2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Sniper »

12 Luleå 29

13 HV 25
14 Leksand 22

Växjö-Luleå
Frölunda-HV

Seriens formsvagaste lag Leksand mot formtabelltvåan Malmö (gäller för både fem och tio matcher) https://www.flashscore.se/shl/tabellsta ... versikt/5/
Men kanske uppehållet kom olägligt för det formstarka laget och de tappar fart under uppehållet?

Gidlöf - redo före eller efter jul?
Lindqvist - samma undran här ("Förväntas kunna spela igen kring jul").
Östman - hinner väl både bli uttagningsbar och förkyld på nytt.

Henke Lif

Re: 2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Henke Lif »

Sniper skrev: sön 07 dec 2025, 13:43

12 Luleå 29

13 HV 25
14 Leksand 22

Växjö-Luleå
Frölunda-HV

Seriens formsvagaste lag Leksand mot formtabelltvåan Malmö (gäller för både fem och tio matcher) https://www.flashscore.se/shl/tabellsta ... versikt/5/
Men kanske uppehållet kom olägligt för det formstarka laget och de tappar fart under uppehållet?

Hinner koblar tillbaka till detta datum? Samt Kaderli är väl inte tillgänglig då?

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Henke Lif skrev: sön 07 dec 2025, 18:57
Sniper skrev: sön 07 dec 2025, 13:43

12 Luleå 29

13 HV 25
14 Leksand 22

Växjö-Luleå
Frölunda-HV

Hinner koblar tillbaka till detta datum? Samt Kaderli är väl inte tillgänglig då?

Läste nåt om Koblar och undrar om inte han skulle vara tillbaka till omstarten igen? Men är osäker. Kanske stod det till mellandagarna.
Men de viktigaste att få tillbaka är de tre Sniper listar. Gidlöf tillbaka i storform är ett måste då våra backuper inte är bra nog att stå som ettor.
Gidlöf själv har inte heller levererat hittills men där bör det finnas skills nog att hjälpa laget vinna matcher igen.

Viktigast av alla är ju Lindqvist. Ingen tvekan där. Med honom kommer vi upp i en annan nivå offensivt.

Östman brukar komma starkt efter jul av okänd anledning så han är också välkommen tillbaka för att bredda skillsen lite grann.

Under uppehållet vill jag se att spelarna får in i skallarna att hockey kräver en viss form av attackmoment runt kassen, eller kassarna, men framförallt offensivt. Det går inte att få pucken i slottet, åkandes från höger till vänster, vifta iväg en fösare och vända sig om för att se om den gick in eller inte. Näsan mot mål hela tiden, klubban i isen mot mål hela tiden, tårna mot mål hela tiden, ända tiden tills pucken är inne.
Detta ihop med tips från CMB skulle räcka långt.
Laget har max en halv säsong på sig att pränta in detta beteende.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Lucka 8: Åtta matcher spelades 13 nov-6 dec, från uppehåll till uppehåll, och vi vann inte enda under ordinarie tid (bara en efter straffar).

Mörkaste perioden på sju år, då vi förlorade nio raka i Hockeyallsvenskan (en förlustsvit som påbörjades i samma veva som Tjomme kom till klubben).

Sent på kvällen 17 december skedde förändringen: Leif Carlsson ut, Roger Melin in.

Om mörka perioder kommer med sjuårscykler så ljusnar det efter uppehållet.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Vore det inte typiskt att nu när jag och många med mig helt räknat ut laget och tränarna, så tar de hem den här matchen och påbörjar klättringen?
Det vore ju så underbart! Att kunna stå framför spegeln och peka och säga "haha, där fick du din jävla pessimist".
Jag önskar mig det till jul.

Södra Siljan speglar vinnare
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

2. MALMÖ
Betyg i halvtid: 4 av 5 plus

Kommentar: Jag tror aldrig jag sett ett lag byta ansikte och klättra så snabbt i tabellen som skåningarna gjort senaste dryga månaden. Det gör att de förtjänar den här andraplatsen på en powerranking som ska spegla formen just nu. De tio senaste matcherna är det bara Frölunda som slår dem och Malmö har bara förlorat en enda match vid full tid sedan 28 oktober. Frågan är bara hur länge det håller i sig.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... a-sasongen

Till den efterföljande matchen mot Örebro måste Leksand komma med något de inte hade senast.

Sportslig förändring

eller

skadade spelare åter

eller

helt enkelt bara en vinst i ryggen.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 09 dec 2025, 10:12

2. MALMÖ
Betyg i halvtid: 4 av 5 plus

Kommentar: Jag tror aldrig jag sett ett lag byta ansikte och klättra så snabbt i tabellen

Vänta du bara :-??

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Långlediga:

Tidigare landslagsuppehåll har Leksand tränat fram till torsdagen för att sedan ta ledigt fram till måndagen veckan därpå.
(...)
Nu ändrar LIF-staben på upplägget.

Redan på tisdagen genomförde spelarna veckans sista träning.

– Jag tror inte att fysiken eller hockeyspelandet är vårt största problem just nu. Utan vi måste hitta den mentala styrkan för att vända på den sits vi satt oss i. Nu får spelarna koppla bort helt, vilket jag tror är välbehövligt och bra för att komma tillbaka laddade på måndag.
https://www.falukuriren.se/2025-12-09/l ... ppehallet/

CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: tis 09 dec 2025, 20:17

Långlediga:

Tidigare landslagsuppehåll har Leksand tränat fram till torsdagen för att sedan ta ledigt fram till måndagen veckan därpå.
(...)

– Jag tror inte att fysiken eller hockeyspelandet är vårt största problem just nu. Utan vi måste hitta den mentala styrkan för att vända på den sits vi satt oss i. Nu får spelarna koppla bort helt, vilket jag tror är välbehövligt och bra för att komma tillbaka laddade på måndag.

På måndag får jag komma in igen. På måndag får jag komma in igen. På måndag...

Bild

CMB

Inlägg av CMB »

CMB skrev: tis 09 dec 2025, 21:54

Långlediga:

(...)

Bild

Nej, jag tror inte heller det är fysiken som är problemet. Men det är hockey för i helvete, och den tränas inte i soffan. Det mentala... Skärp dig Johan och visa Lang hur man ser till att åka för att få pass i fart och skära in i slottet och skjuta stenhårt i nättaket. Ge Eljas en längre klubba. Se till i pp att
spelaren med puck inte kastrerar sig själv som skotthot, samt att han rör sig. Och en jäkla massa andra individuella och kollektiva instruktioner. Snälla nån...

Och som grädde på moset läser jag detta:

" Till exempel kan vi ha lite mer djupgående möten med vår underliggande statistiker Petter Carnbro. Att vi verkligen går in på saker och siffrorna som vi kan ha missat, det är en sådan sak."

:roll:

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

CMB skrev: tis 09 dec 2025, 22:30
CMB skrev: tis 09 dec 2025, 21:54

Långlediga:

Bild

Nej, jag tror inte heller det är fysiken som är problemet. Men det är hockey för i helvete, och den tränas inte i soffan. Det mentala... Skärp dig Johan och visa Lang hur man ser till att åka för att få pass i fart och skära in i slottet och skjuta stenhårt i nättaket. Ge Eljas en längre klubba. Se till i pp att
spelaren med puck inte kastrerar sig själv som skotthot, samt att han rör sig. Och en jäkla massa andra individuella och kollektiva instruktioner. Snälla nån...

Och som grädde på moset läser jag detta:

" Till exempel kan vi ha lite mer djupgående möten med vår underliggande statistiker Petter Carnbro. Att vi verkligen går in på saker och siffrorna som vi kan ha missat, det är en sådan sak."

:roll:

Håller med!
Vilka "vi" ska kolla på denna statistik? Hoppas verkligen inte det är spelarna utan i så fall tränarna, vilket jag antog till 100% att man redan gör. Jag menar, varför skulle man annars med Petter till? För att kolla andra spelare på marknaden räcker kortare konsultuppdrag.

Södra Siljan speglar vinnare
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: tis 09 dec 2025, 22:30

Ge Eljas en längre klubba.

Bild

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

...så laget ska vila sig i form, hmmmm......

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Det behöver inte vara fel. Kan vara det som behövs. Släppa hela skiten och försöka nollställa sig.

Men vi få väl se hur upplägget fungerar. Johan försöker iaf att förändra hela tiden. Flyttar om i femmorna inför varje match (mycket beroende på skador, men det är bara halva sanningen) Ändrar nu upplägget under uppehållet. Snart inför han väl att laget ska byta anfallsriktning på isen också.
-Det låter bekant.... :roll:

Avd. Vända på varje sten. När det i själva verket mest troligt handlar om att laget är för svagt. För dåligt.

Men är det någon match vi ska vinna i december så är det denna känns det som. Ett malmö som hittat kraft och går som tåget borde vi inte ha en chans mot. Men en nystart är en nystart och allt kan hända. Nog kan vi vinna denna alltid. Malmös form fick ett oönskat avbrott.
Dock kommer det inte hjälpa oss i slutändan. Eftersom laget (inkl tränarna) är för dåligt. Men det vore ju trist om vi halkade efter så långt att vi inte har en chans att haka på längre fram. Förödande för ekonomin dessutom. Så varje seger är viktig ändå.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

— Det har varit en frustrerande tid som kanske varit lite längre än vad jag hoppats på. Det har varit väldigt jobbigt att inte kunnat vara med och spela. Det går dock framåt vilket är positivt. Förhoppningsvis är det inte allt för långt bort, säger Lindqvist.
https://www.siljannews.se/dalarnas-stol ... ra-hockey/

Låt oss säga att inspelningen gjordes för ett par dagar sedan - då var det tio dagar till nystarten. Men känslan är att han blir borta till efter jul.

Själva inspelningen har jag dock inte hört. Lyssnar hellre på Bergenström.