Mats_ume skrev: mån 08 dec 2025, 21:01Wittgenstein skrev: mån 08 dec 2025, 18:14Sniper skrev: mån 08 dec 2025, 16:40Leksandsfärjans Korven har varit högst upp på Expressens startsida hela dagen https://www.expressen.se/tv/nyheter/sve ... -kommuner/
Och just i detta nu är Leksands IF högst upp på sporten (men inte för det vi väntar på - sportsliga nyheter) https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ikhjalpen/Jag funderar ibland att starta en systertråd till succétråden: "Kulturella och mediala spår av Leksandsfärjan". Det som talar emot är att alla inlägg skulle tas upp av Korven.
Vem vet, det är kanske jag som är Kapten Mat?
Dessutom tycker jag Korven kan komma hit och snacka senap.
Mathörnan
-
Korven
Re: Mathörnan
-
Mats_ume
- Kapten
Det blev ju en del senapsprat i intervjun i Expressen och jag och Gösen har ju snackat lite Dijonsenap. Därför undrar jag om du har någon favorit på korven?
-
Korven
Mats_ume skrev: mån 08 dec 2025, 21:44Det blev ju en del senapsprat i intervjun i Expressen och jag och Gösen har ju snackat lite Dijonsenap. Därför undrar jag om du har någon favorit på korven?
Lite otippat kanske, men jag har precis insett storheten i det enkla hos Icas finmalda original. Slotts skånska grovkorniga är annars en klassiker jag håller högt.
Båda dessa är ju korv med bröd-senaper, och skulle vara ganska menlösa till typ julskinka, grynkorv och fläsklägg. Till det är favoriten Graveleij sötstark.
Den semi-lokala Palméns krut är också riktigt rivig och trevlig, men där är jag också lite enögd eftersom jag lärde känna tillverkaren själv under mästerkocken.
En slät dijon är ju en omistlig smaksättare till det mesta, så det är basvara i kylen.
-
Sniper
- Intendent
Den här Mats_ume-klingande korven har de ett litet parti av på mitt lokala ICA till klipp-pris.

Har inte kollat om det står "med med" på dessa förpackningar också.
-
Sniper
- Intendent
Men det är inte korv jag vill ha.
Var tvungen att ställa in kebabsöndag på grund av ändrade middagsförhållanden och antalet deltagare. Detta kompenserades igår och blev kebabmåndag. Jag var mycket nära att ta kebab med bröd istället för tallrik när jag såg storleken på den kebab med bröd som kunden före fick. Gösen hade ju kunnat försöka äta den med hamburgargrepp. Men jag valde för säkerhets skull kebabtallrik då storleken är ett lotteri. Det är ju fler som jobbar där.
Hur som helst känner jag mig inte färdig med den här typen av mat, traumatiserad av den inställda kebabsöndagen som jag är. Och när det nu ser ut att öppna sig en möjlighet för mer mat från samma ställe lutar det åt smashburger i kväll. Det är det jag vill ha. Inte korv. Dock märker jag att tunnbrödsrullarna på aktuella stället är populära. Med tanke på hur allt annat smakar är de säkert sensationella.
Sedan har vi ju det här med Pepes i Högdalen. När ska jag åka dit och äta en pizza för första gången sedan Roger Melin fört upp Leksand i SHL?
-
Sniper
- Intendent
- Greps av våldsamt pastasug i butiken, så det blir ingen fast food. Blir tagliatelle och pastasås på salsicciafärs.
- Kom hem så sent att jag missade Gomidda med Hatte Furuhagen. Hade annars varit trevligt att titta på under matlagningen.

-
Sniper
- Intendent
korvmunen
En korv i varje kommun: 209/290
Uddevalla. Oftast hungrig (...)
https://www.instagram.com/korvmunen/
Alla som tycker det är fel att äta mycket är välkomna hem till oss i Kisa, Uddevalla och söder om Söder så kan vi prata om det.
-
Korven
Sniper skrev: Igår, 12:17korvmunen
En korv i varje kommun: 209/290
Uddevalla. Oftast hungrig (...)
https://www.instagram.com/korvmunen/Alla som tycker det är fel att äta mycket är välkomna hem till oss i Kisa, Uddevalla och söder om Söder så kan vi prata om det.
Inga Gevalia-fasoner och dyka upp oanmält hemma hos mig bara.
-
Mats_ume
- Kapten
Sniper skrev: Igår, 12:17Alla som tycker det är fel att äta mycket är välkomna hem till oss i Kisa, Uddevalla och söder om Söder så kan vi prata om det.
Vi fortsätter på samma Sveriges Mästarnas Mästerkockmästare-temat genom att konstatera att Brynäsaren väljer Maille i sin sås. Till just den där såsen tror jag faktiskt Grey Poupon gör sig bättre eftersom man i den såsen inte nödvändigtvis söker styrkan/hettan i senapen. Vad säger Korven?
-
Korven
Mats_ume skrev: Igår, 16:44Vi fortsätter på samma Sveriges Mästarnas Mästerkockmästare-temat genom att konstatera att Brynäsaren väljer Maille i sin sås. Till just den där såsen tror jag faktiskt Grey Poupon gör sig bättre eftersom man i den såsen inte nödvändigtvis söker styrkan/hettan i senapen. Vad säger Korven?
Jag har tillräckligt mycket självinsikt för att inse att jag ibland kan framstå som något matsnobbig av min omgivning. Jag är dock ingen dijonsnobb, och jag har ett pragmatiskt och lättfotat förhållande till de flesta märken. Just nu står det t.ex. en burk Garant i kylen. Detta för att jag främst använder dijon som smaksättare i annat (mycket!), och då drunkar nyansskillnaderna i helheten enligt mig. Så jag är nog fel person att fråga.
-
Korven
Med tanke på den idag högst aktuelle Nobel-kocken Tommy Myllymäki så kan jag bjuda på en dijonrelaterad mästerkocksanekdot. Han gjorde sin första säsong som domare när jag var med och gav mig konstruktiv kritik att jag borde ha tryck på med mer dijon i min tyskinspirerade (dock kalla) potatissallad. Dock tyckte han att jag borde dragit ned på sardellerna i kryddsmöret till kycklingschnitzeln. Så det kanske jämnade ut sig smakmässigt för jag klarade mig kvar, den gången.
-
Mats_ume
- Kapten
Jag har också en burk Garant Dijonsenap i kylen. Den är ju väldigt lik Grey Poupon (förutom att den tyvärr saknar den där lilla eleganta vinösa tonen). Dvs en rätt krämig smak där man kan ta en tesked direkt i munnen. Det gör man ju inte med t.ex Maille...
-
Korven
Mats_ume skrev: Igår, 18:31Jag har också en burk Garant Dijonsenap i kylen. Den är ju väldigt lik Grey Poupon (förutom att den tyvärr saknar den där lilla eleganta vinösa tonen). Dvs en rätt krämig smak där man kan ta en tesked direkt i munnen. Det gör man ju inte med t.ex Maille...
Ja den är ju rätt rivig när man slickar av skeden. Kan ha lurat en och annan unge att göra detsamma.