Hockeyallsvenskan 2023/24

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Det var ju den här säsongen AIK skulle gå upp https://www.youtube.com/watch?v=NewQJKID5WQ

Därefter var de en spillra.

Men nu har de börjat utmana så smått igen.

Dock krävs förstärkningar under resans gång om de ska kunna rubba Brynäs och Björklöven i vår.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Stjärnan »

Kunde Lif straffas och förlora med 0-5 mot Färjestad(?) trots seger för hiskeligt många år sen då Tomas Jonsson spelade i premiären trots sin avstängning i fjolårssäsongens sista match, eller vad det nu var... så kan väl Taif förlora de med.? eller?
Inte för att det gör mig något om Brynäs förlorar.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... t-tingsryd

Försökte hitta Tomas Jonsson incidenten men detta var långt innan internet fanns. Kanske innan en dator ens fanns? Så det är väl bara Sniper som ska kunna finna nån artikel om det.
Har ett supersvagt minne av att det var en Aftonbladet läsare som hade påpekat detta, vilket AB stolta basunerade ut.
Jag var på matchen som vi vann med .... nånting. Men blev sedan av med alla poängen och fick minus i målskillnad.

När kan det här ha varit då? minnen är svaga från den tiden, mest sporadiska flashbacks som kommer fram men jag tror det kan ha varit i en match mot brynäs han blev avstängd. Och jag minns bara en gång vi åkte ur mot brynäs, då Ove Molin gjorde ett läckert mål i sudden. 2-0 i matcher och säsongen var över.
Jag tror jag gick på högstadiet. 7an, så kanske runt decennieskiftet till -90 talet plus minus nåt år kanske.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Fjodor »

Stjärnan skrev: tor 16 nov 2023, 13:49 Kunde Lif straffas och förlora med 0-5 mot Färjestad(?) trots seger för hiskeligt många år sen då Tomas Jonsson spelade i premiären trots sin avstängning i fjolårssäsongens sista match, eller vad det nu var... så kan väl Taif förlora de med.? eller?
Inte för att det gör mig något om Brynäs förlorar.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... t-tingsryd

Försökte hitta Tomas Jonsson incidenten men detta var långt innan internet fanns. Kanske innan en dator ens fanns? Så det är väl bara Sniper som ska kunna finna nån artikel om det.
Har ett supersvagt minne av att det var en Aftonbladet läsare som hade påpekat detta, vilket AB stolta basunerade ut.
Jag var på matchen som vi vann med .... nånting. Men blev sedan av med alla poängen och fick minus i målskillnad.
Tror det var 95/96. Vi vann egentligen med 5-3 och tror Per-Erik Eklund hade en klang och jubelföreställning med poäng han aldrig fick tillgodoräkna sig.

För Tingsryds del gäller det väl att de skrivit fel namn eller nummer på en medverkande spelare. Klantigt så klart och regler är regler, men personligen tycker jag det blir patetiskt om de ska förlora matchen pga. det.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: tor 16 nov 2023, 13:49 Försökte hitta Tomas Jonsson incidenten men detta var långt innan internet fanns. Kanske innan en dator ens fanns? Så det är väl bara Sniper som ska kunna finna nån artikel om det.
Jodå, men någon DN-prenumerant måste hjälpa oss https://www.dn.se/arkiv/sport/matchstra ... d-spelare/
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: tor 16 nov 2023, 14:32
Stjärnan skrev: tor 16 nov 2023, 13:49 Försökte hitta Tomas Jonsson incidenten men detta var långt innan internet fanns. Kanske innan en dator ens fanns? Så det är väl bara Sniper som ska kunna finna nån artikel om det.
Jodå, men någon DN-prenumerant måste hjälpa oss https://www.dn.se/arkiv/sport/matchstra ... d-spelare/
Matchstraff för Leksand. Använde avstängd spelare

Publicerad 1995-09-23

Av PEA NILSSON

Ishockey och bråk hör tydligen ihop. Det räckte med en elitserieomgång för att dra igång skandalcirkusen på nytt.

Den här gången är det Leksand och landslagsbacken Tomas Jonsson som står i centrum.

Jonsson fanns med på isen när masarna besegrade Färjestad med 5-3 i torsdagens elitseriepremiär - trots att han enligt förbundets regler är avstängd.

- Tomas Jonsson fick förlängt matchstraff i Leksands sista match förra säsongen. Ett straff som följer med till nästföljande säsong, förklarar Hans-Ivar Engvall, tävlingsansvarig i Svenska ishockeyförbundet.

Enligt Engvall är det klubbens skyldighet - inte förbundets - att hålla reda på vilka spelare som är kvalificerade för spel.

- Domaren har i alla fall meddelat Leksand och Tomas Jonsson att han fick förlängt matchstraff vilket automatiskt medför en matchs avstängning, säger Hans-Ivar Engvall.


Därför borde det vara ett enkelt beslut för de fyra ledamöterna i förbundets tävlingsnämnd att ta ifrån Leksand segern och ge den till Färjestad med 5-0.

Någon pardon kan knappast Leksand räkna med. I fjol förlorade Brynäs, Västerås och Rögle vunna poäng sedan det uppdagats att de tre föreningarna använt spelare vars transferkort inte var klara i tid.

Text

• NILSSON-PEA
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: tor 16 nov 2023, 15:55
Sniper skrev: tor 16 nov 2023, 14:32
Stjärnan skrev: tor 16 nov 2023, 13:49 Försökte hitta Tomas Jonsson incidenten men detta var långt innan internet fanns. Kanske innan en dator ens fanns? Så det är väl bara Sniper som ska kunna finna nån artikel om det.
Jodå, men någon DN-prenumerant måste hjälpa oss https://www.dn.se/arkiv/sport/matchstra ... d-spelare/
Matchstraff för Leksand. Använde avstängd spelare

Publicerad 1995-09-23

Av PEA NILSSON

Ishockey och bråk hör tydligen ihop. Det räckte med en elitserieomgång för att dra igång skandalcirkusen på nytt.

Den här gången är det Leksand och landslagsbacken Tomas Jonsson som står i centrum.

Jonsson fanns med på isen när masarna besegrade Färjestad med 5-3 i torsdagens elitseriepremiär - trots att han enligt förbundets regler är avstängd.

- Tomas Jonsson fick förlängt matchstraff i Leksands sista match förra säsongen. Ett straff som följer med till nästföljande säsong, förklarar Hans-Ivar Engvall, tävlingsansvarig i Svenska ishockeyförbundet.

Enligt Engvall är det klubbens skyldighet - inte förbundets - att hålla reda på vilka spelare som är kvalificerade för spel.

- Domaren har i alla fall meddelat Leksand och Tomas Jonsson att han fick förlängt matchstraff vilket automatiskt medför en matchs avstängning, säger Hans-Ivar Engvall.


Därför borde det vara ett enkelt beslut för de fyra ledamöterna i förbundets tävlingsnämnd att ta ifrån Leksand segern och ge den till Färjestad med 5-0.

Någon pardon kan knappast Leksand räkna med. I fjol förlorade Brynäs, Västerås och Rögle vunna poäng sedan det uppdagats att de tre föreningarna använt spelare vars transferkort inte var klara i tid.

Text

• NILSSON-PEA
Lysande, Ludwig.
Istället för flygande start blev det en tung inledning på grundserien http://www.ishockeytabeller.se/matcher-1995/96
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

Det där kommer tom jag ihåg.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Var bodde du? Jag bodde i Hammarbyhöjden. Och matcherna följdes på radiosporten, med text-tv som komplement.

Att först räkna in två poäng - som vinst gav då - och sen bli fråntagen dem kan ta luften ur den mest sorglöse.

Till sist slutade vi 7:a i tabellen och föll med 3-2 i matcher i kvartsfinalen mot grundserietvåan Västra Frölunda http://www.ishockeytabeller.se/elitserien-1995/96

Jag minns inte ett spår av den matchserien. Var det så traumatiserande att bli fråntagen poängen i premiären?
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: tor 16 nov 2023, 17:24 Var bodde du? Jag bodde i Hammarbyhöjden. Och matcherna följdes på radiosporten, med text-tv som komplement.

Att först räkna in två poäng - som vinst gav då - och sen bli fråntagen dem kan ta luften ur den mest sorglöse.

Till sist slutade vi 7:a i tabellen och föll med 3-2 i matcher i kvartsfinalen mot grundserietvåan Västra Frölunda http://www.ishockeytabeller.se/elitserien-1995/96

Jag minns inte ett spår av den matchserien. Var det så traumatiserande att bli fråntagen poängen i premiären?
Torskade en tekning utanför egen blå med typ 10 min. kvar av femte matchen i Scandinavium och visp var Jantunen (tror jag) fri (lysande Leksandsförsvarspel) och så var vi utslagna. Ett av alla pissiga minnen som etsat sig fast.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av SteveY »

Fullsatt i Tjusthallen ikväll och årets näst största sporthändelse i Västervik Kommun. Jag tar med mig farsan på ståplats och hatar Brynäs i 60 min. :d
(Jag kör så farsan kan ta några krukor)
bokmal
Inlägg: 58
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 18:55
Ort: Falun

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av bokmal »

SteveY skrev: fre 17 nov 2023, 16:42 Fullsatt i Tjusthallen ikväll och årets näst största sporthändelse i Västervik Kommun. Jag tar med mig farsan på ståplats och hatar Brynäs i 60 min. :d
(Jag kör så farsan kan ta några krukor)
Brynäs i Tjusthallen. Låter ungefär lika sannolikt som Status Quo i Sammilsdalsgropen …
Ursäkta min okunnighet dock, vad var den största sporthändelsen? Nåt med Speedway?
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av SteveY »

bokmal skrev: lör 18 nov 2023, 15:46
SteveY skrev: fre 17 nov 2023, 16:42 Fullsatt i Tjusthallen ikväll och årets näst största sporthändelse i Västervik Kommun. Jag tar med mig farsan på ståplats och hatar Brynäs i 60 min. :d
(Jag kör så farsan kan ta några krukor)
Brynäs i Tjusthallen. Låter ungefär lika sannolikt som Status Quo i Sammilsdalsgropen …
Ursäkta min okunnighet dock, vad var den största sporthändelsen? Nåt med Speedway?
Stämmer. SM-finalen i speedway är svår att överträffa, även om Dackarna blev för svåra.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Mats_ume »

SteveY skrev: lör 18 nov 2023, 16:35
bokmal skrev: lör 18 nov 2023, 15:46
SteveY skrev: fre 17 nov 2023, 16:42 Fullsatt i Tjusthallen ikväll och årets näst största sporthändelse i Västervik Kommun. Jag tar med mig farsan på ståplats och hatar Brynäs i 60 min. :d
(Jag kör så farsan kan ta några krukor)
Brynäs i Tjusthallen. Låter ungefär lika sannolikt som Status Quo i Sammilsdalsgropen …
Ursäkta min okunnighet dock, vad var den största sporthändelsen? Nåt med Speedway?
Stämmer. SM-finalen i speedway är svår att överträffa, även om Dackarna blev för svåra.
Vad har Tomasz Gollob för anseende i stan idag?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Sniper »

Reste överallt för att se sitt Brynäs, men när Brynäs till slut skulle komma till hans hemort - Karlskoga 8 december & 31 januari - då finns han inte längre kvar https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ern-hyllas
Man har ju sett Stisse på så många matcher i alla år. Senast gick jag bakom honom i matchen borta mot SSK för någon vecka sen.

In i det sista alltså, för laget i sitt hjärta.
https://www.hockeysnack.com/brynas-if/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Hockeyallsvenskan 2023/24

Inlägg av Gösen »

Casper Gillberg gillar inte domare?
Hur länge blir man avstängd om man tacklar en domare så han bryter armen?

Det var tydligen inte meningen. Eller?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -angerfull
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.