Wiborg skrev: ons 17 dec 2025, 07:38
Stjärnan skrev: tis 16 dec 2025, 19:35
Wiborg skrev: tis 16 dec 2025, 14:37
Jag skulle vilja säga att räddningsprocenten är ett mått på försvarsspelet för hela laget. Visst, en toppmålvakt kan hålla ok siffror även med ett sämre försvar och en dålig målvakt kan sänka även ett bra försvar. Men utan extremfallen så är det mer ett mått på laget än mått på målvakten. Och jag menade så klart också över tid och inte enskilda matcher.
Två exempel, är Adam Åhman och Magnus Hellberg dåliga målvakter? I mina ögon är det två målvakter som har spelat bra den här säsongen men ändå under 90 i räddningsprocent.
Fast i ditt extremexempel du nämnde tidigare så var du ju inne på match för match.
Är de under 90 så är de inte bra i år nej.
För SHL mått mätt, Tycker du att Hellsten har varit bra i år? Han har två hållna nollor.
Tycker du Gidlöf varit bra i år?
Jag tycker inte det.
Ja, exemplet var menat över en match, men meningen med exemplet var att lag har ju olika spelsystem som gynnar eller missgynnar räddningsprocenten. Örebro och Luleå är ju lag som normalt sett spelar väldigt tight defensivt och släpper till få klara målchanser, det ger ofta någon procentenhet högre räddningsprocent än vad målvakterna haft i annat lag. Enstaka dåliga matcher påverkar ju även den totala räddningsprocenten i väldigt stor utsträckning. Utan att räkna på det kan jag tänka mig att Hellberg hade haft klart bättre siffror om man räknar bort Djurgårdens bottennapp med 8 insläppta hemma mot Frölunda innan han byttes ut.
En mer rättvis siffra är ju att jämföra räddningsprocent på xG (kommer inte ihåg hur den förkortas), men den statistiken vet jag inte om vi har tillgång till ens på hockeysiffror.se. Det är en kvot på hur många mål man släppt in jämfört med hur många mål man förväntas släppa in baserat på hur farliga lägen man får emot sig. Inte heller det är någon magisk siffra som är facit, men ändå klart spetsigare än räddningsprocenten.
Gidlöf har spelat för lite för att jag ska kunna göra en rättvis bedömning, men det jag sett har väl varit snäppet under förhoppningarna. Hellsten tycker jag har varit ganska bra och ungefär där jag förväntat mig. Så med SHL mått mätt tycker jag att det varit godkänt även om man alltid hoppas på nollan i varje match.
Kollade Hockeysiffror.se. Dom har något dom kallar ”förväntad räddningsprocent” och avvikelse från den. Känns ju som sagt som ett spetsigare sätt att mäta än bara titta på procenten.
Christoffersson har förväntad räddningsprocent 88,08 (avviker -0,35), Gidlöf 90,05 (avviker -0,94) och Hellsten 90,52 (avviker -0,96). Hellsten har enligt detta alltså haft lättast matcher och Christoffersson presterat bäst.
Kan jämföras med Lasse Johansson som är bäst i serien på 4,61 över sin förväntade räddningsprocent på 89,81.
Det finns ju många andra saker som skulle vara intressanta att veta också - t.ex. görs ”de svårare” räddningarna när matcherna står och väger? Släpps ”enkla skott” in och ”svåra skott” räddas?