SHL 23/24

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: sön 05 nov 2023, 09:34
Gösen skrev: lör 04 nov 2023, 19:17
bokmal skrev: lör 04 nov 2023, 18:45 Lol. På teve säger de att det lag som möter Luleå i omgång 16 har åkt ut de senaste tre åren. De tycker att det är ett skumt sammanträffande och otroligt osannolikt. Jag älskar sådana feltänk. Tänk istället hur sannolikt det är att de tre senaste utåkarlagen mötte samma lag i NÅGON av omgångarna sin sista säsong. De har ju 52 chanser att pricka rätt nånstans. Jag är ingen matematiker och kan ha gjort fel men den gamla skolmatten räcker till att räkna ut att typ var fjärde säsong händer detta. Inte så konstigt alltså. Matematiken säger också att det så gott som alltid är så att de två senaste loserlagen har mött samma lag någon omgång. Finns det någon mattelärare i forumet som vill rätta mig så blir jag bara glad :)
Om man har som mål att alla lag ska möta Luleå i en speciell omgång, Säg 16 så tar det ju 13 år innan det händer samtidigt som bara 1 av 14 lag åker ur. Att just den 1/14 spelar mot Luleå i en specifik omgång tre år på raken ger ju ett riktigt högt odds.

Inte lika högt som att två blandade kortlekar kommer ha korten i samma ordning för det är däremot något som i realiteten aldrig kommer hända. Men högt blir det nog.

Vi får fråga en ingenjör eller någon med matte D i sin utbildning för den matematiska sannolikheten. Wiborg?
Om det teoretiskt kan hända att korten lägger sig på sånt vis så kommer det någongång antagligen att ske. Om bara generation efter generation har tid och lust att försöka. ;)
Absolut. Men det handlar om triljoner år vid en blandning i minuten. Det finns fler planeter i universum än antalet nollor i det talet.

Edit: en mer exakt siffra är om 1000 miljarder människor blandar en kortlek i sekunden i 1000 miljarder år på 1000 miljarder planeter i 1000 miljarder olika universum så är chansen 40% att du får två lika blandade kortlekar :-B ett tal som börjar på 8 följt av 67 nollor. 52x51x50x49 etc .

Ungefär som att vika ett A4 41 ggr och få ett papper tjockt nog att sträcka sig hela vägen till månen.

https://m.youtube.com/watch?v=wE48hu3lP ... xlIGNhcmRz
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: lör 04 nov 2023, 19:17
bokmal skrev: lör 04 nov 2023, 18:45 Lol. På teve säger de att det lag som möter Luleå i omgång 16 har åkt ut de senaste tre åren. De tycker att det är ett skumt sammanträffande och otroligt osannolikt. Jag älskar sådana feltänk. Tänk istället hur sannolikt det är att de tre senaste utåkarlagen mötte samma lag i NÅGON av omgångarna sin sista säsong. De har ju 52 chanser att pricka rätt nånstans. Jag är ingen matematiker och kan ha gjort fel men den gamla skolmatten räcker till att räkna ut att typ var fjärde säsong händer detta. Inte så konstigt alltså. Matematiken säger också att det så gott som alltid är så att de två senaste loserlagen har mött samma lag någon omgång. Finns det någon mattelärare i forumet som vill rätta mig så blir jag bara glad :)
Om man har som mål att alla lag ska möta Luleå i en speciell omgång, Säg 16 så tar det ju 13 år innan det händer samtidigt som bara 1 av 14 lag åker ur. Att just den 1/14 spelar mot Luleå i en specifik omgång tre år på raken ger ju ett riktigt högt odds.

Inte lika högt som att två blandade kortlekar kommer ha korten i samma ordning för det är däremot något som i realiteten aldrig kommer hända. Men högt blir det nog.

Vi får fråga en ingenjör eller någon med matte D i sin utbildning för den matematiska sannolikheten. Wiborg?
Nu var ju statistik och sannolikhetslära den sämsta skitkursen jag någonsin läst då jag tycker att det är ett jävla skitämne och ganska ointressant att räkna ut hur stor sannolikhet det är att något händer när det ändå med största sannolikhet inte kommer bli som man räknat ut i alla fall. Dessutom i detta fall är det ju många andra faktorer som spelar in som sätter den rena slumpen helt åt sidan. Men räknar man att det bara är slumpen rakt av och inga andra faktorer borde ju uträkningen bli (1/14)^3 för att det ska hända tre gånger på rad och (1/14)^4 för att det ska hända i år igen. Vilket alltså händer en gång på 2744 försök för att det ska ske som det har gjort vilket inte är extremt osannolikt, men att det ska hända ytterligare en gång är en gång på 38416 vilket är klart mer orimligt att det ska hända.
Pain is temporary, glory is forever
Wibbe
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wibbe »

Wiborg skrev: mån 06 nov 2023, 09:42 (1/14)^3
(1/13)^3. De kommer inte matchas mot sig själva. Sen är ju frågan hur schemat byggs, sker det slumpartat eller följer de någon mall som gör att sannolikheten att lågrankade lag hamnar mot just Luleå den 16:e omgången ökar?
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wiborg »

Wibbe skrev: mån 06 nov 2023, 10:11
Wiborg skrev: mån 06 nov 2023, 09:42 (1/14)^3
(1/13)^3. De kommer inte matchas mot sig själva. Sen är ju frågan hur schemat byggs, sker det slumpartat eller följer de någon mall som gör att sannolikheten att lågrankade lag hamnar mot just Luleå den 16:e omgången ökar?
Sant, givetvis 13. Ja, spelschemat är givetvis en faktor som många andra som påverkar så sannolikheten jag räknade ut är ganska värdelös ändå. Ett lika bra svar som en korrekt uträkning av sannolikheten är ju att det är jävligt osannolikt.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: SHL 23/24

Inlägg av Stjärnan »

Även om jag blev intresserad av Gösens metaforer så får jag lägga de på is en stund.. lät allt för obegripligt :lol:
Papper till månen :? ....

Nåväl, en annan sak som kanske är mer rimligt: Jag har ju som många andra tänkt att Modo kan få det svårt som nykomling. Även om det andra året ibland kan vara det riktigt svåra, så är det supertufft att komma upp i SHL som nykomling idag. Men modo har ju börjat otroligt starkt. Så starkt att jag nyss trodde att de klarar sig kvar utan kval.
Och om det är (blir) sant så borde jag ju inte vara ett dugg rädd för vår egen del. Även alla över oss i tabellen borde då vara klara för SHL nästa säsong.

Är det med andra ord redan klart att kvalet i vår står mellan IKO och HV? Med Rögle som potentiell utmanare.. Ja det verkar så. 8-)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: mån 06 nov 2023, 15:21 Även om jag blev intresserad av Gösens metaforer så får jag lägga de på is en stund.. lät allt för obegripligt :lol:
Papper till månen :? ....
Jag hade ju dessutom fel. 41 vikniningar tar dig ju bara halvvägs. 42 ska det vara.

Prova :d
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Finns snittabellen någonstans att tillgå?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SHL 23/24

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: mån 06 nov 2023, 18:07 Finns snittabellen någonstans att tillgå?
Shl.se ,statistik ,lagstatistik ,ap
Funkar inte för mig att trycka på kolumnerna just nu för att få dem rangordnade men normalt funkar det.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: SHL 23/24

Inlägg av CMB »

Wiborg skrev: mån 06 nov 2023, 10:29
Wibbe skrev: mån 06 nov 2023, 10:11
Wiborg skrev: mån 06 nov 2023, 09:42 (1/14)^3
(1/13)^3. De kommer inte matchas mot sig själva. Sen är ju frågan hur schemat byggs, sker det slumpartat eller följer de någon mall som gör att sannolikheten att lågrankade lag hamnar mot just Luleå den 16:e omgången ökar?
Sant, givetvis 13. Ja, spelschemat är givetvis en faktor som många andra som påverkar så sannolikheten jag räknade ut är ganska värdelös ändå. Ett lika bra svar som en korrekt uträkning av sannolikheten är ju att det är jävligt osannolikt.
Detta gäller om man innan de tre kommande säsongerna sa: ”Vad är sannolikheten att de lag som möter Luleå i omgång 16 åker ur SHL i de tre kommande säsongerna?”. Annars är det väl mer ”korrekt/intressant/oviktat” att räkna ut vad sannolikheten är med: ”Vad är sannolikheten att de tre lag som åkt ur de senaste säsongerna mött samma lag i samma omgång i sin respektive åka-ur-säsong”. Nu har vi facit med ett möjligt utfall i Luleå Omgång16 som kan slå in (1/13 inför säsongens start och matchlottning).
bokmal
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 18:55
Ort: Falun

Re: SHL 23/24

Inlägg av bokmal »

Håller med CMB om SHLs viktigaste fråga just nu. Mitt krafsklotter gav (korrekt eller inte) att det är ca 23 % chans att en tevekommentator en viss säsong kan förvånas av att alla tre senaste utåkare möter lag X i omgång Y.

För att parafrasera Tage D:
Jag menar före Luleå och omgång 16 så var det ju ytterst osannolikt att det som hände skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: mån 06 nov 2023, 18:50
Wittgenstein skrev: mån 06 nov 2023, 18:07 Finns snittabellen någonstans att tillgå?
Shl.se ,statistik ,lagstatistik ,ap
Funkar inte för mig att trycka på kolumnerna just nu för att få dem rangordnade men normalt funkar det.
Tack Gösen!
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SHL 23/24

Inlägg av Sniper »

Det jag undrar över är om de degraderingsmärkta lagen också fick stryk mot Luleå eller om de räckte att möta dem i omgång 16?
För om förlust ingår i det hela kan vi konstatera att Rögle inte kommer åka ur ;)
Ur åker istället Oskarshamn eller Modo - alldeles oavsett om någon hittar ett gåtfullt degraderingsmönster eller inte.
De är mina playout-kandidater.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wittgenstein »

Jag har gett upp all vidskepelse sen Saida spådde att LIF skulle vinna sm-serien -97 (eller var det 96?). Som jag minns det hade tanten rätt i samtliga matchserier förutom när det kom till just det blåvita lag som hon sett framför sig lyfta bucklan.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SHL 23/24

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: mån 06 nov 2023, 15:21 Även om jag blev intresserad av Gösens metaforer så får jag lägga de på is en stund.. lät allt för obegripligt :lol:
Papper till månen :? ....

Nåväl, en annan sak som kanske är mer rimligt: Jag har ju som många andra tänkt att Modo kan få det svårt som nykomling. Även om det andra året ibland kan vara det riktigt svåra, så är det supertufft att komma upp i SHL som nykomling idag. Men modo har ju börjat otroligt starkt. Så starkt att jag nyss trodde att de klarar sig kvar utan kval.
Och om det är (blir) sant så borde jag ju inte vara ett dugg rädd för vår egen del. Även alla över oss i tabellen borde då vara klara för SHL nästa säsong.

Är det med andra ord redan klart att kvalet i vår står mellan IKO och HV? Med Rögle som potentiell utmanare.. Ja det verkar så. 8-)
Modos våg tror jag är på väg att bli en vågdal så jag är inte helt säker på att de undviker kval. Tror HV kan resa sig lite också och Oskarshamn ska man nog inte räkna ut helt heller. Däremot håller jag ju alla tummar jag har på att Rögle fortsätter sin kräftgång och får kvala. Hoppas på HV-Rögle i kvall, men tror på Modo-Oskarshamn.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: SHL 23/24

Inlägg av Stjärnan »

Wittgenstein skrev: mån 06 nov 2023, 22:23 Jag har gett upp all vidskepelse sen Saida spådde att LIF skulle vinna sm-serien -97 (eller var det 96?). Som jag minns det hade tanten rätt i samtliga matchserier förutom när det kom till just det blåvita lag som hon sett framför sig lyfta bucklan.
Jag minns det. Hon sa att det var Leksands tur nu. Och det hade det nog varit om vi fått in 4-0 pucken i slutet av första perioden. Eller avgjort i sudden…
(Semin mot fbk)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!