LIVE: Färjestad - Leksand · 0 - 0 (0-0)
1:a perioden 07:57

LIF i media

Hejalif

Re: LIF i media

Inlägg av Hejalif »

Wiborg skrev: mån 27 okt 2025, 07:39
Hejalif skrev: sön 26 okt 2025, 19:49

Det här Tjommen gjorde med att stoppa pressen som han var sur på smittar av sig
LHC straffar Corren – missnöjda med artikel - P4 Östergötland | Sveriges Radio https://share.google/c1fQl62lwoC2cytHq

Jag räknar med att det skrivs även om detta i varenda dagstidning och att Sanny skriver ytterligare en artikel om det.

Vem fan bryr sig om LHC? Typ Linköping och några i kranskommunerna minus Norrköping.
Så nej blir ingen skandal av det.
Och det är det här Leksand måste förstå att med vårt rykte har vi inte råd att göra fel

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Teaser:

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

En klurig gåta för Färjan att besvara. Vem listar ut svaren snabbast? :)

Varför har Zaki PCs T-shirt och varför har Tinus PCs shorts och hoodie?

Zaki Crookes, 19, och Tinus Luc Koblar, 18, var först bidragande i trendbrottet mot Malmö.

För att sedan städa Tegera arenas läktare – 20 minuter efter slutsignal.

– Det är en självklarhet, säger Koblar efter 3–0-segern.

Bild

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
harfager

Inlägg av harfager »

Stjärnan skrev: Igår, 13:42

Zaki Crookes, 19, och Tinus Luc Koblar, 18, var först bidragande i trendbrottet mot Malmö.

Bild

Zaki har 34 i juniorlaget och Koblar 94 så det kan vara deras tröjor därifrån.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

harfager skrev: Igår, 14:38

Bild

Zaki har 34 i juniorlaget och Koblar 94 så det kan vara deras tröjor därifrån.

We have a winner :YMPARTY:

(tänkte att 94 kunde luras till en 34, om jag gav den teorin en liten knuff)

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Jag tycker att det var en mycket bra fråga. Om nu Cehlariks tatuering hamnat på matchtröjorna så kan väl också hans nummer finnas på samtligas träningskläder. Inte bara på juniorernas utan också seniorerna.

Bara Cehlarik, överallt Cehlarik.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Magnus Nyström Expressen.

På väg till Leksand får jag en del förväntade rektioner från utomstående.

– Där måste vara kris. Panik!

– Kan tränare få sparken? Kan ”Tjommen” få sparken? Spelare försvinna?

Verkligheten är en annan – trots ännu en höst med svarta rubriker. Tränaren Johan Hedberg och general manager Thomas Johansson lyckas göra det som amerikanarna kallar: ”turn off the outside noise”.

Eller för att citera Ulf Lundell: ”Låt dom prata, låt dom säja vad dom vill...”

Men de som vill tro att det är panik i Leksand glömmer något.

Thomas Johansson var spelare i högsta serien i 18 år, vann ett SM-guld med Djurgården och är inne på sitt elfte år som ledare. Johan Hedberg var spelare sex år i SHL och tolv år i NHL – och är inne på sitt 13:e år som ledare.

Med andra ord: detta är inga rookies. De vet att säsongen inte avgörs i oktober.

De vet att det är 36 omgångar kvar av grundserien.

Jag träffar dem samma dag som Leksand ska spela en uppskriven ”krismatch” mot Malmö. Bara en sån sak. Hade de varit stressade hade de kunnat nobba mig en matchdag. I stället blir det samtal med glatt humör.

Johan Hedberg berättar om sina hundar Hasse & Tage (två golden doodle), som han varit ute och sprungit tillsammans med på morgonen.

Sen säger han:

– Det är klart att jag vill vinna fler hockeymatcher. Men vi som lever i det dagliga och är inne i processen – vi vet att vi gör väldigt mycket rätt saker. Vi har inte blivit utspelade i någon match, vi skapar mycket målchanser, men behöver lite mer ”killerinstinkt”.

Kris är väl när ett lag blir utspelat, inte skapar målchanser och har spelare som skiter i grovjobbet – ni har inget av detta?

– Så är det. Den här gruppen är fantastisk, värnar om varandra och alla är villiga att lägga ner allt jobb som krävs, säger Hedberg.

– Sen är det inte så negativt i Leksand som många tror. Folk kommer inte fram och skäller på mig. Sen vill jag att vi ger folk mer glädje. Som efter bortasegern mot Frölunda, då man möter folk och alla är så glada.

Johan Hedberg har spelat Stanley Cup-slutspel med Mario Lemieux och Jaromir Jagr i Pittsburgh och en kvalserie då Leksand samtidigt stängde gamla Leksands Isstadion.

Med andra ord: han har levt ett helt hockeyliv under press.

– Det gäller att hålla huvudet högt. Inte tvivla på vad vi gör. Inte tycka synd om oss själva. Sen är anfall bästa försvar. Vi ska fortsätta våga gå framåt med vår frejdiga spelstil.

Och Thomas Johansson stänger ute nästan allt oljud.

Även när han är medskyldig till att det blir ett jävla liv.

Som när nyheten kablades ut att Leksand skulle ”stänga träningar för media”. I flera dagar var det svarta rubriker och Thomas Johanson sågades av i princip varenda hockeykrönikör i landet.

Det var inte så att du gjorde det där med flit? Att allt fokus skulle vara på dig och därmed ge spelarna lugn och ro inför den viktiga matchen mot Brynäs?

Thomas tittar på mig och ler.

– Det svarar jag inte på, haha.

– Nej, det var inte medvetet. Det var det inte. Det fanns ingen baktanke där.

I stället erkänner Johansson att han och Leksand hanterade det som hände dåligt.

– Det där borde vi ha ha gjort bättre. Det handlade inte om att stänga ute media, utan att vi låser hallen för utomstående och att journalister som vill bevaka en träning ska anmäla sig i förväg, säger han och fortsätter:

– Men återigen. Vi kommunicerade det där väldigt dåligt.

Däremot tycker Johansson att många journalister har för ömma tår. När folk säger att jag försöker styra media. Kom igen, upp ur sandlådan!

Thomas Johansson fortsätter:

– Men det är roligt med somliga journalister och experter: de kan kritisera andra, men när de själva blir kritiserade kan de inte hantera det. Flera journalister är lättkränkta så in i bombens, säger han och skakar på huvudet.

– Spelare, ledare och journalister – alla borde kunna hantera bra och dålig kritik. Och sen måste journalister göra ett seriöst jobb. Jag har till och med frågat två journalister varför de tippat oss sist. Enda svaret jag fick var att vi haft det stökigt med dålig ekonomi. Det var analysen. Det var allt de byggde sina tips på. Ingen av de båda hade pratat med någon hos oss. Då gör man inte sitt jobb. Det är för dåligt!

Något som vissa supportrar tycker är dåligt gjort av Leksand är att klubben lånat ut Dennis Altörn till rivalen Mora.

I en match var det några arga fans höll upp en banderoll med texten ”Hellre död än röd”.

Om du varit sportchef i Djurgården hade du väl inte lånat ut en spelare till AIK?

– Nej, men det är skillnad. Leksand har en rivalitet med flera olika klubbar. Alla fans tycker inte Mora är värsta rivalen. Här är det splittrat. Djurgården och AIK är tvillingklubbar som haft en rivalitet i hundra år – i flera olika sporter. Jag såg enbart till vad som var det bäst för Leksand och spelaren.

Alla som hejar på Leksand tycker inte lika om allt. Likadant är det med spelarna. Alla hanterar inte press och motgångar på samma sätt. Det blir fel när man drar alla över samma kam.

– Vi har alltid ett gemensamt budskap till spelarna, men sen måste man se vilka som behöver mer pepp än andra, vilka som påverkas av allt ljud utifrån, säger Johan.

Ett möte i omklädningsrummet efter hemmaförlusten mot Djurgården i lördags var viktigt. Det har kallats ”krismöte”, men handlade mer om att gjuta mod i varandra. Hedberg håller normalt låg profil efter matcher, nu klev han fram och sa:

– Lyssna inte på bruset om hur värdelösa vi är! Det är vi inte! Prestationsmässigt är det inte nattsvart. Det är inte vår identitet det är fel på, inte spelstilen vi kommit överens om. Vi har inte haft marginalerna på vår sida. Vi ska fortsätta tro på oss själva.

Tre dagar senare vann Leksand mot Malmö hemma.

Thomas Johansson såg matchen från samma position som alltid. Han står i spelargången, alldeles intill klacken. Han vill vara helt själv under matcherna. Efter förluster går han hem direkt. Då vill han inte prata med någon.

Han skulle heller inte komma på tanken att dundra in i omklädningsrummet i en paus.

– Det är inte min ledarstil. Det skulle vara att underminera tränarna och jag känner ett stort förtroende för vår tränarstab.

Johan Hedberg ler efter 3–0 mot Malmö.

Är det mer lättnad än glädje?

– Framförallt är jag glad för killarna, som förtjänade att vinna. Det var uppoffrande med skottblockningar och väldigt bra defensiva aktioner.

– Vi är som bäst när vi kör. Som sagt: anfall är bästa försvar för oss.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan