Mathörnan

Användarens profilbild
Gösen

Re: Mathörnan

Inlägg av Gösen »

Varför då undrar vän av kebabrulle.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tor 02 okt 2025, 11:19

— Jag satt på en pizzeria här i Leksand och hade precis fått in min kebabrulle. När jag skulle skära upp första tuggan ringde Jesper Ollas och säger att jag ska spela ikväll. Först fattade jag inte riktigt vad han menade så jag bad honom förklara igen. Då sa han att jag skulle få spela i SHL. Då fick den där kebabrullen ligga kvar orörd på tallriken och jag cyklade istället hem och kokade pasta och stekte köttbullar, berättar Johansson i podden.
https://www.siljannews.se/dalarnas-stol ... per-ollas/

Gösen skrev: tor 02 okt 2025, 12:07

Mm, jag grubblade över det där. Lämnade han den verkligen på pizzerian? Men det är inte helt lätt att värma kebabrulle dagen därpå. Kött och bröd går bra, men all sallad?

Nu är frågan om jag ska äta kebabrulle inför kvällens match. Eller pasta. Eller något helt annat.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 02 okt 2025, 12:18

— Jag satt på en pizzeria här i Leksand och hade precis fått in min kebabrulle. När jag skulle skära upp första tuggan ringde Jesper Ollas och säger att jag ska spela ikväll. Först fattade jag inte riktigt vad han menade så jag bad honom förklara igen. Då sa han att jag skulle få spela i SHL. Då fick den där kebabrullen ligga kvar orörd på tallriken och jag cyklade istället hem och kokade pasta och stekte köttbullar, berättar Johansson i podden.
https://www.siljannews.se/dalarnas-stol ... per-ollas/

Mm, jag grubblade över det där. Lämnade han den verkligen på pizzerian? Men det är inte helt lätt att värma kebabrulle dagen därpå. Kött och bröd går bra, men all sallad?

Nu är frågan om jag ska äta kebabrulle inför kvällens match. Eller pasta. Eller något helt annat.

Jag funderade mer över varför han lämnade snabba kolhydrater och halvfabrikat som han redan höll i händerna för att cykla hem och tillaga snabba kolhydrater och halvfabrikat.

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tor 02 okt 2025, 13:51
Sniper skrev: tor 02 okt 2025, 12:18

Jag funderade mer över varför han lämnade snabba kolhydrater och halvfabrikat som han redan höll i händerna för att cykla hem och tillaga snabba kolhydrater och halvfabrikat.

Han kanske gjorde egen pasta och rullade egna köttbullar?

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 02 okt 2025, 13:51

Köttbullarna gjorde mig fundersam - om han nu inte rullade de på kycklingfärs (för nog rullade han själv som Wiborg är inne på?). Innehöll redan kebabrullen kycklingkebab är det obegripligt varför han lämnade den orörd och cyklade hem för att göra köttbullar på nötfärs. Men det var väl främst extra kolhydrater han ville åt i pastan.

– Vi har inga direkta förbud men innan match ska man försöka undvika rött kött och hålla sig till fisk eller kyckling som huvudprotein. Det tar mycket energi från kroppen att ta hand om rött kött. Det är bra att hålla det enkelt och utan så mycket fett.
https://www.svensktkosttillskott.se/kos ... s-berattar

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ni anar inte hur nära det var att jag gick ner och köpte en kebabrulle. Lika nära som Vejdemo en kvittering i tisdags.

Men istället blev det Chili sin Carne.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Signaturen "Sprattlade till på vår väg mot avgrunden" håller även ett öga på hockeyallsvenskan och har där noterat att Södertälje inlett svajigt. Södertälje är nu inte bara hockey utan också mat. Den här långfilmslånga videon är t.o.m. bättre än Skärholmen-besöket:

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Mat på bordet - då måste man ha pengar (fråga Truls).

Lagerpersonalen på Clas Ohlson i Insjön samlas idag för ett stormöte med Handels. Frågan gäller företagets nya lönemodell, där det tidigare provisionssystemet slopas och ersätts med ett mycket ifrågasatt nytt anställningsavtal, något som väckt oro bland de anställda.
(...)
– Siffrorna är osäkra för det gäller olika för enskilda medarbetare. Det pratas om olika saker. Det är provision, lön och bonus. Idag har man ett provisionssystem där man i snitt tjänar cirka 5 000 kronor per månad. Men eftersom det är ett snitt kan det vara mer eller mindre. Och det finns andra saker som också har ett värde. De som drabbas värst är de som jobbar skift. Det vi pratar om är alltså provision. Ju bättre man presterar som lag desto mer blir det. Det är byggt på prestation och inte en bonus.
https://www.siljannews.se/naringsliv/st ... ersonalen/

"Som lag"? Individuellt då? Jag har gällande världsrekord på packade paket på postordersidan. 272 på en dag (80-tal när rullbandet fanns i ursprungliga byggnaden). Valberedaren packade drygt 260 vid samma tillfälle. Sen fanns det dom som bara mäktade med 120-140.

Men då var det varken provision eller bonus utan fast månadslön.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 07 okt 2025, 12:35

Lagerpersonalen på Clas Ohlson i Insjön samlas idag för ett stormöte med Handels. Frågan gäller företagets nya lönemodell, där det tidigare provisionssystemet slopas och ersätts med ett mycket ifrågasatt nytt anställningsavtal, något som väckt oro bland de anställda.
(...)
– Siffrorna är osäkra för det gäller olika för enskilda medarbetare. Det pratas om olika saker. Det är provision, lön och bonus. Idag har man ett provisionssystem där man i snitt tjänar cirka 5 000 kronor per månad. Men eftersom det är ett snitt kan det vara mer eller mindre. Och det finns andra saker som också har ett värde. De som drabbas värst är de som jobbar skift. Det vi pratar om är alltså provision. Ju bättre man presterar som lag desto mer blir det. Det är byggt på prestation och inte en bonus.

"Som lag"? Individuellt då? Jag har gällande världsrekord på packade paket på postordersidan. 272 på en dag (80-tal när rullbandet fanns i ursprungliga byggnaden). Valberedaren packade drygt 260 vid samma tillfälle. Sen fanns det dom som bara mäktade med 120-140.

Stod du kvar vid bandet 15:48 eller hade du som många andra redan ställt dig i kön till stämpelklockan?

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tis 07 okt 2025, 13:18
Sniper skrev: tis 07 okt 2025, 12:35

(...)

Stod du kvar vid bandet 15:48 eller hade du som många andra redan ställt dig i kön till stämpelklockan?

Haha, inte den gången. Då öste vi fram till 15:55 för statsens skull.