Man budgeterar med 7000 per match.. Kom och köp aktier!
Styrelser samt ekonomi
-
Re: Styrelser samt ekonomi
Gösen skrev: mån 08 sep 2025, 10:13Msn kan kanske gissa att det ligger siffror som behöver se ut på ett visst sätt bakom.
För att få kredit/er behöver man oftast en budget som går ihop.
Definitivt är det så. Så länge det efterföljs är det ju 100 ggr bättre att ta i, men om det inte gör det så hamnar man i skiten hos kreditgivarna nästa gång och det blir 1000 ggr värre..
Nu vet jag inte vad de har för krav på transparens och bokslutsperioder från en idrottsförening men normalt brukar de vilja se kvartalsresultat, om inte måndasresultat, som lever upp till målet.
Just i hockeybranschen är det förstås extra svårt att ge ett rättvisande månadsresultat så kanske de nöjer sig med halvårssiffror, eller tom helår.
Jag hoppas ju att det är som bokmal skriver, att det har skett en kommunikationsmiss. Annars lär vi spela minst 3 slutspelsmatcher för att ta in tappet.
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
- Intendent
Verkar inte vara något missförstånd från journalistens sida:
Herkules
9 september 2025, 12:23JLGP skrev:
Om det stämmer att vi har budgeterat för ett snitt på 7000 pers per hemmamatch så har det fan slagit slint totalt. Finns inte en chans i helvetet att vi kommer snitta det. Inte ens om vi går som tåget och går för serievinsten kommer vi ha ett snitt på 7000.Ja det stämmer då vår Vd presenterade denna siffra på årsmötet.
Det är ju denna lek med siffror som sätter föreningen i skiten.
De har väl suttit och räknat på hur mycket intäkter vi måste få in för att allt ska gå runt, och då kommit fram till att vi måste ha ett snitt på 7000 besökare.
Det han däremot inte presenterade var åtgärdsplanen på hur de ska arbeta för att öka publiksiffran till 7000.
Vi har återigen en styrelse som låter mer än vad de uträttar..
Innan alla klagar. Ja de har lyft problemen till ytan, men vad gör de konkret för att åtgärda problemet, mer än skära ner i spelarbudgeten?
Varför reagerade då ingen tidigare? Ja, kanske för att bara några få procent av medlemmarna följde årsmötet. Och de som gjorde det var apatiska.
-
Den enda gissningen jag har är att de mycket väl vet att 7000 inte kommer att nås, under grundserien, men räknar alltså kallt med att vi fortsätter några matcher till efter densamma. Det är att vara våghalsig. Men de hade kanske inget bättre val?
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
-
Stjärnan skrev: tis 09 sep 2025, 13:13Den enda gissningen jag har är att de mycket väl vet att 7000 inte kommer att nås, under grundserien, men räknar alltså kallt med att vi fortsätter några matcher till efter densamma. Det är att vara våghalsig. Men de hade kanske inget bättre val?
Du menar att även om det går åt helvete har vi budgeterat för det i alla fall?
-
Hejalif skrev: tis 09 sep 2025, 14:27Stjärnan skrev: tis 09 sep 2025, 13:13Den enda gissningen jag har är att de mycket väl vet att 7000 inte kommer att nås, under grundserien, men räknar alltså kallt med att vi fortsätter några matcher till efter densamma. Det är att vara våghalsig. Men de hade kanske inget bättre val?
Du menar att även om det går åt helvete har vi budgeterat för det i alla fall?
De har ju budgeterat med överskott på några miljoner, kommer inte ihåg exakt summan. Men kan det vara så att de gjort en mer restriktiv budget från början med låt säga 6500 i snitt som landar på ungefär +-0 kronor. Sedan höjer man snittet lite och får fram en mer positiv budget för att det ska se bättre ut i kommunikationen utåt? 26 matcher, 500 åskådare, 500 kronor per åskådare (biljett + försäljning) = 6,5 miljoner.
-
- Intendent
— Här och nu ser vårt ekonomiska läge bra ut. Väldigt bra skulle jag säga. Vi ligger bättre till än den plan och budget vi tagit fram, säger klubbdirektör Peter Wiklund.
(...)
LIF-basen tillägger dock att den viktigaste perioden vad gäller bolagets ekonomi nu står för dörren då SHL brakar igång under lördagen. Den budgeterade försäljningen samt att insatserna på isen attraherar besökare till Tegera Arena måste flyta på enligt plan.
— Lyckas vi med det så kommer vi lösa det.
(...)
Det vankas hemmapremiär mot Timrå IK och en god chans att fylla Tegera Arena, något som hade varit en bra start på resan mot att nå det uppsatta publikmålet. Leksands IF har till årets säsong budgeterat med ett publiksnitt på 7.000 besökare per match.
(...)
För att locka fler människor till Tegera Arena vill Leksands IF förbättra helhetsupplevelsen vilket man till årets säsong försöker göra genom en rad både mindre och större förändringar. Wiklund nämner exempel som ny match- och evenemangsbelysning, ett nytt och mer kraftfullt intro, ombyggnation av souvenirbutiken som nu blir både större och mer lättillgänglig samt möjlighet för besökare att förbeställa varor från såväl kiosk som souvenirbutiken som kan hämtas ut i en utlämningsdisk.
https://www.siljannews.se/leksands-if/h ... gt-bra-ut/
-
Sniper skrev: lör 13 sep 2025, 11:03— Här och nu ser vårt ekonomiska läge bra ut. Väldigt bra skulle jag säga. Vi ligger bättre till än den plan och budget vi tagit fram, säger klubbdirektör Peter Wiklund.
(...)
LIF-basen tillägger dock att den viktigaste perioden vad gäller bolagets ekonomi nu står för dörren då SHL brakar igång under lördagen. Den budgeterade försäljningen samt att insatserna på isen attraherar besökare till Tegera Arena måste flyta på enligt plan.
— Lyckas vi med det så kommer vi lösa det.
(...)
Det vankas hemmapremiär mot Timrå IK och en god chans att fylla Tegera Arena, något som hade varit en bra start på resan mot att nå det uppsatta publikmålet. Leksands IF har till årets säsong budgeterat med ett publiksnitt på 7.000 besökare per match.
(...)
För att locka fler människor till Tegera Arena vill Leksands IF förbättra helhetsupplevelsen vilket man till årets säsong försöker göra genom en rad både mindre och större förändringar. Wiklund nämner exempel som ny match- och evenemangsbelysning, ett nytt och mer kraftfullt intro, ombyggnation av souvenirbutiken som nu blir både större och mer lättillgänglig samt möjlighet för besökare att förbeställa varor från såväl kiosk som souvenirbutiken som kan hämtas ut i en utlämningsdisk.
https://www.siljannews.se/leksands-if/h ... gt-bra-ut/
50)50 lotter på distans, tror jag på. Tjatar här men jag skulle lägga en hundring varje match
-
Jjax skrev: lör 13 sep 2025, 13:3950)50 lotter på distans, tror jag på. Tjatar här men jag skulle lägga en hundring varje match
Instämmer! Då ska det vara det 50/50 som Lif tillhandahåller och inte det spel som tillhandahölls från Sv.Spel ifjol som var mer eller mindre fiasko!
Lös det med att man kan swisha in en slant och få lottnummer i retur via sms. Rent spontant borde det finnas någon tjänst för just det, annars får man väl ta in någon konsult som löser det. Känns rätt enkelt, men för en som är it-analfabet så är kanske allt enkelt Dock åkte "vi" till månen för 60 år sedan
-
Masjavel_ skrev: lör 13 sep 2025, 14:18Jjax skrev: lör 13 sep 2025, 13:3950)50 lotter på distans, tror jag på. Tjatar här men jag skulle lägga en hundring varje match
Instämmer! Då ska det vara det 50/50 som Lif tillhandahåller och inte det spel som tillhandahölls från Sv.Spel ifjol som var mer eller mindre fiasko!
Lös det med att man kan swisha in en slant och få lottnummer i retur via sms. Rent spontant borde det finnas någon tjänst för just det, annars får man väl ta in någon konsult som löser det. Känns rätt enkelt, men för en som är it-analfabet så är kanske allt enkelt
Dock åkte "vi" till månen för 60 år sedan
Personligen tycker jag att dom skulle lägga in alla såna här saker i appen Lif zone, dvs att kunna köpa 50/50, soffbiljett mm, den appen borde gå att utveckla till en "hemma/soff-arena-app", där man även får inför match information mm. Är det någon som vet vem som håller i utvecklandet av appen?
-
Pellefant skrev: lör 13 sep 2025, 14:36Masjavel_ skrev: lör 13 sep 2025, 14:18Jjax skrev: lör 13 sep 2025, 13:3950)50 lotter på distans, tror jag på. Tjatar här men jag skulle lägga en hundring varje match
Lös det med att man kan swisha in en slant och få lottnummer i retur via sms. Rent spontant borde det finnas någon tjänst för just det, annars får man väl ta in någon konsult som löser det. Känns rätt enkelt, men för en som är it-analfabet så är kanske allt enkelt
Personligen tycker jag att dom skulle lägga in alla såna här saker i appen Lif zone, dvs att kunna köpa 50/50, soffbiljett mm, den appen borde gå att utveckla till en "hemma/soff-arena-app", där man även får inför match information mm. Är det någon som vet vem som håller i utvecklandet av appen?
Finns färdiga lösningar. LHC Till exempel
https://www.lhc.eu/article/v2xat0x-30c01/view
-
Jjax skrev: lör 13 sep 2025, 14:38Pellefant skrev: lör 13 sep 2025, 14:36Masjavel_ skrev: lör 13 sep 2025, 14:18Instämmer! Då ska det vara det 50/50 som Lif tillhandahåller och inte det spel som tillhandahölls från Sv.Spel ifjol som var mer eller mindre fiasko!
Finns färdiga lösningar. LHC Till exempel
https://www.lhc.eu/article/v2xat0x-30c01/view
Precis, men det jag menar är att integrera alla de där lösningarna apparna, tävlingarna som drar in pengar i en och samma app, på ett och samma ställe så man slipper leta runt på olika sidor och olika ställen. Dvs flera lösningar som ger pengar men på ett och samma ställe.
...och så man på ett enkelt och överskådligt sätt kan se vad som finns att slänga pengarna på.
-
Vi fick idag svaret på hur man har tänkt sig att höja snittet med 500 personer per match och lösningen är lika enkel som genial.
Vi köper helt enkelt 500 biljetter själva för en krona styck vid matchstart.
-Ben Hogan
-
- Maskinchef
Gösen skrev: lör 13 sep 2025, 21:28Vi fick idag svaret på hur man har tänkt sig att höja snittet med 500 personer per match och lösningen är lika enkel som genial.
Vi köper helt enkelt 500 biljetter själva för en krona styck vid matchstart.
Fattar ingenting, vad är nyttan?

-
Pastis skrev: lör 13 sep 2025, 21:42Gösen skrev: lör 13 sep 2025, 21:28Vi fick idag svaret på hur man har tänkt sig att höja snittet med 500 personer per match och lösningen är lika enkel som genial.
Vi köper helt enkelt 500 biljetter själva för en krona styck vid matchstart.Fattar ingenting, vad är nyttan?
Högre sponsintäkter då sponsorerna får högre exponering?