2026-01-03 Lördag 15:15 Leksand - HV71 5-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

2026-01-03 Lördag 15:15 Leksand - HV71 5-4

Inlägg av Sniper »

11. Brynäs 38
12. Örebro 38

Brynäs-Luleå
Örebro-Rögle

Ludde

Re: 2026-01-03 Lördag 15:15 Leksand - HV71

Inlägg av Ludde »

Senaste 4 matcherna i SHL, en rejäl utskåpning i övrigt jämna relativt målsnåla matcher.

HV71-Leksand 5-0
HV71-Leksand 2-1
HV71-Leksand 1-3
Leksand-HV71 3-2

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
CMB

Inlägg av CMB »

Vi ska uppåt i tabellen, jag struntar i hur.

Bild

Mot seger!

Runntur

Inlägg av Runntur »

Vi kanske saknar en del skills, men en sak ska laget ha, dom har börjat kriga i försvarspelet. Vi blir lite stissiga i egen zon ibland men vi krigar för att vinna insidan och vara i vägen, och det ger resultat. Nästa förändring är Gidlöf. Det känns oerhört mycket lugnare när motståndarna avslutar än vad det har gjort tidigare. Armalis gav mig seriöst PTSD när det kommer till motståndares avslut på vårat mål. Det känslan har tyvärr hängt med mig fram tills nu. Våra andra målvakter har inte gjort bort sig men dom står inte på huvudet heller. Med Gidlöf känns det som att vi ger oss själva chansen och jag är heller inte nervös för att varenda höstlöv kan segla in och förstöra för oss. Något säger mig att laget känner likadant när Gidlöf står.

Avståndet till trygg mark är fortfarande 10 poäng och jag tycker vi förtjänar bättre efter sista 3 matcherna, men vi får fokusera på att ta våra egna poäng och så ser vi vart det leder. Oavsett så är vi betydligt bättre rustade nu om det skulle bli ett kval. Vi kan ju starta med 3 krigarpoäng hemma mot HV för att sätta tonen.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Runntur skrev: tis 30 dec 2025, 23:30

Vi kanske saknar en del skills, men en sak ska laget ha, dom har börjat kriga i försvarspelet.

Med Gidlöf känns det som att vi ger oss själva chansen och jag är heller inte nervös för att varenda höstlöv kan segla in och förstöra för oss. Något säger mig att laget känner likadant när Gidlöf står.

Håller med! Gidlöf har stor del i att vi tar några poäng. Dels för sitt spel, så klart, men även att laget känner den trygghet han sprider. Nog så viktigt!

Två saker som måste förbättras i försvarspelet är hur jävla lågt vi sjunker. Mot Timrå spelade vi ju nedanför cirklarna i vår zon konstant kändes det som.

Nästa sak är ju gåtan Matt Caito. Man tycker ju synd om honom, kolla sista minuten när han snubblar i egen zon och endast Guds försyn räddar oss från ett mål i arslet…stackarn är totalt ur slag. Han behöver ta ett kliv tillbaks, sitta på sidan och hitta balansen. Och laget behöver en back som åtminstone håller sig till hockeyns ABC.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Klas skrev: ons 31 dec 2025, 08:59

Vi kanske saknar en del skills, men en sak ska laget ha, dom har börjat kriga i försvarspelet.

Med Gidlöf känns det som att vi ger oss själva chansen och jag är heller inte nervös för att varenda höstlöv kan segla in och förstöra för oss. Något säger mig att laget känner likadant när Gidlöf står.

Håller med! Gidlöf har stor del i att vi tar några poäng. Dels för sitt spel, så klart, men även att laget känner den trygghet han sprider. Nog så viktigt!

Två saker som måste förbättras i försvarspelet är hur jävla lågt vi sjunker. Mot Timrå spelade vi ju nedanför cirklarna i vår zon konstant kändes det som.

Nästa sak är ju gåtan Matt Caito. Man tycker ju synd om honom, kolla sista minuten när han snubblar i egen zon och endast Guds försyn räddar oss från ett mål i arslet…stackarn är totalt ur slag. Han behöver ta ett kliv tillbaks, sitta på sidan och hitta balansen. Och laget behöver en back som åtminstone håller sig till hockeyns ABC.

Håller helt med om både Gidlöf och Caito, hoppas vi inte tror att vi har något på gång och att detta lag skulle kunna få oss att klara kvalet, vi behöver tillskott, det är alldeles uppenbart och helst en hel femma med kvalitet och som är samspelta från start, skapa ett avtal och samarbete med någon finsk klubb som kan avvara detta i slutet av säsongen, för detta håller inte. Vi sprattlar till och tar en poäng i matcher mot lag som inte har högsta fokus för dagen, men i ett kval.....

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Pellefant skrev: ons 31 dec 2025, 09:06
Klas skrev: ons 31 dec 2025, 08:59

Håller med!

. Vi sprattlar till och tar en poäng i matcher mot lag som inte har högsta fokus för dagen, men i ett kval.....

Precis. Kollar man matchen i går så höll ett fåtal spelare SHL-nivå, och i ett kval med den press som då finns är vi så jävla rökta. Så laget behöver förstärkas, eller laget behöver spela bättre. Det senare har vi prövat en halv säsong med ytterst blandat resultat, så då återstår väl att förstärka. Men ingen vill ju komma hit, står det i tidningarma.. :?

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Henke Lif

Inlägg av Henke Lif »

Gott nytt på er.
Ser verkligen fram emot Lördag.
Hopppas målet Max gjorde betydde mycket för honom.
Det var så kul och se.

Runntur

Inlägg av Runntur »

Henke Lif skrev: ons 31 dec 2025, 09:22

Gott nytt på er.
Ser verkligen fram emot Lördag.
Hopppas målet Max gjorde betydde mycket för honom.
Det var så kul och se.

Reaktionerna efter målen av både Kaderli och Max vittnar om hur mycket målen betydde för båda dom spelarna. Jättekul att se. Hoppas dom nu har pumpat självförtroende Ala Karlberg efter globen :mrgreen:

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

”Tufft att locka hit nån” samt "Vi tror på de killar vi har", sa Hedberg före jul i en avtändande artikelingress. Jag bryr mig inte om vad tråkmånsen säger. Vi ska ha minst två spelare. "Jag struntar i hur" som CMB säger i annan fråga.

Gidlöf skänkte laget trygghet när han kom in, och vi är svårbesegrade vid full tid sedan dess. Nu behöver vi en backklippa. Tjomme fixade Mirco Müller några veckor före deadline för fem år sedan. Fixa en motsvarighet. Dyrt? Skeppa Caito och finansiera med hjälp av de pengarna.

Och så centern/forwarden som både kan servera andra och göra mål själv (finansierad externt).

Hedberg och Tjommes svar när de fått frågan är fel svar. Fixa bara. Jag struntar i hur.

Man kan BÅDE "tro på de killar vi har" OCH inse att de behöver hjälp av ett par spelare.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: ons 31 dec 2025, 10:56

”Tufft att locka hit nån” samt "Vi tror på de killar vi har", sa Hedberg före jul i en avtändande artikelingress. Jag bryr mig inte om vad tråkmånsen säger. Vi ska ha minst två spelare. "Jag struntar i hur" som CMB säger i annan fråga.

Gidlöf skänkte laget trygghet när han kom in, och vi är svårbesegrade vid full tid sedan dess. Nu behöver vi en backklippa. Tjomme fixade Mirco Müller några veckor före deadline för fem år sedan. Fixa en motsvarighet. Dyrt? Skeppa Caito och finansiera med hjälp av de pengarna.

Och så centern/forwarden som både kan servera andra och göra mål själv (finansierad externt).

Hedberg och Tjommes svar när de får frågan är fel svar. Fixa bara. Jag struntar i hur.

Jag tror inte ett skvatt på vad Hedberg och Tjomme sägger utåt i denna fråga, klart att dom inte skyltar med sånt. Klart är också att det går att hitta spelare men visst det behövs såklart pengar till det för det kommer kosta, men det borde vara värt en slant, fråga är hur stor slant det egentligen är värt?

Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Nu har vi rånat två poäng på två matcher. Rätt bra!
Det är en klassiker att tränare inte vågar bänka spelare med stjärnstatus på långtidskontrakt. Fred är ju tre gånger så bra. Men utan status. Tränare pallar inte trycket.
Men Lidströms systerson och Strandell är ju ändå riktigt bra backar. Milosevic bättre och bättre för varje dag.
HV ska vi väl inte behöva råna för att slå?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ullvi, typ skrev: ons 31 dec 2025, 12:32

Strandell

Mini-Amnér. Skjut fler slagskott och skjut bra - och Viktor Amnér 2015-16 har halvt återuppstått.

* * *

Nu kan Sportbladet avslöja de första pusselbitarna i Leksands återtåg till SHL:

Klubben har gjort klart med succébackarna Viktor Amnér och Alexander Ytterell.

(...)

Sportbladet har sökt Leksands sportchef Tore Jobs för en kommentar, men enligt uppgifter kommer backduon presenteras av klubben inom kort.

CMB

Inlägg av CMB »

Visst finns det spelare som bara vill till lag som Frölunda för att där surfa på vågen:

Bild

Men det är inte en sån spelare jag hoppas ändå ska välja LIF. Nej, jag drömmer om en spelare som tar det som en utmaning. En Poseidon.

Bild

CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: ons 31 dec 2025, 12:42

Mini-Amnér. Skjut fler slagskott och skjut bra - och Viktor Amnér 2015-16 har halvt återuppstått.

Japp, det var nån match här hyfsat nyligen där han i första halvan av matchen likt övriga backar enbart långt bak från blå skickade mjäkiga dragskott på mål, men där han sen - synbart av matchens utveckling - i ilska och frustration började spela hårdare och dessutom drämma till med ett aggressivt direktslagskott, vilket såg riktigt bra ut. Så ska han spela och agera hela matcherna!