LIF i media

Användarens profilbild
Wiborg

Re: LIF i media

Inlägg av Wiborg »

LIF:s SHL-premiär

Tillbaka – efter tunga sistaåret: ”Något vi lärde oss av”
12 september 2025 05:00

Tillbaka till Leksand.

Tillbaka till rinken där han formades som ishockeyspelare 1995–2006 och samhället där han träffade sin fru.

– Att sista året var tufft är något vi lärde oss av och något man har gått vidare ifrån för länge sedan, säger assisterande tränaren Niklas Persson, 46.

Markus Josefsson
Text

Markus Josefsson
Niklas Persson är tillbaka i den arena han lämnade 2006.
Öppna bild i helskärmsläge
Niklas Persson är tillbaka i den arena han lämnade 2006.

Bild: Oskar Magnusson

Försäsongen 2005 var Leksands IF ett av Sveriges bästa ishockeylag.

Med åtta segrar, en oavgjord och två förluster var det bara guldfavoriten Färjestad som hade ett bättre poängsnitt än nykomlingen i elitserielagens träningsmatcher.

Nyblivne lagkaptenen Niklas Persson varnade efter 3–2-segern i genrepsderbyt mot Brynäs i Långshyttan den 16 september:

”De matcher vi spelat nu betyder absolut ingenting, ger oss inga extrapoäng i serien.”

Det dröjde till den sjätte omgången, 2–2 hemma mot Färjestad, innan Leksand tog första poängen i elitserien 2005/06. Här jublar Niklas Persson efter 1–1-målet i powerplay.
Det dröjde till den sjätte omgången, 2–2 hemma mot Färjestad, innan Leksand tog första poängen i elitserien 2005/06. Här jublar Niklas Persson efter 1–1-målet i powerplay.

Bild: KRISTER HALVARS

Ett drygt halvår senare åkte Leksand ur elitserien efter en historiskt svag kvalserie där laget bara lyckades skrapa ihop tio poäng på tio matcher.

Annons

– Vi hade många unga killar som var på väg uppåt som hade bra karriärer efteråt, men där och då fick vi inte ihop det på sättet vi behövde få ihop det på och vi kanske inte fick den bästa träffen på de importer som kom in och skulle göra skillnad heller, minns Persson.

Bland importerna fanns Tomas Duba, Jan Nemecek, Ladislav Benysek, Jan Srdinko, Pavel Trnka, Jaroslav Kalla och Jiri Bicek. Sex tjecker och en slovak som fick ta mycket av kritiken när laget inte presterade.

– Vi hade olika grupperingar och vi hade många som det kändes som att vi aldrig fick in känslan av att man brinner för Leksands IF, att man brinner för att göra bra saker och ”vi vill göra det här tillsammans”. Det är säkert en efterhandskonstruktion mycket av det i mitt huvud, men det jag kommer ihåg från det året är att vi var väldigt spretiga i gruppen. Och det är någonting som jag alltid har burit med mig att hade jag kunnat göra något annorlunda för att svetsa samman gruppen bättre så tror jag att vi hade uppnått ett bättre resultat, säger ”Pajen”.

Det var absolut ingenting som hände här som var anledningen till att jag flyttade.

I februari valde Leksands IF:s lagkapten själv att utnyttja optionen i det 1+1-årskontrakt som gav honom möjlighet att lämna efter säsongen.

Kort efter säsongen skrev han på för Linköping.

En kapten som inte visade vägen på isen som man hade förväntat sig och som dessutom ”svek” klubben i ett kritiskt läge blev för mycket för vissa supportrar och i tidigare intervjuer har ”Pajen” berättat om hur bonusdottern Izabelle, då 9 år, fick ut för frustrationen i skolan.

– Jag upplever att mycket var uppförstorat. Det var absolut ingenting som hände här som var anledningen till att jag flyttade utan anledningen till att jag flyttade härifrån var bara för att jag hade gjort landslagsdebut och jag ville inte göra en tredje sväng i allsvenskan. Det var ett rent egoistiskt beslut för min egen karriärs skull och familjen var med på det, säger han.

Annons

Fakta: Niklas Persson
Ålder: 46.

Bor: Leksand och Linköping.

Familj: Hustrun Helena, vuxna döttrarna Izabelle, Tuva-Lina och Thea.

Moderklubb: Sorunda/Ösmo.

Klubbar i karriären: Huddinge, Leksand, Linköping, Neftekhimik Nizhnekamsk (Ryssland), CSKA Moskva (Ryssland), Rapperswil-Jona (Schweiz), Linköping, Mjölby.

Landskamper: 112 A.

Meriter: VM-guld 2013, VM-silver 2011, VM-brons 2009 och 2010, SM-silver 2007 och 2008.

Aktuell: Ny assisterande tränare i Leksand med ansvar för forwards och powerplay.

Visa mer
Leksands IF:s och Niklas Perssons vägar möttes sedan aldrig igen under en spelarkarriär som tog honom ut i världen.

– Det låter ju konstigt att säga i dag, men vi trivdes väldigt bra i Ryssland och vi trivdes väldigt bra i Schweiz och jag var väl 36 när vi flyttade hem till Sverige igen, så åren innan det var vi aldrig ens nära. Sedan tog vi ett familjebeslut att flytta till Linköping, berättar han.

När yngsta dottern Thea blev myndig 2023 öppnades ishockeyvärlden för Niklas Persson igen och ett sportchefsjobb i AIK gjorde att suget efter att påverka på isen kom tillbaka.

– Jag var mycket närmare laget än vad jag var under under åren i Linköping (assisterande general manager 2018/19 och general manager 2019–23) och det har gett blodad tand. Man har suttit med i alla möten och man har suttit med och planerat träningar. De gångerna som man har lämnat kontoret och varit med på genomgångar har jag känt att ”jag vill ju också vara med”. Jag ville ha mer och vara med och peta i den dagliga verksamheten, vara mer ”hands on” på isen, berättar han.

Niklas Persson tillsammans med Dennis Altörn under ett träningspass på försäsongen.
Niklas Persson tillsammans med Dennis Altörn under ett träningspass på försäsongen.

Bild: Viggo Ekebjär

Längtan ledde tillbaka till rinken där han formades som ishockeyspelare under elva säsonger 1995–2006 och samhället där han träffade hustrun Helena.

– Att sista året var tufft är något vi lärde oss av och något man har gått vidare ifrån för länge sedan. Utan för oss är Leksand positivt. Man har en förmåga att komma ihåg de bra stunderna och det som var roligt och det har hänt så fantastiskt mycket häruppe under elva år som är väldigt, väldigt goda minnen. Det är många som har betytt väldigt mycket för mig och för oss och nu när man kommer tillbaka är alla otroligt välkomnande, berättar Niklas Persson.

Helena, som ursprungligen kommer från Söderhamn, pendlar mellan Leksand och studierna hemma i Linköping. Vuxna döttrarna Izabelle, Tuva-Lina och Thea lär också dyka upp i Leksand under säsongen.

Annons

– Även fast de inte har bott här uppe så länge så anser de att de är från Dalarna. Min syster har bott här i många år efteråt och min mamma och pappa bodde kvar här fram till för fem–sex år sedan, så de har haft andra kopplingar till Leksand. De trivs här uppe. Jag ska inte säga att det är hemma för dem för det är nog Linköping, men de anser att de kommer från Dalarna, absolut.

Fakta: Försäsongstabellen, SHL 2025
1) Luleå, 3 poäng i snitt, 15–5 i målskillnad

2) Skellefteå, 2,5, 25–10

3) Örebro, 2,3, 23–16

4) Rögle, 2, 21–11

5) HV71, 2, 24–17

6) Djurgården, 2, 15–10

7) Brynäs, 2, 7–3

8) Färjestad, 1,6, 13–11

9) Leksand, 1,6, 19–20

10) Frölunda, 1,3, 10–10

11) Linköping, 1,3, 11–16

12) Malmö, 1,2, 13–15

13) Växjö, 1,1, 14–16

14) Timrå, 1, 15–22

Källa: shl.se

Visa mer
Försäsongen 2025 är Leksands IF långt ifrån Sveriges bästa ishockeylag.

Med en seger, fem oavgjorda och en förlust är det åtta lag som har bättre poängsnitt i SHL-lagens träningsmatcher.

Men det finns en statistik som sticker ut positivt för Leksands vidkommande:

Laget har på de fyra träningsmatcher där det finns fullständig statistik tillgänglig haft 20 numerära överlägen och gjort fem mål.

Leksands första powerplay med Michael Lindqvist, Anton Johansson, Lukas Vejdemo, Max Veronneau och Oskar Lang var dödligt inte minst mot Örebro i Lindesberg för en och en halv vecka sedan.
Leksands första powerplay med Michael Lindqvist, Anton Johansson, Lukas Vejdemo, Max Veronneau och Oskar Lang var dödligt inte minst mot Örebro i Lindesberg för en och en halv vecka sedan.

Bild: Markus Josefsson

Det ger en effektivitet på 25 procent och är det bästa Leksand har presterat på försäsongen sedan 2021.

De senaste tre säsongerna har laget sladdat i powerplay-tabellen i SHL med en effektivitet på 17,07 2022/23, 16,04 23/24 och 19,81 24/25.

– Vi hade ett fem mot tre-läge på hela förra säsongen. Då kan man sitta och tycka att ”varför är domarna dåliga eller varför har man inte mer fem mot tre?” Eller så kan man vända på det; vi jobbar inte tillräckligt hårt för att få fler utvisningar. Och det tror jag att det ligger i mer än att det är domarna som är dåliga bara åt ett håll, säger nye powerplaycoachen Niklas Persson och fortsätter:

– Vi måste jobba hårdare för att få fler tillfällen. Då kanske helt plötsligt 20 procent är 25 procent och då har du gjort fem mål mer på hela säsongen i stället för att du bara har de här få tillfällena och så måste du vara ännu hetare och ännu mer alert för att göra mål. Det är många delar som vi tittar på, men framför allt är det att ge oss själva chansen att spela powerplay mer.

Annons

Våren 2005 gick Leksands IF upp i elitserien genom att vinna kvalserien en poäng före Brynäs. Johan Hedberg vaktade målet, Michael Ryder vann skytteligan och Francis Bouillon gjorde flest poäng av alla i powerplay.

Sedan försvann supertrion tillbaka till NHL och lämnade Niklas Persson kvar med C:et.

20 år senare har Persson Hedberg bakom sig igen, den här gången i båset.

– Det är jätteroligt. Det är en fantastisk person, otroligt driven och och jag lär mig saker av honom hela tiden och vi försöker göra varandra bättre och ställa krav på varandra i vår ledarkonstellation också, säger Persson.

Niklas Persson i båset under träningsmatchen mot Örebro. I bakgrunden Johan Hedberg.
Niklas Persson i båset under träningsmatchen mot Örebro. I bakgrunden Johan Hedberg.

Bild: Markus Josefsson

Efter fem år av SM-guldambitioner slår laget ur underläge igen.

– Det är ett annat utgångsläge nu än vad kanske de satt och pratade om för ett år sedan. Nu ska vi göra en bra säsong och se till att stabilisera föreningen överlag och då är jag övertygad om att vi kommer att ta kliv år för år. Det finns väldigt mycket unga killar att bygga på och det är ett jäkla driv i gruppen och det ska vi också bygga vidare på, att ta kliv och vara bättre i februari än vad vi är i dag. Så får vi se var vi är då.

Finns det risk för grupperingar?

– Jag tycker att det är en väldigt sammansvetsad grupp och så långt som vi har kommit på den här relativt korta tiden är jättekul. Jag ser inga sådana tendenser.

En nyckelperson enligt Niklas Persson:

Nyblivne lagkaptenen, slovaken Peter Cehlarik.

– Vi har en grym person som kapten som bär fanan och är otroligt seriös och professionell. Han förbereder sig på allra bästa sätt och att ta rygg på honom är inga problem. Det är det många som gör varje dag.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wiborg lyfter dagens pokal :hooray:

* * *

Men det finns fler pokaler https://hockeynews.se/nyheter/jag-kansk ... ands-skold

:fishing:

Mats GBG

Inlägg av Mats GBG »

Sniper skrev: fre 12 sep 2025, 13:29

Wiborg lyfter dagens pokal :hooray:

* * *

Men det finns fler pokaler https://hockeynews.se/nyheter/jag-kansk ... ands-skold

:fishing:

”Jag kanske lovade att tatuera in Leksands sköld”

Peter Cehlarik har snabbt rotat sig i Leksand och på kroppen sitter redan en tatuering som hyllar bygden. Nu kan det bli en till – som hyllar klubben.

I en lång intervju med Hockeynews Mårthen Bergman går han hårt åt fjolårets svaga identitet, berömmer den nye tränaren Johan Hedbergs raka stil – och svarar på nederlagstipsen.
– Vi har inga spelare som kommer att skylla på någonting eller klaga på att ”det här och det här är dåligt”. Alla köper in på det vi försöker göra, säger han.

► ”Att vara ett kontrollfreak är bra”
► Varför han gillar Hedbergs coachstil
► Taktiken – attack, attack, attack!
► ”Om allt går bra är Leksand mitt förstaval”
► Litar på ”Tjomme”

Peter Cehlarik är nyutnämnd lagkapten i Leksands IF. Den förste utländske kaptenen i föreningens historia. Laget slovaken ska leda är nederlagstippat av en enig expertkår och med en ekonomi körd i botten har sportchefen Thomas ”Tjomme” Johansson fått en betydligt mindre spelarbudget att jobba med. Den 30-årige forwarden har dock sina idéer om hur Leksand ska överraska experterna. Vi kommer dit. Men först måste vi förstås prata om den nya tatueringen som pryder hans högerarm.
– Leksand betyder mycket för mig och min familj. Vi startade vår familj här, vår son föddes här… så det blev två initialer, min fru och min son, och så lämnade jag en plats öppen, man vet ju aldrig. Så ja, det är en familjetatuering med något som verkligen betyder något för mig.

Finns det några fler Leksands-tatueringar i pipeline?
– Inte än. Jag hade 30-årsfest hemma för några veckor sedan, och då var det några killar på besök härifrån, inte hockeyspelare, men de följer hockey så klart. Då lovade jag visst att jag skulle tatuera in Leksands sköld om jag skrev på nytt kontrakt. Men ärligt talat så minns jag inte, kvällen var lång, säger Cehlarik och ler.
– Jag fick höra vid lunchen dagen efter att jag hade sagt det, och jag bara: ”Det där minns jag inte.” Så… kanske blir det något mer framöver.

Det där löftet fångades inte på kamera eller nåt?
– Nej, jag såg ingen kamera där iallafall.

Det är ett ganska stort kärleksbevis till klubben och samhället, att göra något sånt redan efter tre och ett halvt år.
– Även om jag spelat på många ställen och i många städer så är det här platsen där jag haft mest kontakt med folk, även utanför hockeyn. Det är ju en liten stad, och det gör det enklare att knyta kontakter. Man lär känna folk via andra, så det blir att man känner alla på något sätt. Det är en liten gemenskap där man ser bekanta ansikten varje dag. Och det gillar jag. Vi trivs verkligen bra här.

”En säsong i taget” och så vidare, jag vet. Men funderar du redan på att skriva nytt kontrakt här?
– Just nu är jag bara här, i den här situationen och i det här ögonblicket, där vi startar på nytt. Det har kommit in en ny ledning och nya spelare också. Så vi försöker vända blad och börja ett nytt kapitel med nya människor. Jag gillar den riktning vi tar nu, och jag vill vara en del av det. Om allt går bra och jag presterar som jag vill, skulle mitt förstaval vara att stanna.

Beskriv den här ”riktningen” du pratar om.
– Jag tycker att det handlar om nya idéer. Johan Hedberg är härifrån, men han har också erfarenhet från utlandet. Jag tror att vi kommer spela mer presshockey, mer offensivt och snabbare i omställningarna. Så jag skulle säga att det blir ganska stora förändringar i systemet. Vi vill spela mer på insidan i anfallszonen, och förhoppningsvis vara ännu farligare framåt. Det är en annan typ av hockey. De två senaste åren föll vi in i ett spel där vi mest försvarade.

Och hur blir det nu?
– Vi kommer definitivt vara mer offensiva, och jag gillar den mentaliteten, att man får gå framåt utan att tveka. Förra året förlorade vi matcher där vi fastnade mittemellan, osäkra på om vi skulle backa hem eller trycka framåt. Mentalt känns det mycket bättre om man bara kan köra direkt – attack, attack, attack. Inte vänta på något.

Många spelare säger att Johan Hedberg är väldigt rak och direkt, inte en typisk svensk tränare, och att han fått mycket influenser från NHL. Jag gissar att spelare från andra länder, som du, är mer vana vid det?
– Ja, det stämmer nog. Jag spelade i Nordamerika i fyra år, och i Ryssland hade jag en kanadensisk tränare också. Så jag är van vid den stilen. Här i Sverige tycker jag det ofta är mer ”players’ coaches”, där man nästan blir kompis med alla och kanske är lite för snälla ibland. Förra året behövde vi faktiskt någon som kunde sparka oss i baken lite. Vi behövde den pressen.
– Och jag tror Johan kommer ligga på oss, och det är precis som det ska vara. Spelar du proffshockey och får betalt, så ska det finnas press. Självklart finns det press utifrån också, men sättet att leda ett lag är att kontrollera detaljerna i spelet. Även om det gör dig till lite av en kontrollfreak, så är det så det ska vara. Han började ösa på oss saker redan från dag ett, och jag gillar det. Det finns ingen tid att slösa. Jag gillar det sättet och jag tror att det här kommer bli bra.

Tror du att du presterar bättre under en sån tränare jämfört med en mjukare?
– Svårt att säga. Till viss del tror jag det. Men även med en tränare som ger dig mer frihet kan jag ändå bedöma mitt eget spel, eftersom att jag är min egen största kritiker. Jag vet vad jag inte gjort tillräckligt bra. Men det är ändå en extra grej när tränaren också pushar. Om han bara säger det rakt ut, utan att gå omvägar, då är det bäst. Att vara rak på sak är alltid bäst.

Jon Knuts sa till mig att en av hans punkter på exit-samtalen var att han ser så många lag i ligan med en väldigt tydlig identitet, och att han tyckte att Leksand saknade det senaste året. Håller du med?
– Vi hade svårt att ha en tydlig identitet under hela säsongen. Det fanns perioder, typ i januari–februari, där vi hittade den lite, men då var det för sent. Man måste ha det från början till slut av säsongen och hela tiden bygga vidare på det. Sen, när slutspelet kommer, ska du inte ens behöva tänka på det längre, då har du det redan och gör bara små justeringar. Det är så vi vill göra nu, ha en tydlig identitet från dag ett.

Hur ser du tillbaka på förra säsongen, som var speciell på många sätt?
– Kort sagt: vi nådde inte upp till vår potential. Jag tror inte ens att 90 procent av killarna kom upp i sin nivå, mig själv inkluderad. Det tog helt enkelt för lång tid innan vi fick igång allt. Vi kämpade oss tillbaka i januari, satte oss i ett bra läge, men i slutändan tappade vi allt på två veckor. De sista matcherna vi förlorade kostade oss slutspelet. Men man får alltid det man förtjänar. Och förra året förtjänade vi inte att gå längre. Så var det bara.

Som utländsk spelare, hur påverkades du av allt runt ekonomin?
– Det är klart att det snurrade lite i huvudet. Men för mig, och jag tror även för de andra importerna, handlade det mest om att få en tydlig bild av vad klubben försökte göra. Vi pratade då och då med den nya vd:n och de ansvariga om klubbens riktning och hur de skulle hantera situationen. De gav oss en tydlig bild, och efter det tänkte jag inte mer på det. Så jag tycker att allt känns bra nu. Men det är klart, det är inget man vill höra under en säsong. Ändå känns det mycket lugnare nu, och jag tvivlar inte på att de kommer genomföra sin plan på ett bra sätt.

De flesta experter rankar er som underdogs. Är det rättvist?
– Vi har ju inte de där stora namnen på pappret längre. Klubben spenderar inte lika mycket som förr. Jag förstår att folk säger att vi kanske är underdogs eller mediokra, eller vad de nu säger. Men till slut är det på isen det avgörs och jag litar på ”Tjomme” och folket runt honom, de tar in rätt typer av spelare.
– Om man är välcoachad och disciplinerad gör det all skillnad. Och det jag gillar med den här gruppen just nu är att det inte finns några ursäkter. Vi har inga spelare som kommer att skylla på något eller klaga på att ”det här och det här är dåligt”. Alla köper in på det vi försöker göra, och det är det viktigaste, att ha rätt människor. Och det är den känslan vi har i omklädningsrummet nu. Det är det vi bygger på.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

LeftHook skrev: fre 12 sep 2025, 08:45

Håkan Loob tippar att leksand ramlar ur https://www.svt.se/sport/ishockey/hakan ... ppar-i-shl

Modigt tips.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Mats GBG :hooray:

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.dn.se/sport/stor-guide-info ... ikrusning/

Leksand
Förra säsongen: Elva i serien.

Ekonomiskt sargat och borträknat: Med en ekonomi som havererat – 18 miljoner back efter förra säsongen – har spelarbudgeten varit åtstramad och Leksand är följaktligen tippat i botten. Den gamle stormålvakten i NHL, Johan Hedberg, är tillbaka i sin ungdomsklubb och står inför en tuff utmaning i tränarbåset. En av hans största förhoppningar (apropå målvakter) lär vara att få utväxling på unge, storväxte och lovande Marcus Gidlöf mellan stolparna.

Var är Wittgensteins pokal?

Bild

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... arvat-bast

Stor sportchefsenkät: ”De har värvat bäst”

Men för Leksands del svara Johan Hedberg. Har Thomas Johansson gått all in med sin mediabojkott? Vilken larvpotta isf. Ska han sitta hela vintern på Tik tok och sura?

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Anton Blomqvist, tränare, HV71:

Vilket av de andra lagen tror du överraskar positivt?

– Det känns som att Leksand har fått en del ris inledningsvis. Jag tror att det kan passa ett sådant lag, när man går in i inledningen. Att det inte är några förväntningar. Johan Hedberg är duktig och jag tror att han kan göra bra grejer med det laget.

Hedberg:

Vilken värvning i ditt lag har fått för lite uppmärksamhet?

– Oj, jag vet inte vad ni har snackat om. Någon som gått under radarn? Jag hörde att någon tyckte att Gabriel Fortier har underpresterat. Jag tycker snarare tvärtom, jag gillar vad han gör. Det kanske inte syns i protokollet ännu, poängen, men den arbetsinsatsen och intensiteten han spelar med kommer att bli väldigt, väldigt viktig för oss. Det kommer att bli poäng av det i slutändan, men han är inte hos oss för att ösa in poäng. Han kommer hjälpa andra spelare in i de områdena plus att han kommer vara väldigt ansvarstagande över 60 meter.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jo.
Nola ni så Fortierar jag.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
harfager

Inlägg av harfager »

Wittgenstein skrev: fre 12 sep 2025, 21:26

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... arvat-bast

Stor sportchefsenkät: ”De har värvat bäst”

Men för Leksands del svara Johan Hedberg. Har Thomas Johansson gått all in med sin mediabojkott? Vilken larvpotta isf. Ska han sitta hela vintern på Tik tok och sura?

Han gör en Mourinho och beter sig som ett as mot media för att leda bort all uppmärksamhet från spelartruppen så de kan fokusera på det som är viktigt. Kanske…