2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö 2-3 str

Matchtrådar för alla matcher.
Stjärnan

Re: 2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: ons 17 dec 2025, 07:38

En mer rättvis siffra är ju att jämföra räddningsprocent på xG (kommer inte ihåg hur den förkortas), men den statistiken vet jag inte om vi har tillgång till ens på hockeysiffror.se. Det är en kvot på hur många mål man släppt in jämfört med hur många mål man förväntas släppa in baserat på hur farliga lägen man får emot sig. Inte heller det är någon magisk siffra som är facit, men ändå klart spetsigare än räddningsprocenten.

Gidlöf har spelat för lite för att jag ska kunna göra en rättvis bedömning, men det jag sett har väl varit snäppet under förhoppningarna. Hellsten tycker jag har varit ganska bra och ungefär där jag förväntat mig. Så med SHL mått mätt tycker jag att det varit godkänt även om man alltid hoppas på nollan i varje match.

I de två styckena är vi faktiskt överens.

Jaha. En dag kvar innan match. Ska ändå bli lite kul. Ovissheten var vi står är väl inte jättehög direkt men man vet aldrig vad ett uppehåll kan ställa till med.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

En undersökning skulle avgöra framtiden efter den långa skadefrånvaron.
På onsdagen kom svaret – Marcus Gidlöf, 20, är tillbaka i full träning med Leksands IF.
- FK -

* * *

Gidlöf redo för comeback - men inte mot Malmö.
- Siljan News -

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: ons 17 dec 2025, 09:01

En mer rättvis siffra är ju att jämföra räddningsprocent på xG (kommer inte ihåg hur den förkortas), men den statistiken vet jag inte om vi har tillgång till ens på hockeysiffror.se. Det är en kvot på hur många mål man släppt in jämfört med hur många mål man förväntas släppa in baserat på hur farliga lägen man får emot sig. Inte heller det är någon magisk siffra som är facit, men ändå klart spetsigare än räddningsprocenten.

Gidlöf har spelat för lite för att jag ska kunna göra en rättvis bedömning, men det jag sett har väl varit snäppet under förhoppningarna. Hellsten tycker jag har varit ganska bra och ungefär där jag förväntat mig. Så med SHL mått mätt tycker jag att det varit godkänt även om man alltid hoppas på nollan i varje match.

I de två styckena är vi faktiskt överens.

Och i övrigt är vi nog överens om att vi inte kommer bli överens så vi kan fokusera på morgondagens match ;-)

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

DIREKT
"Så här kort har nog inte frånvarolistan varit"

* * *

DIREKT
"Han får hjälp av isen av Anton Johansson"

Bild

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Sniper skrev: ons 17 dec 2025, 11:17

DIREKT
"Så här kort har nog inte frånvarolistan varit"

* * *

DIREKT
"Han får hjälp av isen av Anton Johansson"

Bild

Sluta skräm folk.. Tinus fick problem med skridskon och AJ hjälpte honom va isen.

Framåt Masar!

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

DIREKT
Många tillbaka i träning inför omstarten

Fortier?
Cehlarik (för fullt)?
Lunkan?
Östman?

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Sniper skrev: ons 17 dec 2025, 12:14

DIREKT
Många tillbaka i träning inför omstarten

Fortier?
Cehlarik (för fullt)?
Lunkan?
Östman?

Enligt FK saknades bara Linkan och Fortier på träningen idag.
Cehlarik tränade fullt.

Framåt Masar!

Sigge8

Inlägg av Sigge8 »

Stjärnan skrev: tis 16 dec 2025, 19:35
Wiborg skrev: tis 16 dec 2025, 14:37

Jag skulle vilja säga att räddningsprocenten är ett mått på försvarsspelet för hela laget. Visst, en toppmålvakt kan hålla ok siffror även med ett sämre försvar och en dålig målvakt kan sänka även ett bra försvar. Men utan extremfallen så är det mer ett mått på laget än mått på målvakten. Och jag menade så klart också över tid och inte enskilda matcher.

Två exempel, är Adam Åhman och Magnus Hellberg dåliga målvakter? I mina ögon är det två målvakter som har spelat bra den här säsongen men ändå under 90 i räddningsprocent.

Fast i ditt extremexempel du nämnde tidigare så var du ju inne på match för match.

Är de under 90 så är de inte bra i år nej.

För SHL mått mätt, Tycker du att Hellsten har varit bra i år? Han har två hållna nollor.
Tycker du Gidlöf varit bra i år?

Jag tycker inte det.

Ja, exemplet var menat över en match, men meningen med exemplet var att lag har ju olika spelsystem som gynnar eller missgynnar räddningsprocenten. Örebro och Luleå är ju lag som normalt sett spelar väldigt tight defensivt och släpper till få klara målchanser, det ger ofta någon procentenhet högre räddningsprocent än vad målvakterna haft i annat lag. Enstaka dåliga matcher påverkar ju även den totala räddningsprocenten i väldigt stor utsträckning. Utan att räkna på det kan jag tänka mig att Hellberg hade haft klart bättre siffror om man räknar bort Djurgårdens bottennapp med 8 insläppta hemma mot Frölunda innan han byttes ut.

Kollade Hockeysiffror.se. Dom har något dom kallar ”förväntad räddningsprocent” och avvikelse från den. Känns ju som sagt som ett spetsigare sätt att mäta än bara titta på procenten.

Christoffersson har förväntad räddningsprocent 88,08 (avviker -0,35), Gidlöf 90,05 (avviker -0,94) och Hellsten 90,52 (avviker -0,96). Hellsten har enligt detta alltså haft lättast matcher och Christoffersson presterat bäst.

Kan jämföras med Lasse Johansson som är bäst i serien på 4,61 över sin förväntade räddningsprocent på 89,81.

Det finns ju många andra saker som skulle vara intressanta att veta också - t.ex. görs ”de svårare” räddningarna när matcherna står och väger? Släpps ”enkla skott” in och ”svåra skott” räddas?

CMB

Inlägg av CMB »

Nu när jag har visat min skyhöga statistik i xGrinchen så laddar jag för seger mot Malmö imorgon, och det som ett första steg mot vårens SM-guld. Kom igen LIF och skjut högt, Dreaming is free!!!

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Stjärnan skrev: tis 16 dec 2025, 19:37
Sniper skrev: tis 16 dec 2025, 15:06

Gabriel Fortier fanns inte med på isen när LIF tränade på tisdagen. Lagkaptenen Peter Cehlarik tränade inte heller för fullt.
- Siljan News -

Fortier kan vi behålla ett tag till. Jag var väldigt skeptisk till honom efter försäsongen men vill se han lite längre.
PC och Caito kan de rea ut redan nu. Det är inga som kommer hjälpa oss i vår.

Det beror på. Om vi ska fortsätta spela snabb hockey, som är lättläst för motståndarna och som bara Lang, Fortier, Karlberg och en yngre Veronneau hänger med i (men som de inte kan göra mål på), så kommer ju inte Cehlarik till sin rätt.
Då kan vi sälja honom. Men om vi ska spela med lite mer tempoväxlingar etc. så ska han vara kvar.

Caito är sämsta back så han kan vi sälja. Men man får väl höra efter säsongen att han behöver en operation och spelat skadad hela säsongen.

Södra Siljan speglar vinnare
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Bild

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Ja, 2 raka segrar skulle onekligen ge nåt slags hopp hos många tror jag. Gärna övertygande sådana där även motståndet är bra.
Men jag tror dessvärre att motståndarna behöver göra rätt dåliga matcher för att vi ska ha en chans till ens poäng i år. Märkligt hur det kan svänga av en stolpträff eller om det var missat jätteläge nere i malmö vid ställning 0-3. Fram till dess såg det lovande ut, minst sagt.

Nåväl. Gameday! Blir ändå oerhört intressant detta. Vore mycket bra för publiktillströmningen och därmed ekonomin om vi kunde börja vinna nu.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Lucka 18: Största segersiffrorna under 2000-talet

2012-02-06 Leksand-Malmö 6-0
2012-10-20 Malmö-Leksand 0-6
2023-11-02 Leksand-Malmö 6-2

Bild
Tennissiffror igen om vi behåller fokus?

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Bild

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: Igår, 07:48

Bild

Nu talar vi återigen samma språk, Gösen!

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.