Laget 25/26

Användarens profilbild
Wittgenstein

Re: Laget 25/26

Inlägg av Wittgenstein »

Ludde skrev: sön 28 sep 2025, 07:23

Det även jag stör mig på är villfarelsen att spelare som Zaki Crookes och Tinus Luc Koblar kommer får publiken att vallfärda till arenan oavsett resultat, främst från vissa supporterprofiler och proffstyckare.

Men det resonemanget så skulle J20 sälja ut arenan match efter match men så är det självfallet inte.

Om det dippar och vi börjar fightas runt kvalstrecket så kommer det eka tomt på läktarna oavsett vilka spelare som står där nere på isen. Resultatet kommer alltid vara det som avgör om man ska ta sig tid och råd att besöka en hockeymatch.

Instämmer till 100 %. Klokt skrivet.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

I Lillguds frånvaro så får jag väl säga det som måste bli sagt:

Vi har ett målvaktsproblem.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Wittgenstein skrev: sön 28 sep 2025, 18:23

Håller med, sen kanske vi måste sluta göra självmål med. Men som jag sa förra säsongen spelade vi defensiv hockey och mycket hjälp till målvakten i år offensivt spel och mindre hjälp.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Hejalif skrev: sön 28 sep 2025, 19:40
Wittgenstein skrev: sön 28 sep 2025, 18:23

Håller med, sen kanske vi måste sluta göra självmål med. Men som jag sa förra säsongen spelade vi defensiv hockey och mycket hjälp till målvakten i år offensivt spel och mindre hjälp.

Nu har jag inte sett de två senaste matcherna men jag anser i övriga matcher att vi inte har något problem alls med målvakterna. Visst, skulle de vara formtoppade just nu och att de presterar lite över sin normala nivå och sedan kommer leverera på en lägre nivå i typ 35 matcher, ja då har vi kanske ett problem. Men jag tror inte att så är fallet utan att man även på målvakterna, framförallt Gidlöf, kommer se en positiv utveckling under säsongen (givetvis med vissa plattmatcher då och då). Jag ser ju minst 3 lag, kanske något till som har potentiella målvaktsproblem, vi har det inte. Djurgården har kanske inte problem, men de verkar behöva ha ett målvaktsspel på topp varje match för att vinna. Det har vi bevisligen inte behov av.

Brynäs, HV och Malmö är tre lag som jag tror är klart mer oroliga över sin målvaktssituation med två målvakter där ingen har presterat på förväntad nivå.

Pain is temporary, glory is forever
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

1. Nämn en spelare i SHL eller Hockeyallsvenskan som du är besviken på och som du hade väntat dig mer av så här långt.
    JOHAN SVENSSON

– Marcus Karlberg har haft en väldigt uppåtgående trend de senaste säsongerna i Leksand. I ett lag som känns tunt och inte har någon mördande konkurrens så borde det rimligen vara hyfsat enkelt för en spelare som gjorde 13 mål förra säsongen att leta sig in högt upp i laget. Speciellt när man har skador och det öppnat sig möjligheter. Jag är förvånad att Karlberg står på noll mål och noll assist. Här hade jag förväntat mig att han hade kunnat ta ytterligare kliv vad gäller produktionen. Sedan om jag ska använda ord som besviken, det är kanske lite överdrivet efter sex matcher, men jag hade absolut väntat mig mer produktion.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... jorkloven/

Måste hålla med om det

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

KDS = Karlberg derangement syndrome.
Av alla spelare i högsta ligorna väljer han alltså - Marcus Karlberg.

Helt fel har han ju inte, men...

Tyckte mig dock se tendenser i senaste matchen. Bättre fart på #7.
Spår därför att det vänder snart och han börjar bidra igen.

Jjax

Inlägg av Jjax »

Sniper skrev: mån 29 sep 2025, 16:16

KDS = Karlberg derangement syndrome.
Av alla spelare i högsta ligorna väljer han alltså - Marcus Karlberg.

Helt fel har han ju inte, men...

Tyckte mig dock se tendenser i senaste matchen. Bättre fart på #7.
Spår därför att det vänder snart och han börjar bidra igen.

Ja eller kanske Vrana eller någon med tyngre meriter hade varit rättvisare. Olle Alsing 1 assist -3 med de meriterna.Ikonen, Joona vm spelare för Finland 0 poäng på sex matcher i hans egna Malmö eller varför inte Robin Salo 1 poäng -2 också vm spelare.
Men han väljer Karlberg från ett Leksand som han toksågat och tippat i botten, spännande val😃

Karlberg kommer snart igång, tycker väl att han förra året med var anonym i perioder för att blixtra till.

Användarens profilbild
svepet

Inlägg av svepet »

Rödhöken är ju snudd på patetisk i det mesta han skriver. Har han själv någonsin spelat i ett lag i nån sport?

Föga förvånande är hans lösning på problemen i HV71 att värva en back o en forward. Det konceptet har väl HV71 prövat några år nu, framgångsrikt?
Han pratar sällan om lagkemi o mer mjuka parametrar. Ett lag bedöms av lönekuvert o EP-stats såklart. Går det dåligt-köp!

Att han nämner Karlberg som största besvikelse är ju snudd på absurt. Inte för att Karlberg har varit speciellt bra, utan mer i förhållande till förväntningarna. Har personligen aldrig sett honom som en av toppspelarna i laget. Han är en kompletteringsspelare som glimtar till då och då med bra prestationer. Känns snarare att han överpresterade ifjol.

Borde väl finnas minst 20-30 spelare bara i SHL som är större besvikelse.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Träningar måndag-onsdag:

• Med två matcher i benen får nu Wiktor Nilsson göra sina första träningar på hemmaplan.
  • AJ i grön tröja eller hänvisad till läktaren ytterligare en tid?
  • På onsdag har det gått två veckor sen Emilia sa "förväntas återgå till full träning inom 3-4 veckor" om Max.
Lampa

Inlägg av Lampa »

Vem petar Veronneau när han blir spelbar igen?

Eljas lär väl rimligtvis peta ut Knuts till 13e, och centra 4e med Östman och Karlberg.

Men Veronneau får det nog tufft. Ser inte riktigt vart han ska in. Man vill ju inte splittra på Kaderli- Luc Koblar - Nilsson i första läget.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Lampa skrev: mån 06 okt 2025, 09:28

Eljas lär väl rimligtvis peta ut Knuts till 13e, och centra 4e med Östman och Karlberg.

Varför då?
Han är ju hittills starkaste länken bland de tre.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Gösen skrev: mån 06 okt 2025, 10:00

Varför då?

Jag håller med Knuts har spelat som på arsenik så han ska vara kvar

Lampa

Inlägg av Lampa »

Gösen skrev: mån 06 okt 2025, 10:00

Varför då?

Möjligt. Får väl se. Blir spännande oavsett och skönt med lite konkurrens i truppen.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kanske finns någon mer stackare som framlever sitt liv bortom sociala medier samt inte råkade besöka LIF:s hemsida igår kväll och därför missat intervjun med #11.

Kluster

Inlägg av Kluster »

Fick precis notis om att V. Johansson dubbelregistreras med Oskarshamn resten av säsongen:

https://www.ikoskarshamn.se/article/u9uat3s-2egc1/view