalarna, men också på alla som reser långväga för att vara en del av gemenskapen och den speciella känslan som Tegera Arena bjuder på under en matchdag, säger Yström."

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Budgeten som sprack redan innan säsongen startade.

Själv har jag relativt skaplig ekonomi samt inga andra kostnader i samband med match. Men 1100 kr för två biljetter som jag betalat för kommande match på B-läktaren mitt på en rad kommer definitivt vara en engångsföreteelse.

Istället för femton besök blir det I år kanske fem. Om man inte kommer över gratisbiljetter, sponsrade av annan.

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Inte ens med bengaliska tigrar i burar ute i katakomberna och ett Starbabes bestående av MILFs (som hon möhippetjejen med sina moves) kan lyfta publiksiffrorna på vardagarna. 7000+ på helgerna och 5500-6000 på vardagarna är vad vi kan räkna med. Allt annat är...delusional.

6500 kunde vi möjligen budgetera med, inte 7000.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Msn kan kanske gissa att det ligger siffror som behöver se ut på ett visst sätt bakom.

För att få kredit/er behöver man oftast en budget som går ihop.

Har man även budgeterat med slutspel?
12 extra hemmamatcher?

-Ben Hogan
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Dom kanske har räknat med soffbiljetter?

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Eller negativt kval?

Användarens profilbild
Pastis
Maskinchef

Inlägg av Pastis »

SteveY skrev: Igår, 10:23

Ställde en fråga till Leksands IF om just soffbiljetten och fick svar idag:
Soffbiljetten med tillhörande swishnummer finns kvar ännu, däremot håller vi på att se över formatet.

Bild
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: Igår, 10:03

Budgeten som sprack redan innan säsongen startade.

Själv har jag relativt skaplig ekonomi samt inga andra kostnader i samband med match. Men 1100 kr för två biljetter som jag betalat för kommande match på B-läktaren mitt på en rad kommer definitivt vara en engångsföreteelse.

Istället för femton besök blir det I år kanske fem. Om man inte kommer över gratisbiljetter, sponsrade av annan.

7000 känns ju faktiskt omöjligt ens med ett lag som presterar långt över förväntan.

För mig är det inte biljettpriserna som är problemet utan kostnaden för drivmedel, mat och tiden. Praktiskt funkar det inte att åka på kvällsmatcher utan endast tidiga helgmatcher som då blir en heldagstur med lunch och middag, det är det som drar iväg i kostnader för mig och min familj. Ifall vi betalar 1000 kronor eller 1500 kronor för biljetterna är visserligen en del i det hela men långt ifrån avgörande om vi ska ta oss tiden för att komma iväg med missade träningar/aktiviteter för barnen istället för att se matchen på TV. Visst, jag är kanske inte riktigt målgruppen för de som behövs för att fylla arenan, men jag tror det är många faktorer som inte Leksands IF kan påverka som gör att man har svårt att kunna nå upp till 7000 i snitt över en säsong. Jag tror inte det är omöjligt att snitta en bit över 7000 på helgmatcherna, men vardagsmatcherna måste ju upp över 6500 i snitt för att man ens ska vara nära 7000 över hela säsongen.

Känslan är att budgeterade 7000 i snitt är lika riskabelt, om inte mer riskabelt, som att budgetera med slutspel.

Pain is temporary, glory is forever
Jjax

Inlägg av Jjax »

Pastis skrev: Igår, 11:02
SteveY skrev: Igår, 10:23

Ställde en fråga till Leksands IF om just soffbiljetten och fick svar idag:
Soffbiljetten med tillhörande swishnummer finns kvar ännu, däremot håller vi på att se över formatet.

Kombinera den med 50/50 lott på distans
Lhc har löst deet
https://www.lhc.eu/article/v2xat0x-30c01/view
Även när jag var på Mjällby så gick den lösa på distans.

Då tror jag mååååånga fler hade löst det varje hemmamatch

bokmal

Inlägg av bokmal »

harfager skrev: Igår, 09:51

Fast vi har ju budgeterat med 7000. Står i denna artikeln:

https://www.siljannews.se/leksands-if/e ... -matchdag/

Ja. Fast det är ju så knäppt så det är nästan troligast att journalisten missuppfattat målsättning och budget på nåt sätt.