Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Hymn

Omröstningen slutade mån 20 nov 2023, 21:25

Ingen hymn
19
56%
Bröder
9
26%
Ta fram en ny
6
18%
 
Antal röster: 34

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Gösen »

Det är att använda låten som hymn som kritiserats.
Inte låten.
Inte artisten.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av CMB »

Gösen skrev: sön 12 nov 2023, 12:42 Det är att använda låten som hymn som kritiserats.
Inte låten.
Inte artisten.
Ja, och självklart ska man kunna kritisera det. Men känns väl onödigt att såga den (om du missat det får du nog läsa tråden igen). Särskilt som den just nu inte ens används.

Jag tycker trubadurhymner är sömnpiller som lämnar mig vaket irriterad. Nationalsång inför någon viktig landskamp är undantaget.
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Jjax »

Jag gillar bröder.
Gillade filmen innan.
Sen blir alla låtar långa om man ska ha hela som intro.
Kanske då bara delar av låten och hela vid speciella tillfällen.
Sandstorm känns inte så originellt.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av CMB »

Kanske blev jag här en sån där pk-polis som jag själv normalt ogillar. Och Stiko har nog starkare självkänsla än att några inlägg på ett forum gör någon direkt skillnad. Så för sjutton, fram med sågen den som vill! :YMPARTY: :YMHUG:
Användarens profilbild
Einar Berg
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:31

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Einar Berg »

Bröder är ett jävla sömnpiller!
Stämningen dör, eftersom att det är bara en bråkdel av publiken som kan texten.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Sundsvalll »

Jag tänkte på en sak BRÖDER var en bra låt när vi var i det läget vi var då. Men nu när vi kommit vidare på färden så kanske man måste lägga det gamla åt sidan och göra något som speglar den tid vi är nu i som lag?
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Pellefant »

Detta är ju en fråga som är värd att tänka till och alla har vi olika tycke och smak i frågan. Jag har varken hört Rögles eller FBKs hymner, men misstänker (utan att veta) att dom lider av den vanliga klämkäcka eller lite väl partiska och fanatiska inställningen i texten som jag tycker väldigt många svenska laglåtar/hymner består av, här skiljer sig Bröder markant från mängden. Jag säger inte att Bröder är optimal på något sätt, men att skilja sig från mängden tilltalar åtminstone mig :)
I england har fotbollen kanske något att lära oss i lilla Sverige?
Läs gärna denna text (i länken nedan) och fundera ett varv till vad en hymn egentligen är till för och vad ni egentligen skulle vilja ha i Tegera Arena, kanske förändrar det saken något?

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/ ... te-hymner/

...personligen tycker jag det blir löjligt om vi sneglar för mycket på lag som Rögle och FBK och försöker ta efter, högre krav och önskemål hoppas åtminstone jag på.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Uffe88 »

Ta tillbaka Leksands gamla mål låt från 90 talet så är jag nöjd
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Pellefant »

Wittgenstein skrev: fre 10 nov 2023, 23:02
"Och vi är bröder och ingen annan är som oss".

Borde det inte vara "...Och inga andra är som oss?".
Inte för att jag är ett språkgeni men det borde väl bero på om upphovsmakaren tänkte i singularis eller pluralis.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Wittgenstein »

Pellefant skrev: mån 13 nov 2023, 06:20
Wittgenstein skrev: fre 10 nov 2023, 23:02
"Och vi är bröder och ingen annan är som oss".

Borde det inte vara "...Och inga andra är som oss?".
Inte för att jag är ett språkgeni men det borde väl bero på om upphovsmakaren tänkte i singularis eller pluralis.
Ja, alltså rent språkligt kan det ju vara korrekt. Men i sammanhanget, där supportrarna är som bröder, så borde de väl jämföras med en annan grupp av supportrar? Struntsak förvisso.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Ställbergarn
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 08:03

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Ställbergarn »

Wittgenstein skrev: mån 13 nov 2023, 08:19
Pellefant skrev: mån 13 nov 2023, 06:20
Wittgenstein skrev: fre 10 nov 2023, 23:02
"Och vi är bröder och ingen annan är som oss".

Borde det inte vara "...Och inga andra är som oss?".
Inte för att jag är ett språkgeni men det borde väl bero på om upphovsmakaren tänkte i singularis eller pluralis.
Ja, alltså rent språkligt kan det ju vara korrekt. Men i sammanhanget, där supportrarna är som bröder, så borde de väl jämföras med en annan grupp av supportrar? Struntsak förvisso.
Tänker man lite som att "Vi är bröder och det finns inte en enda jävel i hela världen som är som oss!" så blir grammatiken ändå rätt.

Imponerande ändå, för en som deltagit på nåtgon trädgårdsfest med ideligen Röglefans, att de fått ihop en hymn utan att ens nämna Malmö i texten. Annars verkar det lite som att det röglefansen helst gör då de hyllar sitt lag, är att klanka ner på Malmö, och allra helst Percy Nilsson. Då menar jag till den nivå att det blir löjligt. Men de verkar mestadels hålla det utanför arenan, på lite mindre tillställningar.

Åter till ämnet.. Jag är kluven till hymn, på rätt sätt blir det häftigt, men jag tror som någon skrev, att vi kommer aldrig komma upp i den nivån, så jag tror nog inte hymn är vägen att gå. Definitivt inte en hel lång låt... Kanske nån kortare del, men nja.. Jag tror min röst får falla på "Nej"...
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Jjax »

Tycker inte det ska vara någon introlåt.
Men jag håller bröder i samma klass som "Snart Skiner Poseidon" och "Just idag är jag stark"
och jag tycker det är mäktigt när Stiko sjunger emellanåt i ett fullsatt tegera.

Det finns också en text som påminner om ökenvandringen och var vi kommer ifrån.
I min värld har vi redan en hymn.
Användarens profilbild
Einar Berg
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:31

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Einar Berg »

Jjax skrev: mån 13 nov 2023, 11:13 Tycker inte det ska vara någon introlåt.
Men jag håller bröder i samma klass som "Snart Skiner Poseidon" och "Just idag är jag stark"
och jag tycker det är mäktigt när Stiko sjunger emellanåt i ett fullsatt tegera.

Det finns också en text som påminner om ökenvandringen och var vi kommer ifrån.
I min värld har vi redan en hymn.
När Stiko kommer in på grillerna med sin gitarr, så somnar man... Men ifall hela publiken hade kunnat texten och sjungit den a cappella som Bajen, Djurgårn, mfl gör. Då hade den kanske funkat.
Men inte med en trubadur på skridskor...
Pellefant
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 23 sep 2023, 12:39

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Pellefant »

Einar Berg skrev: mån 13 nov 2023, 22:25
Jjax skrev: mån 13 nov 2023, 11:13 Tycker inte det ska vara någon introlåt.
Men jag håller bröder i samma klass som "Snart Skiner Poseidon" och "Just idag är jag stark"
och jag tycker det är mäktigt när Stiko sjunger emellanåt i ett fullsatt tegera.

Det finns också en text som påminner om ökenvandringen och var vi kommer ifrån.
I min värld har vi redan en hymn.
När Stiko kommer in på grillerna med sin gitarr, så somnar man... Men ifall hela publiken hade kunnat texten och sjungit den a cappella som Bajen, Djurgårn, mfl gör. Då hade den kanske funkat.
Men inte med en trubadur på skridskor...
Då är det alltså inte fel på låten utan den som framför den och publiken som inte kan sjunga?
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: Hymn eller inte hymn? Det är frågan!

Inlägg av Sundsvalll »

Men hv71 kör texten på jumbon det är rätt smart för att då är texten inte ett problem.