2025-11-01 Lördag 15:15 Leksand - Rögle 2-0

Matchtrådar för alla matcher.
Stjärnan

Re: 2025-11-01 Lördag 15:15 Leksand - Rögle 2-0

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: ons 05 nov 2025, 16:02
Jjax skrev: ons 05 nov 2025, 15:08
Wiborg skrev: ons 05 nov 2025, 14:34

Håller med fullständigt, det är lite som när min 8-åring spelar handboll. Man får bollen och så står man och letar efter en avgörande passning istället för att ta några snabba enkla passningar först. Istället för att få ytor så blir man direkt under tidsnöd. Får man upp passningstempot så kommer utdelningen komma.

Ja att dom inte tänkt på det :d

Ja, ibland undrar man faktiskt varför de inte gjort det :))

Verkligen märkligt! Men skämt åsido, nog vet de väl det, men frågan är varför de inte gör det? Eller vet de inte det?!?
Kolla tex på vårt 1-0 mål mot Rögle när pucken skickas bak efter en tilltrasslad tekningsvinst. Bak till Viktor J, som direkt vet vad han ska göra och faktiskt GÖR det. Vidare -utan tillrättaläggande- längs blålinjen till PC som tar ett skär inåt och avslutar med en passning/skott. Och det blir genast ett farligt läge som blir till mål.

Eller är det för svårt för våra spelare att behärska det. De kanske behöver ta in och baka pucken lite varm innan nästa steg sker. Fast det ska de ju inte behöva.

Mycket märkligt.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: ons 05 nov 2025, 16:11
Jjax skrev: ons 05 nov 2025, 15:08

Ja att dom inte tänkt på det :d

Verkligen märkligt! Men skämt åsido, nog vet de väl det, men frågan är varför de inte gör det? Eller vet de inte det?!?
Kolla tex på vårt 1-0 mål mot Rögle när pucken skickas bak efter en tilltrasslad tekningsvinst. Bak till Viktor J, som direkt vet vad han ska göra och faktiskt GÖR det. Vidare -utan tillrättaläggande- längs blålinjen till PC som tar ett skär inåt och avslutar med en passning/skott. Och det blir genast ett farligt läge som blir till mål.

Eller är det för svårt för våra spelare att behärska det. De kanske behöver ta in och baka pucken lite varm innan nästa steg sker. Fast det ska de ju inte behöva.

Mycket märkligt.

Jag vet faktiskt inte varför de inte gör det. De gånger vi vinner tekningen så behöver det inte heller vara svåra passningar utan bak till back, över till andra backen och sedan kanske tillbaka till första backen igen. Gör man det på direktpassningar så borde man antingen ha blivit av pressen eller skapat ytor bakom pressen som inte är allt för svåra passningar. Men jag tror även detta sitter i skallen, man har inte självförtroendet att göra det enkelt. Man tror att man måste göra något svårt för att det ska bli någonting.

Pain is temporary, glory is forever
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Wiborg skrev: tor 06 nov 2025, 05:56
Stjärnan skrev: ons 05 nov 2025, 16:11

Mycket märkligt.

Jag vet faktiskt inte varför de inte gör det. De gånger vi vinner tekningen så behöver det inte heller vara svåra passningar utan bak till back, över till andra backen och sedan kanske tillbaka till första backen igen. Gör man det på direktpassningar så borde man antingen ha blivit av pressen eller skapat ytor bakom pressen som inte är allt för svåra passningar. Men jag tror även detta sitter i skallen, man har inte självförtroendet att göra det enkelt. Man tror att man måste göra något svårt för att det ska bli någonting.

Jag kan bara tänka mig att annat än att det beror på att dom inte tränar det alls, eller tränar för lite på det eller kanske bara pratar om det och lämnar allt till individen/spelaren att ta ansvar för.
Tränar man sånt här så man känner sig hemtam med situationen och har det i muskelminnet så bör det inte vara ett problem, åtminstone bör det inte se så illa ut som det gör.
Spelade V Johansson i PP i Oskarshamn?

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: tor 06 nov 2025, 12:44

Jag kan bara tänka mig att annat än att det beror på att dom inte tränar det alls, eller tränar för lite på det eller kanske bara pratar om det och lämnar allt till individen/spelaren att ta ansvar för.
Tränar man sånt här så man känner sig hemtam med situationen och har det i muskelminnet så bör det inte vara ett problem, åtminstone bör det inte se så illa ut som det gör.

Du har antagligen rätt. Känslan är att domaren ger oss betydligt färre möjligheter att träna på just PP. På träningarna tränar vi självfallet varken mer eller mindre än något annat lag. Men man bör såklart förstå skillnaden. Man står inte och matar stenhårda slagskott mot sina lagkamrater.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: tor 06 nov 2025, 13:48

Du har antagligen rätt. Känslan är att domaren ger oss betydligt färre möjligheter att träna på just PP. På träningarna tränar vi självfallet varken mer eller mindre än något annat lag. Men man bör såklart förstå skillnaden. Man står inte och matar stenhårda slagskott mot sina lagkamrater.

Exakt, men man bör ju träna på kombinationsspelet och det inkluderande passningsspelet på träning. Själva skottet kan man träna på annat sätt.
Jag inbillar mig faktiskt att vi tränar detta mindre än andra lag och kanske på fel sätt, men jag kan ha fel.

CMB

Inlägg av CMB »

Pellefant skrev: tor 06 nov 2025, 16:21

Exakt, men man bör ju träna på kombinationsspelet och det inkluderande passningsspelet på träning. Själva skottet kan man träna på annat sätt.
Jag inbillar mig faktiskt att vi tränar detta mindre än andra lag och kanske på fel sätt, men jag kan ha fel.

Inkluderade. Inkluderade! Annars börjar pusselbitarna falla på plats. :lol:

CMB

Inlägg av CMB »

Så här ser jag på det angående ett par saker i LIFs pp:

Först och främst så kan man inte vara resultatfascist, utan ett pp kan vara bra trots uteblivet mål. MEN, ofta så är det såklart pga dåligt pp som mål inte görs. Nåväl, nog snackat, nu till pp:t. Östman sköt i pp och gjorde inte mål en stor del av förra säsongen. Sen gjorde han plötsligt mål. Varför? Jo, han ökade sannolikheten till mål genom att INTE backa bakåt till en sämre vinkel vid skottet utan istället stod han kvar på sin mer aggressiva attackerande plats när han avlossade skottet (högt!). Dvs kortare sträcka från pass till skott samt kortare sträcka från skott till nät. Och då behövs ingen jävla skymmare (totalt värdelöst att slänga bort passningsalternativ som spelide). Cehlarik reagerade jag på redan för flera år sen då han notoriskt backade sig nästan upp på läktaren när han skulle skjuta. Varför backar man om det blir sämre vinkel och längre till skottet kommer? Jo, för att det känns skönt och coolt att skjuta på det sättet. Det kan såklart fortfarande bli mål, men som sagt, sannolikheten minskar. Att Östman plötsligt stod kvar i sin mer attackerande position var en sak jag gillade och såg som något antagligen tränarna påpekat, bra!

Lang har kastrerat sig själv som skytt i pp och letar pass utan att vara ett hot till skott själv. För dåligt helt enkelt.

Cehlarik vid målet i pp senast attackerade mot målet med skott som hot men passade (till ett spelalternativ!) istället för att skjuta, dvs han hade passningsalternativet öppet tills beslut mellan skott eller pass skulle tas. Skotthot och smartness, skål för det! :YMPARTY:

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Kom igen grabbar, HA-pp var också dåligt https://www.nt.se/sport/ishockey/artike ... y/jpom510l
Särklassiga Vita Hästen var inte ens ett lag på övre halvan i tabellen (det var vi hela den här säsongen). Men de hade väl kemin och självförtroendet i spelformen. Var dödliga i pp för att de kände sig odödliga.

1:03:00 - på ämnet

En lösning på det som diskuteras i podden, bära in pucken och ställa upp på nytt, är att göra som mot Rögle och inte ens hamna i situationen. Satsa allt på första 10-15 sekunderna. Vinn tek, passa snabbt, gå på knock-out. Blitzkrieg bop istället för två minuters överarbetande och tröstlöst passningssökande.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Man står inte och matar stenhårda slagskott mot sina lagkamrater.

Som man tränar spelar man…
Och… Jackman gjorde det.

Sun taught me,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: tor 06 nov 2025, 21:20

Man står inte och matar stenhårda slagskott mot sina lagkamrater.

Som man tränar spelar man…
Och… Jackman gjorde det.

:d

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

CMB skrev: tor 06 nov 2025, 19:00

Så här ser jag på det angående ett par saker i LIFs pp:

Först och främst så kan man inte vara resultatfascist, utan ett pp kan vara bra trots uteblivet mål. MEN, ofta så är det såklart pga dåligt pp som mål inte görs. Nåväl, nog snackat, nu till pp:t. Östman sköt i pp och gjorde inte mål en stor del av förra säsongen. Sen gjorde han plötsligt mål. Varför? Jo, han ökade sannolikheten till mål genom att INTE backa bakåt till en sämre vinkel vid skottet utan istället stod han kvar på sin mer aggressiva attackerande plats när han avlossade skottet (högt!). Dvs kortare sträcka från pass till skott samt kortare sträcka från skott till nät. Och då behövs ingen jävla skymmare (totalt värdelöst att slänga bort passningsalternativ som spelide). Cehlarik reagerade jag på redan för flera år sen då han notoriskt backade sig nästan upp på läktaren när han skulle skjuta. Varför backar man om det blir sämre vinkel och längre till skottet kommer? Jo, för att det känns skönt och coolt att skjuta på det sättet. Det kan såklart fortfarande bli mål, men som sagt, sannolikheten minskar. Att Östman plötsligt stod kvar i sin mer attackerande position var en sak jag gillade och såg som något antagligen tränarna påpekat, bra!

Lang har kastrerat sig själv som skytt i pp och letar pass utan att vara ett hot till skott själv. För dåligt helt enkelt.

Cehlarik vid målet i pp senast attackerade mot målet med skott som hot men passade (till ett spelalternativ!) istället för att skjuta, dvs han hade passningsalternativet öppet tills beslut mellan skott eller pass skulle tas. Skotthot och smartness, skål för det! :YMPARTY:

Det där med skottet tror jag fortfarande är en självförtroendegrej. Man ställer sig på en position som är lättare att passa till och slå passningar ifrån, därav backa ut från heta området istället för att med självförtroende veta att passningarna kommer i alla fall och jag kan göra mål på dem, då vågar man stå kvar och ta avsluten.

Största anledningen till målet i PP senast skulle jag säga är att man tog snabba enkla passningar som gjorde att de inte kunde sätta press på puckhållaren och det skapades ytor för skott och de missade markering på returerna eftersom de inte riktigt hann ställa upp efter tekningen. Snabbt och enkelt spel helt enkelt.

Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Synd bara att det hinner gå två veckor nu till nästa pp.
När vi för en gångs skull fått in ett mål på bra prestationer så har de glömt bort det.

Sun taught me,
Keep RISING!