Siljan News:
”Fråga igen på onsdag”
Forwardsduon var med på måndagens träning - inte tillgängliga för spel mot Skellefteå
Siljan News:
”Fråga igen på onsdag”
Forwardsduon var med på måndagens träning - inte tillgängliga för spel mot Skellefteå
12. Örebro 38
Skellefteå-HV71
Sniper skrev: tis 06 jan 2026, 21:1912. Örebro 38
Så… 7-8 matcher då att nå ikapp. Om vi plötsligt blir Frölunda.
Nejdå. Bara vi håller samma snitt som de åtta senaste matcherna efter att serien vände.
4-5 omgångar tar det.
"Black as midnight on a moonless night"
Idag ska Siljan News/FK fråga igen. Fråga Emilia alltså - om de gröna gubbarna.
De kan ju behövas på isen inte minst defensivt.
Gösen skrev: tis 06 jan 2026, 22:26Nejdå. Bara vi håller samma snitt som de åtta senaste matcherna efter att serien vände.
4-5 omgångar tar det.
I beg to differ... men ska hålla hoppet uppe om ett nytt spelsätt som präntas in som kan fungera i ett kval. Hoppet står också till att vi får möta Örebro istället för HV. Normalt sett hade jag valt HV före Örebro och Linköping alla dar i veckan, men HV har skaffat sig en för stark rutin på kvalspelet. Dessutom positiv sådan.
Nu såg jag inte matcherna mot Dif eller Fbk, men känslan är att vi var lite på rätt väg där. Och jag har hört de säga att fokus ska ligga på försvaret så kommer offensiven per automatik. Det är rätt väg tror jag. Men det tar tid att få ihop nu (speciellt när Hedberg förstört allt med sin allsvenska naiva spelstil hittills) så kan bara hoppas de inte ger sig ifrån den vägen nu.
Gösen skrev: tis 06 jan 2026, 22:26Nejdå. Bara vi håller samma snitt som de åtta senaste matcherna efter att serien vände.
4-5 omgångar tar det.
![]()
(För det var väl ett skämt?)
Varför skulle det vara det?
Övertygad att 61 poäng räcker för att slippa kval samt att vi med 9 poäng till är förbi om fem omgångar.
Det stora testet kommer när vi ÄR ikapp. Flera är de avsågade lag som gått ikapp men sedan börjat tappa igen. Så när kvalet-är-klart-människorna är spralliga blir det JAG som höjer varningens finger. Det är inte lätt att fortsätta vinna i tillräcklig utsträckning.
Men en sak i taget. Först ska vi gå ikapp. Matchen i morgon måste vinnas. Tåget går.
Gösen skrev: ons 07 jan 2026, 13:37Wittgenstein skrev: ons 07 jan 2026, 13:23Gösen skrev: tis 06 jan 2026, 22:26Nejdå. Bara vi håller samma snitt som de åtta senaste matcherna efter att serien vände.
4-5 omgångar tar det.
![]()
![]()
(För det var väl ett skämt?)
Varför skulle det vara det?
Övertygad att 61 poäng räcker för att slippa kval samt att vi med 9 poäng till är förbi om fem omgångar.
Du menar alltså alltså att Örebro kommer ta noll poäng på dom kommande fem matcherna, medan Hv tar max 4 poäng och vi 9?
Låter långsökt, men vi får hoppas du har rätt.
SteveY skrev: ons 07 jan 2026, 14:35Gösen skrev: ons 07 jan 2026, 13:37Varför skulle det vara det?
Övertygad att 61 poäng räcker för att slippa kval samt att vi med 9 poäng till är förbi om fem omgångar.Du menar alltså alltså att Örebro kommer ta noll poäng på dom kommande fem matcherna, medan Hv tar max 4 poäng och vi 9?
Låter långsökt, men vi får hoppas du har rätt.
Förbi HV.
Men Örebro får gärna nolla.
Jag gillar ju inte att prata hypotetiska frågor och teorier kring placeringar i hockeytabellen, men spelar Örebro som vi strax innan jul så är det ju möjligt. Örebro och HV känns väl som den enda möjligheten att slippa kval.
Något annat jag ändå förundras över är hur i all världen Djurgården har lyckats ta så mycket poäng, dom förtjänar inte alls att ligga där dom ligger i tabellen, men dom behöver bara ca 18 poäng på 19 matcher för att vara på säker mark, men egentligen är dom ett lag som har "kapacitet" att rasa genom tabellen om jag utrycker min känsla.
Pellefant skrev: ons 07 jan 2026, 15:35Jag gillar ju inte att prata hypotetiska frågor och teorier kring placeringar i hockeytabellen, men spelar Örebro som vi strax innan jul så är det ju möjligt. Örebro och HV känns väl som den enda möjligheten att slippa kval.
Något annat jag ändå förundras över är hur i all världen Djurgården har lyckats ta så mycket poäng, dom förtjänar inte alls att ligga där dom ligger i tabellen, men dom behöver bara ca 18 poäng på 19 matcher för att vara på säker mark, men egentligen är dom ett lag som har "kapacitet" att rasa genom tabellen om jag utrycker min känsla.
I början gick dom på rus. Sen har dom en målvakt som kan stjäla matcher, samt en del vassa spelare typ Hudon som ensam kan avgöra en match. Båda dom pusselbitarna har vi saknat stora delar av säsongen ..
Florida Panthers har Gustav Forsling, som de kallar för Forsy. Vi har ingen dito men väl en Forty. Gabriel Fortier är redo för spel imorgon.