2026-01-10 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand 6-4

Matchtrådar för alla matcher.
Ludde

Re: 2026-01-10 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand 6-4

Inlägg av Ludde »

I ärlighetens namn skulle nog Gidlöf haft ett par puckar också när man ser reprisen men han gjorde också ett par riktigt vassa räddningar.

4 mål bör räcka till vinst varje match.

Om HV och Örebro torskar sina är iallafall avståndet intakt, LHC ryckte bare ifrån en poäng.

Nya tag mot Brynäs, spelar vi så här så har vi en bra chans till 3 poäng.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: 2026-01-10 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: lör 10 jan 2026, 17:22

Om TJ hade läst mitt mail för 4 år sen och agerat
efter det hafe vi slagits om sm-guld nu. Tuurala.

Inte ens nu - när hans förtjänster är uppenbara för alla - skulle LIF rekrytera honom.
Han är för originell för mainstream-Leksand. Ta bara sättet han pratar på. Alldeles för udda personlighet för en Facebook-leksing.
Fanns ju t.o.m. leksingar som reagerade på Porsberger. Långt hår passar inte i Leksand. Välvårdat och välkammat ska det vara.
Som killarna från Dressmann-reklamen, som står i LIF:s bås.

CMB skrev: lör 10 jan 2026, 17:29

Vi har en jävla plugghäst till tränare. Bra betyg, inte en enda jävla konstruktiv tanke. Dra åt helvetae!!!

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Lika välkammade, välvårdade och nästan frireligöst glättiga är de epost som ramlar in i inkorgen direkt efter matchslut. Svårsmält när vi ligger sist och precis förlorat.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Henke Lif

Inlägg av Henke Lif »

Ludde skrev: lör 10 jan 2026, 17:20

Är vi trötta eller vart tog spelet från första två perioderna vägen?

Sa det härhemma. Vi försvarar en poäng. Typiskt ett bottenlag mot topplag. Kommer gå åt helvete. Så gjorde det också. De spelade inte för att vinna. Lättare sagt än gjort. Luften har gått ur mig nu men tar nya tag. Trevlig kväll.

Henke Lif

Inlägg av Henke Lif »

Ludde skrev: lör 10 jan 2026, 17:45

I ärlighetens namn skulle nog Gidlöf haft ett par puckar också när man ser reprisen men han gjorde också ett par riktigt vassa räddningar.

4 mål bör räcka till vinst varje match.

Om HV och Örebro torskar sina är iallafall avståndet intakt, LHC ryckte bare ifrån en poäng.

Nya tag mot Brynäs, spelar vi så här så har vi en bra chans till 3 poäng.

Möjligt angående Gidlöf att han möjligtvis kunde Haft någon. Men hela laget agerar mycket bättre med honom mellan stolparna.

Senast redigerad av Henke Lif den sön 11 jan 2026, 00:10, redigerad totalt 1 gång.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Men är det en naturlag att spela Cato i 6 mot 5???
Först ett kasst ingripande som borde ha dömts mål, och så får han ändå fortsätta i nästa nedsläpp, och god natt…

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Piggelin skrev: lör 10 jan 2026, 18:52

Först ett kasst ingripande som borde ha dömts mål, och så får han ändå fortsätta i nästa nedsläpp, och god natt…

Hans position verkar vara helt ohotad, oavsett vad han gör på isen. Han har absolut spelat upp sig på slutet, men att abbonera på de där viktiga minuterna i varje match, där är han inte.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Var det sista gången någonsin Leksands IF spelade i Scandinavium?

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: lör 10 jan 2026, 20:14

Oj! Så svartsynt är inte ens jag. Det var inte sista gången någonsin, men troligen sista gången på länge.

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: lör 10 jan 2026, 21:07

Oj! Så svartsynt är inte ens jag. Det var inte sista gången någonsin, men troligen sista gången på länge.

I'm not done yet.

Jag tycker mörker-tråden är för ljus.

Snart är det dags för en uppföljare till Stivs berömda tråd.

Livet efter Leksands IF 2.

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: lör 10 jan 2026, 21:14
Wittgenstein skrev: lör 10 jan 2026, 21:07

I'm not done yet.

Jag tycker mörker-tråden är för ljus.

Snart är det dags för en uppföljare till Stivs berömda tråd.

Livet efter Leksands IF 2.

Spelar vi så här, då kommer vi plocka våra poäng framöver. Vi kommer , som Ozzy sa en gång, "give those punks a pretty good run for the match". Om det räcker vet jag inte, men ingen match är förlorad innan den är spelad.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Nåväl. Detta var knappast en match vi förväntades vinna, men väl en vi behövde vinna för att blåsa liv i hoppet (som tappades bort vid lucia) igen. Tron försvann typ i omgång tio.

Men som vi spelade första halvan (det enda jag såg) bådade gott. Men utan poäng framöver så kommer även det spelet ersättas av ångesthållda klubbor och krampaktigt spel.

Aldrig bra att släppa in 6 mål. Men Frölunda hade bestämt sig. De skulle inte förlora tre raka. Och då kan vi inte stå emot. När vågen började svänga över till oss tog de snabbt en timeout och fick med sig två pp som de utnyttjade fint.
Det måste man ge ledarna i Gbg.

Vi får fortsätta bygga på spelet som ska hålla oss kvar i kvalet.
Positivt är att vi fortsätter göra mål men vi måste hitta ett sätt att hålla nere siffrorna bakåt likt i torsdags. Men kanske inte rättvist att kräva det borta mot Frölunda.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
CMB

Inlägg av CMB »

”…somna som ett svin och vakna som ett vrak/ Men se roligt det var det/ Och det var ju bra det!” :YMHUG:

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: fre 09 jan 2026, 15:04
Wiborg skrev: fre 09 jan 2026, 14:47
Pellefant skrev: fre 09 jan 2026, 14:20

Såg inte detta så jag ska inte uttala mig om detta fall, men vill man seriöst få bort filmadet i svensk hockey (känslan är att filmandet just nu ökar) så bör man ju ta tag i det lite seriöst redan nu och inte vänta till det blir mer eller mindre legitimt. Hur ofta straffas filmare och vilket straff åker dom i så fall på? Måste erkänna att jag är dåligt insatt men nog bör man kunna stävja detta på ett bättre sätt?

Filmare får 5 000 i böter första gången, 10 000 andra gången. Larmi gjorde ju en sjuk filmning förra veckan utan åtgärd och är ju en återfallsförbrytare. Man delar ut en hel del straff för filmningar, men straffen är ju extremt låga. Borde vara avstängningar, typ en match första gången, två matcher andra osv.

Edit: Här är senaste fallet från gårdagen:

https://www.shl.se/article/2pgat8l-403dd/view

När jag läser i länken i ditt inlägg så antar jag att man oftast efterhandsbedömmer sånt här? Men hur ofta hittar dom alla såna här situationer, krävs nån anmälan eller hur blir det ett objekt för granskning?
5000 kronor är ju löjligt för den grejen, borde vara avstängning, möjligen OM det var första gången det hände kan jag köpa det.
Finns det någon statistik på vilka spelare och hur ofta de blivit fällda för filmning?

Denna kom i oktober så de senaste är inte med:

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... enom-aren/

Sammanställning från artikeln skrev:

ANTAL STRAFFADE: 52 stycken

ÅTERFALL: Brendan Shinnimin 4, Julius Hudacek 2, Leon Bristedt 2*

FÖRDELAT PER KLUBB: Luleå 7, Brynäs 6, Färjestad 6, Rögle 6, Växjö 4, Leksand 3, Örebro 3, Oskarshamn 3, HV71 3, Linköping 3, Skellefteå 3, Modo 2, Timrå 2, Frölunda 1.

Situationsrummet skickar in anmälan efter matcherna.

Här är Larmis som jag hittade på Tiktok: https://www.tiktok.com/@expressensport/ ... 8503596310

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Piggelin skrev: lör 10 jan 2026, 18:52

Angående hans ingripande på det öppna målet som diskuterades efter matchen som de tycker borde dömts mål, ingen kommenterade slaget på handen på Caito som gjorde att han tappade pucken och de ens fick läget. Vi skulle haft PP egentligen men det missade Westberg att påpeka för Ohlsson i intervjun efter match att de skulle tacka domarna för segern i lördags. Dock så gjorde Caito en klart sämre match igen och var sämst på banan, igen. Helt horribelt beslut att ta tag i Frölundaspelaren som dumpat pucken och egentligen inget direkt hot i det ögonblicket. Utvisning, mål i baken och ett Frölunda som var skakat kommer in i matchen igen.

Domarna i övrigt: Utvisningen på Lunkan var högst tveksam då jag tycker det ser ut som att Frölundaspelaren redan tappat balansen innan Lunkan rör honom lite lätt, sjukt billig. Övriga två är solklara och kan inte snackas bort. Problemet är ju bara alla saker som de släpper. Jag såg t.ex. Tom Nilsson göra tre för mig solklara interference på ett enda byte utan åtgärd. Slashing på Caitos hand när han lyfter klubban med öppen kasse, att Caito inte åker ut efter det anser jag bara är kompensation men vi borde ha fått chansen i 6 mot 4.

Jag tycker att man gör en klart godkänd bortamatch mot serieledarna. Vi mötte ett helt annat Frölunda än vad Linköping fick möta t.ex. Helt annan skridskoåkning och attack mot mål. Kollade lite på matchen Örebro - Malmö efteråt och det var ju en sjuk temposkillnad mellan matcherna. Visst, tempot är inte allt men jag tror varken Örebro eller Malmö hade tagit poäng i en match med det tempo som var i Scandinavium. Bara att fortsätta såhär så tar vi Brynäs på torsdag!

Pain is temporary, glory is forever