Nostalgitråden

Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Stjärnan »

Fjodor skrev: ons 08 nov 2023, 09:42
Stjärnan skrev: ons 08 nov 2023, 09:09
Fjodor skrev: ons 08 nov 2023, 01:10

Fy, vilka minnen. Inte nog med 4-9 mot Djurgården. Två dagar senare var man på plats för att se laget studsa tillbaka mot AIK. Hur det slutade? 0-8…… Var ingen bra vecka som leksing i Stockholm.
Nedersta bilden... Vad rolig målvakten ser ut. Svårt att beskriva i ord.
Ulf Rådbjer höjer klubban? Hade domaren klubba på den tiden? ;)
När började man med fångstnät i målen? Jag har för mig att jag växte upp med det men det gjorde jag uppenbarligen inte eftersom det verkar saknas här, eller syns det bara dåligt? När kom de (och när försvann de)?
Målvakterna hade coolare masker förr. Stefan Lunner i sin klassiska psykopatmask och Niklas Holmberg i sin Star Wars mask.
Hmm, det var ju den här bilden jag skulle citera.. Inte lagbilden i inlägget tidigare.

Jag har nog inte lärt mig färjans spelsystem helt än. Det är inte bara på isen det tar tid att förstå allt.

Edit: Och nu kom inte heller bilden med.. :-?? Äh, strunt samma.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Stjärnan »

Wittgenstein skrev: ons 08 nov 2023, 14:22 På tal om nostalgi, när avskaffades dessa? Jag inbillar mig att en viss kvarleva i form av mållampor bakom målen fanns kvar en bit in på 90-talet, eller minns jag fel?

Screenshot_20231108_141559_Google.jpg
Jag är inte helt säker men när Challe satte 1-0 pucken på straff mot aik (han sköt istället för att dra då han tyckte målvakterna hade blivit så snabba i sidled) i kvalserien då vi vann med 6-0 hemma i gamla isstadion och tog oss tillbaka till Elitserien… så har jag för mig att lampan lyste rött bakom målet. Detta var 2002.
Men 20 år kan även få mig att glömma detaljer alternativt fabricera vissa falska minnen.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Vad är en klassisk ungrare? Är det Haris "ni kommer att få äta upp era ord!!" eller är det kolbasz? Jag äter gärna den korven, i färsk tappning, skuren i bitar och lagd i tomatsås till pastan.

Bild

När det gäller Haris klassiker kommer här några som fick äta upp sina ord istället för kolbasz.
Leksandsstjärnan bemöter kritiken: "Ni kommer att få äta upp era ord"
20 september 2015 15:02

Efter förlusten mot jumbon Oskarshamn fick Leksands hockeyspelare lämna isen till spridda burop i Tegera arena.
Även på sociala medier uttrycker fansen sin besvikelse.
"Att man bor på en camping betyder inte att man har semester hela tiden! Skärpning annars blir det tält!", skriver radioprofilen Mats Ingels på Twitter.


Fyra matcher har resulterat i lika många poäng för Leksands IF, som trots en i stort sett helt ny trupp, tippades tillhöra toppen i årets serie.

Tränaren Sjur Robert Nilsen vädjar om tålamod.

Men vissa fans har redan tröttnat.

"Det är inte dåligt, det är värdelöst", skriver Per Gidlund Montén på Twitter.

Radioprofilen Mats Ingels väver in en smula humor i sin tweet som riktar sig till de spelare som bor på Leksand strand.

"Att man bor på en camping betyder inte att man har semester hela tiden! Skärpning annars blir det tält!".

Nyförvärvet Janos Hari bemöter kritiken på samma forum:

"Alla som sågar oss nu efter 4 omgångar...ni kommer att få äta upp era ord!!".
https://www.dalademokraten.se/2015-09-2 ... pp-era-ord
Granqvist: Leksand kommer att åka ur
Publicerad 26 nov 2015 kl 11.51

Leksand kämpar för livet i Hockeyallsvenskan.
Och frågar man legendariska kommentatorn Lasse Granqvist kommer den klassiska klubben rasa ner i hockeyettan.
– De är väldigt illa ute, säger Granqvist i podcasten Sporthuset.

Efter en höst i krisens tecken och med en jumboplats i Hockeyallsvenskan valde Leksand under måndagen att göra om i tränarstaben.

Sjur Robert Nilsen och Johan Rosén lämnade under söndagskvällen och dagen därpå presenterades Per-Erik Johnsson som ny huvudtränare tillsammans med Magnus "Sigge" Svensson och Gereon Dahlgren.

Rekryteringen fick sin beskärda del av kritik. Den tidigare SHL-profilen Fredrik Bremberg som spelade under Johnsson i Timrå säsongen 2011/2012 sågade valet brutalt på sin Twitter.

"Alla experter hyllar valet av Perra, varför? En omodern taktiker och en headcoach som inte längre håller på elitnivå", skrev Bremberg.

Inte heller C More-profilerna Tommy Åström och Lasse Granqvist tror på Johnsson-succé i höst. Leksands kris diskuteras i senaste avsnittet av "Sporthuset", podcasten som Åström och Granqvist gör tillsammans med fotbollsexperten Jens Fjellström.

– Leksand har i klubben en 29-årig jättetalang, Gereon Dahlgren. Tänk om Leksand haft modet att sätta upp honom som huvudtränare. Istället spelar de sarg ut. Per-Erik Johnsson är en härlig karaktär, men han har inte fått mer än en halv säsong i någon av sina senaste klubbar. I Modo tog han faktiskt färre poäng än sina företrädare, säger Åström.

Granqvist tror att Leksand, som ligger näst sist i Hockeyallsvenskan, kommer att få svårt att klara sig kvar.

– De är väldigt illa ute. Så jag säger nej, säger han.
https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... tt-aka-ur/
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Så här på fars dag undrar jag om vi har några fäder - söner/döttrar som i båda generationerna representerat Leksands IF (på seniornivå)?

Ulf & Philip Samuelsson är de enda jag på rak arm kommer på.

Några fler?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

Mikael och Marcus Karlberg 8-)
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Mats_ume skrev: sön 12 nov 2023, 12:32 Mikael och Marcus Karlberg 8-)
Så klart!! Fler?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Nostalgitråden

Inlägg av CMB »

Hans och Fredrik Jax. :-B
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Ludde »

Axel och Per-Ragnar Bergkvist
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Bra! Då har vi far och son Samuelsson, Karlberg, Bergkvist och Jax. Missar.vi några?
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Dan och Johan Söderström
Per-Erik och Daniel Eklund
Peter och David Åslin
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Ludde »

Roger och Isak Rosén
Trond och Kasper Magnusen om jag inte minns helt galet
Niklas och Kalle Eriksson
Jarmo och Tom Mäkitalo
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

I tråden om allsvenskan dök det häromdagen upp lite referenser till poängavdrag för LIF 1995. Jag har sökt mig till arkiven och bjuder på några utdrag. Dessvärre enbart mobilfotograferade men med lite uppförstoring är det kanske läsbart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Det är ett besked som FBK-coachen Conny Evensson tar emot med blandade känslor.
- Ja, herregud, vad ska man säga...jag gläder mig inte. (...)
Färjestad har inte ens protesterat mot Leksands miss. Och tänker inte göra det heller.
- Nehej du, jag skulle inte komma på tanken att protestera, säger Evensson kraftfullt.
Hedersman.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: fre 17 nov 2023, 11:54 I tråden om allsvenskan dök det häromdagen upp lite referenser till poängavdrag för LIF 1995. Jag har sökt mig till arkiven och bjuder på några utdrag. Dessvärre enbart mobilfotograferade men med lite uppförstoring är det kanske läsbart.
Arkiven?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: fre 17 nov 2023, 12:07
Wittgenstein skrev: fre 17 nov 2023, 11:54 I tråden om allsvenskan dök det häromdagen upp lite referenser till poängavdrag för LIF 1995. Jag har sökt mig till arkiven och bjuder på några utdrag. Dessvärre enbart mobilfotograferade men med lite uppförstoring är det kanske läsbart.
Arkiven?
Har du aldrig varit nere i arkivet Gösen? En trappa ner under däck, fortsätt korridoren fram, passera cykelkällaren (passa på att säga hej till Sniper) och ta till höger när korridoren delar sig, då är du strax framme vid arkivet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.