2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö 2-3 str

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Klas

Re: 2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö 2-3 str

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: Igår, 22:39

Det såg bra ut halvvägs in i tredje när vi och Växjö ledde.
Häng på Luleå och högintressant lördag.
Nu är det som något slocknat inom mig.

Jag har medvetet jobbat under uppehållet med att försöka lura mig själv att jag kan ha en smula distans till detta. Går sisådär, men måste försöka. För att rädda den själsliga hälsan håller det inte att investera så mycket känslor i detta som jag gör.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
CMB

Inlägg av CMB »

Bild

Slagskott- och nättakskristallen.

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Men som jag var inne på.. Vågar JH hålla kvar detta tänk att sätta defensiven i första hand och inte falla tillbaka till sitt mantra Tuta&kör full fart rakt fram, så känner jag plötsligt lite hopp igen. Inte att undvika kval kanske men att faktiskt kunna hantera ett dylikt scenario.
Skulle det sedan visa sig räcka till att klättra förbi två lag så är det en saftig bonus men nog inget vi ska räkna med idag.

Så till JH. Fortsätt nu med detta. Och se resterande del av serien som träningsmatcher. Då kan det faktiskt finnas ett liiitet litet hopp att få spela i SHL även nästa säsong. Men hur tusan de ska lösa målskyttesfrågan har jag ingen aning om.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Jag tror verkligen inte att Johans mantra varit tuta och kör. Det är nog snarare där det brustit hos spelarna och för att få in "fem i bild" så trycker man på ett bättre försvarsarbete från forwards. Med det så får vi även en bättre offensiv.

Nu ligger vi 0,5 poäng efter istället för 1,5 före. Baserat på att vi den här halvan behöver någonstans 1,4 - 1,5 i snitt per match för att undvika kval.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2025-12-18 Torsdag 19:00 Leksand - Malmö

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: Igår, 18:47

Men HERREGUD!!!!! Vad har de för tröjor?? Urfula!

Är den som Gösen menade vi skulle tjäna pengar på så önskar jag bara Lycka till. :|

Vi har redan tjänat pengar på dem, varenda namn har ju betalat ca 1500 kronor

https://www.leksandsif.se/article/jxbaszg-30ead/view

Men håller helt med om att de är skitfula och det har ju inte bara med de grå namnen att göra, designen har ju Superstars som är ansvariga verkligen inte lyckats med.

CMB skrev: Igår, 19:44

Jag upplever det som att spelarna håller klubban mer med två händer denna period, och visar också bättre var de vill ha passet med att sätta klubban i isen. Mer rejält helt enkelt. Inbillning kanske, men jag tyckte det såg bättre ut. Kom igen LIF, detta vinner ni!

Jag håller med om att det såg klart bättre ut. Framförallt så fortsatte man spela som man ska även efter målen. Man slutade inte spela som man gjort senaste matchern direkt någon gör mål. Det är ett klart steg framåt. Såg helt enkelt inte lika ängsligt ut.

Gösen skrev: Igår, 20:09

T.o.m. Cehlarik ser pigg ut efter att ha fått vila och kolla trav senaste veckan.

Jag håller med där, kanske hans bästa insats den här säsongen även om han inte glimrade.

Sniper skrev: Igår, 20:36

Teori:

Lang har mått dåligt under hösten av framtidsgrubblerier, rädd att kontraktet han kommer erbjudas innebär en lönesänkning han bara inte kan tacka ja till. Men under uppehållet satte han sig ner med Tjomme och erbjudandet var acceptabelt. Förlängningen blir officiell på julafton. Nu är han lättad och glad och spelar därefter.

Inte helt orimlig teori. Fem dagar kvar för att se om den stämmer ;-)

Klas skrev: Igår, 21:01

Fan jag kunde inte hålla mig från att kika här 😬
Säg inget till Wiborg, men jag har varit inne och kikat flera gånger… 😬

Det är sällan jag är övertygad utan något som helst bevis, men den här gången så hade du inte kunna lura mig ens om du hållit dig från att skriva resten av året ;-)

Chegr skrev: Igår, 21:03

Caito är så jävla usel alltså. Han lyckas alltid pricka första täck. När han sen blir uppsatt för ett direktskott så tar han emot och skjuter ett mjukt dragskott i magen på målvakten.

Ta upp nån junior som iaf vill spela hockey...

Jag tycker han gör många bra saker, men det är mer negativt än positivt den här säsongen och jag tycker han varit överlägset sämsta back den här säsongen. Han har bra egenskaper men han använder dem inte på rätt sätt.

Stjärnan skrev: Igår, 21:31

9 poäng upp till säker mark nu. Eller 10 mht målskillnaden.
Inte ens när motståndarna halvsover igenom matchen kan vi slå dom.
Lika bra vi blir klara för kval tidigt så vi kan börja fokusera på det.

Nu väntar 4 säkra torsk innan vi möter hv i en förtids kvalmatch.

Jag skulle nog vilja säga 11 poäng, tror det är ÖHK och HV71 som vi kommer behöva ta oss förbi om vi ska undvika kval.

Runntur skrev: Igår, 22:17

Fram till med 4 min kvar av 3e har vi 3 pinnar och gör den bästa insatsen på minst tio omgångar. Matchen borde varit avgord med minst 3-1 där. Sen hittar vi en väg att släppa in ett mål. WN utan klubba nere i hörnet är så nära utvisning att han mer eller mindre måste släppa finnjäveln som får gata in mot mål och skjuter en backhand (som styrs mycket oturligt) in i nättaket.

Antons håll i puck bakom eget mål sista 15 sekunderna av matchen säger väl egentligen ganska mycket om vart vi är. Den ena poängen idag var viktig.

Caitos sekvens i övertiden är ju bara helt episk på ett uselt sätt.

3 pinnar idag skulle betytt oerhört mycket för känslan i det här laget. Man får verkligen hoppas att grabbarna kan ta med sig insatsen till nästa match och göra det lika bra då.

Om vi gör sånna här insatser varena omgång resten av grundserien så har vi fortfarande chansen, men de ska mycket till känns det som.

Precis samma analys som mig med enda synpunkten att det var väl Fred som släppte klubban för att undvika utvisning? Rätt eller fel, hade han inte släppt klubban och åkt ut hade vi hängt ut honom för det, men det är sånt som händer ibland. Det var de missade lägen man hade innan som gjorde att Malmö fortfarande hade chansen.

Jag tycker man gör en riktigt bra match fram till 2-2 och var det klart bättre laget och förtjänade 3 poäng. Så jag tycker ändå det är positivt trots att man hade behövt alla poäng och framförallt en seger att rida vidare på. Nu belv det ännu en förlust och ännu svårare att hitta självförtroende och spela avslappnat som jag ändå tyckte de gjorde i 2,5 perioder lite drygt.

Einar Berg skrev: Igår, 22:33

Varför störtar ingen av W.Nilsson eller Stevens, på finnjävlen?
Nilsson hade lätt kunnat stoppa/störa honom.

Bedrövligt agerande av båda två!!

Det är väl precis det de pratat om att man inte ska göra, att man ska ta hand om sin egen uppgift och lita på att lagkamraterna sköter sin uppgift. Visst, i det här läget kanske det hade varit bättre att skita i sin uppgift och gått ner, men hade han gjort det och sin egen spelare fått fri gata efter passning istället så hade han fått skit för det.

Klas skrev: Igår, 22:54

Jag har medvetet jobbat under uppehållet med att försöka lura mig själv att jag kan ha en smula distans till detta. Går sisådär, men måste försöka. För att rädda den själsliga hälsan håller det inte att investera så mycket känslor i detta som jag gör.

Samma sak här. Jag har ändå lyckats komma till slutsatsen att det får gå som det går, skiter det sig så gör det det men då tar vi konsekvenserna då. Jag älskar hockey för att det är känslor inblandat, ska jag se matcherna likgiltigt kan jag lika gärna sluta titta helt och det lär ju inte hända. Sedan försöker jag att inte bli allt för besviken av förluster och inte dra för stora växlar av tabellen. Sedan är jag allmänt intresserad av att trixa med siffror så jag kommer givetvis sitta och tänka att händer si och så så finns chansen om vi spelar si eller så.

Gösen skrev: Idag, 09:25

Jag tror verkligen inte att Johans mantra varit tuta och kör. Det är nog snarare där det brustit hos spelarna och för att få in "fem i bild" så trycker man på ett bättre försvarsarbete från forwards. Med det så får vi även en bättre offensiv.

Nu ligger vi 0,5 poäng efter istället för 1,5 före. Baserat på att vi den här halvan behöver någonstans 1,4 - 1,5 i snitt per match för att undvika kval.

Vinst imorgon och vi ligger på plus...

Jag tycker ju inte att det ser ut som att man ändrat något egentligen utan mer spelat så som man pratat om att man ska spela och att man håller ihop det i nästan 60 minuter. Man går framåt i rätt lägen och tillsammans. Kommer man inte samlat så går man inte framåt med samma intensitet som man gjort tidigare. Jag skulle inte kalla det att sätta defensiven i första hand men jag är med på vad Stjärnan menar men torr att det inte handlar om en taktisk skillnad från Hedberg utan snarare kanske en insikt bland spelarna att de den här gången hittade rätt. Jag tycker det såg ut så innan förra uppehållet också men att det mellan dessa uppehåll blev någon kollektiv kollaps där man frångick det kollektiva och mer körde på en och en.

Jag tycker ändå den här matchen var ett jättesteg framåt jämfört med matcherna som varit den här perioden mellan uppehållen. Fortsätter vi spela såhär så kommer vinsterna trilla in, det är jag övertygad om, sedan om det räcker för att undvika kval är jag väl mer tveksam till, men oavsett vad som händer så kommer vi inte åka ur SHL innan det spelats om det. Så blir det kval så ska jag försöka njuta av något som jag ändå tycker är de häftigaste matcherna på säsongen. Har alltid hellre sett kvalet än slutspelet (förutom de få gånger Leksand spelat slutspel såklart).

Christoffersson var bra i målet även om han inte hade så jättesvåra lägen emot sig. Langhammer hade det lite tuffare mot sig och vann målvaktsmatchen, men ingen skugga ska falla över Christoffersson ändå. Trots det hoppas jag verkligen att man får se Gidlöf i målet på lördag av flera anledningar.

Pain is temporary, glory is forever