Man vet att det är en "poverty organization" när de t.o.m. försöker få in några kronor på en app.
Styrelser samt ekonomi
-
Sniper
- Intendent
-
CMB
Re: Styrelser samt ekonomi
Sniper skrev: sön 16 nov 2025, 12:36Man vet att det är en "poverty organization" när de t.o.m. försöker få in några kronor på en app.
Helt rätt att frångå Facebook, Tiktok, Spotify, och liknande slemmiga monster. Tar de betalt för att ta del av LIF-appen?
-
Sniper
- Intendent
Som prenumerant får du tillgång till ALLT innehåll och även möjligheten att samla dina hockeykort samt bygga din dedikationsstreak ännu snabbare än vanligt. Just nu blir du prenumerant för endast 69 kronor i månaden (ordinarie pris 89 kronor i månaden).
https://www.leksandsif.se/lifzone
Vet inte om det är "just nu" längre.
-
CMB
Sniper skrev: sön 16 nov 2025, 15:11Som prenumerant får du tillgång till ALLT innehåll och även möjligheten att samla dina hockeykort samt bygga din dedikationsstreak ännu snabbare än vanligt. Just nu blir du prenumerant för endast 69 kronor i månaden (ordinarie pris 89 kronor i månaden).
https://www.leksandsif.se/lifzoneVet inte om det är "just nu" längre.
Ok, då håller jag med dig. För min del tycker jag det ska finnas en "flik" på hemsidan där nyheter, inslag, mm visas. Gratis!
-
Pastis
- Maskinchef
CMB skrev: sön 16 nov 2025, 15:20Sniper skrev: sön 16 nov 2025, 15:11Som prenumerant får du tillgång till ALLT innehåll och även möjligheten att samla dina hockeykort samt bygga din dedikationsstreak ännu snabbare än vanligt. Just nu blir du prenumerant för endast 69 kronor i månaden (ordinarie pris 89 kronor i månaden).
https://www.leksandsif.se/lifzoneVet inte om det är "just nu" längre.
Ok, då håller jag med dig. För min del tycker jag det ska finnas en "flik" på hemsidan där nyheter, inslag, mm visas. Gratis!
Håller med om att nyheter och inslag ska vara gratis! Fan, snart är det betalväggar överallt! Inte undra på att intresset minskar för all sport numera...
![]()

-
Hejalif
Okej varför ska jag då vara medlem i Leksand if?
Jag som medlem skulle ju få det gratis, då skulle vi ju öka medlemsantalet rejält
-
SteveY
Om vi åker ur SHL så rivs alla kontrakt. Två frågor;
- Hur blir det då med "signoff-bonusar"?
- Hur kan vi då gå i konkurs, om alla spelarlöner försvinner?
-
Gösen
SteveY skrev: Igår, 18:48Om vi åker ur SHL så rivs alla kontrakt. Två frågor;
På 1 svarar jag att det blir en fråga för konkursförvaltaren och på 2 svarar jag att vi har en arena som kostar 100 tkr varje dag. Ca 36 miljoner per år.
-Ben Hogan
-
Wittgenstein
Gösen skrev: Igår, 19:06SteveY skrev: Igår, 18:48Om vi åker ur SHL så rivs alla kontrakt. Två frågor;
På 1 svarar jag att det blir en fråga för konkursförvaltaren och på 2 svarar jag att vi har en arena som kostar 100 tkr varje dag. Ca 36 miljoner per år.
Tidigare åtaganden försvinner inte bara för att kontrakten som reglerar kommande säsonger rivs. Har LIF avtalat att betala spelare signoff-bonusar kopplade till säsonger som passerat så måste LIF följa dessa avtal.
-
Gösen
Wittgenstein skrev: Igår, 19:21Gösen skrev: Igår, 19:06SteveY skrev: Igår, 18:48Om vi åker ur SHL så rivs alla kontrakt. Två frågor;
Tidigare åtaganden försvinner inte bara för att kontrakten som reglerar kommande säsonger rivs. Har LIF avtalat att betala spelare signoff-bonusar kopplade till säsonger som passerat så måste LIF följa dessa avtal.
Som sagt. En fråga för konkursförvaltaren. Om det finns kassa som räcker dit. Sign of bonusar till utlandet är nog knappast prioriterat. Och täcks lika knappast av statlig lönegaranti. ![]()
-Ben Hogan
-
Wittgenstein
Gösen skrev: Igår, 19:27Wittgenstein skrev: Igår, 19:21Gösen skrev: Igår, 19:06På 1 svarar jag att det blir en fråga för konkursförvaltaren och på 2 svarar jag att vi har en arena som kostar 100 tkr varje dag. Ca 36 miljoner per år.
Som sagt. En fråga för konkursförvaltaren. Om det finns kassa som räcker dit. Sign of bonusar till utlandet är nog knappast prioriterat. Och täcks lika knappast av statlig lönegaranti.
"Hur kan vi då gå i konkurs" löd frågan. Du pratar om förutsättningarna när en konkurs redan inträffat.
-
Gösen
Wittgenstein skrev: Igår, 19:31Gösen skrev: Igår, 19:27Wittgenstein skrev: Igår, 19:21Tidigare åtaganden försvinner inte bara för att kontrakten som reglerar kommande säsonger rivs. Har LIF avtalat att betala spelare signoff-bonusar kopplade till säsonger som passerat så måste LIF följa dessa avtal.
Som sagt. En fråga för konkursförvaltaren. Om det finns kassa som räcker dit. Sign of bonusar till utlandet är nog knappast prioriterat. Och täcks lika knappast av statlig lönegaranti.
"Hur kan vi då gå i konkurs" löd frågan. Du pratar om förutsättningarna när en konkurs redan inträffat.
Läs igen.
-Ben Hogan
-
Wittgenstein
SteveY skrev: Igår, 18:48Om vi åker ur SHL så rivs alla kontrakt. Två frågor;
Ok, vi läser igen och tar om det för mannen på VD-täta gatan.
- Signoff-bonusar som är kopplade till säsonger som passerat gäller fortfarande. Dvs. gamla fordringar försvinner inte för att en klausul i kontrakten kickar in som säger att avtalen upphör om LIF blir nedflyttade. Att avtalen upphör innebär bara att framtida åtaganden upphör, inte de som redan slagit in.
- Vi går i konkurs därför att spelare/fd spelare fortfarande har fordringar på föreningen som vi inte klarar av att betala. LiF hamnar då i obestånd och kan försättas i konkurs.
-
Gösen
Wittgenstein skrev: Igår, 20:26SteveY skrev: Igår, 18:48Om vi åker ur SHL så rivs alla kontrakt. Två frågor;
- Signoff-bonusar som är kopplade till säsonger som passerat gäller fortfarande. Dvs. gamla fordringar försvinner inte för att en klausul i kontrakten kickar in som säger att avtalen upphör om LIF blir nedflyttade. Att avtalen upphör innebär bara att framtida åtaganden upphör, inte de som redan slagit in.
- Vi går i konkurs därför att spelare/fd spelare fortfarande har fordringar på föreningen som vi inte klarar av att betala. LiF hamnar då i obestånd och kan försättas i konkurs.
Absolut. En kostnad på 4,8 miljoner I signoff-bonusar kan sätta oss i konkurs. Men... En arena som kostar 36 miljoner årligen kanske har en liten påverkan även den?
-Ben Hogan
-
Wittgenstein
Gösen skrev: Igår, 20:30Wittgenstein skrev: Igår, 20:26SteveY skrev: Igår, 18:48Om vi åker ur SHL så rivs alla kontrakt. Två frågor;
Absolut. En kostnad på 4,8 miljoner I signoff-bonusar kan sätta oss i konkurs. Men... En arena som kostar 36 miljoner årligen kanske har en liten påverkan även den?
Så klart. Men det var inte det som var frågan. Och rent hypotetiskt skulle en fordringsägare med en struntsumma kunna försätta föreningen i konkurs förutsatt att föreningen är i obestånd.