2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Sniper »

Så har man påmints om hur vidrigt det är att förlora.
Huvudsaken spelarna känner detsamma
för de är de enda som kan förhindra att det upprepas.

"Vi hatade att förlora" är ord som går igen
när man läser Old School-intervjuer med spelarna i 70-talets Leksand.
De menade det. Må det flamma upp också i 2023-24 års LIF!
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Stjärnan »

5 raka segrar innan kan få medierna att blåsa upp oss men vi ligger nu återigen på plusminus noll, eller en p till godo.
Vi har nog lite förtunn trupp hittills med 4 ständigt borta. Sen borde Filip nu få den riktiga förstaspaden. Mantas är inte tillräckligt bra hittills. Mot örebro gjorde han en räddning som rånade örebro men i övrigt ställdes han inte ens på prov.
Ikväll var han osäkerheten själv med märkliga returer..
Såg intetredje men de första två verkade han högst osäker.

Dags nu att välja Filip och testa honom i flera matcher.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Chris »

Det är att vara supporter att falla djupt vid förluster, lätt till avgå alla, byt målvakt (vid ledning 2-1) året sämsta match etc.

Men i hockey är det i princip omöjligt att vinna alla matcher som man i spelet är klart bättre (vad sägs tex om 7:e Modo-LIF). Jag ser det så att på sikt kommer det här laget och spelet räcka långt. Men det kommer att kräva ett mer friskt lag än igår. Fjärde räcker inte till (om man funderar på att der unga spelare så är nr 7 ett år yngre än 25 och fem år äldre än 16) och vår kapten hänger inte med och har blött krut.

Misstag sker hela tiden (det värsta igår var väl ändå när nr 6 faller åt fel håll och ger ren gata till 2-2), men HV lär ju inte heller vara nöjda me markeringen vid 0-1 och att de gav bort pucken vid 3-3. Hoppas att 27 snart är tillbaka, han behövs!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Gösen »

Fjärde var igår #7 #24 som fylldes på med dubbelarbetande forwards. De var inne på ett av målen.

#9 #14 #15 var inne på tre mål var om man räknar bort det i öppen bur som #15 också var inne på.

Vi förlorade inte igår på att fjärde var för svag utan på att vi inte jobbade lika hårt som HV.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Stjärnan »

HV och framförallt detas målvakt måste ju vid 0-1 på första skottet ha tänkt, oboy, here we go again, då vi vid senaste mötet gjorde 3 mål på 3 skott.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Chris »

Gösen skrev: sön 19 nov 2023, 11:38 Fjärde var igår #7 #24 som fylldes på med dubbelarbetande forwards. De var inne på ett av målen.

#9 #14 #15 var inne på tre mål var om man räknar bort det i öppen bur som #15 också var inne på.

Vi förlorade inte igår på att fjärde var för svag utan på att vi inte jobbade lika hårt som HV.
Som jag skrev så sker misstag hela tiden, inte alltid så att man dra så stora slutsatser av plus minus. Vad som jag tycker är tydligt är att fjärde, inte bara i den här matchen, ofta blir nedtryckta i egen zon och att det inte håller på sikt. Kombinationen 7,24,13 har framåt producerat 3 p under inledningen och det är för klent. När de också ofta bli nedtryckta så suger de heller ingen energi från motståndarna (att det spelar så mycket i egen zon hänger förstås ihop med den klena produktionen). Min bild är heller inte att vi förlorade för att vi inte jobbade lika hårt, de gjorde mål på halvchanser, det gjorde inte vi, trots många fler och klarare.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Gösen »

Där tycker vi olika.
3 mål framåt borde räcka för att vinna igår.
Med ett mer cyniskt spel (och en målvakt på tå) hade tre av deras mål inte blivit till.
Visst kan vi göra 5-6 mål. Men det ska inte behövas för att vinna. Speciellt inte med tanke på att vårt snitt insläppta mål låg på 2,06 innan match.

(Inte ang 4e generellt)
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Aggeman »

Chris skrev: sön 19 nov 2023, 12:13
Gösen skrev: sön 19 nov 2023, 11:38 Fjärde var igår #7 #24 som fylldes på med dubbelarbetande forwards. De var inne på ett av målen.

#9 #14 #15 var inne på tre mål var om man räknar bort det i öppen bur som #15 också var inne på.

Vi förlorade inte igår på att fjärde var för svag utan på att vi inte jobbade lika hårt som HV.
Som jag skrev så sker misstag hela tiden, inte alltid så att man dra så stora slutsatser av plus minus. Vad som jag tycker är tydligt är att fjärde, inte bara i den här matchen, ofta blir nedtryckta i egen zon och att det inte håller på sikt. Kombinationen 7,24,13 har framåt producerat 3 p under inledningen och det är för klent. När de också ofta bli nedtryckta så suger de heller ingen energi från motståndarna (att det spelar så mycket i egen zon hänger förstås ihop med den klena produktionen). Min bild är heller inte att vi förlorade för att vi inte jobbade lika hårt, de gjorde mål på halvchanser, det gjorde inte vi, trots många fler och klarare.
För att fylla på med lite tankar kring vår fjärdeformation (vid fullt lag) vill jag framhålla att i årets upplaga har jag fått intrycket att istiden är mer jämnt fördelad. Förra säsongen till exempel så fick fjärde väldigt sällan starta anfall med offensiv tekning. I år tillåts de i mycket större utsträckning spela i offensiva situationer, vilket gör att de ska förväntas producera mer. Ofta får de börja bytet i anfallszon och avslutar det i försvarszon.

Det finns inte mycket att göra med lagbygget i dagsläget, men för mig och förhoppningsvis fler med mig har hoppet uppe att se laget gå långt i ett slutspel måste dessa aspekter kunna diskuteras. Då måste fyra kedjor prestera efter sin maximala förmåga.

Som jag ser det måste fjärdelinan börja producera eller iaf skapa mera offensivt, annars får de användas som en destruktiv hårt arbetande kedja vars uppgift är att skapa en offensiv tekning och ta byte.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Aggeman »

Givetvis finns det spelare och formationer som har bättre och sämre matcher, men jag ser att fjärdelinan har särskilt många matcher mellan deras godkända prestationer.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: sön 19 nov 2023, 13:33 Givetvis finns det spelare och formationer som har bättre och sämre matcher, men jag ser att fjärdelinan har särskilt många matcher mellan deras godkända prestationer.
Jag tror inte någon emotsätter sig att Hrivik, Ashton och Knuts, i min bok även Karlsson tar plats i fjärde före Karlberg och Eljas men de ska ju hålla på och känna efter så noga hela tiden. Vad är det med Knuts egentligen?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: sön 19 nov 2023, 14:23
Aggeman skrev: sön 19 nov 2023, 13:33 Givetvis finns det spelare och formationer som har bättre och sämre matcher, men jag ser att fjärdelinan har särskilt många matcher mellan deras godkända prestationer.
Jag tror inte någon emotsätter sig att Hrivik, Ashton och Knuts, i min bok även Karlsson tar plats i fjärde före Karlberg och Eljas men de ska ju hålla på och känna efter så noga hela tiden. Vad är det med Knuts egentligen?
Bortfallen är förargliga. Vad gäller skador tycker jag att vi ska informeras oftare än vad vi gör. Knuts är borta på grund av en ljumske? Eller? Hoppas killarna blir mer hårdhudade till våren.

Hoppas Karlsson och Ashton följer sin rehab planenligt. Det gäller att sätta fasta formationer tidigt innan jul för att få kontinuitet och arbetsro.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: sön 19 nov 2023, 14:23
Aggeman skrev: sön 19 nov 2023, 13:33 Givetvis finns det spelare och formationer som har bättre och sämre matcher, men jag ser att fjärdelinan har särskilt många matcher mellan deras godkända prestationer.
Jag tror inte någon emotsätter sig att Hrivik, Ashton och Knuts, i min bok även Karlsson tar plats i fjärde före Karlberg och Eljas men de ska ju hålla på och känna efter så noga hela tiden. Vad är det med Knuts egentligen?
För mycket primadonna helt klart! 8-)
Jag menar Ryggskott…? ta en ipren!

F.ö stannade Panthers streak på just fem matcher innan de förlorade en.
Men de studsade tillbaka direkt och vann nästa. Kan LIF göra detsamma? Enl vårt schema så borde vi vinna mot Lule och torska mot FBK.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Sniper »

...hade väl varit siffror som speglat matchen efter första perioden.

Två inlägg till efter mitt och den här matchtråden är den inläggsrikaste sen forumstarten.

Två månader fyller idag Leksandsfärjan (sjösattes 19/9 efter att ha betatestats med några inlägg kvällen före).
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand 5-3

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: sön 19 nov 2023, 16:45

Två månader fyller idag Leksandsfärjan (sjösattes 19/9 efter att ha betatestats med några inlägg kvällen före).
Superstarship Spaceball one (we brake for nobody) däremot har varit Betablockerad sedan HansJ gjorde sitt Morfin-doftande inlägg 1 oktober.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: 2023-11-18 Lördag 18:00 HV71 - Leksand

Inlägg av Gösen »

Klas skrev: lör 18 nov 2023, 19:38 Förutom de tre poängen, så skulle en seger smaka extra mycket mums om det medföljde lite extra flinande mot Hollywood-Ortio. Han spelar bra idag, men är det nÅt jag har svårt för så är det filmare…
En glöggfrynklig Ulf Lundell har idag vaknat upp ur sitt vredesmod efter gårdagens förlust och komponerat en trudelutt om eländet och den filmande Finländaren.

Baby Hollywood - Ulf Lundell
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.