Laget 25/26

Användarens profilbild
Gösen

Re: Laget 25/26

Inlägg av Gösen »

Var shoppar man målskyttar?

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
CMB

Inlägg av CMB »

SteveY skrev: sön 23 nov 2025, 16:43
Gösen skrev: sön 23 nov 2025, 09:03

Förändra vad?
Eller till vad är kanske en bättre fråga.

Med Gidlöv skadad så är vi svaga i alla lagdelar, men det största problemet enligt mig är målskyttet. Vi gör max 2mål i våra matcher, målskyttet måste upp annars åker vi ur. Jag ser inte att det finns ett annat lag som vi vinner över i bäst av 7, just nu.

Förändringar i spelartruppen är min lösning på problemet.
Vilka av våra spelare (med lite högre lön) kan vara attraktiva för andra lag, och vilka kan vi släppa utan att sabba moralen hos övriga i laget?
Jag kommer fram till två.

1. Nolan Stevens - SSK bör vara intresserade och har pengar, framförallt nu när Omark-affären inte blev av.
  2. Joonas Lyytinen - Något lag i finska ligan skulle mkt väl kunna behöva fylla på med en back. Vi plockar bara hem Victor.

Lyckas vi att göra oss av med dessa två så är det upp till Tjomme att hitta ett par forwards som kan spetsa till laget och offensiven.

Jag gillar att Joonas tycks verkligen brinna för att lira hockey här i LIF (kan vara att han gillar att lira hockey, punkt). Han gör spelmässigt klart färre misstag denna säsong jämfört med förra, och han tar ansvar genom att våga spela hockey. Onödiga utvisningar, ja, men tränarnas nonchalans kring en hand på klubban och omfamningar hos LIFs spelare är bra mycket mer irriterande och kommer bli kostsamt.

Nej, Joonas ska vara kvar om jag får bestämma. Lyckas han och AJ, då har LIF härlig kraft framåt. Och då ska jag även påpeka att jag tyckte Joonas stod för fler och klantigare misstag än Rindell förra säsongen men att Rindell blev nästan komiskt brutalt straffad för sina "misstag" som bortsett från övermodiga blålinjesdragningar var en hel del oflyt vid rätt agerande.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Ska vi skeppa en back och en forward och därtill spara en rejäl slant, så ser jag två möjliga avsked, men väljer att fundera vidare en stund av skäl nämnda lägre ned.

Caito och PC.

Men det kommer ju aldrig ske, men även om PC har skrapat ihop poäng så är han ju inte bra. Inte bara ”inte bra” för SHL utan han är helt enkelt inte bra alls.
Sprider puckar kors o tvärs utan mottagare eller till fel mottagare. Kan ju knappt åka skridskor för tusan. Har han brutit nåt ben i benet? Var han så långsam i fjol också? Har inget minne av det.
Just nu ser han ut som Elvenes fast utan spelsinne. Tragiskt att se faktiskt.

Caito hade visserligen en stolpträff senast, kanske hade mål där räckt till poäng, men… han är väl inte direkt dålig men vad tillför han som inte tex Viktor J gör? Han drällde tidigare väldigt mycket med pucken (möjligt det har blivit bättre nu) och skjuter ju alltid i täck. 9 ggr av 10. Makalöst faktiskt.
Men nånting säger mig att han har höjt sig något sedan uppehållet. Kan någon mer kunnig bekräfta eller dementera?
Dock kvarstår hans eviga skott i block.

Men man måste också se lite längre. Kan dessa två bli ovärderliga i ett kval? Kanske vore dumt att göra sig av med två av våra mest rutinerade spelare även om jag inte tror de kommer göra någon positiv skillnad i slutändan.

Målvaktsfrågan då? Den viktigaste enskilda spelaren. Jag skulle ha is i magen och invänta Gidlöf. Han sas vara på gång när han blev skadad. Kan han nå dit igen under tidiga våren så skulle det kännas bättre.
Gör han inte det utan fortsätter vara OK men inte mer så är det platsen vi behöver ersätta. För detta lag kan vi inte räkna med vinner 4 kvalmatcher om vi inte har en fantom i laget.

Men håller laget humöret uppe i vinter så vem vet vad de kan lära sig?

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Heter det kval?
Heter det inte play-in?

-Ben Hogan
lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Gösen skrev: mån 24 nov 2025, 21:22

Heter det kval?
Heter det inte play-in?

Play-out kanske?

Framåt Masar!

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Play-in till allsvenskan låter ju betydligt mer harmoniskt och trevligt än kval. Kanske nåt att förändra tills det blir dags.

Sun taught me,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Heter det kval?
Heter det inte play-in?

Play-in är väl det som är väl det "socialslutspel" som plats 7 till 10 spelar för att ta sig till kvartsfinalen?

Vi kanske skulle kalla det för kval till HA istället för play out ifall vi hamnar där. Vi misslyckas ju nästan alltid i kvalet så då är ju chansen att stanna i SHL högre eftersom vi antagligen misslyckas med att kvala oss ner i HA.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: tis 25 nov 2025, 11:15

Heter det kval?
Heter det inte play-in?

Play-in är väl det som är väl det "socialslutspel" som plats 7 till 10 spelar för att ta sig till kvartsfinalen?

Är det inte det vi ska spela?

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tis 25 nov 2025, 12:15
Wiborg skrev: tis 25 nov 2025, 11:15

Heter det kval?
Heter det inte play-in?

Är det inte det vi ska spela?

Jo, det har du ju rätt i...

Lampa

Inlägg av Lampa »

Seriöst, Max V, vad har hänt? 12 matcher 3p

Tänk om Östman, Karlberg och Max spelat på iallafall godkänd nivå, 0,5 eller 0,6 PPG, då hade vi nog inte legat där vi gör.

Läge att försöka hitta något annat där? Max kanske behöver komma iväg till finland eller något och vi behöver verkligen någon annan som kan addera det han ska göra egentligen.

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Lampa skrev: fre 28 nov 2025, 07:13

Tänk om Östman, Karlberg och Max spelat på iallafall godkänd nivå, 0,5 eller 0,6 PPG, då hade vi nog inte legat där vi gör.

Läge att försöka hitta något annat där? Max kanske behöver komma iväg till finland eller något och vi behöver verkligen någon annan som kan addera det han ska göra egentligen.

Hrivik-Syndrome? Signar ett alldeles för långt kontrakt och tappar motivationen.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

SteveY skrev: fre 28 nov 2025, 09:34

Hrivik-Syndrome? Signar ett alldeles för långt kontrakt och tappar motivationen.

Tycker även vi kan lägga till Lang i den skaran. Men det är också därför jag tror på att vi kan klättra, man kan göra mål bara man får in känslan och självförtroendet.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: fre 28 nov 2025, 09:54
SteveY skrev: fre 28 nov 2025, 09:34

Tycker även vi kan lägga till Lang i den skaran. Men det är också därför jag tror på att vi kan klättra, man kan göra mål bara man får in känslan och självförtroendet.

Och ta bort Karlberg. Förstår inte att så många lurades av hans målsnitt ifjol. Jag tycker inte han tillför mer än en av juniorerna.

Sun taught me,
Keep RISING!
Lampa

Inlägg av Lampa »

Karlberg bör kunna producera hyfsat. Kanske inte samma poäng som förra året men ändå något mer än han gör nu.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: fre 28 nov 2025, 10:21

Och ta bort Karlberg. Förstår inte att så många lurades av hans målsnitt ifjol. Jag tycker inte han tillför mer än en av juniorerna.

Ifjol åkte han in i den heta zonen och tog avslut. Ofta på direktskott och var med sin avighet ett hot.

I år har han fastnat i Langs gamla uppkörda fåra längs höger sargkant. En fåra så uppkörd att det blivit en skyttegrav han knappt kan ta sig upp ur.

-Ben Hogan