Silly season 25/26

Stjärnan

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: mån 12 jan 2026, 20:05
Stjärnan skrev: mån 12 jan 2026, 19:24
SteveY skrev: mån 12 jan 2026, 17:32

Fbk tar in Cam Abbott :shock:

Mmm och det borde hjälpa de betydligt mer än att fortsätta med CO. De kan nog lyfta av det bytet. Jäklar, det är tåga i den ledningen..

Just den här supportern ser annorlunda på saken:

Casper 23 minutes ago
Jag har fått nog. Vad i helvete håller ni på med? Sluta förstöra min klubb!

Vi skämde ut oss fullständigt i fredags och får stryk av det lag som vi aldrig någonsin ska få stryk mot i lördags. När man inte tror det går att sjunka lägre kommer det här som ett slag i ansiktet. JJ får sparken, Olsson tar över och Tolle lyfts upp. En kvart senare är plötsligt Abbott kanon, oklart vilken jävla Abbott men det är irrelevant. Hela landet skrattar åt cirkus Färjestad. Jag har aldrig skämts som medlem och supporter som jag gör nu, inte ens 93/94. Det här är bortom pinsamt. Vi har lämnat dagisnivån bakom oss och siktar nånstans jag i min vildaste fantasi aldrig skulle tro vi ens skulle vara i närheten av. Bröderna Glennert skulle hellre begå harakiri än att utsätta bollklubben för nåt sånt här.

Vi har aldrig varit längre ifrån vad FBK är, står för och vill vara. Såna här panikbeslut gör bara pajasklubbar. Vi har gått från störst, bäst och starkast till att vara värre än fakers på ett par dagar. Grattis.

Den enda rimliga anledningen till detta övergrepp vore om man medelst tidsmaskin rest till framtiden och sett att vi åkt ur shl om inte dessa förändringar gjorts. Utöver det är det 100% oacceptabelt.

Abbott, oklart vilken av dom, fick enl rykten sparken från rögle för att han ställde för höga krav. Hur tror vi att 20 prinsessor på ärten i det numer sämsta grönvita laget kommer ta emot det här? Gissningsvis dåligt men det är det minsta problemet. Klubben är för evigt nedsmutsad. Från nu och i överskådlig framtid kommer vi vara förknippade med det här.

Jag har stått upp för FBK sen mitten av 80-talet, fått oändligt mycket skit och en och annan knogmacka. Jag har lidit, jublat, hatat, fällt en och annan tår av lycka och dansat på rosor omgiven av regnbågar och enhörningar. Det här är tveklöst det värsta jag varit med om i mitt supporterskap. Folk får gärna tycka det här är jättebra och drömma om SM-guld med Abbott som tränare. För mig är det en mycket större fråga.
http://hockeyforat.com/d/656-truppen-25-26/3722

:lol: Det kan man verkligen säga haha.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Det där är ju kraftigt överdrivet skrivet från en supporter som levt i nån slags fantasivärld. Finns inte så mycket att skratta åt i det där men det är väl bra att det inte bara är hos oss det associeras till cirkus.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: mån 12 jan 2026, 21:11

Det där är ju kraftigt överdrivet skrivet från en supporter som levt i nån slags fantasivärld. Finns inte så mycket att skratta åt i det där men det är väl bra att det inte bara är hos oss det associeras till cirkus.

Fast på andra sidan spektrat står ju vi där det anses som ett helt normalt beteende, ett modus operandi att man sparkar tränare, vd, marknadschefer och styrelseordförande vid minsta motgång. Efter 25 års självskadebeteende räcker det med fyra förluster i rad för att snacket ska börja.

"Black as midnight on a moonless night"

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

JJ är inget för oss då?

Om FBKs tabelläge är ett misslyckande så måste ju vårt också vara det mht vad TJ&Co sa inför säsongen.
Men Hedberg sitter nog säkert. Fast hade ju varit intressant att se vad som skulle hända om JJ tar tränarbiten och Hedberg tar Pajens plats.

Eftersom laget inte är riktigt SHL-mässigt så behövs det en del smartness in i truppen. Den tror jag JJ skulle kunna stå för på ett fint sätt. Även om han är rödhårig så verkar han inte vara en röd person, vilket skulle kunna fungera i vår trupp.

Det hade varit helt overkligt agerande av TJ men hade varit väldigt intressant. Vi kan väl fråga om vi får hyra honom några månader. Men tiden börjar bli knapp.

Sun taught me,
Keep RISING!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Stjärnan skrev: tis 13 jan 2026, 13:24

JJ är inget för oss då?

Om FBKs tabelläge är ett misslyckande så måste ju vårt också vara det mht vad TJ&Co sa inför säsongen.
Men Hedberg sitter nog säkert. Fast hade ju varit intressant att se vad som skulle hända om JJ tar tränarbiten och Hedberg tar Pajens plats.

Eftersom laget inte är riktigt SHL-mässigt så behövs det en del smartness in i truppen. Den tror jag JJ skulle kunna stå för på ett fint sätt. Även om han är rödhårig så verkar han inte vara en röd person, vilket skulle kunna fungera i vår trupp.

Det hade varit helt overkligt agerande av TJ men hade varit väldigt intressant. Vi kan väl fråga om vi får hyra honom några månader. Men tiden börjar bli knapp.

Jag har också tänkt tanken, men frågan är om det inte är för sent för denna säsong? Hinner JJ få till laget enligt sina egna teorier i tillräcklig utsträckning? Men som du säger JJ och Hedberg istället för Pajen låter riktigt intressant.

En ytterligare fundering och brasklapp är iof också varför i hela friden FBK sparkar JJ? Är han en besvärlig jävel? Jag kan egentligen inte tänka mig någon annan anledning än en schism med någon annan högt upp i hierarkin eller alternativt en schism med allt för många av spelarna.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Han tappade gruppen.
Egentligen enda (med vissa undantag) anledning till att man tvingas entlediga kontrakterade ledare.

"Black as midnight on a moonless night"

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Ja, det ryktas ju om att han var för otydlig, och det kommer förmodligen av att vara osäker på sig själv. Tänker lite för långt. Man vill säga "Åk in i zonen längs sargen" men sedan lägga till " men inte alltid"
Då blir det genast en otydlighet. I stället bör man lita på att spelarna kan dra den gränsen själva.

OM det är så, så är jag nästan mer villig att låta Hedberg vara head, då han ständigt ger en tydlighet utåt sett iaf, (för vårt lag skulle inte må bra av otydliga direktiv i nuläget) men JJ skulle definitivt kunna lyfta oss med små instick här och där. Kanske även i PP och BP?
Detta skulle även bespara TJ att trampa på fler tår än Pajens.
Men tror inte Jörgen är jättesugen på att vara andrecoach ett par månader.

Så inte helt lätt detta.

Sun taught me,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Här har vi vår back ;) http://hockeyforat.com/d/656-truppen-25-26/3747

Jonas_Gbg 5 hours ago
Skrivs i NWT-chaten: "rykten säger att" Gabriel Carlsson vill lämna. Är det hitte-på för att det gått lite tungt eller har någon mer fakta att berätta? Har ju avtal till 27/28, ev med klausul såklart, men lämna redan under säsong??

JimmyR 5 hours ago
Verkar ju tyvärr gå en del sjukdom i truppen men det är väl knappt en vecka sedan som Carlsson var sjuk mot Växjö så det öppnar väl för spekulationer sett till senaste dagarnas turbulens och hans prestationer.

Riccomodo 2 hours ago
Vill Carlsson lämna så lär de ju va nåt alplag. Hans kontrakt lär ju va svindyrt att lösa och det känns som att klubbarna i SHL inte har råd under säsong. Men vill han lämna så låt han lämna. En sån jävla grinolle har nog inte Cam tålamod med.

JimmyR 2 hours ago
Riccomodo vill förtydliga att jag bara kopierade in vad någon annan skrev i nwts chat men håller givetvis med, kan vi göra oss av med honom och få in någon annan så vore det ett väldigt bra byte.

* * *

Inklistrad Expressen-artikel om tränarcirkusen http://hockeyforat.com/d/656-truppen-25-26/3766

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Sniper skrev: tis 13 jan 2026, 17:51

Här har vi vår back ;) http://hockeyforat.com/d/656-truppen-25-26/3747

Jonas_Gbg 5 hours ago
Skrivs i NWT-chaten: "rykten säger att" Gabriel Carlsson vill lämna. Är det hitte-på för att det gått lite tungt eller har någon mer fakta att berätta? Har ju avtal till 27/28, ev med klausul såklart, men lämna redan under säsong??

JimmyR 5 hours ago
Verkar ju tyvärr gå en del sjukdom i truppen men det är väl knappt en vecka sedan som Carlsson var sjuk mot Växjö så det öppnar väl för spekulationer sett till senaste dagarnas turbulens och hans prestationer.

Riccomodo 2 hours ago
Vill Carlsson lämna så lär de ju va nåt alplag. Hans kontrakt lär ju va svindyrt att lösa och det känns som att klubbarna i SHL inte har råd under säsong. Men vill han lämna så låt han lämna. En sån jävla grinolle har nog inte Cam tålamod med.

JimmyR 2 hours ago
Riccomodo vill förtydliga att jag bara kopierade in vad någon annan skrev i nwts chat men håller givetvis med, kan vi göra oss av med honom och få in någon annan så vore det ett väldigt bra byte.

* * *

Inklistrad Expressen-artikel om tränarcirkusen http://hockeyforat.com/d/656-truppen-25-26/3766

Onekligen intressant

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... v-sasongen

... I denna artikel skrivs bla:

"Leksand har fått igång målskyttet och skulle kanske behöva bredda backsidan med Marcus Björk, även han i Kärpät."

...och:

"Det är få spelare borta i öst som kittlar vid första anblick. Utbudet är tunt. Men för klubbar som jagar backförstärkning finns ändå två namn som sticker ut. Västerbottningen Marcus Björk i Kärpät är ett av dem. Det andra är VM-backen Michal Jordán i Pelicans."

...och
"För mig finns det två svenska backar under 30-strecket som kittlar. Marcus Björk och Ludvig Claesson är två robusta grabbar som hade kunnat förstärka lagen som kämpar i botten. Ett ungt Leksand är framför allt laget jag tänker på men kanske att även Linköping hade kunnat må bra. HV71 skulle även kunna räcka upp handen."

....och

"Michal Jordan låter som en riktig trepoängare?

Skämt åsido, den NHL-meriterade tjecken är en av få spelare som kan komma undan med hedern i behåll defensivt i nästjumbon Pelicans. 35-åringen, som har varit lagkapten i både AHL och KHL, hade stadgat upp Leksands unga backsida."

...och

"Nu får vi se vilka som släpper spelare fram till den 15 februari. Men får vi drömma lite så finns det trevliga namn i Kärpät. Tänker på Aku Räty som öser in mål och de lag som behöver målskyttar just nu är Linköping och Timrå. Leksand har fått igång målskyttet och skulle kanske behöva bredda backsidan med Marcus Björk, även han i Kärpät."

Summering:
Marcus Björk - Kärpät, back - 191 cm 92 kg

Michal Jordán - Pelicans, VM-backen 187cm 93kg (spelade KHL 22/23 dock bara 22 matcher därefter schweiz och tjeckien denna säsong)

Ludvig Claesson - Vasa Sport, back - 187cm 87kg

Aku Räty - Körpet, forward - 184cm 86kg

Tidigare:
Gabriel Carlsson - FBK, back - 195cm 93kg
Ty Rattie - Linköping, forward - 182cm 88kg

Senast redigerad av Pellefant den ons 14 jan 2026, 21:42, redigerad totalt 4 gånger.
Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Problemet med Michal Jordan är att han spelade i KHL senast säsongen 22/23, då är han bannlyst i svensk ishockey.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

SteveY skrev: ons 14 jan 2026, 03:56

Problemet med Michal Jordan är att han spelade i KHL senast säsongen 22/23, då är han bannlyst i svensk ishockey.

Är det ett officiellt beslut att man inte får värva spelare som spelat i KHL någon gång sedan 22/23?
Har vi inga spelare i SHL eller svensk hockey med bakgrund i KHL (sedan 22/23) idag eller gäller det bara vissa spelare?

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

SteveY skrev: mån 08 dec 2025, 07:46

Hej tomten,

Jag önskar mig;

(...)
3. En kanadensare utan tänder som sätter skräck i vår kommande kvalmotståndare.

Vill man ha rutin i massor är 37-årige kanadensaren Brad Hunt – med nästan 300 NHL-matcher samt VM-guld på meritlistan – ett spännande namn.
- Aftonbladets SHL-panel -

Bild

Kanadensare - check
Utan tänder - check
Sätter skräck i vår kommande kvalmotståndare - tveksamt då backen bara är 175 lång.

Men tåga och ledaregenskaper verkar han ha:

lil'masen

Inlägg av lil'masen »

Sniper skrev: ons 14 jan 2026, 10:47
SteveY skrev: mån 08 dec 2025, 07:46

Hej tomten,

Jag önskar mig;

(...)
3. En kanadensare utan tänder som sätter skräck i vår kommande kvalmotståndare.

Vill man ha rutin i massor är 37-årige kanadensaren Brad Hunt – med nästan 300 NHL-matcher samt VM-guld på meritlistan – ett spännande namn.
- Aftonbladets SHL-panel -

Bild

Kanadensare - check
Utan tänder - check
Sätter skräck i vår kommande kvalmotståndare - tveksamt då backen bara är 175 lång.

Men tåga och ledaregenskaper verkar han ha:

Han hade nog fungerat för oss i en eller två säsonger. Han ska dock kosta en hel del att köpa loss.

"Enligt källor till Hockeynews har Sport redan satt ett ungefärligt pris på sina mest attraktiva kort. För toppnamn som Johan Sundström och Brad Hunt uppges klubben kräva runt en miljon kronor, medan övriga spelare väntas vara tillgängliga för något lägre summor."

https://hockeynews.se/nyheter/svenskklu ... ljonbetalt

Framåt Masar!

Användarens profilbild
SteveY

Inlägg av SteveY »

Pellefant skrev: ons 14 jan 2026, 10:17
SteveY skrev: ons 14 jan 2026, 03:56

Är det ett officiellt beslut att man inte får värva spelare som spelat i KHL någon gång sedan 22/23?
Har vi inga spelare i SHL eller svensk hockey med bakgrund i KHL (sedan 22/23) idag eller gäller det bara vissa spelare?

Det är väl muntlig överenskommelse i svensk hockey överlag. Finns ju några svenska spelare i utländska ligor som inte längre får kontrakt i Sverige pga att dom stannat KHL efter invasionen. Sen vet jag inte riktigt var eller hur man drar gränsen, men har man spelat i Khl under 2023 så tror jag att man är rökt i svensk hockey. Fullföljde man ett kontrakt som löpte ut 2022 så tror jag det är ok i dom flesta fallen.
Exempel var Skellefteås Agostino-gate.
https://www.folkbladet.nu/2023-08-26/hu ... agan-74a71