Silly season 25/26

Lampa

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Lampa »

SteveY skrev: mån 05 jan 2026, 04:57

Vi är nästan helt skadefria, och vi börjar göra mål och tar poäng. Kommer Tjomme sitta lugnt i båten fram till transferfönstret stänger? Nja, han brukar väl förstärka på något sätt iaf. Jag tänker t.ex Karlström förra året.

Cehlarik är väl borta halva februari på OS kan jag tänka mig. De spelar 11e, 13e och 14e feb.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Detta var i november - men i skrivande stund har han alltså bara spelat nio matcher den här säsongen:

Filip Larsson skrev ett tvåårskontrakt med Penguins efter sitt genombrott med Leksand 2023/24. Det har uteslutande blivit spel för farmarlaget Wilkes-Barre/Scranton Penguins i AHL så här långt. Upplevelsen har varit både positiv och negativ.

– Mycket upp och ner skulle jag säga. Det är ganska annorlunda, det är mycket matcher. Målvakter flyttas upp och ner hela tiden. Ena dagen har man förstaspaden, nästa är man utanför laget. Det är annorlunda men det är roligt. Det är rolig hockey. Jag tycker att mina prestationer har varit mycket upp och ner, men kan jag höja lägstanivån så kan det nog bli ännu bättre.

Hur känner du för framtiden då? Är du sugen på att stanna i Nordamerika eller hur går tankarna där?
– Jag har inte tagit någon beslut ännu. Jag har spelat fem, sex matcher tror jag så här långt. Så vi får se lite hur det går och vad intresset säger. Men det är klart att man vill ge det en chans. Det är därför man åkte över. Sen har det inte riktigt blivit som man velat såklart, svarar Larsson som är inne på sista året av sitt avtal med Penguins.
– Men vi får se, det är väldigt tidigt på säsongen så jag får se lite hur det går längre fram.

Har du kontakt med några tidigare klubbar hemma i Sverige om en eventuell framtid där?
– Nej, jag har bra relation till tidigare målvaktstränare. De hör inte av sig för något intresse utan mer för att höra hur det går och lite mer löst snack, en vänskaplig konversation och sånt. Så inget mer om jag vill komma tillbaka eller så ännu.

Ingen hemlängtan till Sverige när du ändå landar här i Stockholm och får tillbringa en vecka på hemmaplan?
– Jo, det är klart att det blir en grej när man kommer hem. Det är klart att man har saknat att vara hemma. Men nu har vi varit borta i nio år, runt om i Sverige och USA. Man är ganska van vid att inte vara hemma.
https://hockeysverige.se/intervju/nhl-g ... -hemresan/

Stärk målvaktssidan redan nu.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: tis 06 jan 2026, 20:39

Detta var i november - men i skrivande stund har han alltså bara spelat nio matcher den här säsongen:

Filip Larsson skrev ett tvåårskontrakt med Penguins efter sitt genombrott med Leksand 2023/24. Det har uteslutande blivit spel för farmarlaget Wilkes-Barre/Scranton Penguins i AHL så här långt. Upplevelsen har varit både positiv och negativ.

– Mycket upp och ner skulle jag säga. Det är ganska annorlunda, det är mycket matcher. Målvakter flyttas upp och ner hela tiden. Ena dagen har man förstaspaden, nästa är man utanför laget. Det är annorlunda men det är roligt. Det är rolig hockey. Jag tycker att mina prestationer har varit mycket upp och ner, men kan jag höja lägstanivån så kan det nog bli ännu bättre.

Hur känner du för framtiden då? Är du sugen på att stanna i Nordamerika eller hur går tankarna där?
– Jag har inte tagit någon beslut ännu. Jag har spelat fem, sex matcher tror jag så här långt. Så vi får se lite hur det går och vad intresset säger. Men det är klart att man vill ge det en chans. Det är därför man åkte över. Sen har det inte riktigt blivit som man velat såklart, svarar Larsson som är inne på sista året av sitt avtal med Penguins.
– Men vi får se, det är väldigt tidigt på säsongen så jag får se lite hur det går längre fram.

Har du kontakt med några tidigare klubbar hemma i Sverige om en eventuell framtid där?
– Nej, jag har bra relation till tidigare målvaktstränare. De hör inte av sig för något intresse utan mer för att höra hur det går och lite mer löst snack, en vänskaplig konversation och sånt. Så inget mer om jag vill komma tillbaka eller så ännu.

Ingen hemlängtan till Sverige när du ändå landar här i Stockholm och får tillbringa en vecka på hemmaplan?
– Jo, det är klart att det blir en grej när man kommer hem. Det är klart att man har saknat att vara hemma. Men nu har vi varit borta i nio år, runt om i Sverige och USA. Man är ganska van vid att inte vara hemma.
https://hockeysverige.se/intervju/nhl-g ... -hemresan/

Stärk målvaktssidan redan nu.

Kan man knyta till sig Larsson redan nu så är det klart att man borde göra det. Gidlöf känns ju som ett osäkert kort att bygga laget kring då risken är stor att han åker över redan i höst. Larsson och Hellsten med Tamm knackandes på dörren hade varit en bra uppsättning att gå med.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Örebro breddar truppen med Ylönen och Miketinac. Tjomme har högre ambitioner än så. (Hoppas jag)

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Häromdagen var det 12-årsjubileum: Salo hade under en tid sökt en forward men när lämplig sådan inte kunde hittas värvade han en offensiv back istället - Hannu Pikkarainen (som blev skadad i första matchen och borta från spel i tre veckor).

Det känns som vi skulle kunna värva en back istället för forward nu med - mål gör vi ju ändå sedan en tid tillbaka - fast en med stora styrkor i defensiven. "Det ser för jävligt ut" i egen zon stundtals.

Så det är min prioritet just nu - det och Filip Larsson.
Inte Ty Rattie som supportrarna aldrig slutar prata om (även om jag naturligtvis inte skulle säga nej om externa finansiärer helt plötsligt skulle möjliggöra en shopping spree).

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

På torsdag är det en månad kvar till fönstret stänger.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

SteveY skrev: mån 12 jan 2026, 13:36

Bara att hoppas Tjomme har något på gång (något i bakfickan) och att han har en plan B, för detta är skört, så skört.
Det knepiga är att när man hör Tjomme prata efter varje säsong så får man intrycket av att allt som inte gått enligt plan har dykt upp eller hänt helt oförutsett, som om han var helt ny i branschen, som om han fortfarande jobbar och lär som en "lärling" i en ny bransch, vilket är så oroväckande varje gång, lär han sig aldrig, har han aldrig en plan som håller hela vägen, har han ens en plan?

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Pellefant skrev: mån 12 jan 2026, 13:50

Bara att hoppas Tjomme har något på gång (något i bakfickan) och att han har en plan B, för detta är skört, så skört.
Det knepiga är att när man hör Tjomme prata efter varje säsong så får man intrycket av att allt som inte gått enligt plan har dykt upp eller hänt helt oförutsett, som om han var helt ny i branschen, som om han fortfarande jobbar och lär som en "lärling" i en ny bransch, vilket är så oroväckande varje gång, lär han sig aldrig, har han aldrig en plan som håller hela vägen, har han ens en plan?

Själv har jag hört snack om att det inte blir någon förstärkning alls utan att man kör på med den trupp man har. Hur troligt det är vet jag inte men känns ju oroväckande om det skulle vara så.

Framåt Masar!

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

lil'masen skrev: mån 12 jan 2026, 15:05
Pellefant skrev: mån 12 jan 2026, 13:50

Själv har jag hört snack om att det inte blir någon förstärkning alls utan att man kör på med den trupp man har. Hur troligt det är vet jag inte men känns ju oroväckande om det skulle vara så.

Det vore extremt märkligt om dom resonerar så, eller är det Tjommes vanliga oförmåga att hitta lösningar under säsong som leder till ett sånt beslut

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

SteveY skrev: fre 08 aug 2025, 18:32

Hockeynews kör Sillyfriday med Mattias Persson. Man får skicka in frågor och sedan sitter Mattias och gissar.
SteveY dissar.

Såg en artikel på Expressen som var signerad Johan Svensson OCH Mattias Persson. Wtf, tänkte jag, och gjorde en sökning. Fick följande träff https://www.bonniernews.se/post/express ... fortsatter

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Sniper skrev: mån 12 jan 2026, 16:44
SteveY skrev: fre 08 aug 2025, 18:32

Hockeynews kör Sillyfriday med Mattias Persson. Man får skicka in frågor och sedan sitter Mattias och gissar.
SteveY dissar.

Såg en artikel på Expressen som var signerad Johan Svensson OCH Mattias Persson. Wtf, tänkte jag, och gjorde en sökning. Fick följande träff https://www.bonniernews.se/post/express ... fortsatter

MP klättrar på karriärstegen, kul för honom.
Det slog mig nu, jag har inte lyssnat på ett avsnitt av Sanny/Svensson på två månader. Kan bero på att jag inte gymmat på två månader, dags att ta tag i det!

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Fbk tar in Cam Abbott :shock:

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

SteveY skrev: mån 12 jan 2026, 17:32

Mmm och det borde hjälpa de betydligt mer än att fortsätta med CO. De kan nog lyfta av det bytet. Jäklar, det är tåga i den ledningen..

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Stjärnan skrev: mån 12 jan 2026, 19:24

Mmm och det borde hjälpa de betydligt mer än att fortsätta med CO. De kan nog lyfta av det bytet. Jäklar, det är tåga i den ledningen..

Just den här supportern ser annorlunda på saken:

Casper 23 minutes ago
Jag har fått nog. Vad i helvete håller ni på med? Sluta förstöra min klubb!

Vi skämde ut oss fullständigt i fredags och får stryk av det lag som vi aldrig någonsin ska få stryk mot i lördags. När man inte tror det går att sjunka lägre kommer det här som ett slag i ansiktet. JJ får sparken, Olsson tar över och Tolle lyfts upp. En kvart senare är plötsligt Abbott kanon, oklart vilken jävla Abbott men det är irrelevant. Hela landet skrattar åt cirkus Färjestad. Jag har aldrig skämts som medlem och supporter som jag gör nu, inte ens 93/94. Det här är bortom pinsamt. Vi har lämnat dagisnivån bakom oss och siktar nånstans jag i min vildaste fantasi aldrig skulle tro vi ens skulle vara i närheten av. Bröderna Glennert skulle hellre begå harakiri än att utsätta bollklubben för nåt sånt här.

Vi har aldrig varit längre ifrån vad FBK är, står för och vill vara. Såna här panikbeslut gör bara pajasklubbar. Vi har gått från störst, bäst och starkast till att vara värre än fakers på ett par dagar. Grattis.

Den enda rimliga anledningen till detta övergrepp vore om man medelst tidsmaskin rest till framtiden och sett att vi åkt ur shl om inte dessa förändringar gjorts. Utöver det är det 100% oacceptabelt.

Abbott, oklart vilken av dom, fick enl rykten sparken från rögle för att han ställde för höga krav. Hur tror vi att 20 prinsessor på ärten i det numer sämsta grönvita laget kommer ta emot det här? Gissningsvis dåligt men det är det minsta problemet. Klubben är för evigt nedsmutsad. Från nu och i överskådlig framtid kommer vi vara förknippade med det här.

Jag har stått upp för FBK sen mitten av 80-talet, fått oändligt mycket skit och en och annan knogmacka. Jag har lidit, jublat, hatat, fällt en och annan tår av lycka och dansat på rosor omgiven av regnbågar och enhörningar. Det här är tveklöst det värsta jag varit med om i mitt supporterskap. Folk får gärna tycka det här är jättebra och drömma om SM-guld med Abbott som tränare. För mig är det en mycket större fråga.
http://hockeyforat.com/d/656-truppen-25-26/3722

Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: mån 12 jan 2026, 20:05
Stjärnan skrev: mån 12 jan 2026, 19:24

Just den här supportern ser annorlunda på saken:

Casper 23 minutes ago
Jag har fått nog. Vad i helvete håller ni på med? Sluta förstöra min klubb!

Abbott kanon, oklart vilken jävla Abbott

Well, Abbot (oklar vilken 8-) ) kan säkert skaka om och väcka i det korta perspektivet, men på sikt vetefan om det är så kul...? Inte för att jag önskar FBK nå´g gott iofs. Ett underbetyg åt den sportsliga ledningen som för inte så länge sedan tycket att JJ var den bästa vägen att gå.

Och samma gäller väl hos oss. Inte minst nu när vi sent omsider börjar ta en och annan poäng. Ska nåt hända behöver vi en eller ett par spelare, med vass kompetens. Om det nu finns sådana att uppbåda.

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.