2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö 2-3 str

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: 2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Sniper »

SteveY skrev: tis 16 dec 2025, 10:36

Jag skulle säga att det brister hos både våra målvakter och backar, utan att gå efter någon statistik. :shock:

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jag skulle säga att det brister hos både våra målvakter och backar, utan att gå efter någon statistik. :shock:

Så är det nog men just räddningsprocenten tillhör ett lags samlade förmåga att försvara sig. Inte en enskild individ.

De lag med bäst totalförsvar vilket också kan innefatta anfall har oftast bäst räddningsprocent.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
CMB

Inlägg av CMB »

Bild

Det är rent drävel, fokusera på att lira hockey bättre. X antal år nu med stjärnanalytikerna. Vi ligger sist.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

CMB skrev: tis 16 dec 2025, 11:21

Bild
. Vi ligger sist.

Det gör vi inte alls.
Vi bryr oss inte om fånig statistik som antal poäng och annat dravel :mrgreen:

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Var Lucka 17* och Lunkan med på träningen idag?

*Cehlariks 2+15=17 var tänkt att avhandlas i lucka 17 men det blir något annat.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Ja, eller är det forwards som hjälper till för dåligt hem eller tappar puck i fel lägen? Alla ser nog att det brister, men vad är det som brister?

Men jag inser att jag talar för till stor del döva öron, givetvis är det bortkastad tid och resurser att använda sig av statistik för att föra några djupare analyser. Det enda som betyder något är räddningsprocent, i övrigt är det bara poäng som säger något.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: tis 16 dec 2025, 13:04

Ja, eller är det forwards som hjälper till för dåligt hem eller tappar puck i fel lägen? Alla ser nog att det brister, men vad är det som brister?

Men jag inser att jag talar för till stor del döva öron, givetvis är det bortkastad tid och resurser att använda sig av statistik för att föra några djupare analyser. Det enda som betyder något är räddningsprocent, i övrigt är det bara poäng som säger något.

Jag hör vad du säger och håller med till en del.
Liksom jag håller med till en del om senap (en väldigt liten del - att man inte behöver ha senap på varje korv).
Samtidigt brukade jag som barn ha senap istället för ketchup på makaronerna.
Jag är ingen ketchupmotståndare - men tycker att det är överflödigt många gånger.
En pasta bolognese som behöver ketchup är ingen bra pasta bolognese.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: tis 16 dec 2025, 10:27
Stjärnan skrev: tis 16 dec 2025, 08:13

Men har den en procent under 90 så kan den inte anses vara bra.

Och där är vi helt totalt oense.

Ja, men det har vi ju varit i alla år så varför skulle det ha ändrats? ;)

Nu menar jag inte per automatik att den "regeln" gäller i enstaka matcher utan under längre sekvenser. Klart att en supermålvakt kan göra en dålig match och bör då inte klassas som dålig. Men ligger man under 90% efter halva serien så är det för mig svårt att benämna som en bra målvakt. Möjligen OK eller hyfsad.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: tis 16 dec 2025, 13:13

Jag är ingen ketchupmotståndare - men tycker att det är överflödigt många gånger.
En pasta bolognese som behöver ketchup är ingen bra pasta bolognese.

Jag håller helt med, behöver man ketchup på en pastasås har man gjort fel oavsett om det är en bolognese, svensk köttfärssås eller vilken sås som helst ;-)

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: tis 16 dec 2025, 13:14
Stjärnan skrev: tis 16 dec 2025, 08:13

Men har den en procent under 90 så kan den inte anses vara bra.

Nu menar jag inte per automatik att den "regeln" gäller i enstaka matcher utan under längre sekvenser. Klart att en supermålvakt kan göra en dålig match och bör då inte klassas som dålig. Men ligger man under 90% efter halva serien så är det för mig svårt att benämna som en bra målvakt. Möjligen OK eller hyfsad.

Jag skulle vilja säga att räddningsprocenten är ett mått på försvarsspelet för hela laget. Visst, en toppmålvakt kan hålla ok siffror även med ett sämre försvar och en dålig målvakt kan sänka även ett bra försvar. Men utan extremfallen så är det mer ett mått på laget än mått på målvakten. Och jag menade så klart också över tid och inte enskilda matcher.

Två exempel, är Adam Åhman och Magnus Hellberg dåliga målvakter? I mina ögon är det två målvakter som har spelat bra den här säsongen men ändå under 90 i räddningsprocent.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gabriel Fortier fanns inte med på isen när LIF tränade på tisdagen. Lagkaptenen Peter Cehlarik tränade inte heller för fullt.
- Siljan News -

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: tis 16 dec 2025, 15:06

Gabriel Fortier fanns inte med på isen när LIF tränade på tisdagen. Lagkaptenen Peter Cehlarik tränade inte heller för fullt.
- Siljan News -

Dom behöver nog bara "vila" sig i form lite mer än de andra :grin:

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: tis 16 dec 2025, 14:37

Jag skulle vilja säga att räddningsprocenten är ett mått på försvarsspelet för hela laget. Visst, en toppmålvakt kan hålla ok siffror även med ett sämre försvar och en dålig målvakt kan sänka även ett bra försvar. Men utan extremfallen så är det mer ett mått på laget än mått på målvakten. Och jag menade så klart också över tid och inte enskilda matcher.

Två exempel, är Adam Åhman och Magnus Hellberg dåliga målvakter? I mina ögon är det två målvakter som har spelat bra den här säsongen men ändå under 90 i räddningsprocent.

Fast i ditt extremexempel du nämnde tidigare så var du ju inne på match för match.

Är de under 90 så är de inte bra i år nej.

För SHL mått mätt, Tycker du att Hellsten har varit bra i år? Han har två hållna nollor.
Tycker du Gidlöf varit bra i år?

Jag tycker inte det.

Sun taught me,
Keep RISING!
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: tis 16 dec 2025, 15:06

- Siljan News -

Fortier kan vi behålla ett tag till. Jag var väldigt skeptisk till honom efter försäsongen men vill se han lite längre.
PC och Caito kan de rea ut redan nu. Det är inga som kommer hjälpa oss i vår.

Sun taught me,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: tis 16 dec 2025, 19:35
Wiborg skrev: tis 16 dec 2025, 14:37

Fast i ditt extremexempel du nämnde tidigare så var du ju inne på match för match.

Är de under 90 så är de inte bra i år nej.

För SHL mått mätt, Tycker du att Hellsten har varit bra i år? Han har två hållna nollor.
Tycker du Gidlöf varit bra i år?

Jag tycker inte det.

Ja, exemplet var menat över en match, men meningen med exemplet var att lag har ju olika spelsystem som gynnar eller missgynnar räddningsprocenten. Örebro och Luleå är ju lag som normalt sett spelar väldigt tight defensivt och släpper till få klara målchanser, det ger ofta någon procentenhet högre räddningsprocent än vad målvakterna haft i annat lag. Enstaka dåliga matcher påverkar ju även den totala räddningsprocenten i väldigt stor utsträckning. Utan att räkna på det kan jag tänka mig att Hellberg hade haft klart bättre siffror om man räknar bort Djurgårdens bottennapp med 8 insläppta hemma mot Frölunda innan han byttes ut.

En mer rättvis siffra är ju att jämföra räddningsprocent på xG (kommer inte ihåg hur den förkortas), men den statistiken vet jag inte om vi har tillgång till ens på hockeysiffror.se. Det är en kvot på hur många mål man släppt in jämfört med hur många mål man förväntas släppa in baserat på hur farliga lägen man får emot sig. Inte heller det är någon magisk siffra som är facit, men ändå klart spetsigare än räddningsprocenten.

Gidlöf har spelat för lite för att jag ska kunna göra en rättvis bedömning, men det jag sett har väl varit snäppet under förhoppningarna. Hellsten tycker jag har varit ganska bra och ungefär där jag förväntat mig. Så med SHL mått mätt tycker jag att det varit godkänt även om man alltid hoppas på nollan i varje match.